Smikkelen maar!
In de eerste twee weken van dit jaar kondigde Ford aan dat ze haar best verkochte pick-up terug naar Europa gaat brengen. Nog geen maand daarna kregen we beter nieuws, want diezelfde Ranger kwam er ditmaal ook als krachtige, stoerdere Raptor. Hoewel deze, zeker qua vermogen, amper te vergelijken is met de ronduit vunzige, 450 pk sterke F-150 Raptor (rijtest), kijken we zeker vooruit naar de kleine bruut. Vanochtend heeft Ford laten weten dat dit model naar Europa komt.
Hoewel we hier in eerste instantie om wilden juichen, beseften we al gauw dat er hoogstwaarschijnlijk maar een handvol liefhebbers voor deze auto zullen kiezen. We beuren onszelf echter snel weer op met de fijne gedachte van de gruwelijke bolide om jullie van de details te voorzien.
Wie uiteindelijk kiest voor de Ranger Raptor, zal dit voornamelijk doen om de krachtbron in de pick-up. Zoals gezegd is de motor in de krachtigste Ranger half niet zo sterk als de zalige 3,5-liter V6 in de F-150 Raptor, maar zwak is hij allesbehalve. De 2-liter EcoBoost-viercilinder heeft twee turbo’s en produceert 213 pk en liefst 500 Nm aan koppel. De zelfontbrander is daarnaast gekoppeld aan een gloednieuwe tientraps automaat.
Om te garanderen dat de Ranger Raptor zich op ieder terrein kan voortbewegen, heeft Ford de auto van een aantal broodnodige karakteristieken voorzien. Niet alleen heeft de auto enorme Fox Racing Shox dempers, een sterk chassis vervaardigd uit laaggelegeerd staal en speciaal ontwikkelde 285/70 R17 terreinbanden van BF Goodrich. “Onze nieuwe Ranger Raptor is van een andere soort – een volbloed woestijnracer en off-roader die kan zwoegen onder de zwaarste omstandigheden,” zo vertelt Ford Performance Director Leo Roeks. Dit wordt bevorderd door het feit dat de auto liefst zes modi heeft om de auto af te stellen voor het terrein waarop hij rijdt: Normal, Sport, Grass/Gravel/Snow, Mud/Sand, Rock en Baja (voor hoge snelheden).
De auto is onthuld op Gamescom in Keulen. Dit omdat de Ford Ranger Raptor te vinden is in Forza Horizon 4. De Ford Ranger Raptor komt halverwege 2019 naar Europa. Prijzen van het beestje zijn nog niet bekend.
toyotafortuner zegt
Vette shit! Gaan jullie m ook testen tzt?Enne @ikschrijfookoverautos: de gallery is stuk.
ikschrijfookoverautos zegt
@toyotafortuner: Thanks, was er al mee bezig. Is inmiddels gefixt!
Rick-dos zegt
Leuk. Raptors met LPG tanks ingebouwd die op een bouwterrein staan…
moveyourmind zegt
@rick-dos: Denk niet dat je hem veel op LPG gaat zien. Die 2 liter is een diesel.
Misschien komt de V6 nog wel via de grijze import. Maar denk niet dat hij op kan tegen het V8 geweld van de Dodge Ram.
maxidyne zegt
@moveyourmind: RAM is de concurrent van de F150. Die vallen een klasse hoger dan de Ranger.
drdre1 zegt
@Rick-dos: ghehe, met trekhaak.
cloverleaf zegt
Ford volgt het nieuws in de VS van EU niet zo mbt diesel?
robert110 zegt
@cloverleaf: denk je nou echt dat het volk wat dit soort auto’s koopt zich interesseert in de onzin die een stel stadse hippies roeptoetert? Dat volk weet zelf heel goed dat dit soort auto beter voor het milieu zijn met een diesel.
Dickie zegt
@cloverleaf: diesel blijft de eerste 5 tot 10 jaar nog de keuze voor het bedrijfsleven dus Ford zal er vast over na gedacht hebben.
ericc zegt
Die grote broer zie je in onze contreien wel veel voorbij brullen. In België kan je zulke mastadonten inschrijven als “lichte” vracht waardoor de jaarlijkse rijtaks 125 euro is. Meestal ook op LPG.
drdre1 zegt
@ericc: kep getwijfeld over België… ?… Omdat iedereen daar lacht…nu weet ik verdorie waaróm iedereen die daar lacht!!
ikleesookoverautos zegt
Ik dacht dat de F-150 altijd het best verkochte model was.
ikschrijfookoverautos zegt
Niet in Europa.
robert110 zegt
Toch jammer dat ze de 3.2 liter 5 cylinder niet voor de Raptor hebben gebruikt.
Jantje_555 zegt
ze gaan van een 6.2 V8 naar een 3.5 V6 en ipv deze ook in de Ranger Raptor te lepelen krijg deze een nog mindere motor. gemiste kans.
tvr1974 zegt
Zelfde motor als de Mondeo Bi-turbo?
kever1948 zegt
Ranger wildtrack heeft ook al 200 pk, en 470 nm, dus qua performance niet echt een upgrade toch?
faalhaas zegt
Slowtor*