Hebben we toch iets om te vieren.
Na jaren van afwezigheid besloot Ford zijn kleine pick-up terug naar Europa te brengen. Als toetje zouden de Amerikanen hier zelfs hun nieuwe Ranger Raptor serveren. Uitgerekend Nederland zag de pittige pick-up, het sterkste model in de reeks, aan zijn neus voorbijgaan. Gelukkig voor de jofele ondernemer is Ford teruggekomen op dit besluit.
Naar het schijnt heeft de importeur aan de dealers gemeld dat de Ranger Raptor toch in Nederland geleverd zal worden. Uiteraard zijn prijzen e.d. op dit moment nog niet bekend, goed nieuws noemen we het in ieder geval. Immers, zo kunnen ondernemende Nederlanders straks gezellig de Ranger Raptor, met zijn 213 pk en 500 Nm sterke biturbo EcoBlue-dieselmotor, op de kop tikken.
Dat Ford de Ranger Raptor alsnog in Nederland gaat leveren, zegt veel over de motivatie van het merk. De Ranger Raptor kwam in Nederland namelijk niet in aanmerking voor het zogenaamde bedrijfswagenkenteken, omdat o.a. de laadbak te klein was voor de vereisten. De importeur gaat dit probleem oplossen door het koetswerk van het pikante model zodanig aan te passen dat de auto toch voldoet aan de eisen en zo op grijs kenteken gezet kan worden.
Meer lezen over de Ford Ranger Raptor? Klik HIER voor de rijtest van Autoblog.
ghost zegt
En we gaan hem zelden tot nooit zien! Bedankt overheid!
nielsson zegt
@ghost: even een schotel in de achterbak laten bouwen en het is allemaal ineens wél haalbaar. Ook in Nederland :)
ghost zegt
@nielsson: tuurlijk zijn er tig manieren om op grijs gebied uit te komen. Echter, waar het mij om gaat, is dat de overheid moet inzien dat haar beleid verkeerd is. Subsidies op elektrische auto’s zijn weggegooid geld. Mensen leasen die auto’s voor 4 of 5 jaar, puur om het voordeel, het zal hen niet uitmaken of het schoner is, als de subsidie daarna niet meer bestaat, kiezen ze net zo goed weer een verbrandingsmotor.
BPM is daarbij ook onzin. Een auto met meer uitstoot, verstookt ook meer, dus betaal je dat toch gewoon aan de pomp? Nee dus.
We zouden met zn allen eens 1 week al het transport stil moeten zetten, als actie. Dan is Nederland BV gewoon failliet zoveel inkomsten zij mis loopt.
vaakbenjetebang zegt
@ghost: Enige nuance is op zijn plek. ‘Vroegah’, toen mannen van staal waren, schepen van hout, en ik nog een weelderige bos haar op mijn bol had, bestond er nog geen CO2-gestuurde belasting. Wel bestonden er al (Amerikaanse) pickup trucks. Toch kocht ook toen vrijwel geen hond zo’n ding hier te lande. Veel van de argumenten ’tegen’ zo’n ding zijn nu nog steeds onverkort geldig. Uiteraard helpt een enorme belastingdruk niet, maar het waren en zijn altijd voertuigen voor in de marge geweest in Nederland, en dat zullen ze blijven ook.
marinepower zegt
@vaakbenjetebang: wat mij nog steeds verbaasd, is dat je werkelijk waar over de hele wereld pick-up’s als bedrijfswagen ziet, maar in noordwest Europa bijna nooit. Altijd gehannes met in en uitladen ivm zijdeur of achterklep. Met een pick up maakt het niet uit of je met een kraan of een heftruck laat, en je kan het neerzetten waar je wil, in tegenstelling tot een busje waar je met de lepels van de vorkheftruck vaak meer schade creëert dan je lief is.
vaakbenjetebang zegt
@marinepower: Grappig, ik denk vaak juist andersom. Een pick-up is maar tobben, want alles staat altijd buiten. Nou heb ik in mijn studententijd veel koerierswerk gedaan en ook in mijn latere leven nog regelmatig met spullen op stap gemoeten, en ik heb werkelijk nog nooit het gevoel gehad dat een pick-up handiger zou zijn geweest. Uiteraard kun je schade maken met een heftruck, maar dan ben je een oetlul die eigenlijk niet op een heftruck zou moeten zitten. Daar komt nog bij dat een pick-up een redelijk onhandige verhouding tussen totale lengte en nuttige laadlengte heeft vergeleken met een Vito of een Sprinter (die je overigens ook als chassis-cabine kunt krijgen om er alsnog een pick-up van te maken als dat handig is, bijvoorbeeld voor tuiniers of zo).
flutterby zegt
@ghost: zonder die lage bijtelling op elektrische auto’s komt de betaalbare elektrische auto er ook nooit. Niets is zo betaalbaar als een tweedehands auto.
Nu kan je zeggen dat ze massaal geëxporteerd worden, maar waarom hebben ze in Frankrijk en Noorwegen hier dan geen last van?
Het grote nadeel is de aanschafprijs. Haal die weg heb je een betrouwbare vlotte auto met voordelig onderhoud en gebruikskosten. Waar de openbare laadpaal nu nog duur is zullen ze in de komende jaren flink goedkoper worden, mede dankzij alle (PH)EV subsidierijders zijn de initiële aanlegkosten binnen enkele jaren terugverdiend.
Verder moet elektrisch rijden ook geaccepteerd worden en maken de subsidierijders dit mogelijk. Ze ervaren het en praten erover met familie, vrienden en kennissen. Uiteraard is het niet altijd positief en is een EV niet voor iedereen geschikt, maar als elk huishouden met twee auto’s daarvan één vervangt voor een EV zijn we al een heel eind. Meestal hoeven niet beide auto’s tegenlijk een rondje Nederland te rijden.
Ow ja, Ford Pick-up.. Go Ford! Hoe meer pick-ups hoe beter! Al wacht ik nog even op een elektrische variant.
ghost zegt
@flutterby: nou die mij maar een Audi E-Tron dan in dat gekke blauwe kleurtje..
Ohja wacht, zelfs mijn full option Audi S3 Sportback in exclusive kleur levert te weinig op om die tweedehands te kopen.. dus nee laat maar, maak benzine maar gewoon wat goedkoper, dan kunnen we allemaal genieten.
flutterby zegt
@ghost: Nog 4-5 jaar wachten en er zijn vast koopjes te vinden die net iets te vaak tot 80% hebben geladen met 150 KW.
Misschien is de S3 dan niet z’n goede auto dat andere er niet zoveel voor hebben als wat die jou gekost heeft, inclusief dat kekke kleurtje.
ghost zegt
@flutterby: dat laatste betwijfel ik ten zeerste, dat eerste zal vast wel maar punt blijft gewoon dat ondanks dat in zekere mate gelijk hebt, elektrisch rijden gewoon simpelweg nog veels te duur is.
dutchneon zegt
@ghost: Ook voor een particulier die aardig wat km’s maakt is een tweedehands tesla de goedkoopste optie…
Je koopt er 1 voor 30-35k en tikt de btw af….. ja dan is de aanschaf duur, maar overkomelijk.
afschrijving is erg laag, zo’n beetje het laagste wat er bestaat. prijzen van tweedehands tesla’s hangen al bijna 3 jaar rond de 40k!
Vervolgens betaal je geen bijtelling, geen mrb en een derde van de brandstofprijs van een vergelijkbare auto!
Ja een Aygo komt in de buurt van de verbruikskosten maar is dan ook geen vergelijking.
En ja als je net zoals ik geen 40k heb liggen, finacier je bij freo oid. voor 4% een DK. Dan betaal je de helft van wat je normaal betaald aan MRB aan rente en de rest van je besparing per maand gebruik je voor aflossing.
Zo heb ik in anderhalf jaar tijd ruim 11k afgelost van de 25k die ik open had staan.
Inmiddels ruim 70.000km mee gereden en twee achterbanden en een deurhendel vervangen. kostte me 280 euro ;)
Ik weet zeker dat er weinig mensen die goekoper rijden per km!
ghost zegt
@dutchneon: hoewel ik het we met je eens ben dat het een goede optie is, wil ik simpelweg geen Tesla. Net als dat ik nooit een Opel of Volvo zou kopen. Ik heb niks ermee en wil er ook niet in gezien worden. De enige EV die mij nog enigszins kan boeien (voor zover dat kan) is de Audi E-Tron. Die gaat nog wel maar die is veels te gek duur.
Overigens ben ik bekend met het feit dat er 2de/3de/4de hands Tesla’s te koop zijn maar zoals je zelf zegt 30-40k heb ik niet even liggen voor een auto erbij. Want ik zou dan de Audi S3 gewoon ernaast willen houden voor de fun/weekenden.
Zakelijk rijden kan, maar dan lease je altijd nieuw en dus niet die zoveelste hands Tesla. (Dit vind ik overigens ook een dingetje, waar leasemaatschappijen i.s.m. Overheid veel beter op in kunnen spelen). Ik ben ervan overtuigd dat er genoeg mensen zijn die, wanneer zij de keuze hebben tussen een 2de hands Ex-lease Tesla of een nieuwe MB A180d, liever voor de 2de hands Tesla gaan als auto van de zaak. Helaas moet het altijd nieuw zijn en veel bedrijven teren nog altijd op diesels, ook daar ligt nog een stukje verandering die nog niet overal erdoorheen is.
jpoers zegt
@flutterby: omdat een 2e hands tesla voor de particulier nog net wat prijzig is. En voor de middenklas bedrijfsmatig niet interessant omdat de overheid een domme bijtellingsregel hanteert. En zodoende het wagenpark niet vergroent omdat de elektrische auto’s de grens over rijden. Zonde want elektrisch rijden is voor de saaie kilometers heerlijk rijden.
flutterby zegt
@jpoers: de aanschafprijs van een tweedehands Tesla (+/- 40k) valt nog wel mee, maar de verzekering en reparaties zou ik een particulier zeker niet aanraden. Maar ja, het was ook hun eerste échte auto. De 2017 en later modellen zitten veel beter in elkaar en zullen over enkele jaren daardoor betaalbaarder worden. Dit geeft Tesla ook de tijd om hun service in orde te krijgen, of generieke garages moeten hierop gaan inspringen.
Overigens zijn er meer elektrische auto’s dan enkel Tesla’s. De Zoë is uitstekend als tweede auto en al rond de €10k te krijgen.
dutchneon zegt
@flutterby: niet zo bang maken, mijn classic p85 doet nog heel netjes zijn werk met 270.000 km op de klok. Ja ik heb wat accu degradatie maar nogsteeds kan ik NL heen en weer rijden zonder vertraging!
Natuurlijk kun je een keer pech hebben met onderhoud, maar laten we alstublieft het misverstand de wereld uit helpen dat een 2013 tesla geen goede auto is. Ik weet uit eigen ervaring dat een bmw 330d met veel minder km ervaring veel duurder is in onderhoud!
ghost zegt
@jpoers: ben ik helemaal met je eens!
r525 zegt
@ghost: Sorry maar wat mij betreft schrijf je dus precies waarom de overheid het wél goed doet.
Ze willen vergroenen, en daar zijn overduidelijk subsidies voor nodig. Anders kiest men namelijk niet voor een ‘groene’ auto. Dus om hun doel te bereiken, een groener wagenpark, is hun beleid juist helemaal niet verkeerd. Zonder financiele motivatie gaat dat niet gebeuren.
Of je het goed beleid vindt is wat anders.
Gulli zegt
Parkeert toch minder onhandig in onze mini parkeerplekjes
drdre1 zegt
@gulli: welnee, je zet deze toch wel zeker op 2 plekke te betalen tegelijk??
drdre1 zegt
@drdre1:… Op 2 plekken tegelijk bedoel ik. Dank u spellingscorrectie.
Gulli zegt
@drdre1: het zal de warmte zijn geweest
drdre1 zegt
@gulli: warmte? Wat heet!
alassad zegt
@drdre1: klopt toch ook. 2 plekken bezetten, 2 plekken betalen!
moveyourmind zegt
Vraag me af wat de overheid ermee bereikt met het laten aanpassen van dit soort double cabs aan de eisen voor grijs kenteken…
Alsof de trailer met de speedboot of crossmotoren er dan niet achter gaat in het weekend. En anders wordt de Tabbert er wel achter gehangen.
mennok zegt
Een Raptor met 231pk? What is this? A Raptor for ants?
Dutchdriftking zegt
@mennok: Een diesel voor Europeanen…
lincoln zegt
4deurs F150 van 2 generaties geleden moest ook aangepast worden ..
De bodemplaat 1cm naar beneden beuken met een voorkamer volstond ..
Was ie apenlandtechnisch helemaal in orde ..
Citrofiel zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Loek zegt
@Citrofiel: in Europa scoort de Ranger goed voor pickups. Diens rivalen zijn dan ook de enorm oude Hilux, de dure X-Klasse of de ondermaatse Navara.
Citrofiel zegt
@720s: Dat bestrijd ik ook zeker niet, hij is by far marktleider. Het is alleen niet de populairste Ford pick-up, globaal gezien. Iedereen zal bij Ford pick-up eerst denken aan de F-150.
Ter info, pick-up verkopen in Europa over de eerste maanden van 2018 (wat ik het snelst kon vinden):
https://www.jato.com/wp-content/uploads/2018/05/54-1.jpg
Loek zegt
@citrofiel: met die verwoording heb je gelijk, de Ranger is nog niet eens een schaduw van de F-150. Eigenlijk wel bijzonder gezien het feit dat dat ding nergens in Europa officieel wordt geleverd voor zover ik weet.
slowland zegt
@citrofiel: De Raptor verkoopt wereldwijd beter dan de F150??????
Dacht het niet. F150 onbetwist op nummer 1, al jaren
Citrofiel zegt
@slowland: Ik weet niet wat jij net gelezen hebt, maar volgens mij ben jij het 100% met mij eens.
reistje zegt
@Citrofiel: is dat is dat zo? Ik weet niet of de gemiddelde persoon weet wat een f150 is. Toegegeven een ranger zullen ze helemaal niet kennen.
marcow zegt
Image builder…
estoque zegt
Een raptor met 213pk, nee dank je. Badgetuning was in de tijd van Halfords al kansloos, OEM badgetuning nu nog steeds.
robert110 zegt
@estoque: De Raptor’s moeten het niet van hun pk’s hebben, de F-150 Raptor is ook niet de F-150 met de meeste pk’s. Het gaat bij de Raptor modellen voornamelijk om de ophanging en dat is bij de Ranger Raptor, net als bij de F-150 Raptor prima in orde.
Dutchdriftking zegt
Doet er maar eentje. Net mooi voor Nederland.