Het lijkt dat Volkswagen en MINI tegengas gaan krijgen van Ford tijdens Dakar 2014. Met deze kleine pickup, die voorzien is van een dikke V8, moet dat ongetwijfeld lukken.
Onder de kap van deze Ranger ligt een aluminium 5.0-liter V8 met 354 pk en 560 Nm. Echt zuinig is zo’n enorme V8 natuurlijk niet. Volgens Ford ligt het verbruik tijdens racen door het zand op zo’n 90 liter per 100 kilometer! Er is echter een enorme tank met 500 liter benzine aanwezig, dus daar kun je alsnog een afstand van dik 550 kilometer mee afleggen.
Tijdens ‘normale’ omstandigheden ligt het verbruik op een bescheiden 28 liter per 100 kilometer. De topsnelheid van dit bakbeest ligt op 170 km/u. Tijdens de aankomende Dakar rally zullen twee Ranger’s deelnemen.
Iets zegt mij dat deze Ranger nog leuker is dan een F-150 Raptor SVT.
jrk68 zegt
Volkswagen is toch gestopt met Dakar? Of heb ik iets gemist?
Hoe meer fabrikanten hoe beter, of ze het Mini moeilijk kunnen maken zal de toekomst moeten leren. Ik heb er een hard hoofd in, Dakar win je tegenwoordig zelden meer in je eerste deelname.
robbie zegt
@jrk68: blijven er nog privé teams actief met VW’s?
jrk68 zegt
@robbie:
In 2013 reden er 4 privéteams met de Amarok, de ex fabrieks Touaregs worden niet meer gebruikt. Anders had Al Attiya die vast wel gekocht en ingezet i.p.v. met een Hummer te gaan rijden.
De ooit door VW gebouwde Buggy is wel naar privé teams gegaan.
De inschrijving voor motoren en quads is inmiddels gesloten, die voor auto’s en trucks nog niet.
dakarbemo zegt
@robbie: er zijn 2 oude niet heel competatieve VW buggies in prive teams ondergebracht. Maar om deze in t zelfde vakje te gooien als de Xraid mini’s is krom. Er zijn helaas niet echt vergelijkbare teams. Wel wat losse kleinere teams die t tempo van de mini’s altijd goed bijhouden.
Maar VW is over, uit en verleden tijd.. wat ik erg zonde vind van de Racing Touareg’s
r32turbo zegt
500 liter dat is best lang tanken
dakarbemo zegt
@r32turbo: ja, dan kun je best een tukkie doen tijdens t tanken. En dan te bedenken dat de trucks met zo’n 700 liter gevuld moeten worden.
tsjibbe zegt
Ok… Dus die lui gaan met 450/500 kg extra gewicht aan de race beginnen… Dat lijkt me toch niet echt heel fijn.
Die mini zal ook wel een slokje lusten, maar die zal vast geen 1 op 1,5 lopen….
Maar goed, meer competitie is altijd goed natuurlijk!
jrk68 zegt
@tsjibbe:
Yep, de Mini is een twinturbo diesel. Daar ligt evengoed nog een tank van 360 liter in.
Volgens opgave van Mini loopt die trouwens ongeveer 178 km/u.
Als je dan bedenkt dat de TurboTwin Daf van Jan de Rooij ooit dik over de 200 liep dan valt het met de snelheden tegenwoordig wel mee.
undifined1 zegt
@jrk68: en de truck van Jan de Rooij die verbruikte 2 op 1 heb ik ergens gelezen…..
toyotafortuner zegt
Dat klinkt echt als een heerlijke combinatie!
Edge zegt
Waarom niet de Raptor? Die lijkt me toch een stuk makkelijker om te bouwen naar Dakar-spec. Plus die ziet er een stuk agressiever uit.
Alex_79 zegt
@edge: misschien omdat die Ranger veel lijkt op de Toyota Hilux die Overdrive Racing in 2013 voor een heel aantal prive-rijders verbouwde. Lucio Alvarez (die in 2014 een van de Rangers bestuurt) was een van die prive-rijders en ik heb het idee dat hij aardig wat input mee heeft genomen naar Ford ;)