Helaas is het niet deze Puma ST160.
Het is alsof we enorm veel moeite hebben met de auto’s die de laatste tijd worden geïntroduceerd. Zo ook de nieuwe Ford Puma. Wie ziet er nu te wachten op zo’n auto? Nou, heel erg veel mensen. Natuurlijk, de crossover hoeft niet je eerste keuze te zijn, maar deze auto moeten we zeker een kans geven.
Ford heeft namelijk een naam hoog te houden als het gaat om fijn sturende auto’s. De originele Puma was zelfs briljant op dat vlak. Dus wat dat betreft hebben we hoge verwachtingen van de Puma die aanstaande is. Als de baas of vriendin per se een kekke crossover wenst, dan het liefst deze. Althans, dat hopen wij dan.
Dan wel het liefst de Puma ST, die Ford tussen neus en lippen door bevestigt heeft. In een interview met AutoCar laat ontwikkelingschef Hau Thai-Tang ‘per ongeluk’ los dat een Puma ST onderweg is. Thai-Tang geeft aan dat de Puma ST een logische stap is na de Fiesta ST en Focus ST in Europa. Qua aandrijflijn zal de Puma ST techniek delen met de Ford die er onderhuids het meeste op lijkt, de nieuwe Fiesta ST. Dat betekent een 1.5 driecilinder EcoBoost turbo met 200 pk. Qua uiterlijk moet je denken aan de ST-Line (plus een beetje meer), maar onderhuids zijn de verschillen veel groter.
Thai-Tang bevestigt dat de Ford Performance afdeling heel erg belangrijk is voor Ford, maar dat er niet van elk model een ST zal verschijnen. Niet alleen qua verkoopaantallen, maar ook of er een goede technische basis is om een ST-Model te maken. Op dit moment zijn er ST-varianten van de Fiesta, Focus, Edge en Explorer. Ook wordt een Focus RS ‘niet ontkend’, alhoewel deze pas (zoals altijd) ná de facelift zal verschijnen.
pielemuis zegt
Hahaha, alsof het een of ander unieke zet is mey je crossover een sportieve variant neer te zetten. Stevie Wonder zag dit zelfs aan komen.
jappie1996 zegt
Wat een ongelofelijk lelijke neus
Loek zegt
@jappie1996: eensch. Bij de Fiesta vind ik de neus passend, bij de Focus begon ik te twijfelen en de nieuwe Kuga vind ik absoluut niet mooi. Ik vind deze Puma wel een lekker frisse verschijning, gecombineerd met de techniek en aandrijflijn van een Fiesta wat mij betreft de compacte crossover die je moet hebben. Maar die neus, ik weet het niet. Verpest het hele aanzicht van de auto. Iets spitser en met wat minder van die grote bolle koplampen zou hier een hoop helpen.
drsjeroen zegt
@jappie1996: zoals de Megane II, lekker kontje, voor een SUV…. dit schrijvende denk ik, lekker kontje, voor een gilf
phaeton zegt
@jappie1996: Ford moet dat familie gezicht loslaten. Het werkt nog wel op een Mondeo, bij de Focus zitten ze al over de grens. Een Kuga idem, maar de rest is ontzettend lelijk. Wat zou je denken van een nieuwe Transit bijvoorbeeld, als je deze 2020 neus van een Puma ziet? Dat wordt nóg lelijker dan de huidige en die is al bijzonder lelijk. Ik zie liever dat het eenheidsworst wordt zoals een Polo of Transporter, dat heeft nog iets straks en eenvoudigs. Saai, maar niet per definitie lelijk.
baklava zegt
Lekker sportief met zo’n 3 cylinder. Heerlijk, genieten!
mashell zegt
@baklava: een goede driecilinder klinkt wel leuker dan een viercilinder. Een beetje roffel helpt de beleving.
Loek zegt
@mashell: ik vind serieus dat er een heerlijk geluidje komt uit de 1.0 T-GDi voorin de auto des huizes. Echt snel is het verder niet, maar goed.
emping zegt
@720s: are you serial?
Loek zegt
@emping: als er nou beweerd werd dat het de roffel van een 458 is, dan zul je zwaar teleurgesteld zijn in deze Koreaanse turbobrommer. Daarom moet je het zien als een compacte en goedkope SUV, die, voor een auto in zijn prijsklasse en het feit dat het een piepklein blokje is, een lekker roffeltje heeft als je hem ietsje hoger in de toeren gooit. Relativering is alles, zo blijf ik maar zeggen :)
zwepp zegt
@baklava: Een sportieve uitvoering met 3 cilinder voelt toch een beetje als een vette hap van gefermenteerd gras voor de veganisten.
Dutchdriftking zegt
Ach, ergens is het ook wel weer humor toch? En als de vrouw er zo eentje heeft om de kinderen naar school te brengen, helemaal niet erg. Extra motorvermogen en meer bodemvrijheid. Kortom, een mooi totaalpakket om vol over de verkeersdrempels te knallen!
jarnobakker zegt
Ik laat me nog liever een bal afhalen zonder verdoving , dan zo’n ding kopen
giertjuh zegt
Had liever gehad dat die ST160/FRP ooit kwam met LHD
raoufff zegt
Dag Ford, het was fijn je gekend te hebben! Doei!!!
dare2think zegt
Sportief blablabla. 90% van de SUV rijders die ik tegenkom is een appende vrouw of ouder dan 60 jaar. Zoiets als dit ‘sportief maken’ is hetzelfde als een gouden tandenborstel: compleet nutteloos.
michiel_vandelft zegt
Ja, een opgehoogde auto is de perfecte basis om een ST model van te gaan bouwen. Ford, ik snap je uitspraak niet
bonzoo zegt
Laat maar komen! Heb Fiesta ST 150 gehad en 2x de Fiesta ST 180. En nu al een tijd de Focus ST 250..
Dus als ST liefhebber kijk ik hier wel naar uit… leuk voor de vrouw misschien…