Stuk dikker ja! De Ford Puma ST Powershift beschikt vooral over uiterlijke opsmuk.
Sommige kenners vinden de Puma op een opgeblazen kikker lijken. Zeker bij de voorkant zou je die vergelijking kunnen maken. Of lijkt hij toch op de Maserati Grecale? Maar, ben jij een fan van deze auto en wil je hem net wat dikker én als hybride? Dan is er nu de Ford Puma ST Powershift er voor je.
Ford Puma ST Powershift
De Ford Performance-divisie moet ook meer elektrische auto’s leveren om de ambities van het bedrijf bij te kunnen benen. Daarom komt het merk nu met een geëlektrificeerde, mild-hybride aandrijflijn gekoppeld aan een Powershift zeventraps automatische versnellingsbak versie voor de Puma.
Het is een primeur voor de Puma ST, die tot nu toe alleen handmatig was. De motor is de krachtigste van Fords MHEV-uitgeruste 1,0-liter driecilinder EcoBoost-motoren en beschikt over een elektrisch systeem van 48 V en een kleine, door een riem aangedreven starter/generator die wordt gevoed door een compacte lithium-ionbatterij. Het vermogen is 125 kW (170pk) en dit resulteert in een 0-100 km/u van 7,4 seconden, zeven tienden van een seconde langzamer dan het krachtigere 197 pk sterke 1,5-liter model.
De besturing is 25 procent directer dan die van een gewone Puma, met voorwielophanging en kortere stuurarmen die specifiek zijn gemaakt voor de ST. De afstelling van de remmen is ook op maat gemaakt, de remschijven voor zijn met een diameter van 325 mm groter (17%) dan de gewone Puma.
Looks
Natuurlijk zien we sportstoelen en een oplaadstation voor telefoons. Verder wordt de auto uitgevoerd met onder andere een verwarmde voorruit, parkeersensoren en ruitenwissers met een regensensor.
De Ford Puma ST Powershift is verkrijgbaar in een nieuwe en exclusieve kleur voor de modellijn, genaamd Azure Blue, evenals vijf andere lakafwerkingen. De voorbumper is voorzien van een splitter en achterop zien we een dakspoiler. De bagageruimte telt 456 liter en een flexibele ruimte onder de vloer zorgt ervoor dat je 80 liter extra kan meezeulen. Kortom, het ziet er allemaal lekker uit, maar echt lekkere power ontbreekt helaas.
Vanaf het einde van het tweede kwartaal 2023 start de levering, prijzen nog onbekend.
Allison Burgers zegt
De 125pk en 155pk versies van de Puma hebben ook de 1.0 Ecoboost met mild hybrid 48V techniek. Net als de ST met 1.5 Ecoboost. Dat is ook een Mild Hybrid. Dus in die zin is het niets bijzonders en een bestaand blok die wat extra power levert..
Wel bijzonder is dat Ford het dus nodig vond om tussen de 155pk (bv ST-Line) en 200pk ST nog een extra versie te drukken in ST-trainingspak. De keuze is reuze.
pier zegt
Sinds wanneer is 7,4 seconden naar de 100 langzaam? Ik weet niet wat de schrijver rijdt maar 170pk in een Puma is behoorlijk veel. Ik rijd de 125pk versie en die is in het dagelijkse verkeer al zeer vlot door de mild hybrid ondersteuning.
denx zegt
Waar staat te lezen dat de schrijver vindt dat 7,4 seconden langzaam is? Lees het artikel nog eens goed.
pier zegt
Misschien zelf even de titel lezen en de laatste zin: Kortom, het ziet er allemaal lekker uit, maar echt lekkere power ontbreekt helaas.
Michel-GR zegt
Het ligt er maar net aan wat je gewend bent.
Als ik uit een vriend zijn RS6 stap met 800pk en 1000Nm en daarna in mijn auto stap lijkt hij ook niet vooruit te branden terwijl hij toch echt niet traag is.
En ja 125pk is vandaag de dag toch echt niet snel meer terwijl de golf gti mk1 toch echt een snelle auto was destijds
saxoke zegt
Als je 5sec van 0-100 en 9.5van 100-200 gewend bent, is alles traag.
basman147 zegt
Toch knap, 170 pk uit een 1 liter 3 cilinder. Dat is een hoger specifiek vermogen dan een Golf R, BMW 135 of een Civic type R om er maar een paar te noemen en evenveel als een Guilia/Stelvio Q of BMW M3/M4 Competition. Alleen MB gaat daar nog overheen met enigszins betaalbare auto’s (A45 en aanverwanten, C-klasse 43 + 63).
Jammer dat ze deze motor niet verder kunnen/ gaan ontwikkelen. Zou hem graag zien met de Garrett elektrische turbo zoals op de eerder genoemde C-klasses. Schijnbaar is die turbo ook in staat om elektriciteit op te wekken net zoals een MGU-H in de F1.
soes750 zegt
Mwoah, altijd die looks over power uitvoeringen. Wordt daar persoonlijk zo verdrietig van. Maar goed, ieder z’n ding.
Allison Burgers zegt
Valt wel mee toch. Deze ST wijkt qua looks amper af van een normale ST Line en 170 pk in een compact SUV-je is nu niet bepaald ondergemotoriseerd. Het is geen 95 pk SEAT Arona FR of 130 pk Peugeot 2008 GT.