Maar natuurlijk vergelijken we La Paay met de Puma ST-Line Vignale.
Voor een paar liefhebbers is het een beetje vreemd dat Ford de naam ‘Puma’ op een crossover heeft geplakt. Zij denken met weemoed terug aan een bijzonder fijn sturend coupeetje uit de jaren ’90.
Fiesta EcoCrossCompactDeLuxePremium
Nu dacht Ford bij hun crossover op Fiesta basis niet aan een opvolger van de Puma. Het was gewoon een naam die ze nog hadden liggen. Een naam waar Ford de rechten van heeft. Dus waarom niet? Om nu een halfjaar durende brainstorm sessie te houden en uit te komen op ‘Ford Fiesta EcoCrossCompactDeLuxePremium’ was de moeite niet waard.
Guitig
Daarbij: in zijn soort is het een guitig model. Waar veel crossovers de praktische kant op gaan en daardoor massief ogen (hallo T-Cross!), valt dat bij de Puma mee. Anyway: er is keihard Puma nieuws. Er is namelijk een nieuwe uitvoering. Normaliter is dat niet direct keihard nieuws, maar in dit geval wel.
Puma ST-Line Vignale
Ford introduceert namelijk de Puma ST-Line Vignale. Deze auto kun je het beste omschrijven als het bekende Patatje Paay: alles eroverheen behalve curry. In dit geval geldt dat namelijk ook voor de Puma ST-Line Vignale: er zit alles op, maar een beetje pit ontbreekt.
Sportief én chic
Het is ST-Line gedeelte behelst de sportieve voorbumper, achterbumper, zwarte ‘onder-grille’ en een flink aangezette spoiler. Nu kennen we de Puma ST-Line al, maar de Vignale versie maakt ‘m chiquer én luxer! De grote grille is namelijk verchroomd, de velgen zijn bicolor items en er is meer chromen afwerking, zoals bij de mistlampen en aan de onderkant van de deuren.
Windsor-leder
In het interieur is de Puma ST-Line Vignale nog meer premium. De stoelen zijn met fraai ‘Windsor’-leer bekleed. Nu is dat niet direct bijzonder, maar wel dat je een mooit patroontje erin krijgt. Precies zoals je ook ziet in duurdere 7 Series en Bentleys. Leuk, hoor.
Lederen dashboard
Niet alleen de stoelen zijn van fraai leder voorzien, ook de middenarmsteun, pookknop, handrem-greep en zelfs het hele dashboard zijn voorzien van leer. De uitrusting is ook meer dan voldoende. We noemen zaken als LED-koplampen, Bang & Olufsen installatie, navigatie, climate control en diverse rijassistenten.
Puma ST
Er staat trouwens nog een leukere Puma gepland, de Puma ST. Deze zal net als de Fiesta ST een 1.5 EcoBoost motor met 200 pk tot zijn beschikking krijgen. Als je moeder dan toch een kekke crossover wil, ga dan voor de Puma ST. Ook verwachten we de ST-Line en Vignale combinatie vaker tegen te komen.
nietcreatief zegt
‘onder grille’
Eigenlijk verschrikkelijk passend voor de obesitas modellen die de laatste tijd zo populair zijn.
gt1804 zegt
Ford mag het dashboard van zijn duurdere modellen echt wel eens gaan upgraden hoor. Ik heb een Ford Fiesta, een van de goedkoopste uitvoeringen maar wel met het grote apple carplay display, en dat dashboard ziet er exact hetzelfde uit als een fully loaded Ford Puma die 3 of 4 keer meer kost
detroitv8 zegt
@gt1804: mijn vriendin heeft een Fiesta Vignale en dat dash is met een mooi heel donker paars inleg en leder bekleed. Erg fraai!
bernoulli zegt
Helemaal mee eens. Ik heb eens een paar dagen een nieuwe Fiesta als leenauto gehad, maar ik zie dat dash echt in elke Ford zitten. En het was nu niet bepaald hoogstaand allemaal. Maar dat is het bij Ford nooit geweest. Ook de Mondeo MkIV en Fiesta Mk7.5 die ik allebei nieuw heb gehad, haalden het qua dash niet bij wat de concurrentie had. Zat allemaal goed in elkaar, veel opties etc, en prima in uit te houden. Maar het zag en voelde wel goedkoop aan allemaal.
dalmore zegt
Wat zal zo’n geval moeten kosten? Ik denk dat ik het niet eens wil weten..
berlinetta zegt
Het zal me niks verbazen als dit ding rond de 45k zit.
bernoulli zegt
Ford kennende kost het 3 maanden lang 45K en dan is het ineens 25K.
Dutch Ford guy zegt
De Puma ST-Line Vignale (met 155 pk EcoBoost Hybrid motor) kost € 34.255
berlinetta zegt
Lager dan ik had verwacht, maar nog steeds veel geld voor iets wat een uit de kluiten gewassen Fiësta is. Voor dat geld kun je ook een Focus ST met 182 pk kiezen.
davelepeef zegt
@berlinetta: je bedoelt een Fiesta ST?
bernoulli zegt
Als ST-Line (en straks ST) blijft deze Mini-Macan toch wel het leukste.
2wheeler zegt
Grappig ding, maar het is wel duidelijk dat voor de marketing afdeling hier zijn plasje over heeft gedaan…
ttr6 zegt
ik dacht bij de vergelijking met Paay meer aan een open mond……
nore zegt
Pisbak
sudbina zegt
@nore: ik ben dus niet de enige die bij “Paay” tegenwoordig direct de associatie “in de bek zeiken” heeft.
Treurig, maar waar..
Edge zegt
Binnen z’n segment best een leuke auto, maar waarom je dit zou verkiezen boven een leuk uitgevoerde Fiesta is mij echt een raadsel
giertjuh zegt
@Edge: net iets ruimer en praktischer
Richmond zegt
@Edge: wat is überhaupt het bestaansrecht van crossovers? hogere instap, mee doen in de mode van cross over. Dat zijn voor mensen de rede om te kopen.
volvo-s60-adept zegt
Ik denk inderdaad met weemoed terug naar m’n Puma ergens begin jaren 2000. Wat een wereldkarretje was dat. Maar roesten dat ze konden…