Hopelijk komt er ook een straatuitvoering van de Ford Puma Rally1.
Ford en de rallysport zijn al jaren onlosmakelijk met elkaar verbonden. De Escorts, Sierra’s, Focussen en Fiesta’s van weleer zijn al allemaal pure heldenauto’s. Gelukkig maakte Ford geregeld ook straatauto’s die overeenkomsten vertoonden met de rallyauto’s.
Dit jaar rijdt Ford met de Fiesta WRC. Echter, Ford introduceert nu de auto voor volgend jaar. Ford gaat namelijk aan de start verschijnen met de Puma WRC1, of de ‘M-Sport Ford Puma Rally1’, zoals de auto officieel heet. Nee, dat M-Sport heeft niets te maken met de sportpakketjes die je kunt bestellen op je 116d, 318i en 520e. M-Sport is ook de naam van het rallyteam.
Hybride
De Ford Puma Rally1 is voorzien van een 1.6 turbomotor én een 100 kW sterke elektromotor. Deze elektromotor krijg zijn ‘sap’ van een accupakket van slechts 3,9 kWh groot. Een (veel) groter accupakket zou de auto aanzienlijk zwaarder maken. Iets dat je absoluut niet wilt met een competitie-auto. Het idee is simpel. Tijdens het remmen (wat je nog weleens doet tijdens een rally), kun je regenereren. Dan kan de chauffeur in kwestie een moment kiezen waarop hij die 100 kW (136 pk) extra wil gebruiken.
Voor maximaal 3 seconden kan er gebruik gemaakt van worden. Daarna is de coureur weer aangezewen op de 1.6 turbomotor. Deze is overigens óók super gezond, want de motor loopt synthetische brandstof. Ford en M-Sport werken de komende drie seizoenen samen met de Puma Rally1. De auto zal dit weekend zijn debuut maken op Goodwood. Vanaf volgend jaar staat de auto aan de start in het WRC.
Ford Puma Rally1 niet de eerste Rally Puma
Het is overigens niet voor het eerst dat er rally’s gereden worden met een Puma. Van de vorige generatie was er ook een rally-versie. Deze auto, de Ford Puma Super 1600, is misschien wel een van de gaafste rallyauto’s ooit gebouwd. De auto deed (zoals de naam suggereert) alleen deel aan het Super 1600-klasse.
De Ford Puma Super 1600 had dus een 1600 cc motor en voorwielaandrijving. Er waren prototypes van een tweeliter turbokanon met AWD, maar die techniek bleef uiteindelijk voorbehouden aan de Ford Focus WRC.
Meer lezen? Check dan onze special over de Ford Racing Puma!
Johanneke zegt
Waarom zou je dit maken van een crossover.
kniesoor zegt
Zou me voor kunnen stellen, dat dit er alleen een beetje uitziet als een Puma, maar daar onderhuids geen bips mee van doen heeft. Dat Puma-uiterlijk zal vermoedelijk voornamelijk om marketing-technische redenen zijn.
Johanneke zegt
Nu je het zegt, dat had ik zelf ook wel kunnen bedenken ;)
Loek zegt
@amghans: lijkt inderdaad exact hetzelfde recept als de Fiesta WRC maar dan met Puma-koplampen.
ar156sw zegt
@Johanneke: Dat “crossover” begint behoorlijk relatief te worden: de Puma is welgeteld 4,2cm hoger dan de vorige generatie Fiesta en 6,1cm hoger dan de huidige. Het is vaak vooral een paar cm extra bodemspeling en verder vooral een “designtrucje” om een crossover uiterlijk te creëren.
fapfap zegt
De motor loop op synthetische brandstof. Is niet elke brandstof in een verbrandingsmotor synthetisch?
allesopdefiets zegt
Dan zou het hele issue van het opraken van fossiele brandstoffen niet bestaan toch?
Dutchdriftking zegt
Een Fiesta was te ingewikkeld?