Wat nou origineel?
Soms kunnen simpele dingen het verschil maken. Ook in de autowereld kun je innoveren met de kleinste details. Ook is er een categorie ‘rare innovatie is óók innovatie’. Bij Hyundai bijvoorbeeld, waar je de optie hebt om de achterruitenwisser in te schakelen als je de auto in de achteruit zet. Of bij Ford, waar ze nu denken te innoveren met een gloednieuwe ‘skyview’ optie voor de Mustang.
Die conclusie wordt gebaseerd op een nieuw patent wat Ford heeft aangevraagd. Het idee is dat de Mustang een verlengde voorruit krijgt. Daarmee is het deel bij de ruitenwissers tot en met halverwege het dak één glasplaat. Het resultaat is licht en ruimte in optima forma. Leuk idee Ford! Maar, mag Ford hiermee pronken?
Wat ons betreft namelijk niet. De Tesla Model X heeft een vergelijkbare setup. Ook de Citroën C3 had dit principe al in 2009. In beide gevallen een zeer goede uitvoering van een goed idee. Maar allebei deze auto’s zijn evenmin de grondleggers van de ‘panoramavoorruit’.
Dat was namelijk Opel! De Astra (generatie H) was een nette auto met een herkenbare Opel-designtaal. De GTC was de leuke versie. Je mist twee deuren en de auto werd ietwat anders getekend, om de auto een coupé-achtige look te geven. De GTC was ook de enige Astra H die geleverd kon worden als OPC. Maar de GTC kon ook geleverd worden als GTC Panoramic. Dan kreeg je, jawel, een verlengde panorama-achtige voorruit. Dezelfde optie was ook beschikbaar voor de Astra J, ook weer enkel voor de GTC.
Een grappig idee dus, maar Ford mag er niet de eer voor opstrijken. Dat is geen verwijt, meer even een reden om te duiken in de geschiedenis van dit panoramadak-idee. Bijna elke auto heeft tegenwoordig een panoramadak, dit is een origineel idee.
vaakbenjetebang zegt
Een achterruitenwisser die aangaat als de reguliere ruitenwissers aanstaan en de auto wordt in de achteruitversnelling gezet, is niet zo vernieuwend. Mijn verrabbezakte Mercedes S124 uit 1992 heeft dat ook en het werkt nog altijd feilloos.
bartteeuwen zegt
@vaakbenjetebang: hier ook. Opel Corsa C.
jack_abarth zegt
@vaakbenjetebang:
Zoals er staat, bij Hyundai kun je dit aan maar vooral ook uit zetten. En dat is waar het verschil zit.
vaakbenjetebang zegt
@jack_abarth: Ah, zo had ik het niet gelezen. In veel moderne auto’s kun je deze functie wel aan- of uitzetten in een voertuig-menu, net zoals je de naar beneden draaiende spiegels uit kunt zetten. Wat dat betreft dus ook niet echt heel inovatief. Maar wellicht begrijp ik het gewoon niet.
jack_abarth zegt
@vaakbenjetebang:
Zo heel innovatief is het ook niet nee, ben ik volkomen met je eens. Zo vind ik het op een E36 slim dat wanneer de ruitenwisser op “continu” deze automatisch op interval gaat wanneer je stilstaat. Scheelt een hoop gepiep van de wisserbladen bij het stoplicht.
rrk147 zegt
@jack_abarth: dit vind ik wel slim! Nooit eerder gehoord. Ik kan er slecht tegen als ik passagier in de auto ben en iemand vergeet z’n ruitenwissers uit te zetten of lager te zetten.
mashell zegt
@rrk147: haha. Weet je van voor een bestuurder het allerirritantste is in de auto? Nee, niet huilende baby’s op de achterbank, niet vogelpoep op de lak en zelfs geen lekke band. Het meest irritante is een bemoeizuchtige passagier!
lekbak zegt
@mashell: nee hoor, de altijd anders willende twee jarige is het meest irritant!
sabrerator zegt
@jack_abarth:
Dat had mijn Citroen C5 uit 2001 ook al.
dedon zegt
@jack_abarth: Sorry, maar dat kan in m’n Ateca ook
jack_abarth zegt
@dedon:
Er wordt niet gesproken wanneer Hyundai dit patent geregistreerd heeft, wel weet ik dat de Ateca nog een vrij nieuwe auto is en dat er al heel veel wagens voor waren dit het al hadden.
Erik zegt
@jack_abarth: zelfs bij mijn Dacia Logan MCV kan het aan- en uitgezet worden.
sportevo zegt
@jack_abarth: Als je de functie aan en uit kan zetten, wat is dan de meerwaarde t.o.v. gewoon het knopje voor de wisser indrukken? Je zet hem aan als het regent, en je zet hem uit als het droog is.
Mijn moeder had ooit een 1999 C klasse en daar werd de achterruitwisser ingeschakeld als de ruitenwissers voor ingeschakeld waren en dat deed je toch meestal als het regende.
bobje zegt
@jack_abarth: bij die van mij (Fiat) gaat de achterruitruitenwisser alleen aan als ik achteruit rijd en de voorruitruitenwissers ook aan staan. Anders doet ie het niet. Is dat ook een keuze?
Loek zegt
@jack_abarth: @vaakbenjetebang haha, het was slechts een voorbeeld. Ik heb toen hier een nieuwe Hyundai voor de deur kwam er middagwerk van gemaakt om even alle menu’s door te scrollen. Dan kom je zaken tegen die ik niet wist dat je kon instellen. Zoals hoe vaak je licht knippert als je de richtingaanwijzer ‘tapt’ (voor een baanwissel). Of ‘follow-me-home’-verlichting. Of een bandenspanningsmeter. Niet allemaal innovatief, maar wel grappig om in een keuzemenu te hebben. En grotendeels stel je het een keer in en je zit er nooit meer aan.
Dutchdriftking zegt
@vaakbenjetebang: klopt, al is voor het betere spiegelen het ook geen gek.
frietje87 zegt
@vaakbenjetebang: mijn polo uit 2004 heeft dat dus ook gewoon. Wel handig…
dracae zegt
@vaakbenjetebang: Het zit op de Focus C-max van mn moeder en ik vind het vreselijk irritant…
vaakbenjetebang zegt
@dracae: ik ben er ook geen fan van hoor, ik rijd achteruit ‘op de spiegels’ dus het heeft nul toegevoegde waarde, behalve dan dat ik onwillekeurig even door de achterruit kijk omdat ik de wisser hoor. Wel vind ik het leuk dat het nog gewoon werkt. Dat dan weer wel.
snuif zegt
@vaakbenjetebang: Vergeet de Volvo 480 uit 1986 niet die dit ook had (als het werkte tenminste).
Dutchdriftking zegt
Beter goed gejat dan slecht bedacht toch? Het geeft een fijn ruimtelijk gevoel.
Pallas zegt
@dutchdriftking: Wel ga je veel vaker je zonnebril/zonneklep gebruiken
Pallas zegt
Fun fact: de eerste generatie c3 was al bedoelt een dergelijke voorruit. Echter kregen ze de waterdichtheid niet onder controle tijdens het produktieproces, zodoende is de optie vlak voor introductie geschrapt. Het leuke was dat de persfoto’s en folders al gedrukt waren en je daar vaak de full-option c3 mét panormadak ziet.
rrk147 zegt
@pallas: En de c4 picasso heeft het toch wel ook? Bij Opel was er volgens mij ook flinke vertraging op de GTC, ook zij kregen het raam niet voldoende dicht.
drdre1 zegt
@pallas: ach, de Fransen… Altijd met de Franse slag…. (wat overigens ook hun voordeel oplevert in andere aspecten zoals design bijv)
Hubert zegt
@pallas:
Fun fact 2.
Het te openen panoramadak was ook verre van uitontwikkeld. De eerste maanden konden er geen C3’s geleverd worden met deze optie.
Heeft de toeleverancier klauwen met geld gekost.
Pallas zegt
@Hubert: Mooie dingen dit
Hubert zegt
@pallas:
En fun fact 3 is dat Saint Gobain (leverancier van de Opel voorruit) mega problemen had om de curve onder controle te krijgen. Destijds bij Saint Gobain Brazil hadden ze bijna de opdracht weer teruggegeven aan Opel.
reetschild zegt
@pallas: ik ben hier heel benieuwd naar. Heb je een linkje?
Hubert zegt
@reetschild:
Helaas geen linkje. Alles uit eerste hand.
Ik was destijds werkzaam bij GM do Brazil voor ontwikkeling Meriva 1. En toen werd ook Astra H opgestart vanuit Russelsheim.
En tijdens bezoek aan Saint Gobain voor supplier sourcing werden de problemen van de panoramaruit uit de doeken gedaan.
moveyourmind zegt
Handig zo’n in het dak doorlopende voorruit voor als je vooraan bij het stoplicht staat. Dan kan je het stoplicht heel goed zien zonder dat je hoeft te bukken…
En als er een eland of ree oversteekt, of een beetje grote vogel te laag vliegt kan je die ook heel erg goed zien… Heel goed zelfs… Maar in dit geval kan je maar beter wel bukken…
Geef mij dan toch maar een wat lagere en meer recht opstaande voorruit met een sterke omlijsting, zoals Saab die heeft.
mfacey zegt
Grappig. Mijn moeder had een GTC 1.8 met zo’n verlengde voorruit. Gaf een zeer ruim gevoel terwijl ik met mijn 1m91 zo dicht met m’n hoofd tegen de voorruit zat dat die spontaan besloeg… lekkere ergonomie!
Ook leuk: er zat aan het begin van de daklijn een draaiknop die een soort verlengde dak ontgrendelde. Je kon dan ongeveer 30 cm extra dak naar beneden schuiven. Voor de laag hangende zon.
Zal toch eens kijken wat die optie destijds kostte. Kan me niet voorstellen dat het bijzonder duur was anders had ze het nooit aangevinkt…
mashell zegt
Wij van de schuifdak fanclub willen even kwijt dat wij dit soort panoramische voorruiten de meest zinloze feature ooit op een auto ooit vinden.
Hubert zegt
@mashell:
Daarvoor hebben ze destijds een apart dak voor de achterpassagiers in de Meriva 1 gemaakt en nu ook in de X7.
Dus er is nog hoop voor de schuifdakliefhebbers.
appeltaartislekker zegt
Dat van die achterruit wissers is wel briljant.
hannibal zegt
Leuke optie. Ik probeer me alleen te herinneren wanneer ik voor het laatst een gtc met zo’n panoramische ruit heb gezien. Volgens mij was dat op de autorai bij de introductie…
rikus zegt
@hannibal: Ik wist het zelfs niet eens dat deze optie bestond.
room850 zegt
@hannibal: ik heb hem indd ook maar 1x mogen meemaken, terwijl ik in de ruitenwereld zit.
cossiekiller zegt
De laatste Astra OPC kon je ook nog laten uitrusten met zo’n voorruit. Lang gezocht naar eentje, maar toen niet te vinden binnen een redelijke prijs…
https://www.google.be/search?q=astra+j+opc+panoramic&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwjvq8jFo9_mAhWLLFAKHe4JD24Q_AUoAXoECA8QAw&biw=1440&bih=847#imgrc=T2urVxT7gQNwxM:&spf=1577774374569
sidewalkjoe zegt
Deze octrooiaanvraag betreft een dakrail die beter geschikt is voor het verdelen van krachten bij zijwaartse botsing. Dus niet de verlengde voorruit. Verder ben ik wel gezellig op feestjes
superhans zegt
@sidewalkjoe: Idd. Daarbij betreft het, zoals je al zegt, een aanvraag en dus geen patentverlening, zoals de titel van het artikel suggereert.
sidewalkjoe zegt
@superhans: dat was mijn trigger inderdaad!
Dizono zegt
Nog iets eerder dan de Astra, al is het geen productiemodel: de beeldschone Brera Concept:
http://www.carstyling.ru/resources/studio/large/2002_ItalDesign_Alfa-Romeo_Brera_Concept_08.jpg