De nieuwe Capri kreeg niet bepaald een warme ontvangst, maar Fords Nederlandse designchef Amko Leenarts ligt er niet wakker van.
Je voelt de pijn bijna. Een designteam heeft jaren aan een auto gewerkt, eindelijk wordt de auto gepresenteerd en in plaats van lof krijgt de auto alleen maar bakken vol kritiek. Het overkwam Ford met de Capri. Wouter, de mildheid zelf, noteerde: “Het lukt niet helemaal om ons te overtuigen dat een modale elektrische coupé een geschikte opvolger is van een sportcoupé uit de jaren zestig, zeventig en tachtig.” Het Britse Car liet zeven medewerkers leeglopen over de nieuwe Ford en dat resulteerde in een soort rant waartoe het magazine zich zelden toe laat verleiden. Top Gear noemde het een Volkswagen in een Ford-jasje. Ongezellig zeker in Huize Leenarts in de weken dat de reviews verschenen? “Helemaal niet,” zegt Amko Leenarts, de Nederlander die inmiddels al zo’n acht jaar lang design director van Ford of Europe is. “Sommige automedia hebben een brainfreeze omdat de Capri geen retro-auto is, maar wie gaat er nu een lage tweedeurs-coupé kopen, denk je? Wij hebben gekozen voor het soort auto waar de markt om vraagt.”
Toch lijkt de markt nu ook heel enthousiast over een auto als bijvoorbeeld de Renault 5. “Ja, daar lijkt het wel op. Maar het kan nog steeds een Audi TT worden. Iedereen die een TT wilde, had er al snel één, en daarna stopte het.” Leenarts verduidelijkt zijn woorden: “Wij waren ons er vanaf het begin van bewust dat we geen retro-auto gingen bouwen. We wilden het concept van de Capri naar deze tijd vertalen. Destijds was de Capri een sportievere versie van de Cortina, de gezinsauto van dat moment. Nu maken we met de Capri een sportievere versie van de Explorer — opnieuw een sportscar for the family.”
Hero Nameplate-strategie
Een voor de hand liggende vraag is natuurlijk waarom die auto dan Capri moet heten. “In 2017-2018 hebben we onze strategie gewijzigd. We kwam van een Russian Doll-strategie, waarbij je in je achteruitkijkspiegel eigenlijk niet zag of er een Focus, een C-Max, een B-Max of een andere Ford aankwam. Onze huidige strategie noemen we onze Hero Nameplate-strategie, waarbij we een breed aanbod van unieke, differentiërende auto’s hebben. De inspiratie is Marvel. Captain America is iets anders dan Superman, en iedere superheld heeft zijn eigen kwaliteiten.”
Zou het niet fijner zijn om met een leeg vel papier te beginnen in plaats van de erfenis van de Capri op je schouders mee te torsen? “Je brengt het nu als iets negatiefs, zo zie ik het helemaal niet. We hebben een strategie bedacht, die voeren we uit en ik heb daar ontzettend veel plezier mee.”
Hoort het ook niet bij Ford om soms een frisse wind door het merk te laten gaan? Toen de Escort zichzelf overleefd had, begon het merk met een leeg vel papier en kwam met de Focus. Hetzelfde geldt voor de eerste generatie van de Puma en Mondeo. “Als je een auto ontwerpt, begin je nooit met een leeg vel papier — never. Het is altijd een serie van restricties. Soms liggen ze meer op het ene gebied, soms meer op het andere gebied. Maar misschien is het ook een beetje anders voor mij als designer en voor mijn team. We doen niet alleen maar Europese auto’s. We doen ook designcompetities met onze Amerikaanse collega’s of Chinese collega’s. We doen weer meer dan alleen Europese passagiersauto’s maken. We hebben net onze lijn gecompleteerd voor Ford Pro, dus alle Transits doen we ook. De vrachtwagens doen we ook. Dus voor zover je ooit van een blank vel papier kunt spreken, kom ik die in mijn werk toch vaak genoeg tegen. Die restrictie waar jij het over hebt? Die zie ik helemaal niet.”
Avonturenauto
Is Leenarts zelf eigenlijk al overstag? Eerder reed hij in Mustangs met benzinemotor en vertelde hij dat hij dat zou blijven doen zolang Ford het hem toestond. “Mijn woon-werkverkeer is wat aspecifiek, want ik werk in Duitsland en ik woon in het hoge noorden van Nederland. Een Mustang was voor mij een heerlijke auto om dat mee te doen, want daarmee was ik vlot thuis. Maar op dit moment rijd ik in een Bronco, dat vind ik ook wel leuk. Kort geleden raakte ik ermee verzeild in een sneeuwstorm in Duitsland, dan voel je je wel heel veilig. De Bronco is een heel ander soort avontuur dan eerder de Mustangs, maar toch roept hij bij mij hetzelfde gevoel op. De Mustang is een lage sportauto, die het beste doet wat zo’n auto kan doen. Met de Bronco heb ik hetzelfde gevoel, het is een avonturenauto die je inspireert om andere dingen te gaan doen.”
‘Onze touchscreens zijn intuïtief’
Natuurlijk hebben we het nog even over de Puma, die net vernieuwd is. Leenarts wilde ooit interieurarchitect worden, maar bedacht zich later en werd toch autodesigner. Toch herinner ik me nog goed dat hij eens bij een presentatie over de Ford Fiesta vertelde dat hij zo trots was op het interieur en het dashboard dat uit één stuk bestond. Het interieur van de Puma was geïnspireerd op dat van de Fiesta, maar bij de kersverse facelift is het juist dat interieur dat het meest verandert. “Met het carry-over Fiesta-interieur was niets mis op het moment dat we dat voor de Puma gingen gebruiken. Maar goed, de tijd gaat door en het raakte nu toch wat gedateerd. Dat is nu helemaal opgelost, onder meer door een grote 12-inch touchscreen, een van de grotere in de markt. Ik ben me bewust van die hele discussie die er op dit moment plaatsvindt, van digitaal versus fysiek, maar ik denk dat het voor ons toch net wat minder belangrijk is. We hebben namelijk echt een heel goed systeem, dat intuïtief werkt, met mooie grote knoppen, waarbij de belangrijke dingen altijd in beeld staan. Dat is niet vergelijkbaar met bijvoorbeeld Stellantis of Renault, waar je door de kleine schermpjes in allerlei menu’s moet duiken. Daar hebben wij geen last van.”
Stuurloos
Afsluitend: Ford lijkt wat stuurloos. De Fiesta en Focus moesten het veld ruimen omdat Ford in 2030 een volledig elektrisch gamma wilde hebben, maar nu wil Ford toch weer langer doorgaan met verbrandingsmotoren. “We zijn geenszins stuurloos. De Fiesta moest niet weg omdat Ford helemaal elektrisch zou worden, maar omdat een kleine, lage auto gewoon niet meer verkoopt. Kijk, er zijn natuurlijk een heleboel merken die vol elektrisch zijn gegaan en dat nu toch wat uitstellen. Dus áls je het al hebt over stuurloosheid, zou je kunnen zeggen dat de hele industrie zoekende is. Maar bij ons kon je twaalf maanden geleden alleen een Mach-E kopen, terwijl we nu een range van vijf elektrische auto’s hebben met allemaal verschillende doelgroepen, in verschillende prijsklassen, en al die auto’s zijn uniek in zichzelf.”
tazmania zegt
Prima artikel, Perry! Informatief en kritisch.
heckblende zegt
lekker zo doorgaan, klootjesvolk en journaille heeft geen kaas gegeten van ontwerp, stijl en smaak.
fuck ze
harrie zegt
Weet je hoeveel doelgroeponderzoek en publiekspanels met klootjesvolk erbij het ontwerpproces komt kijken van een dergelijk autootje? Alsof het ego van 1 ontwerper vrij spel krijgt binnen een miljardenbedrijf als Ford.
drdre1 zegt
Nee, maar denk dat zelfs een cavia weet dat deze auto niks met een Capri te maken heeft. Dus om nou in commercials te roepen dat ‘The Legend has Returned’… Dan maar klootjesvolk zijn.
PunicaOase zegt
Leuk zo’n interview. En hier en daar kritische vragen. Top!
kniesoor zegt
Leenarts kan ook weinig anders zeggen dan wat-ie zegt, omdat-ie anders :
(a) z’n werkgever afvalt en
(b) z’n eigen designkeuzes desavoueert.
ghengiskhan zegt
Dat lijkt mij ook. Je kan niet vroeg genoeg jezelf kandidaat stellen voor werknemer van het jaar.
waterisnat zegt
Amko heeft ook duidelijk een mediatraininkje gehad.
mashell zegt
Uitstekend artikel! “Hero Nameplate-strategie” is de meest zweverige naam die ik in lange tijd gehoord heb.
Loek zegt
Het enige wat ik nooit helemaal ga begrijpen is waarom zo’n naam nou zo belangrijk is. Beide kanten op overigens. Want de ene kant op denk ik joh, het is wel zo: een tweedeurs coupé bouwen had Ford toch niet gedaan. Dus als je verwachting was dat de naam Capri op iets ‘gepasts’ zou komen, dan waren je verwachtingen te hoog.
De andere kant op denk ik ‘waarom is die naam dan zo belangrijk?’ Ford is juist het merk waar namen eigenlijk geen donder uitmaken. Sierra werd Mondeo, Escort werd Focus, prima. Als je iets verzint dat geen rukker in het Spaans betekent en nog een beetje bekt, dan kan zo’n elektrische crossover alles heten. Of als je dan toch een naam uit het verleden terughaalt, kies dan iets dat niet zo’n impact heeft. Als ik me niet vergis had Ford een tijdje terug de naam Orion geregistreerd. Perfecte naam voor de nieuwe Capri m.i. Dat was ook een saai model, maar die naam terugbrengen zal vast de juiste portie nostalgie meenemen.
Ik snap dat je gedurfde keuzes niet moet laten liggen omdat er commentaar op komt, dat komt er toch wel. Ik snap alleen oprecht niet wat het nou toevoegt om een naam terug te brengen die niks te maken heeft met waar je het opplakt.
mashell zegt
Maar de raamlijn van de nieuwe Capri is wel degelijk op de van de originele Capri geïnspireerd. En dat de Capri inmiddels een 4 deurs wagen is dat is logisch, het gedrillde volk wil alleen nog maar praktische wagens.
Ik denk dat een naam wel degelijk uitmaakt. Cijferletter combinaties als 316i, M3, XC40 of GLK320CDI4matic zijn totaal nietszeggend, dan zijn namen als Golf, Capri, Corolla en Megane heel veel beter. Je besteed veel geld aan een auto, het is natuurlijk een machine die geen echt karakter heeft maar dat willen we er wel graag in vinden en daar helpt een goede naam zeker bij.
O plaat zegt
Voor mensen die niet direct staan te springen voor een EV is een EV als tweede auto wel een optie en net daar had je met een lage coupe wel kunnen scoren. Bovendien heb je geen concurrentie en kan je een historische naam gebruiken en je kan de mustang als puristen auto houden. Trouwens ja de naam GLK320CDI4MATIC is niets zeggend maar elon musk is zijn vader dus die komt wel goed terecht.
Loek zegt
@mashell: kijk eens hoe veel Lynk & Co 01’s er zijn verkocht/verleased/verdeeld zijn in recente jaren. Heb serieus mensen gezien die het hebben over een ‘Lincolnco’ terwijl de naam uitgeschreven staat op de kofferbak.
Ik bedoel maar: als een product een sterke naam heeft maar in de basis niet deugt, wordt het niet gekocht. Vice versa wordt een product ongeacht zijn naam toch wel een succes als het in de basis klopt.
En ja, de daklijn dan wel de vier ‘koplampen’ als LED-signatuur vertonen gelijkenissen met de Capri. Maar dat is ook een beetje forceren. Als je een generieke crossover hebt en je verzon van tevoren al dat ‘ie Capri ging heten, is het heel makkelijk om naderhand een paar kleine details toe te voegen. En imo is dat niet zoals jij zegt karaktervorming, meer karakterforcering. Alsof je een dochter krijgt, deze Madonna noemt en dan alles eraan doet om haar een popzangeres te maken.
Het gaat mij ook niet om de Capri an sich. Ik heb hem mogen zien op Festival of Speed en in de basis oogt ‘ie fris voor wat het is. Maar ik snap oprecht de toevoeging van de naam Capri niet. Al was het de Ford 03C# geweest, dan was er niks anders dan wat er nu is.
schuimbekje3 zegt
de 2.7 diesel (o.a. in range/landrovers) hadden ze ook geen boodschap aan klanten, en de ecoboost plofblokken in campers en pickups ook iet
verdebosco zegt
Leuk artikel, zeker interessant, maar Amko Leenarts mag toch bidden en hopen dat die Capri wat “Sonne” gaat geven. Want het is gewoon vlees nog vis. Een identiteit ontbreekt geheel en misschien door de naam is het gebrek aan identiteit nog duidelijker. Alleen een prijshalvering kan de aantallen doen toenemen. Of betere techniek dan een Tesla Y (yek!). PS meer inside-views van het ontwikkelen, marketen en produceren van auto’s en onderdelen is zeker welkom. Nog een beetje extra diepgang ook.
perry_snijders zegt
Dat laatste, daar werken we aan! ;-)
cdlop01 zegt
Ford is in Europa nog maar een schim van wat het was, geen Ka, Fiesta, Focus, Mondeo, Capri, Scorpio meer maar VW’S met Ford jasje en nogwat gedateerde randprocucten als de Kuga en Puma. De Capri is een complete salesflop. Uitspraken van de ontwerper doen denken aan recent Jaguar, geen probleem dat 90% van klanten wegblijven…. .
Dit soort mamgers moeten op staande voet ontslagen worden.
Verkopen….enige wat telt.
cossiekiller zegt
Zou hij z’n eigen outfit ook ontworpen hebben? Ik heb zo’n voorgevoel….
kniesoor zegt
Misschien kleunt-ie in z’n vrije uurtjes wat bij op de ontwerpafdeling van Gako pakken en mag-ie de prototypes meenemen
anthwan zegt
Doe maar een kapseltje