Ford moet nog eens goed naar de agenda kijken als het gaat om de lancering van nieuwe modellen.
Voor onder andere de horeca zijn de effecten van de coronacrisis direct op grote schaal merkbaar. Autobedrijven hebben juist met het oog op de toekomst te maken met tegenvallende resultaten. Het financiële plaatje van het eerste kwartaal van 2020 zal voor de meeste fabrikanten scheurtjes vertonen. De echte klappen volgen in dit kwartaal en vermoedelijk ook in het derde kwartaal.
Met de presentatie van de financiële cijfers over Q1 2020 had Ford helaas slecht nieuws te brengen. De coronacrisis hakt er diep in. Topman Jim Hackett heeft onder meer bekendgemaakt dat de crisis ervoor zorgt dat nieuwe modellen later dan gepland gaan komen.
Vertraging van modellen
Ford heeft voor dit jaar een facelift voor de F-150, de marktlancering van de Mustang Mach-E en de lancering van een compleet nieuw model op de planning staan. In 2021 moet daar de onthulling van de nieuwe Ford Bronco bijkomen. Door de coronacrisis moet Ford orde op zaken stellen en lopen de lanceringen van nieuwe modellen vertraging op. Het autobedrijf heeft nog geen concrete details vrijgegeven.
Ford’s vehicles could be affected by defects that result in delays in new model launches, recall campaigns, or increased
Financieel rapport Ford Q1 2020
warranty costs
Bijtelling
Voor Nederland hoort met name de Mustang Mach-E tot de belangrijk nieuwe Ford modellen. De marktlancering zou dit najaar moeten zijn. Ford heeft in Nederland meer dan 1.500 orders staan voor de elektrische SUV. Mocht het automerk door de coronacrisis niet kunnen leveren in 2020, dan heeft dit nadelige gevolgen voor de zakelijke rijder. In 2021 stijgt de bijtelling voor elektrische auto’s naar 12 procent met een cap tot 40.000 euro. Nu is dat nog 8 procent tot 45.000 euro. De adviesprijs van de Mustang Mach-E ligt op 49.925 euro.
Ford Nederland laat tegenover Autoblog.nl weten dat de leveringen van de Mustang Mach-E vooralsnog niet in het geding komen. Nederland is vanwege de bijtellingsconstructie een zogenaamde prioriteitsmarkt, aldus Ford. Vanwege deze voorrangspositie moet voorkomen worden dat de Mustang Mach-e ’te laat’ op Nederlandse bodem verschijnt.
Verlies
Het automerk incasseerde een verlies van 2 miljard dollar in het eerste kwartaal van 2020. Ter vergelijking, een jaar geleden was in deze periode sprake van een nettowinst van 1,1 miljard dollar. De omzet daalde met 16 procent naar 34 miljard dollar. Tegenover investeerders en aandeelhouders heeft Ford bekendgemaakt dat ze een verlies van 5 miljard dollar verwachten voor dit tweede kwartaal.
smart2000 zegt
wachten loont zich
knapzuur zegt
Hetzelfde als met zoveel pre-order zaken blijken ook pre-order auto’s een slecht idee, ik ken mensen die hun ID.3 of Mustang-E al liever niet meer geleverd krijgen ipv. uitgesteld mocht het pas na december 2020 geleverd worden. Overigens is dat nog niet eens vanwege de toegenomen bijtelling maar vooral dat ze nu al van pool-auto naar pool-auto hoppen en dat niet zien zitten tot eind 2020.
reactief zegt
Dat is wel knap zuur ja…
admiajfe zegt
dus ze willen hun bestelde oto niet meer hebben. en pool naar pool auto ook niet?!?
tegenstrijdigheden in je verhaal.
mashell zegt
Zo onlogisch is dat niet, ze willen gewoon een snel een auto hebben waar ze weer een paar jaar meer door kunnen. Met die pool auto’s schijnt er een wetmatigheid te zijn dat ze ofwel meteen onderhoud nodig hebben, ofwel op de foute banden voor het jaargetijde staan of ofwel naar de schadehersteller moeten. Je hebt daar dus altijd gedoe mee.
Tonnie zegt
@mashell: of het is gewoon een auto van iemand die tussentijds uit dienst is gegaan. Niks mis mee en je krijgt er vaak een prima korting op. Daarnaast zijn er iig bij ons poolauto’s met contracten die nog 3-4 jaar lopen. Maar dat kan per organisatie weer anders zijn natuurlijk.
knapzuur zegt
Zoals mashell al zegt, ze willen liever hun “eigen” auto dan maandelijks of zelfs wekelijks van auto te wisselen, één heeft inmiddels gesprekken over een shortlease auto, het is gewoon fijner om je “eigen” auto te hebben in plaats van elke paar maanden/weken een andere leen auto die je helemaal moet uitruimen.
petroldrinker zegt
Ik heb liever elke week of maand een nieuwe auto, alleen maar leuk als het ook telkens andere autos zijn…
rickyleek zegt
@knapzuur: neem aan dat al die mensen een leveringsvoorwaarde hebben bedongen bij hun contract? Bij Audi was dat vorig jaar geen probleem…
nautique206 zegt
@knapzuur: volgens mij is het vanaf het begin al gecommuniceerd dat de Mach-E pas eind van het jaar geleverd zou worden…
mashell zegt
Dat wordt weer een december met oud Hollands bijtellingsknallers afhalen in de haven.
kminne zegt
Laten we hopen dat dit leidt tot een heleboel Mach-E annuleringen. Hoe minder van die tenenkrommend misplaatst Mustang genoemde busjes hier op de weg komen hoe beter. De grootste schandvlek op het Ford concern in jaren.
mashell zegt
Wat een nonsens. Het is een goed design met een interessante techniek, bepaald geen schandvlek dat Ford als eerste een Model 3 killer heeft. En dat het ding Mustang heet, ach er was ook een Ford Mustang III, dat was pas een schandvlek en dat heeft de naam Mustang ook overleeft.
toyotafortuner zegt
Ik heb nog veel liever een Mustang II Ghia met de 105pk V8, dan dat gedrocht van een Mach E.
En de Fox-body Mustang met de 2.3 turbo I4 Lima motor is eigenlijk gewoon de voorvader van de Ecoboost Mustang
probono zegt
Zou erg jammer zijn voor de toekomstige berijders. Erg leuke auto voor vriendelijke bijtelling is eenieder toch gegund!!
jometdebanjo zegt
Ford….bestaat dat nog?
mcshine zegt
Tesla werd verguisd vanwege het uitstellen van de Model 3, en nu zie je dat traditionele merken als BMW, Ford en Volvo (Polestar) het ook niet voor elkaar krijgen om hun elektrische alternatieven onvertraagd op de markt te krijgen.