
Uiteraard in het progressieve Nederland.
De Ford Kuga was natuurlijk de grote primeur van vandaag, maar Ford heeft tijdens het ‘Go Further’-evenement in Amsterdam nog meer spannend nieuws onthuld. Alles stond in het teken van elektrificatie. Elektrificatie is een mooi woord om aan te geven dat je werkt met elektrische aandrijflijnen, maar deze eventueel laat samenwerken met een verbrandingsmotor. In het geval van vandaag zijn het enkel hybrides. Dus ondanks dat het groot nieuws voor Ford is, zijn er natuurlijk al enorm veel merken die deze techniek toepassen.
Ford Explorer Plug-In Hybrid
Tsja, je kan in plaats van 10 hamburgers op een dag ook 9 stuks eten en zeggen dat je gezonder bent gaan leven. Daar is natuurlijk geen speld tussen te krijgen, maar in absolute zin schiet je er niet zo veel mee op. Dat gevoel komt naar boven borrelen bij het aanschouwen van de Explorer Plug-In Hybrid. Dit automobiele equivalent van een 10 liter emmer met ‘light’-mayonaise wordt aangedreven door een 3.0 V6 EcoBoost motor met 350 pk die samenwerkt met een elektromotor van 100 pk. het totale systeemvermogen bedraagt 450 pk. De maximale trekkracht is maar liefst 840 Nm.
Het is mogelijk om 40 km te rijden op een accu, daarna moet de V6 al het gewicht meesleuren. De Explorer Plug-In Hybrid is er in twee uitvoeringen: een superluxe Platinum (de grijze, afbeelding boven). Er is ook een ST-Line (de rode, afbeelding onder), maar dat is net zoiets als Terror Jaap in een trainingspak: het heeft geen zin. De Explorer Plug-In Hybrid ST-Line moet je niet verwarren met de Explorer ST, die heeft met 400 pk nog meer vermogen. Omdat de Explorer Plug-In Hybrid superzuinig is (3,4 liter per 100 km), komt de nieuwe Explorer ook naar Nederland!
Tourneo Custom Plugin-Hybrid
Heeft Ford hier hier een primeurtje te pakken? Hoeveel busjes met plaats voor acht personen zijn leverbaar als PHEV? Nou, deze dus. Onder de kap treffen we een 1.0 driecilinder Ecoboost motor aan, die als range extended fungeert. De elektromotor wordt gevoed door een 13,6 kWh lithium-ion batterij. Je kunt enkel en alleen op de elektromotor 50 km ver komen, met de range-extender (die benzinemotor dus) kun je 500 km op een tank komen. Mocht je denken: is het niet gewoon de personenuitvoering van deze Transit PHEV, dan heb je volkomen gelijk en ontvang je een digitale pluim.
Fiesta en Focus met 155 pk uit een 1.0
Nu kunnen we niet voorstellen dat mensen daadwerkelijk die Explorer PHEV en Tourneo Custom PHEV daadwerkelijk gaan kopen. Relevanter is het nieuws dat de elektrificatie ook zijn intrede doet bij de Fiesta en Focus. Beide zijn geïntroduceerd als ‘Mild Hybrid’ met de bekende 48V assistentie. Deze kleine elektromotor wordt gemonteerd op de 1.0 Ecoboost. Het resultaat is 155 pk en 240 Nm. Niet verkeerd voor een één-liter driecilinder. Deze varianten komen volgend jaar op de markt.
Ford Transit All-Electric
Ford lanceert een volledig elektrische Transit, maar dat is nog een concept. Veel informatie kregen we helaas niet, behalve dat een een ‘zuiver elektrische Transit’ is. Mocht iemand hier meer over willen weten of een goede schuine mop kennen: vertel het ons. Man, wat missen we dat vieze roze konijn.
Mustang elektrisch dinges geval
Voor 2020 staat er iets bijzonders op de planning. Dan wordt namelijk een ‘prestatie-SUV’ gelanceerd. Dat is een volkomen elektrische auto met een actieradius van 600 km. Volgens Ford is de auto op de Mustang ‘geïnspireerd’. Wat Ford daarmee bedoeld is niet helemaal duidelijk, maar wellicht zien we wat designelementen van de Mustang terug op die auto.
Dat graniet-printje staat de Transit wel stoer. Geeft de Transit wel iets degelijks.
Explorer naar Nederland? Komt dit bericht geen dag te laat?
Ford Explorer vind ik wel gaaf maar vermoed dat dat ding onbetaalbaar is in ons belastingklimaat.
@ghost: ik denk het wel meevalt, 1 op 32 he…Of zoiets
1 op 32 ofzo met een 6 cilinder, nice!
Als je in het artikel zowel Ad Normaal als Terror Jaap noemt dan waren de gedachten wel heel erg ver afgedwaald bij de presentatie. Dit mag de presentator zich aantrekken.
Mooi , mijn volgende word dus een Explorer
Zo wil ik wél stekkeren!
Die Explorer met die boot op de trailer staat daar zo wel gevaarlijk geparkeerd. Voor je het weet rolt die achteruit het water in.
Hadden ze beter even een (sorry voor het woord, weet niet hoe je dat anders moet noemen) keg achter kunnen leggen.
@moveyourmind: die combi achter de auto weegt nog geen 1000 kilo, dat gaat helemaal nergens heen met de (elektrische) handrem erop. Daar komt bij dat het voor een boothelling helemaal niet stijl loopt.
Wie photoshopt de nieuwe Explorer met als bovenkant een Mustang? Ben erg bang dat je dan je ‘Mustang’-like SUV hebt ?
Soort X6/GLE coupe horrorscenario dus
Nu de helft van Nederland op rechts georiënteerde partijen stemt kun je tot de volgende verkiezingen niet meer termen als progressief, het braafste jongetje van de klas, of milieu gekkies gebruiken als je ons landje wil duiden. Dat is nu eenmaal de prijs die je betaalt voor electorale winst.
150 pk en 230nm uit een 1.0. Die motor kan je na 80.000 km weggooien.
@baklava: misschien de tekst nog een keer lezen
Na het lezen van dit artikel kon ik de neiging niet onderdrukken om te googlen naar de naam van de huidige voorzitter. Jim Hackett, heet de dwaas. Afgestudeerd in “general studies”. Zijn loopbaan begonnen bij Procter & Gamble. Daarna nog iets met meubels gedaan, lees ik. Kerel is vast heel goed met lastige herfinancieringsstructuren e.d., maar het is wel duidelijk dat die geen moer (haha!) van auto’s snapt.
Ik vind de Ford Explorer echt zo’n ontzettend gave bak. Ik hoop dat ‘ie dankzij die hybride aandrijflijn een beetje gunstig geprijsd wordt
@Edge: Misschien een grapje van de importeur. Anyway, misschien niet en dan verwacht ik 60k.
@phaeton: wat zou een grap zijn dan? Op meerdere sites en Amerikaanse YouTube filmpjes wordt gesproken over de plugin hybride Explorer. Hoop dat ze hem rond de 50k kunnen aanbieden door de lage bpm
Ben benieuwd. De Explorer die 1:32 gaat rijden???
Een Explorer hier in Canada haalde de 1:12 net… Is dan geen Hybrid, maar een ‘gewone’ V6
@slowland: zo’n zwaar apparaat met een turbo V6 die 1:12 haalt… Alsnog niet slecht natuurlijk.
Een Tourneo voor 8 personen met een 1000cc. Dat zijn nog maar 125cc’s per persoon. Net zoveel als de inhoud van je mond, niks dus … dus.
Wanneer komt het nieuws over de Puma? Lol
Ja, die explorer is gaaf!