Volgens Ford is de Mustang niet te modificeren door derde partijen. *Tenzij die met Ford werken, dan weer wel.
Het is altijd een jarenlange strijd: fabrikanten die hen best doen om hun software zo beveiligd mogelijk te maken en tuners die het proberen te kraken. Mocht je het gevoel niet herkennen, zul je teruggmoeten naar je brugklas-tijd. Ja, ook jij had een geodriehoek.
Waarschijnlijk eentje van het merk ‘Aristo’ waarop in het midden stond ‘onbreekbaar’. Dus wat deed iedereen? Juist, nog voor dat Mevrouw Bakker de les kon beginnen had in elk geval het (mannelijke) gedeelte van de klas al die plastic driehoekjes gebroken.
Ford Mustang niet te kraken
Met auto’s tunen is het dus niet anders. Volgens Ford is de Mustang – die onlangs is onthuld – absoluut niet te kraken. Dat is op zich wel bijzonder. De Ford Mustang is namelijk een auto die je koopt om ‘m naar eigen inzicht aan te passen. Volgens Ed Krenz (de hoofd ingenieur van het S-650 Mustang project) komt dat overigens niet doordat ze tuners niet leuk vinden en er zelf geld aan willen verdienen.
Het komt omdat de veilig gemaakt moet worden tegen hackers. Die zijn namelijk gevaarlijker dan ooit voor auto’s. Tegenwoordig maken auto’s veel gebruik van electronica en online diensten. Daardoor is het tevens mogelijk om de auto te hacken. De Mustang S-650 maakt gebruik van de Fully-Networked Vehicle-architectuur. Als je de Mustang wil chippen, zul moet je ‘m hacken. En dat staat het systeem niet toe.
Ford verkoopt zelf
Daarom gaat Ford zelf diverse programma’s verkopen. Daarnaast zullen ze samenwerken met enkele gerenommeerde tuners om aparte files (als in bestanden) te maken die gebruikt kunnen worden. Dus Roush, Steeda en Shelby zitten waarschijnlijk nog wel safe.
Nu moeten we aangeven dat autofabrikanten dit bijna altijd zeggen. De Audi RS3 zou niet te tunen zijn, evenals de Nissan GT-R. Dat is uiteindelijk wel gelukt. Net als de Volkswagen Polo Bluemotion.
In sommige gevallen maken tuners gebruik van een externe module die de ECU kan voorzien van ‘verkeerde’ informatie, waardoor de motor alsnog meer vermogen kan leveren. Wellicht dat dat ook nog kan met de Mustang. Dus we zijn benieuwd hoe lang het duurt voordat de tuners alsnog een manier gevonden hebben om deze rijdende geodriehoek naar eigen goedvinden te breken.
Via: Ford Autohority
Meer lezen? Dit zijn zeven dikke coupés met een atmosferische V8!
brent zegt
ik hoop wel dat de achterkant er in het echt beter uit ziet
e36thuglife zegt
Ik vind ze bil wel dope.
Robert zegt
Vind je? Ik vind het uiterlijk van deze generatie een behoorlijke stap vooruit t.o.v. de vorige.
On topic: het hele artikel leest als een uitnodiging van Ford USA die zegt “try me, test me, hack me”.
Edge zegt
Leuk hoe smaken verschillen. Ik vind de achterkant van deze generatie Mustang juist goed gelukt en heb meer moeite met de voorkant. Voor mij zitten de koplampen te laag en/of is de grille te groot. De plattere grille zoals die op de GT3 raceversie hadden ze wat mij betreft ook op de straatauto moeten toepassen.
https://www.autoblog.nl/files/2022/09/mustang-racing-family-1600×900.jpg
PunicaOase zegt
Offtopic: ligt het aan mij of heeft die nieuwe Mustang wat ‘vreemde lijnen’? Hij lijkt zo uit verhouding, helemaal niet mooi. Dr vorige vind ik in ieder geval een stuk mooier om te zien.
Dutchdriftking zegt
Schreef men dit destijds ook niet over de Nissan GT-R R35? Binnen een week was er een tuner welke de code gekraakt had en met 800pk rondreed.
Johanneke zegt
Alles is te kraken. Zolang android, iphone, en windows systemen ook te kraken zijn, kan een Ford het echt niet beter doen hoor.
Een skilled iemand zal dit kraken, de code voor een paar ton verkopen aan een bedrijf die het weer gaat verkopen aan anderen.
dawwg zegt
Famous last words; die gaat gehackt worden als de moeder met een levendige aftermarket voor ‘jailbreaks’ … waarna Ford natuurlijk geen garantie meer geeft en zodanig z’n eigen chippies veel duurder kan verkopen.
Voor een leuke video over automotive hacks zie: https://media.ccc.de/v/mch2022-252-a-brief-history-of-automotive-insecurities
De slides zijn ook te googlen.
cossiekiller zegt
Nog nooit gehoord van een stand-alone ecu daar bij Ford?
Bijna elke tuner die meer dan 50% vermogen erbij doet, werkt ermee
mashell zegt
Zo’n stand alone systeem pas je dus toe als je de aanwezige ECU’s niet kunt kraken. Je moet je dus altijd afvragen als iemand daarmee 50% extra vermogen haalt hoeveel verstand van zaken heeft die echt?
gdjnl zegt
Als je er maar genoeg tijd of geld (of een combi van beiden) in steekt, dan is alles te kraken..