Ford geeft de krachtpatser tien versnellingen. Je hoeft niet bang te zijn voor een pijnlijke rechterarm, want het gaat om de 10-traps automaat.
Het is al langer bekend dat Ford samen met de conculega’s van General Motors werkt aan twee nieuwe automaten: eentje met 9 en eentje met 10 versnellingen. De deal tussen de twee Amerikaanse grootmachten is eigenlijk heel simpel: Ford maakt een 10-bak, levert die aan GM en krijgt in ruil daarvoor een 9-bak voor zijn voorwielaangedreven modellen.
Voor de Mustang zou dit betekenen dat de 6-traps automaat verleden tijd is en de 10-bak het stokje overneemt, weet Automotive News. Ford neemt deze stap vooral om de Mustang klaar de maken voor de Europese markt, waar het gemiddelde brandstofverbruik voor autokopers een wat grotere rol speelt dan onder de Yanks.
sebasjuhh zegt
Van 6 naar 10, vast erg ‘sportief’..!
series2 zegt
dat zijn er 7 teveel….
EJS zegt
Lijkt me dat de versnellingen dan wel heel kort worden.. Of zouden 7, 8, 9 en 10 allemaal overdrive zijn?
karsvdtuin zegt
@ejs: nee denk t niet.. Zal vast wel kleinere eindoverbrengingsverhouding zijn..
series2 zegt
Amerikaanse automaten horen gewoon van die luie drietraps dingen te zijn:P
series2 zegt
In cabrio uitvoering is ie overigens zowat elegant te noemen… Vreemd… Maar wel mooi!
RazorHead zegt
Ik denk dat dit er een paar te veel gaan zijn om echt sportief te rijden. Wat met een kickdown, even 4 versnellingen terug ? Liever dan zoals zo’n 45 jaar terug, 7 liter en 4 versnellingen.
TimoBac zegt
Is het niet een idee om een beetje VW/Renault expertise in huis te halen om die motoren gewoon wat zuiniger te maken? Dan hoef je deze fratsen ook niet uit te halen..
mashell zegt
@TimoBac: Ford wint nu al jaren op rij een Engine of the Year award voor hun zuinige 3 cilinders.
TimoBac zegt
@mashell: True that. Komt die ook in de mustang?
carmasterr zegt
@TimoBac:
Wat?
TimoBac zegt
@carmasterr: Haha I rest my case. Voor die 4/6/8 cilinders die wel in de mustang komen hebben ze dus die gasten van VW/Renault nodig.. ;)
carmasterr zegt
@TimoBac:
Nee, gewoon lekker zo laten.
Een Mustang moet zuipen, zuinig doe je maar met een Blutmotion.
TimoBac zegt
@carmasterr: Lol, nooit in de VS geweest? Daar zijn ze ook MPG-geil.. Dus dat doet er zeker wel toe, ook voor mustang rijders.
carmasterr zegt
@TimoBac:
Dan rijden blijkbaar de verkeerde mensen met Mustangs.
exclusieviteitsfreak zegt
@TimoBac: Wat zou de pony (Mustang) verbruiken aan brandstof-hoeveelheid met de nieuwe V 8 ?
888natan zegt
Leuk, file rijden
rob5nismo zegt
Ik dacht dat 7de max was kwa efficiëntie en dat meer versnellingen alleen maar meer verbruik betekende.
spotu2 zegt
10 versnellingen is uiterst belachelijk.
Ik heb geen zin om te wachten tot een luie automaat 3 versnellingen heeft opgeschakeld om vooruit te parkeren.
gtwillem zegt
10 versnellingen, netjes. Het is natuurlijk een beetje een kwestie van ‘wie kan er het verste urineren?’, maar laten we wel eerlijk zijn: de automaten van Ford en GM zijn nu niet van het hoogste niveau.
reggie-boy_rood zegt
@gtwillem: ik
awesome zegt
Voor de vrachtwagenchauffeurs onder ons…
toyotafortuner zegt
Denk idd toch liever terug aan de dagen waar je max een 3-traps in je Amerikaan had. Een klassieke Mustang met 3 traps <3
ej20g zegt
@toyotafortuner: in een ouwe Mustang moet je lekker zelf roeren joh! Hoe lekker zo’n luie 3-traps automaat ook is, zelf roeren in zo’n ouwe 4-bak (toch?) maakt het net dat tandje beter!
toyotafortuner zegt
@ej20g: ach ja, een potje boulevardcruisen in Zandvoort/IJmuiden of langs een ander stuk strand/N-weg kan ook prima met een handbak. Het draait om genieten. Je wilt rust. dat gaat lastig met een 10-bak…
sacha zegt
Tijd voor CVT? Het pientere pookje…
2l-inline-4-16v-dohc-twinturbo-kameel zegt
@sacha: ik reed laatst in een a6 met cvt. Moet zeggen dat reed wel heerlijk. Maar toen ik hem in de “sportstand” deed, moest ik wel even lachen. Hij creëerd dan fictieve versnellingen door steeds in te houden. Wat een aanfluiting.
suzikubelona zegt
Deze 10 traps automaat zorgt er gewoon voor, dat in welk toerental je je ook begeeft, er altijd meer keuzevrijheid is in het kiezen van een volgend verzet, bij bijvoorbeeld inhalen op de snelweg. Hiermee voorkom je dat bij een kick-down, de automaat korstondig in een lagere versnelling wordt gezet, in welke hij al bijna het maximale aantal toeren bereikt, en dus vrijwel direct weer moet opschakelen. Ik had hier in mijn Honda 4-traps vaker last van. Dan zou je wensen dat je automaat een versnelling tussen bijv. de 2 en de 3 heeft. Deze Mustang heeft dit dus, en zal hierdoor juist sportiever gaan rijden. Vooral bij tussenacceleraties zul je het verschil merken met de 7-traps automaat.
mevipp zegt
Wacht waarom zou je ooit voorwielaandrijving op je mustang willen hebben?
carmasterr zegt
@mevipp:
Die bakken ruilen ze onderling.
De 9-bak is dus voor de voorwiel aangedreven modellen van Ford bestemt.
Denk aan de Fusion/Mondeo, Taurus en de Focus.