Het Ford-feestje in Amsterdam waar het nieuwe productoffensief momenteel wordt gelanceerd wordt niet alleen geflankeerd door een IKEA-cruiser of die B-segmenter met koffiemolenpower. Er is zowaar nieuws voor de peutverslaafde pedaalstamper; de nieuwe Mustang komt definitief naar Europa! Daarnaast neemt Ford nog een SUV en een Crossover mee naar ons continent.
Eerst het familiespul: binnen nu en achttien maanden wordt de EcoSport hier geïntroduceerd. Een mini-SUV op basis van de Fiesta die onder de motorkap onder andere de 1.0 liter EcoBoost mag verwelkomen, en wel in 120 pk-uitmonstering (met 170 Nm). De Opel Mokka mag zich dus opmaken voor een concurrentieslag.
Maar er is meer op SUV-gebied: Ford denkt dat de Europese SUV markt in de komende vijf jaar met 34% zal groeien. Of CEO Mullaly deze uitspraak deed na een bezoekje aan een Amsterdamse coffeeshop is niet bekend, maar het is voor Ford reden genoeg om ook hier de Edge te lanceren, die Ford een plaatsje geeft naast de Kuga. Technisch is deze vijfzitter verwant aan de Ford Mondeo.
En het leukste voor het laatst; Ford maakte vandaag ook bekend dat de legendarische Mustang in Europa zal worden verkocht. Het gaat om de volgende generatie van de sportwagen. Huidige Mustangs op gele platen kwamen hier meestal via grijze import terecht, bij de volgende lichting hoeft dat niet meer. De nieuwe Mustang komt in 2014 op de markt en zal zowaar een viercilinder krijgen. Viercilinder EcoBoost, that is. Maar wees gerust, de 5.0-liter V8 blijft gewoon behouden. Wellicht komt daartussen nog een V6-optie met de EcoBoost-aanduiding.
Stephen Odell, chairman en CEO van Ford Europa:
‘Als je zag wat een geweldige respons de Mustang kreeg toen hij deze zomer te zien was op het Goodwood Festival of Speed en in de Le Mans Classic, dan weet je hoeveel enthousiasme deze Amerikaanse stijlicoon overal in Europa losmaakt. De Mustang is puur Ford en kent hier in Europa enorm veel liefhebbers. Die hebben nu iets om naar uit te kijken, zoals wij ernaar uitkijken hier binnenkort meer over te kunnen vertellen.’
Om deze uitspraak kracht bij te zetten mieterde Ford zojuist al een teasefimpje van de Mustang het net op. Volume op 11 voordat je hem aanklikt aub.
baasbas zegt
EcoSport…
bbroek zegt
@baasbas:
baasbas zegt
@bbroek: HA! win!
kaasboerin zegt
@baasbas: Erg handig, die kan KFC buckets nu in één keer naar binnen gooien.
bbroek zegt
@baasbas: O ja, dacht je dat?
baasbas zegt
@bbroek:
BrutaalAapje zegt
@baasbas:
http://lovecraftismissing.com/wp-content/uploads/2009/11/Blade.jpg
slipstreamer zegt
Suv’s zijn toch al niet ‘geweldig’ ofzo(eerder lelijk en lomp) denk niet dat het een succes gaat worden, sorry ford!
kaasboerin zegt
Goh, net nu de Camaro hier is..
baasbas zegt
@kaasboerin: Waar zijn de foto’s en video’s. Ik zie niks als ik je profiel bekijk. Die moeten wel geupload worden hoor
kaasboerin zegt
@baasbas: Die van m’n broer bedoel je? :)
http://www.autojunk.nl/2011/12/camaro-2ss-supercharged
Ik heb nog niet echt een filmpje eigenlijk, maar hier een idee. Helaas is de kwaliteit van de iPhone 3 wel bagger.. Excuus.
http://www.youtube.com/watch?v=pJ0bpaWB86U
pursuit zegt
@kaasboerin:
Heb hetzelfde gedaan met de Hertz Mustang van een paar jaar terug onderweg naar Le Mans. Mooie was, bij +/- 50 kmh vol op het gas… Gingen alle auto’s voor ons op de rem. Die dachten dat de tunnel instortte of zo :D
E320cdi zegt
@kaasboerin: wat een porno :-) wanneer rij ik mee?
RubenPriest zegt
Nu nog de US prijzen voor de Mustang overnemen naar Nederland en het feest is compleet. Maar het zal wel weer bijna een ton worden voor de V8 versie.
baasbas zegt
@rubenpriest: Hier zie je dus alleen viercilinders waarschijnlijk :-(
Nou ja, bekijk het positief. Het straatbeeld fleurt hoe dan ook op
jordy14 zegt
@rubenpriest: als ze even duu worden als in de vs dat zou prachtig zijn. Daar zou het straatbeeld flink van opfleuren!
RubenPriest zegt
@jordy14: heerlijk! Had in een paar jaar genoeg geld voor een nieuwe. Moet t nu doen met een 12 in een dozijn 206. Ook prima karretje hoor.
E320cdi zegt
@rubenpriest: yep, blijft echt triest dat iedere 16 jarige in de VS gewoon bij de dealer een nieuwe wagen met 300pk of meer uitzoekt, terwijl wij het met tweedehands 4 cilindertjes moeten doen. Waar gaat het hier allemaal fout?
Megakix zegt
CEO’s….in de autoindustrie zijn meesters in het domlullen en bonusjestrekken. De SUV-markt ligt en blijft op z’n gat liggen.
OT: pas als de mustang hier gebouwd wordt, word het wellicht een koopgedachte. Nu is het door importheffing en BPM toevoegingen een niet te betalen hobby. Maar het is wel een mooie auto.
Megakix zegt
@Megakix: BPM = CO2-tax
robbie zegt
@Megakix: de volgende generatie Mustang zal worden ontworpen met Europa in het achterhoofd. Oftewel: Véél zuiniger (en een fatsoenlijke onderstel).
Reken er dus maar op dat de Mustang redelijk betaalbaar zal zijn. Niet zo goedkoop als in de VS, maar in elk geval een stuk schappelijker.
baasbas zegt
@robbie: Ik ben bang dat hij dan ook minder begeerlijk zal worden.
RobUSA zegt
@robbie: Fatsoenlijk onderstel ??? Dat hoop ik niet vr je/de duitse fanboys . De huidige GT 5.0 houdt al de M3 bij en de GT 500 is sneller als de C63 AMG BS. Beiden op het circuit dan wel te verstaan !! Dan gaan de duitsers echt voor gaas !
kaasboerin zegt
@RobUSA: Appels met peren.
En die AMG is idd wel dikke fail, dat zag je al bij die supercar test op die landingsbaan.
robbie zegt
Edge = tof!
Al zal Ford waarschijnlijk wel wachten tot generatie 2 gelanceerd is. De huidige Edge werd immers in 2007 gelanceerd en heeft zijn langste tijd er wel opzitten inmiddels.
meneersander zegt
Die ecosport ziet er echt niet uit…
theblackstig zegt
Fuck Yeah! Nu maar hopen dat ze met de Edge ook de Edge Sport meeneemen, doe mij die maar. In parelmoerwit. Met zwarte grille en zwarte accenten op de enorme verchroomde velgen.
awesome zegt
@theblackstig: +1!
Die Edge is echt dik.
robbie zegt
@theblackstig: alleen jammer dat wij de opvolger van dit model zullen krijgen. En ik heb zo’n flauw vermoeden dat die iets “flauwer” zal zijn.
stanny zegt
Het werd eens tijd dat Ford gewoon overal dezelfde modellen aanbied. Hier hebben ze nu niet echt zo’n “powerhouse” imago.
kaasboerin zegt
@stanny: Dat gaat moeilijker dan je denkt.
Gaat over veel geld.
michelyman zegt
Een 4 cilinder in een Mustang. Oke de hel is begonnen! Eerst valt de V8 af dan de V6 en 3 generaties verder is het een 3cilinder Quad Turbo.
toyotafortuner zegt
Had liever deze naar Europa/NL zien komen
De Ford Everest!
De Ecosport hoeft van mij niet… En stuur die Mustang 4cyl weg… Mustangs horen MET 6 of 8 cilinders!
dragspert zegt
@toyotafortuner: Das gewoon een Ranger zonder pick-up bak… Niks bijzonders verder. Wel een prima rijdende auto… Alleen aaaarslelijk…
toyotafortuner zegt
@dragspert: Nou zeg, ik zag ze vaak in de vakantie en dat gaf me alleen maar meer wwardeering voor deze lekkere, stoere 7 zits SUV. FYI: Het is een SUV op basis van de Ford Ranger pick-up.
wantthegreen zegt
Mustang met 1.0 ecoboost om het voor ons aantrekkelijk te prijzen
RobUSA zegt
@Mustangfilmpje: Lekker hoor …fijn dat ik dat geluid iedere dag live kan bewonderen !! :)
bert_gort zegt
hmmm… een mustang met een 4cilinder.
dat haalt het beste van de mustang weg
E34M5Touring zegt
Ik denk dat ze de nieuwe 6cyl turbo ook wel in de Mustang gaan lepelen. Dat blok is echt een parel en zeer goed ontvangen in de diverse modellen. Bovendien zou het voor de Europese markt makkelijker zijn om aan te passen zodat de uitstoot niet te gek wordt.
Carreza zegt
De volgende Mustang ging geen klassiek design meer hebben… dus net als ze hier te koop zijn, hoef ik er geen meer.
lincoln zegt
Ford komt dus gewoon weer met Aston Martin/Land Rover/Volvo/Jaguar meuk terug ..
hoop dat ze daarmee de geldkostende Europese fabrieken in leven kunnen houden ..
weet alleen niet of ze op het goede paard gokken ..
bij gebrek aan glazen bol ..
wel heel leuk voor de Europese Ford-dealers ..
kaasboerin zegt
@lincoln: Ik denk dat mensen dit heel leuk gaan vinden.. Een mooie auto voor modaal geld.
Die gaan zich niet laten weerhouden omdat “hij op een aston lijkt”.. Sterker nog, die vinden dat juist meegenomen.
.. Denk ik.