Sinds 1964 verkocht Ford 9 miljoen exemplaren van de Mustang, zijn iconische pony car. Inmiddels is de auto aan zijn zesde generatie toe, met plaats voor een geblazen 2.3 liter viercilinder, maar natuurlijk blijft de goede oude 5.0 V8 ook.
De Mustang 6 zal op zes verschillende plaatsen ter wereld tegelijkertijd zijn première beleven, vanmiddag om 14:00 uur. Executive Chairman Bill Ford is vanmiddag in een van deze steden, Barcelona, aanwezig om alles over de nieuwe ‘Stang te vertellen.
Voor zover we weten gaat de auto ergens volgend jaar in productie, als het model zijn vijtigste verjaardag viert. Het is een van de 25 nieuwe modellen die Ford de komende vijf jaar in Europa gaat lanceren. Het uiterlijk is voor de oplettende lezer geen verrassing, het ding lekte al ruimschoots van te voren.
De wielen werden aan beide kanten 20 mm verder naar buiten geplaatst (40 mm extra spoorbreedte dus), de motorkap opgerekt, en de bestuurder iets verder naar achteren geplaatst, voor een agressievere ‘muscle car’-look. De cabine heeft een vorm die als ‘unified DLO’ (Day Light Opening) wordt betiteld. Is Ford er in geslaagd de auto lekker agressief te maken?
Motoren
Als gezegd, wij kunnen kiezen uit een V8 of een vier-in-lijn, met als voorlopige specs ‘meer dan’ 309 pk en 407 Nm voor de 2.3 Ecoboost en 426 pk en 529 Nm voor de (ongeblazen) V8. De VS krijgt er ook nog een 3,7 liter V6 bij, maar komt niet naar onze markt.
Standaard staat de Mustang op 19″ en heeft hij ‘hoogwaardige remmen’, aldus Ford. Met deze generatie wordt ook eindelijk de starre achteras met pensioen gestuurd, deze wordt vervangen door een geheel nieuwe, onafhankelijke, integrale multilink-ophanging.
Voor nu mag je genieten van de eerste plaatjes, waarschijnlijk zal vanmiddag op het Go Further-evenement te Barcelona (en 5 andere steden op 3 andere continenten) een nieuwe bak informatie over ons uitgestort worden.
Video’s
Hier zie je hoe het interieur van de Mustang met sprongen vooruit is gegaan (heel erg priemijum, jongens) en in deze video komt het exterieur aan bod. Mogelijke likjes verf zie je hier, en een algehele hoi-video staat daar.
Update – uit de VS komt onderstaande foto tot ons. Maakt Ford meteen een Mustang cabrio? Waarom ook niet…
lambowambo zegt
Ben erg te spreken over de nieuwe koplampen en ook de styling van de achterkant is stukken beter dan die van het vorige model.
Echt heel tof dat ze eindelijk ook in Europa verkocht gaan worden, ben wel benieuwd wat onze overheid van je wil hebben bij aanschaf…
bmwe46csl zegt
Erg gave wagen, voorkant erg mooi, en ook de achterkant klopt, op de foto lijkt hij alleen zo kort.
dadutchdude zegt
Prachtige voorkant! De achterkant daarentegen……
mashell zegt
@dadutchdude: … zo mooi dat het woord prachtig daar niet goed genoeg voor is. Deze Mustang lijkt warempel stoer, sterk, degelijk en elegant tegelijk.
eindbaasje zegt
vette bak. meer foto vind je hier >> http://www.mustang6g.com/forums/showthread.php?t=992
ook de convertible staat er bij
ruffie zegt
Wow….als je hier geen harde plassert van krijgt….
motoragent zegt
@ruffie: Als je al en harde plassert van een auto krijgt is het niet al te best met je gesteld mien jong.
ruffie zegt
@motoragent: Nee klopt. M’n dokter zegt dat ik een of andere aandoening hebt, genaamd autoerecticus.
gedwongenleaser zegt
@ruffie: dat is geen speciale aandoening hoor, daar heeft iedere gezonde vent last van bij het zien van iets heel lekkers.
jelmer zegt
@gedwongenleaser: Spreek voor jezelf!
kenner zegt
Blijf het niks vinden.. Ook nu is het gewoon net niet vind ik. En 430 pk uit een V8
motoragent zegt
@kenner: Inderdaad, het is een muscle car die een sportwagen probeert te zijn. En daardoor is het weer nét wat te weinig muscle car om een echte muscle car genoemd te kunnen worden..
gedwongenleaser zegt
@motoragent: en weer een nieuw model is geboren; de SMC (Sports Muscle Car)…
Maarten123 zegt
@motoragent: Ben ik niet met je eens. Voor muscle-cars alleen is geen plaats meer in deze autowereld. Om wereldwijd een succes te worden, zul je de wegligging moeten verbeteren. Muscles heeft hij genoeg. 300PK voor de basismotor is uiterst acceptabel. Reken maar dat hij in 5 seconden naar de 100 gaat. In Amerika kost deze uitvoering 27.000 dollar en is daarmee bereikbaar voor de startende rijder. 0% rente en een consumentenbescherming waar je u tegen zegt (kun je hem niet betalen, dan halen ze hem weer op).
Aannemende dat vermogens minimaal tot 700PK gaan bij de Cobra en SVT modellen, zit ook dat wel goed. Kortom, garantie voor succes.
motoragent zegt
@Maarten123: Een muscle car is voor mij meer dan alleen veel vermogen. Wegligging mag van mij met sprongen vooruit gaan, daar hoor je mij ook niet over klagen. Maar een muscle car moet er in mijn ogen dik en lomp uit zien, en niet slank en elegant.
Deze Mustang lijkt in mijn ogen meer op een iets te volgevreten coupé, dan een lomp gespierde muscle car.
lincoln zegt
@motoragent:
dan kan je toch gewoon bij BMW en MB terecht ..
berlinetta zegt
@Maarten123: In 5 seconden naar de 100 met 300 pk? Zal een knappe prestatie zijn. Volgens mij doet een 4-serie het in 5,3 seconden.
Maarten123 zegt
@berlinetta: De huidige Mustang V6 met 300PK doet de 0-100 in 5.1 seconden. Het betreft hier de handbak met korte achteras. Gemeld wordt al dat de nieuwe Mustang 100kg lichter wordt. Tezamen met het hogere koppel van de turbo-motor zal de 5 seconden geen probleem worden.
De 4-Serie is zwaarder en kan af-fabriek niet worden voorzien van een kortere as. De meeste Amerikaanse auto’s (Trucks en Muscle-Cars) wel.
berlinetta zegt
@Maarten123: Nou dan heb ik niks gezegd. Knappe prestatie van Ford. Als de prijs ook nog eens goed is, is het een heel erg leuk alternatief voor de Duitse meuk.
jaapiyo zegt
@Maarten123: De huidige heeft een starre achteras die ‘m uitermate geschikt maakt om kleine stukjes te sprinten (op de dragstrip bijvoorbeeld), maar een beetje hobbel-de-bobbel eigenschappen geeft op slecht wegdek en niet zo top is voor snel bochtenwerk. Deze nieuwe versie heeft onafhankelijke wielophanging achter. Die <5s zal 'ie op papier misschien nog steeds wel halen (amerikanen zijn ook niet vies van een beetje overdrijven) maar in de praktijk…ik denk net niet.
stangmaster zegt
@Maarten123: Precies. Een Mustang GT uit 2001 met een automatische transmissie en ‘slechts’ 300 pk en iets meer Nm aan koppel doet 0-100 km/u fluitend in 5,5 sec. Let op: zo’n ding weegt wel 1.680 kg.
stangmaster zegt
@motoragent: Een Mustang is ook helemaal geen Muscle Car (zoals bv de Ford Gran Torino) maar een zgn. ‘Pony Car’…
645ci zegt
@kenner: het is niet enorm veel voor een 5.0, maar het zal geen hoogtoerige V8 zijn, ik gok op 6000 a 6500 rpm. Je krijgt daarentegen wel lekker veel koppel wat waarschijnlijk goed past bij de auto.
lincoln zegt
@kenner:
zet je er een fohntje op .. heb je ineens 700 peekaa ..
en wat wou je dan doen met die peekaas ??
Rob zegt
@kenner:
Is 430 pk niet genoeg voor je? Maak je maar geen zorgen, Ford komt vast wel weer met een Super Snake. Heb je meer dan 860pk onder je kont, voldoet dat wel?
jaapiyo zegt
@kenner: 430 pk uit een V8 is best ok voor een relatief onderhoudsarm blok dat lang mee moet gaan. Zo’n Mustang is geen exoot die 5000 km per jaar rijdt en dan weer een dure beurt tegemoet mag zien bij de dealer maar een auto waar Jan Modaal dagelijks mee rijdt in de VS.
Tuurlijk, doe mij ook maar 560 pk (of 605 pk) uit een 4.5 V8 zoals in de 458…maar dan ben je een veelvoud kwijt om dat ding goed te houden. De charme van zo’n Muscle car is juist op een betaalbare, simpele manier een dikke motor met toch redelijk veel vermogen te hebben.
slippie101 zegt
Het is weer een bruut ding!!
slippie101 zegt
@slippie101: Alleen zal hij wel weer onbetaalbaar zijn in Nederland
pomoek zegt
Wat ik leuk vind aan deze mustang is dat deze refereert aan het oermodel, terwijl de vorige generatie een moderne interpretatie was van dat oermodel. Zo krijg je een veel moderner ontwerp, een doorontwikkeling als het ware. Ik vind het een geslaagd model maar toch vind ik het vorige model mooier. Waarschijnlijk dus omdat deze veel meer het klassieke ontwerp volgt. Het interieur vind ik niet zo, een beetje VAG meets Alfa Romeo. En dan dat gezwets over cockpit gevoel….
Freewarefreak zegt
@pomoek: “Wat ik leuk vind aan deze mustang is dat deze refereert aan het oermodel, terwijl de vorige generatie een moderne interpretatie was van dat oermodel. Zo krijg je een veel moderner ontwerp, een doorontwikkeling als het ware…”
Eens. En dan stop. De rest heb ik precies tegenover gesteld. Ik vond de eerste nieuwe versie I erg mooi. Toen kwam versie II en ging het weer naar ronder, wulpser, etc. Ik dacht nee he.. de cyclus herhaalt zich. Het 66 model was de benchmark.. daarna werd het alleen maar minder. Dus ik hield mijn hart al vast voor deze versie III.
En wat denk je? BAM! In your face, ik vind hem prachtig. Precies de juiste scherpe lijnen, mooie verhoudingen, etc. Beetje Duits sausje er over, beetje BMW 6 sijpelt er in vanuit bepaalde hoeken, maar da’s vet, dat vind ik geen straf.
Dus Ford, thumbs up!
Ik denk dat gaan ze nu weer doen. Alles wat na de nieuwe versie I komt zal alleen maar weer minder en minder worden.
lacker zegt
@Freewarefreak: Helemaal mee eens! Hij is mooier. In de front zie ik ook nog een Jaguar. Een mix dus, maar een heerlijke auto!
bmwe46csl zegt
Zie nu de foto’s van de cabrio, die is mooier dan de coupe..
coosbmw zegt
Ik zie een maserati front, aston db9 zijkant en een 911 daklijn. Aparte auto
Lustigson zegt
Moooooi.
desjonnies zegt
Jammer, geen zgn derde deur, had goed gekund met deze daklijn en had de wagen veel praktischer gemaakt.
Wel een mooie wagen om te zien.
E34M5Touring zegt
Lijkt wel een 95er Lincoln MkVIII. Ik vind de kont echt lelijk. Voorkant gaat wel maar is niet echt Mustang.
jrmpower24 zegt
Zeker geslaagd!! Gaaf ding.
toyotafortuner zegt
Opvallend korte kont. Maar lelijk als de Mustang II en de 3e generatie is ie echt niet. T is te pruimen. T zal wennen worden dat je later Mustangs met een 4-cyl kan bestellen en zien rijden. Gelukkig zijn de specs zeker zo gek nog niet. De algehele specs zijn ook goed, los van de grote gat tussen de 2 motoriseringen.
T zou tof zijn als er weer een Mustang Fastback komt die net zo elegant doch bruut oogt als een 68er Fastback.
baasbas zegt
@toyotafortuner: Een 2.3 viercilinder kom je ook in de Mustang al in 1974 tegen. Dus het is gewoon historisch verantwoord. Sterker nog, toen was je een stakker met dat blokje… Nu met 300 pk ben je dat toch zeker niet… Ik zou me er niet voor schamen als ik het zo moet zeggen :-)
fit4fun zegt
Potente vier cilinder. (SAAB had vroeger ook 2,3 liter vier cilinder turbo’s). Als de kwaliteit klopt en er idd veel meer verfijning in zit zou die uitvoering best eens een leuk alternatief kunnen zijn voor de 4-serie, C coupe of A5 coupe denk ik. Hopelijk leveren ze dan ook een 8-traps automaat ipv verouderde 6-traps rommel.
fit4fun zegt
Uiteraard komt er een jaar later een Shelby topmodel met 500 pk oid
Simpson zegt
Het lijkt wel alsof ze zijn begonnen met het ontwerpen van de cabrio.
Het geheel is lekker bruut, maar de daklijn van de coupe vind ik wat hyundai-achtig aandoen.
Het interieur is best mooi, maar die bekerhouders….dit ding is toch niet ontworpen voor de mcdrive? En de handrem-hendel…..is dat het roer voor de amfibie-versie?
kortom, gemengde gevoelens. Maar da’s beter dan geen gevoelens, zoals ik bij bijvoorbeeld een bmw 4-serie heb.
jayk zegt
Mooi, hij lijkt wel wat slanker en daardoor minder lomp geworden
lincoln zegt
elegant ding ..
lijkt zelfs een Audi A5 lomp bij ..
jensgib zegt
Vet
berlinetta zegt
Ziet er op zich goed uit, beter dan het vorige model. Ik ben benieuwd naar de prijs van de viercilinder.
berlinetta zegt
@Autoblog: Jullie zeggen wel dat het de foto’s al ruimschoots van tevoren gelekt waren, maar ik zie toch genoeg verschillen: voorbumper, koplampen, motorkap. Het was dus wel een goede impressie ja, maar niet de echte Mustang.
Rob zegt
Wauw, ik had bij de eerder opgedoken foto’s zo mijn twijfels over de voorkant, maar die twijfel is weggenomen. Hele mooie wagen om te zien. En met de vier-in-lijn kan deze auto wel eens een bescheiden succesje worden.
Trouwens komen de Amerikanen de laatste tijd wel erg vaak met fraaie wagens: de nieuwe Corvette, de Chrysler/Lancia Thema, de Jeep Grand Cherokee en nu deze Mustang: ‘Murica, fuck yeah! ;-)
oskaar7 zegt
Hoop dat we hem kunnen zien in die Niederlande.
newguy92 zegt
@oskaar7: bij een dealer vast wel.
drdedofi zegt
Die lijnen aan de zijkant doen me denken aan de Hyundai Genesis.
Hupke zegt
Ik vind het maar niets. Maar dat maakt het misschien wel een goede mustang.
Ik ben sowieso al geen potentiële mustang koper dus des te minder hij me aanspreekt des te meer dat de mustang-liefhebbers er waarschijnlijk in zien.
Corrado16v zegt
Van de zijkant lijkt het wel een poging tot Japanficatie. Dat glittertje ook op het stuur, hahaha bijna geloofwaardig. Interieur heeft naar mijn mening precies niks..
baasbas zegt
Nou, het wachten op een Boss versie is begonnen…
rob68 zegt
Mooi, maar zolang er geen 0,9 tdi in ligt is het niks voor Nederland.
imba zegt
Dat dak lijkt niet te kloppen. Ziet gewoon vreemd uit, vergeleken met de rest van de auto.
jaapiyo zegt
Ik vind het juist een geslaagde mix van ‘een nieuw model’ en toch ‘herkenbaar als Mustang’. Eigenlijk wel een mooie auto vanaf de meeste hoeken alleen lijkt de wielbasis vreemd genoeg een beetje klein met zowel een redelijke front- alsmede een vrij grote achteroverhang…Vraag me af waarom ze dat zo gedaan hebben aangezien er naar mijn weten toch geen platform gedeeld wordt met een kleinere auto. De cabrio lijkt in het midden een beetje door te zakken door het lijnenspel maar ach cabrio…niet belangrijk.
De vraag voor Nederland wordt natuurlijk weer hoeveel CO2 tax komt erbij. In de VS koop je zo’n Mustang voor een appel en een ei en dan neem je een paar dingen voor lief (interieur/afwerking). In Nederland zal de V8 die je eigenlijk wil hebben sowieso wel uit de markt geprijsd worden dus dan blijft over de 4 cilinder…Ik ben benieuwd maar ik vrees dat die qua prijs in de buurt komt van minder potente doch beter afgewerkte 4 series, C/E coupés en dat soort werk en dan gaat vrijwel iedereen daar voor. De roverheid strikes again. Ach, misschien zien we er een paar op Duitse/Belgische platen voorbij komen om het straatbeeld wat op te fleuren…
a3aan zegt
Ah gelukkig zijn ze de cupholders niet vergeten
reno026 zegt
Ze hebben de mustang echt verneukt
geertvanoosterwyck zegt
ik vind deze mustang een fantastische wagen als “instapper”,kom op,300 pk als instapje is toch fantastisch,hoop dat de prijs redelijk blijft(moet kunnen in belgie)zelf ben ik helemaal gek van de shelby,mijn vader zijn baas reed vroeger met zo een monster,zo eentje met die luchtinlaten aan de zijkanten,heerlijk toen hij me kwam halen om een ritje te maken,nooit zal ik die ervaring vergeten,dit jaar heb ik na veel denken en praktische overwegingen geen shelby gekocht,maar een CTS V sportwagon,de enige in belgie EN nederland, heb hem op grijs kenteken kunnen zetten,en ,ja hoor,ik rij nu iedere dag met een superkanon aan een redelijke prijs,heerlijk toch??? ford geeft de mensen een kans om met deze heerlijke amerikaanse wagens kennis te maken voor een heel redelijk budget,wat verlang je nog meer??? weg van de eenheidsworst, je hoeft hem ECHT niet goed of mooi te vinden,maar ,laat ons liefhebbers van deze amerikaanse juweeltjes dan toch genieten,ok? wil jij met je auditje of je bmw tje rijden??? ok,ik laat jou hoor,maar,laat mij dan met mijn amerikaantje rijden,ok? vind 300 PK trouwens voor jonge rijders nog net kunnen,maar,meer zou ik toch na de nodige jaren rijervaring aanbevelen,300 pk vergt wel al een hele verantwoordelijke rijstijl,maar,iemand die zo een raspaardje in huis haalt,gaat dat diertje ECHT wel koesteren ,denk niet dat een jonge kerel die een mustang koopt zijn wagen na drie dagen in de sloot parkeert,denk dat hij daar te veel respect voor zijn wagen gaat hebben
ericd zegt
Klinkt misschien gek, maar de 4 cil. moeten ze in Europa als Capri uitbrengen. Onder de badge Mustang wordt je 4 cil. toch gezien als van iemand die de pegels niet wilde neertellen voor de V8. Met de Capri badge it makes perfect sense.