Krijgt na de Puma, nog een bekend model van Ford te maken met revolutionaire veranderingen?
De Ford Fiesta Active, Focus Active, Ecosport, Kuga, Ranger en de nieuwe Puma. Zomaar een greep uit het huidige crossover- en SUV gamma van Ford Europa op dit moment. De autobouwer zet in ons continent hard in op de vraag naar dit soort auto’s en geef ze eens ongelijk. De Volkswagen Groep doet niet anders met het ene crossover-model na de ander.
Ford is zeker nog niet klaar met het uitbreiden van dit gamma. Sterker nog, het merk zit midden in een overgangsfase. Traditionele MPV’s, waar ze bij Ford héél lang aan hebben vastgehouden, gaan verdwijnen en worden crossovers. Soortgelijke veranderingen zien we ook bij PSA met modellen als de Peugeot 3008 en Peugeot 5008.
Dat ze het bij Ford niet zo nauw nemen om historische namen in een compleet nieuwe carroserievariant uit te brengen zagen we met de Puma. De compacte coupé van weleer is nu een crossover geworden. Een vergelijkbaar lot staat de Mondeo te wachten, bericht Autocar. De Mondeo kennen we al sinds jaar en dag als sedan en als stationswagen. De huidige Mondeo loopt op zijn einde en daar komt, naar het schijnt, dus een crossover voor terug. Dit nieuwe model moet ook de verdwijnende S-Max en Galaxy gaan opvangen.
Of Ford ook één van deze modelnamen (Mondeo, S-Max, Galaxy) gaat recyclen zoals ze bij de Puma deden, of een compleet nieuwe naam bedenken voor de crossover is niet bekend. Volgens het bericht zal dit model niet enkel in Europa op de markt komen. Er staat tevens een marktlancering voor Noord-Amerika op de agenda. De crossover komt naar verwachting begin 2021 op de markt.
Hubert zegt
Fiat deed hetzelfde met de Croma.
En er zullen vast nog wel meer voorbeelden zijn.
Dutchdriftking zegt
De Modeo is heengegaan. De heren van The Grand Tour hebben er een schitterend item over gemaakt….
jaapies zegt
Ik weet nog toen ik in 2003 een X5 kocht dat er gesproken werd over PC Hoofdt tractor etc… Nu ze voor iedereen toegankelijk zijn er opeens geen bezwaren meer en wil iedereen er een…
jaapies zegt
@jaapies: en Hoofdt is Hooft
Hubert zegt
@jaapies:
Het blijft een PC Hooft tractor.
En ik hoef er geen.
jaapies zegt
@Hubert: goed argument lekker onderbouwd ook… Of ben jij zo’n azijnzeiker die potjak beschrijft. Want laten we welwezen, praktisch gezien gaat er niet veel boven een X5 of soortgelijke. Voor de fun of dergelijke heb je dan weer een andere auto…
burnoutbram zegt
@jaapies: 5 serie touring is net zo praktisch? Die is enkel zuiniger, goedkoper en valt niet zo snel om.
vaakbenjetebang zegt
@jaapies: U wilt onderbouwing? Het standaard rijtje voldoet, denk ik:
Een SUV/crossover in de categorie X5 kan niks wat een even grote estate in de categorie 5-serie, desnoods met 4×4, ook niet kan. Het ding is echter wel hoger, 9 van de 10 keer ook nog zwaarder, en zal met dezelfde aandrijflijn dus minder presteren en toch meer verbruiken. Dat is al geen win/win-scenario, maar wacht, er is meer! Het zwaartepunt ligt ook hoger, en dat vertaalt zich hoe dan ook in meer bodyroll en minder strak weggedrag. Uiteraard is dat met allerlei kunstgrepen te maskeren, maar met minder of dezelfde kunstgrepen zal genoemde estate altijd beter rijden.
Het enige wat een SUV biedt dat de estate niet heeft is een hogere zitpositie, maar als je dat wilt kun je net zo goed een Transit kopen. Of op stelten leren lopen.
jaapies zegt
@vaakbenjetebang: ahum… Euh, een X5 is wel een bak groter dan een 5-serie touring. Je hebt veelmeer overzicht op de weg. Beide erg fijn op skivakantie en de 4×4 is ook erg fijn wanneer ik door de bossen rijd(al is het absoluut geen landcruiser, nee) En zoals ik al aangaf, voor het snelle bochten werk zijn er andere auto’s een X5 ligt voor normaal gebuikt prima op de weg…
And last but not least, de hele rijbeleving is gewoon fijn, het king off the road gevoel…
vaakbenjetebang zegt
@jaapies: Mooi toch, zo veel mensen, zo veel voorkeuren! Voor mezelf zou gelden: als een 5-serie Touring niet groot genoeg is, is er vast een andere estate die dat wel is. En het gaat mij ook niet om ‘hoeken’, ik houd gewoon niet van dat hoge zitten en het bijbehorende rijgedrag tenzij het zuiver functioneel is (Pajero, Transit, Actros…). Altijd als ik in een SUV heb moeten rijden ben ik daarna weer blij als ik in een normale auto plaats mag nemen. Die toegevoegde waarde van die hogere zit is trouwens ook flink aan inflatie onderhevig, nu iedereen en zijn oma in een Captur rijdt, dus daar hoef je het amper meer voor te doen…
87sandyd zegt
@jaapies: king of the road gevoel. Zo gedragen de meeste mensen in een x5 zich ook. Dat stoort mij nog het meest
potjak zegt
@jaapies: toen wou men er ook één, echter zijn er altijd azijnzeikers die iets af willen kraken wat voor hen niet bereikbaar is. Dat zie je nu bij auto’s als Tesla e.d en over 15 jaar vinden ze allemaal het prachtig…
povel zegt
@potjak: wel met je eens dat mensen dingen afkraken die onbereikbaar zijn, maar dit is nu net een verkeerd voorbeeld wat mij betreft. Ik moet absoluut geen tesla, voor dat geld een dikke v6 of v8.
justsomebody zegt
@potjak: de enige plaats waar ik electrisch rijdt is op de Kermis ook over 15 jaar wil ik niet zo’n verkeerdom aangesloten dynamo, waarschijnlijk weer een vette 8 cilinder op,waterstof
johnwaters zegt
Ford Cortina?
Edge zegt
Hoe jammer ik het ook vind, ik snap het vanuit economisch oogpunt wel. SUV’s, hoe verschrikkelijk ook, zijn nou eenmaal hot en happening en je bent als fabrikant haast gek als je dat gratis geld laat liggen.
Ik ben trouwens wel benieuwd naar wat Ford precies voor ogen heeft. Komt er een model tussen de Kuga en Explorer, of verwijst men simpelweg naar de Kuga die enkele maanden geleden onthuld is? Die wagen oogt toch ook niet bepaald klein
Hubert zegt
@edge:
Misschien komen er Mondeo badges op de Kuga.
jarnobakker zegt
@Edge: dat is geen 7 zitter. Als ze ook de S-Max en de Galaxy ermee willen vervangen word dat lastig. Ik denk dat er een model tussen komt.
mashell zegt
@jarnobakker: misschien maken ze twee varianten, een normale en een 7 zits. Deed Ford zelf als eens met de C-max en VW doet het nu met de Tiguan.
mashell zegt
Als Ford een “suv” merk wordt, wat blijft er dan over van de superieure rijeigenschappen waarom Ford zo geliefd was?
fanboy zegt
@mashell: Blijven hopen dat de Focus een Focus blijft :)
Edge zegt
@mashell: Het een hoeft het ander niet uit te sluiten toch? Natuurlijk zal een SUV nooit zo goed sturen als een vergelijkbare lagere auto, maar binnen de SUV’s kan Ford nog altijd de leukst sturende auto’s blijven bouwen.
mashell zegt
@edge: ik weet niet. Bij een Focus of Fiesta verwacht ik een scherp rijdende wagen bij een SUV lijkt me dat de focus meer op comfort ligt.
bernoulli zegt
Eigenlijk moet de titel zijn: Mondeo krijgt geen vervolg.
barchettadriver zegt
Goed, de BA7 die we nu hebben krijgt dus hooguit nog een vervolg in de MK5. Ik hoef geen crossover, ik wil geen crossover, ik wil gewoon een strak rijdend strijkijzer. Hoef niet zo nodig met een zeecontainer onderweg te zijn.
dromedaris zegt
De station gaat toch niet verdwijnen? De Mondeo station is de mooiste op de markt, zeker in ST of Vignale uitvoering!
Edge zegt
@dromedaris: Jawel. De Mondeo station komen ze aan de straatstenen niet kwijt. In de VS is die variant sowieso al niet populair, daar kiest men voor de sedan als men een Mondeo (Fusion) wil. Tel daar bij op dat ook station-liefhebbend Europa meer en meer voor de SUV, de hybride of de combinatie van die twee kiest en de keuze is snel gemaakt.
Arnoud zegt
Bronco?
davelepeef zegt
Lieve heer! Niet Capri. Don’t… Ford heeft echt de boot gemist als ’t op duurzame aandrijving komt. Draait daarmee het volledige model gamma de nek om. Ik hoop dat ze dit snel oppakken, het inzetten in de magere modellijn en vervolgens weer een interessante line up neer kunnen zetten.
mashell zegt
@davelepeef: Ford heeft de boot qua duurzame aandrijving toch niet gemist? Ze zijn recent bij VW in de MEB boot gestapt.
davelepeef zegt
@mashell: jup. Ze hadden ook de Focus Electric, C max en Mondeo hybrid als ik me niet vergis. Maar dat waren geen goede alternatieven voor Aziatische hybrids en de GTE’s van deze wereld. Weet niet waarom maar volgens mij aardig prijzig en nog steeds niet zuinig dus ook qua financiële voordelen niet best. Dat ze nu met VW wat gaan doen is prima, alleen een beetje laat :)
Houthakker zegt
Zo zonde, rij sinds 2 jaar mondeo diesel 120 pk handbak, joekel van een auto, toen voor 36,5 helemaal compleet. Nu voor hetzelfde geld haast niet meer te vinden.
65 liter diesel tank, km vreter op de autobahn
marinepower zegt
T-Ford, met de T van Tesla.
toyotafortuner zegt
Nuja, gezien de SUV-trend van vandaag komt dit toch niet bepaald als een verrassing
jappie1996 zegt
Ford zou nu dan de Galaxy opnieuw moeten uitbrengen, maar dan als een twee-deurs coupe