Als je een leuk 2 liter turboblok met 240 pk ontwikkelt, dan ga je natuurlijk niet gierig lopen doen en dit alleen in een Focus ST stoppen. Nee, Ford moet gewoon gunnen, en daarom profiteren ook de Mondeo en de S-Max al een jaartje van dit downsizeblokje, zij het met een soppige automaat. Binnenkort mag je ook zelf roeren in combinatie met 240 pk.
In beide auto’s wordt hij gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak. Het vermogen blijft met 240 pk gelijk. Hiermee sprint de Mondeo in 7,3 seconden naar de 100. De S-Max ondervindt iets meer luchtweerstand en duikt 0,3 tel later de 3 cijfers in. Op topsnelheid hou je met je Mondeo een M5/E63/RS6 bij, want hij topt op 250 km/u. De S-Max houdt het bij 240 km/u voor gezien. Geef je echter iets minder kwistig gas, dan is een CO2-uitstoot mogelijk van respectievelijk 176 gr/km en 188 gr/km.
Ford zelf zet de nieuwe Mondeo nog even tegenover de vermaarde ST220, die was uitgerust met een dikke 3.0 V6-motor (226 pk). Ondanks het verlies van 2 cilinders en 1000 cc heeft deze nu wel marginaal meer pk’s, en bovendien zakt de CO2-uitstoot lekker fors, van 249 gr naar 176 gr. Ze moeten ook wel, want met elke gram extra prijs je jezelf steeds meer uit de markt.
Desalniettemin lusten de motoren nog steeds wel een slokje, het verbruik in de stad ligt op respectievelijk 10,4 en 11,2 liter. Gelukkig is er het buitenverbruik als grote redder, hierdoor komen de gecombineerde cijfers uit op 7,6 en 8,1 liter. Want we rijden per slot van rekening altijd netjes 110 in zijn 6.
De nieuwe (voorlopige?) topmotorisering zal vanaf medio oktober worden geproduceerd, en kent vanafprijzen van €41.995,- (Ford Mondeo 2.0 EcoBoost S-Edition sedan of hatchback) en €47.916,- (Ford S-MAX 2.0 EcoBoost S-Edition). Zou de Mondeo het hier bij laten, of krijgen we misschien wel een nog hetere versie?
Jochempie zegt
Ze zijn wel goedkoper dan de automaten, maar toch zou ik de automaat kiezen. Da’s namelijk gewoon een zestraps volautomaat, een boterzacht schakelend ding! Schakelen doe je maar in een Fiesta.
torana zegt
@Jochempie: sportief rijden gaat volgens mij nog steeds hand in hand met een schakelbak hoor en niet met een automaat.. da’s voor lui rijden
reinier73 zegt
@torana: +1!
Jochempie zegt
@torana: Klopt, en dat doe je met een Mondeo. M’n vader heeft de pre-facelift 2.2 TDCI S-pack met handbak (ongetwijfeld dezelfde bak) en een automaat past beter bij de auto. Nodigt namelijk niet uit tot sportief rijden, daar is een Mondeo echt te groot en zwaar voor, icm voorwielaandrijving.
torana zegt
@Jochempie: da’s heel wat anders dan 240pk onder je reet hebben… wat betreft te groot en te zwaar…check een M3 o.i.d.. die zijn groter en zwaarder… wat betreft de voorwielaandrijving geef ik je gelijk, daarom zou ik ook liever een op de aussi Falcon geïnspireerde ford zien ( p.s.: nog groter en nog meer pk’s en ondanks dat nog sportiever dan menig BMW of Audi
Jochempie zegt
@torana: Als je op de getalletjes afgaat wel ja, maar met 400Nm (420Nm bij 30 seconden overboost) is de TDCI in de praktijk niet veel trager dan de 2.0 turbo, gok ik. Maar goed, qua sportiviteit helpt het blokje alleen in een rechte lijn. Dat maakt het nog niet een sportieve auto.
jack_abarth zegt
@Jochempie:
Ik meen, maar weet niet meer waar ik het van heb, dat de Mondeo 1 van de best sturende middenklasse stations is.
Jochempie zegt
@jack_abarth: Stuur zeer zeker fijn, heeft veel grip, maar het is geen sportwagen, geloof me.
jack_abarth zegt
@Jochempie:
Dat hoef je ook niet te verwachten van een station;-)
drentje zegt
@jack_abarth: probeer jij eens een st220 uit dan zou je haast van gedachte veranderen ;)
Burdy zegt
@Jochempie:
Volgens mij zit er een Poweshift aan deze motor vast en niet een gewone automaat. Dat is er een met dubbele koppeling. Of versta je dat ook onder een ‘zestraps volautomaat’??
Autoblog heeft hem volgens mij nog getest.
nielsvanderweiden zegt
@Burdy: if it looks like a zestraps automaat and feels like a zestraps automaat, then it probably is a zestraps automaat.
Verder: wederom dikke ROFL @ de gebruikelijke ‘schakelen is sportief’-klets.
Jochempie zegt
@nielsvanderweiden: Zelf schakelen is sportief als je van bochtje naar bochtje vliegt! Maar op de A1 en de A10 biedt zelf schakelen mijns inziens echt geen toegevoegde waarde.. Gewoon lekker je vingers op de onderkant van het stuur leggen, een beetje onderuit zakken en naar de zaak cruisen…
Jochempie zegt
@Burdy: Volgens mij trekt de powershift de power niet :) Om dezelfde reden zit aan de 2.2 TDCI 200 pk een volautomaat.
Ik dacht (maar ik weet het niet zeker) dat de 1.6 180 pk ecoboost en de 2.0 TDCI 163 pk de zwaarste motoren met powershift waren bij Ford…
Benz65 zegt
40K voor een Ford, ineens is iedereen premium.
dennisr zegt
@Benz65: Tja, wanneer is iets premium ?
OT: zo’n wagen heb ik liever automaat, maar zelf schakelen met 240 pk is natuurlijk ook heerlijk :) maar vind het meer een auto om relax in te rijden :)
Benz65 zegt
@dennisr: Wanneer de prijs zich aan de rechterkant van de normale verdeling bevindt, dan ben je wel premium naar mijn inzicht.
SimonMc zegt
@Benz65: Natuurlijk niet. Iets wordt pas premium als genoeg mensen roepen dat het premium is. Anders niet.
Benz65 zegt
@SimonMc: Valt het niet op dat alle premiums duurder zijn dan de gemiddelde auto?
SimonMc zegt
@Benz65: Exact, gewoon omdat mensen dat zeggen. Voorbeeld uit de praktijk: Een collega van mij z’n EGR-klep was stuk, bij Saab kost dit grapje ( zonder plaatsen) +/- 300 EUR.
Gelukkig voor hem is zijn Saab reeds gebouwd in het GM-tijdperk, en is zo’n EGR-klep dezelfde als die van een Opel Astra ==> 200 EUR.
Gewoon even 100 EUR bespaard om te zeggen dat hij een EGR-klep moet hebben voor een Opel Astra ipv een Saab 9-3.
torana zegt
@Benz65: een Golf is dus ook premium volgens jouw theorie…:roll: volgens mijn theorie is die gewoon te duur
Benz65 zegt
@torana: Desnoods pak je een klasse naast het gemiddelde extra erbij. Premium valt te meten aan de hand van de prijs en daar blijf ik bij
Larick zegt
Premium? Een MB C heeft een vanafprijs rond dit bedrag, en dan rijdt je lang niet zo lekker gemotoriseerd of ruim. Prima zet van Ford.
drentje zegt
het is een blijft een mooie bak die ford mondeo mk4 :P
off-topic: komt er misschien een rijtest van een st220 ? dat zou bruut zijn.
BJ zegt
Fraai, zien er beide goed en vrij sportief uit en nu ook met bijpassende oemph.
Search zegt
Ruim 40K voor een mondeo vind ik echt te veel, voor zelfde prijs kun je leuke a4 of 3-serie kopen met 170 á 180pk, evt ecu aanpassen heb je ongeveer 200pk, ga je ook wel rond de 7,3 van 0 naar 100.
davidve zegt
@Search: En waarom zou een a4 of 3 serie beter zijn als deze mondeo, omdat het “premium” is? Yeah right..
drentje zegt
@Search: dan moet jij eens in een mondeo zitten… dan merk je echt geen verschil met premium.. neem jij maar een standaard a4 voor 40k dan heb je hem lang niet zo luxe uitgerust.
torana zegt
@Search: hoe kun je je nu in 7 leestekens tegenspreken… knap hoor….. “leuke A4”
nickelb zegt
M3 groter als mondeo??? Doe je huiswerk. De mondeo hatchback is zo’n 30cm langer als een m3. Die “premium” hokken zijn voor 1.85cm of meer maar kleine dingen. Ook een e a6 of 5 serie is nog kleiner als de mondeo, passat, laguna, c5 95 en ga zo maar door.
torana zegt
@nickelb: je hebt helemaal gelijk… ik zat fout, ik had de vergelijking met een 5 moeten maken :oops:
nickelb zegt
@torana: een 5 serie is alleen een beeetje veel duurder. Mondeo 2.0 ecoboost 240 zit full options in de midden van de 50.000. Zoek daar eens een full options 5serie voor uit. Denk dat je die niet kan vinden. En met het zelfde vermogen, verbruik en co2 ben je denk ik ook wel meer als 30.000 meer kwijt zijn voor “premium” en kom op de nieuwe 5 ziet er niet uit in de spiegel, met de enorme varkens neus, wat zijn die nieren groot zeg
torana zegt
@nickelb: we staan beiden de Mondeo te verdedigen hoor… kennelijk vond iemand het ding te groot om sportief te kunnen zijn, en dat sprak ik tegen… maar mijn smaak wijkr sowieso af van het gemiddelde, ik heb niks met de meeste huidige auto’s… er ontbreekt gewoon iets aan
nickelb zegt
@torana: sorry, dat had ik niet helemaal door. Maar ik ben sowiezo anti “premium” voor alleen een beter interieur van 1000 meer en dan 30000 meer betalen vind ik een echte no brainer
desoper zegt
Mijn grootste nachtmerrie: Voorbij gereden worden door een Ford S-MAX,
Tijd om een nieuwe auto aan te schaffen met min.240pk
dustin24 zegt
Ik dacht dat een mondeo een gezinsauto was? Wat moet je dan met 240 pk??
torana zegt
@dustin24: de stacaravan meesleuren ???? :roll:
drentje zegt
@dustin24: mag een gezinsauto niet sportief rijden ?
norge zegt
Wat ziet de Mondeo er oud uit trouwens.
JMWPvG zegt
@norge:
Daar komt verandering aan.
Zie de foto’s (scroll naar beneden)
nutsackattack zegt
De Ford S-Max de enige mpv die ik mooi vind, alhoewel dat langzamerhand verandert aangezien mpv’s er tegenwoordig steeds beter uit gaan zien
audicoupe84 zegt
Fijne auto die Mondeo, kwalitatief onder Audi, BMW, Mercedes, maar gelijkwaardig aan de nieuwe VW Jetta. Rijdt super.
Megakix zegt
Niet vooruit te branden, die Mondeo….Maar, ze sturen goed, smoelen goed en hebben een prima topsnelheid.
JMWPvG zegt
Foto’s Mondeo 2012 ?
Kom maar op met de ST versie !!!!!!!!!!!!
[IMG]http://i153.photobucket.com/albums/s237/Joske71/29-09-2011-03.jpg[/IMG]
[IMG]http://i153.photobucket.com/albums/s237/Joske71/29-09-2011-02.jpg[/IMG]