R.I.P.
Sommige klassiekers zijn van onschatbare waarde. Niet alleen omdat ze simpelweg ontzettend oud en waardevol zijn, maar ook omdat er een jarenlange geschiedenis aan verbonden is. Dit is met name het geval wanneer de wagen al decennia rondgaat binnen een bepaalde familie. Wanneer zo’n wagen sneuvelt, voelt het als het einde van de wereld. Of ze het nu willen of niet, de Amerikaanse familie Smith kan hier nu over meepraten.
De familie was afgelopen week betrokken bij een dramatisch incident waarbij hun Ford Model A bijna total loss gereden werd. William Smith, de huidige eigenaar van de Ford die al generaties in het bezit van de familie is, parkeerde zijn wagen recentelijk aan de kant van de straat, terwijl hij naar zijn werk ging. Enkele momenten later hoorde hij een verschrikkelijk geluid en ging hij kijken wat er precies aan de hand was. Tot zijn grote verdriet ontdekte hij dat het precies zijn auto was die bij het ongeluk betrokken was. Een vrouw in een Toyota Corolla lette niet op, kwam op de verkeerde helft van de weg terecht en reed vol in op de geparkeerde klassieker, met als resultaat dat de Ford Model A totaal geruïneerd was.
Na een kort onderzoek bleek dat de Ford Model A, uit 1931, ernstig gehavend was. Niet alleen het frame van de wagen was gebogen, het motorblok was gespleten, alle vier de wielen waren geknakt, het differentieel was gebroken en de motorkap vloog meters verderop. Smith’s reactie op het incident is meer dan begrijpelijk.
“I think they call it a panic attack, because I was crying and my hands were shaking uncontrollably. ]…] She got back into her car and tried reversing, so I got behind it [to block her], but she wasn’t going to be able to get out anyway because her car was stuck in the spokes of my car’s wheel,” he said. “So she took off on foot, but the cops caught her about 20 mins later in a [nearby] neighborhood.”
Ondanks het tragische ongeval weet de familie er nog de zonnige kant van in te zien. Vader en zoon willen de auto binnenkort samen opnieuw op gaan bouwen. Het zal ongetwijfeld een project van enorme magnitude zijn, maar het tweetal is niet bereid hun parel zomaar op te geven. (Bron: The Drive)
alcantara zegt
Die blauwe auto is ook een zeldzame bak, nog nooit gezien dit model.
Zal sowieso een stuk lekkerder rijden dan die antieke Ford uit het jaar nul.
whoppie zegt
@alcantara: jammer dat we geen minnetjes kunnen geven voor reacties.
legion1349 zegt
@alcantara: duidelijk nog nooit over de oceaan geweest. Moet je ook niet doen. Gewoon op je zolder blijven zitten waar alleen je moeder last van je heeft.
jaspervdwinden zegt
@alcantara: nog nooit van een Toyota Corolla gehoord?
alcantara zegt
@jaspervdwinden: Ik ken genoeg Corolla’s maar heb deze serieus nog nooit zien rijden nee. Welke generatie is dit?
willeme zegt
@alcantara: U vraagt, wij antwoorden.
De blauwe auto die je hier ziet is een Toyota Corolla van de E120-generatie. Deze is gebouwd tussen 2002 en 2008 (ongeveer, pin mij daar even niet op vast). Het is een typisch sedannetje die in Amerika en Azië geleverd werd. In Azie werd ‘ie de Toyota Corolla Altis genoemd. De kale schraapversie werd de Corolla Limo genoemd, die voornamelijk werd ingezet als taxi in Thailand.
In vergelijking met ‘onze’ Corolla was de Amerikaanse versie wat groter, maar minder verfijnd. Qua zeldzaamheid scoort deze Corolla slecht, want er zijn een enorm aantal van gebouwd.
alcantara zegt
@willeme: ok, zoiets dacht ik al. Geen auto dus die je in NL zal tegenkomen. Het overgrote deel van de auto’s van afgelopen 20 jaar herken ik zo, sterker nog als ik onderweg iets tegenkom wat ik nog niet ken zoek ik vaak op wat het is. Maar met doorsnee Amerikaanse/Aziatische auto’s ga ik volledig de mist in, omdat je ze niet ziet en ook nooit over leest (zoals bij supercars nog wel het geval is). Ik vind het knap dat 80% van Autoblog deze auto’s deze modellen wel kent, waar halen jullie die kennis vandaan?
willeme zegt
@alcantara: Bij mij is het begonnen met de AutoVisie Jaarboeken, waarin destijds niet alleen de auto’s op de Nederlandse markt vermeld stonden, maar die wereldwijd gebouwd werden. Daarna ben ik enorm veel buitenlandse tijdschriften gaan lezen als Evo Magazine, Motor Trend, Car Magazine, Car & Driver, Top Gear, Road & Track en de Sport Auto.
Het is ook net wat je interesse is. Persoonlijk ben ik niet zo weg van supercars en hypersnars. Supergaaf allemaal, maar een beetje ver van mijn bed. Ik heb ook helemaal niets met Ferrari’s of Lamborghini’s. Maar snelle uitvoeringen van huis-, tuin- en keukenauto’s vind ik wel erg leuk, met Aziatische auto’s in het bijzonder.
Uiteraard zijn er ook veel internet sites waar enorm veel informatie te vinden is.
RiKe zegt
Alle kosten door die vrouw laten betalen, iedere cent. Niks geen geld van de verzekering.
awesome zegt
Als je er echt zo zuinig op bent dan zet je zo’n ding toch niet langs de weg?
radeox zegt
@awesome:
Als je zo zuinig op je auto bent dat je hem nergens neer kunt zetten vind ik een auto een vrij nutteloos product.
Volgens mij heb je in een parkeervak meer kans op schade.
mgmgb zegt
@awesome: Want? Een A-Ford is economisch niet bijzonder waardevol, dus de kans op diefstal is niet heel groot. Daarnaast is een auto nutteloos als je er niet in rijdt. Dan moet je hem toch ook gewoon kunnen parkeren? Sowieso hulde voor vader en zoon, gelukkig is het een auto waar gemakkelijk onderdelen voor te krijgen zijn, ondanks de leeftijd. Die krijgen ze wel weer op de weg.
dees zegt
In het verhaal word wel flink overdreven.
Deze auto is verre van in goede staat. Ik zie roest en schade die niet van het ongeluk afkomstig is.
En er zijn nog bizar veel Model A’s die rondrijden, als ik naar de staat van deze kijk zal hij max 30k waard zijn.
sabrerator zegt
@dees:
Het gaat om de emotionele waarde van een voertuig dat al generaties in een familie is.
dees zegt
@sabrerator: Is die emotionele waarde dezelfde reden waarom de auto zo slecht onderhouden is?
En vader en zoon gaan er een nieuw project van maken, waardoor er meer emotionele waarde in de auto komt. Dus misschien dat ze de dame moeten bedanken voor de verhoging van de emotionele waarde.
postzegel zegt
En waarom niet? Ik ben ook zuinig op m’n vrouwtjes. Toch zet ik die ook langs de kant van de weg.
porschepdk zegt
@postzegel: 5 plusjes
benvan zegt
Dan mag je toch tevreden zijn als je nog heelhuids uit je Model A stapt na een aanrijding met een moderne wagen.
benvan zegt
@benvan: hij was langs de de kant geparkeerd, lees het artikel voor je reageert dombo
beefcake zegt
@benvan: waar staat dat hij dit specifieke geval bedoelt? Ik lees gewoon een comment over de veiligheid van de auto in het algemeen, dombo.
beefcake zegt
@beefcake: anders lees je de naam van degene die reageert, dombo.
tazmania zegt
@benvan: anders lees je het artikel even.
carfreakjim zegt
Het scheelt dat er nog ongelofelijk veel gemaakt wordt voor model a’s. Ik geloof dat je een complete auto kunt bouwen, minus de motor, met aftermarket onderdelen.
Gulli zegt
@carfreakjim: helaas is dus blijkbaar zelfs de motor gespleten
rob5nismo zegt
Wat een komkommer met de herseninhoud van een augurk die de Toyota bestuurde
desjonnies zegt
@rob5nismo:
Smartphone gebruiker?
Loek zegt
Aan de ene kant doodzonde en dom van die Toyota-bestuurder, anderzijds is er een mate van verantwoordelijkheid die je moet afleggen met een dergelijk zeldzame auto. Hulde dat hij er de weg mee op gaat, maar hij is op pijnlijke wijze erachter gekomen waarom het gros van klassieker-bezitters dat niet doet.
e28forever zegt
@720s:
Wat is de mate van verantwoordelijkheid dan die je moet afleggen?
Je klassieker nooit gebruiken waar hij voor dient?
De openbare weg is altijd een risico, of je nu 10x of 100x buiten komt met je geliefde klassieker.
Voor mij persoonlijk hoeft het niet, een “garage queen”.
raoufff zegt
Binnenkort bij Jetcars, velgen €50
pielemuis zegt
Boem is ho!
melkkoe zegt
Is dat normaal in Amerika, wegvluchten van het ongeval?
Zullen ongetwijfeld allemaal hoogopgeleide zijn daar.
robert110 zegt
@melkkoe: Een auto verzekering is daar op de meeste plekken niet verplicht. Dus dan is het rennen of betalen. En als je al geen centen hebt voor een verzekering dan zal betalen voor zo’n ongeluk ook wel niet lukken.
volvov70 zegt
@robert110: alleen in New Hampshire is een autoverzekering niet verplicht (en Virginia soort van), dus
volvov70 zegt
@robert110: alleen in New Hampshire is een autoverzekering niet verplicht, de rest van de staten wel. Het probleem is alleen dat de coverage extreem laag is. Waar in Nederland het wettelijk minimum rond de miljoenen ligt, is het daar vaak maar enkele tienduizenden. Als je dan een autoverzekering hebt die $25k aan materiële schade dekt en de auto die je raakt is $50k dan mag je dus alsnog 25 rooitjes zelf betalen.
robert110 zegt
Ik moet diep van binnen altijd een beetje lachen bij een ongeluk zoals deze. Het is natuurlijk dood zonde dat zo’n auto helemaal kort is gereden maar zij werd gebruikt waarvoor ze bedoelt was en daar word ik toch een beetje blij van.
carlito360 zegt
Tipisch weer een vrouw!!!!! Dat soort wijven rijden ook je kind perongeluk dood, zulke wijven moeten ze rijbewijs afpakken. Op de andere weghelft?? Godsame zeg!!