De Ford Megazilla motor is nog een ‘echte’.
Weet je, elektrisch rijden is in principe niet zoveel mis mee. Het heeft wat voordelen en wat nadelen. Je mist geluid, maar je hebt meer raffinement en koppel. Niet verkeerd. Nee, het zijn de verstokte EVangelisten waar je zo moe van wordt. Mensen die 25 jaar geleden nog trots aan het pochen waren met de rode ‘I’ op hun Seat Toledo 1.9 TDI 110 pk.
En die pas milieuvriendelijk zijn gaan rijden toen de bijtellingsregels dat dicteerden (maar alsnog gewoon diesels kozen). Díe mensen, die alsnog 10 keer per jaar vliegen, een open haard én meerdere kinderen hebben. Die dan tegen jou hobbyauto zeggen “dat is wel heel slecht voor het milieu. Je moet ook aan de toekomst denken en met je tijd meegaan, net zoals ik al doe met mijn *vul naam troosteloze EV in*.
Ford Megazilla
Enfin, vergeeft u ons de véél te lange intro. Maar voor dat soort boeren, buren en buitenlui die jou lastig vallen daarmee, is er een oplossing in de vorm van de Ford Megazilla. Het is de grote ‘houd je kop’-motor van Ford. Afgelopen 16 september heeft Ford de naam gedeponeerd bij het Amerikaanse kantoor voor patenten en handelsmerken.
De Ford Megazilla-motor komt bóven de Ford Godzilla-motor te staan (die je op de foto’s ziet). De Megazilla is een zogenaamde ‘crate-engine’. De motor wordt dus niet leverbaar in een van de vele Ford-modellen, maar kun je los in een krat bestellen. Dan kun je ‘m vervolgens lepelen in jouw hobby-auto. Ideaal als je een viercilinder Mustang II wil voorzien van een V8, bijvoorbeeld.
Specs
Details over de Ford Megazilla motor zijn voorlopig vrij zeldzaam. De Godzilla is al een flink blok met een slagvolume van 7.3 liter. Die motor levert 430 pk aan vermogen en 644 Nm aan koppel. Daarmee kun je de komende 100 jaar wel voorruit. De blokken zijn uitstekend geschikt om op te voeren, meer dan 1.000 pk is geen enkel probleem. 1.500 pk eigenlijk ook niet.
Voordat er een complete EV-minnende brigade voor de redactie staat te zwaaien met omgekeerde finish-vlaggen, deze motoren worden voornamelijk toegepast bij uit de hand gelopen projecten en voor competitiedoeleinden. Overigens zal de Ford Megazilla niet zonder concurrentie zijn, de ZZ632/1000 van General Motors is er al. Dit blok is 10,35 liter groot en levert 1.018 pk en 1.118 Nm op geheel atmosferische wijze.
Via: Motor1.com
Meer lezen? Dit zijn de 19 beste atmosferische motoren!
mashell zegt
Hahaha. Die eerste alinea… Je had me ook gewoon bij naam kunnen noemen. 23 jaar geleden had ik een Seat Toledo 1.9 TDI met rode I en nu een EV. De tijd van 10x per jaar vliegen is helaas al even voorbij.
dawwg zegt
Ik vlieg 10x per jaar en rijd een opgefokte non-sjoemel diesel en een getunede Cooper S; maar eet dan wel weer relatief weinig vlees en heb voor 10 euro 10 bomen in Brazilië geadopteerd; alles weer gecompenseerd op papier !
steephh zegt
@mashell echt he. En hahaha wat een zever kunnen sommige toch typen. Ik gun zelf iedereen van harte hun hobbyauto en voor mijn part rijden mensen tot in de eeuwigheid door met een brandstofauto als ze iets anders niet aan kunnen :-)
Die ICE is iedereen dus van harte gegund. Ik hoop ook oprecht dat er veel mensen blijven verzamelen en occasions lang rijdend in ere zullen houden, het is gewoon mooie en bijzondere techniek. Maar liegen, desinformatie verspreiden en poep praten omdat je zelf zo graag ICE wil blijven rijden én maximaal wil deugen (en daarom krom praat wat recht is), dat is gewoon zielig haha.
mijosu zegt
Metoo
wimof zegt
Eindelijk een intro zoals de meeste horen te zijn, relativerend.
Ik eigenaar van NO shitty kids.
Wel een oude diesel
petroldrinker zegt
Heerlijk die 2e alinea, en slaat de spijker precies op zn kop, vreselijk die lui (en laten er daar velen van zijn, ook ander de reageerders hier (hallo mashell)….
Verder, geweldig blok, zet maar neer, koop er wel een auto omheen 😅😁
Richmond zegt
Ice evangelisten zijn net zo erg. Praten ook alles goed om maar te overtuigen dat ice zoveel beter, schoner, zuiniger etc is.
steephh zegt
@benja01 Misschien nog wel erger….
Dat je gewoon ICE doorrijdt omdat je het milieu, klimaat etc je niet interesseert, prima. Genieten mag en ik vind dat je iedereen daarvoor in zijn waarde moet laten. Voor veel mensen geldt: je leeft nu, na ons de zondvloed. En waarom ook niet zullen sommigen zeggen.
Probleem is echter dat deze mensen toch op enige wijzen de behoefte hebben/voelen om te willen deugen. Daarom kraaien ze de grootste onzin uit die niet waar is, liegen ze van alles bij elkaar zodat het lijkt alsof de door hen gekozen leefstijl met een ICE de allerbeste, schoonste, milieuvriendelijkste is en juist een EV slechter, milieuonvriendelijk, slecht voor het klimaat, etc etc.
Dat liegen en bedriegen om voor de buitenwereld te doen alsof je alsnog deugt, dat is zo intens zielig. Gooi de mensen die zeuren over je hobbyauto gewoon terug in hun gezicht dat je ook best mag genieten en take it like a man dat je bewust ICE rijdt omdat jij er persoonlijk van geniet en niet maximaal gaat voor milieu en klimaat.
Maar ga niet lopen liegen om je beter voor te doen voor de buitenwereld, terwijl het notoire leugens zijn.
Richmond zegt
Precies dit. Ik rijdt heel graag in mijn Mini maar ik weet heel goed dat het milieutechnisch niet schoon is. Het doet niks af aan mijn rijplezier, maar ik ga niet ontkennen dat het een vervuilende auto is. En ook al zijn ev’s ook niet gemaakt van feeën stof, ze zorgen in iedergeval voor lokaal schone lucht. En al die argumenten over dat het duurzamer is om in je eigen auto te blijven rondrijden dan in te ruilen voor een nieuw ev, dat zeggen mensen ook alleen om de ICE te behouden. Want je eigen voedsel verbouwen is ook duurzamer dan kopen in de winkel, je eigen kleding maken ook etc etc. Maar alleen bij de auto wordt het argument gebruikt. Iedereen moet genieten van de auto waarin hij rijdt, maar beide kampen moeten niet doen alsof ze de wereld redden en de tegenstander evil incarnated is.
okdoei zegt
Ik wil dit blok in mijn Nissan Leaf gooien.
pomoek zegt
@willeme: ik snap dat boomknuffelaars je af en toe tegen de haren instrijken. Maar andersom kun je ook gillend gek van bedrijven zoals Ford. Die, met de b3k vol meel blaten over duurzaamheid, maar intussen dit soort motoren eruit pompen.
https://media.ford.com/content/fordmedia/fna/us/en/news/2020/06/24/ford-expands-climate-change-goals.html
willeme zegt
@pomoek:
Ik heb niet zo’n probleem met boomknuffelaars. Totaal niet, eigenlijk. Groene en linkse idealisten vind ik geen probleem. Die staan voor hun zaak en hebben een bepaald ideaalbeeld. In de meeste gevallen voor een eerlijkere samenleving, beter milieu en socialere omgang. Daar heb ik niet zo heel veel op tegen als iemand daar voor is, eigenlijk.
Wat ik probeer uit te leggen: mensen die ‘ineens’ begaan zijn met het milieu omdat een EV lease financieel interessant is en dan bij ons komen zeuren dat de hobbyauto slecht voor het milieu is.
Smugness zoals in South Park met de hybrides ;-).
Betreft Ford; dat is een extreem groot bedrijf. En een Amerikaans bedrijf. Meestal duurt het wel eventjes voordat er een cultuuromschakeling is. Daarom is er een overheid die ze pusht om sneller met verandering te komen.
pomoek zegt
@willeme : dank voor de aanvulling. Hoewel ik mijzelf er ook schuldig aan maak, is elkaar persoonlijk de maat nemen inderdaad totaal niet zinvol. Dat gezegd hebbende blijft de duurzaamheidsblabla van bedrijven zoals Ford mij enorm jeuken.
Allison Burgers zegt
Ik ken veel mensen die EV mogen/moeten rijden, maar ik hoor zelden het milieu als argument voor hun E-Niro of ID3..
Net als de mensen met een ICE me niet elke dag proberen te overtuigen van de emotie en beleving die ze ervaren in hun driecilinder 1.0 met chromen het-is-net-een-uitlaat-sierstukken op de bumper.
RAW zegt
Mede mogelijk gemaakt door de 1.0 liter 3-cylinder die wij nu in diverse Ford modellen in Europa moeten slikken. Vervangt tegenwoordig ook de 1.5 4-cylinder. En dan doodleuk 1500 kg trekgewicht specificeren, lijkt mij niet verstandig.
teske zegt
Wat een ellende allemaal die penisnijd
Allison Burgers zegt
Ik heb een TDI en een TSI op de oprit en een wallbox aan de gevel voor de EV die nog moet komen.
Rijd overal met net zoveel plezier in. Snap dat eeuwige fanatieke gedoe over en weer over de aandrijflijnen dan ook totaal niet. Alsof mensen hun keuze gaan aanpassen als je een EV maar vaak genoeg een duracell konijnenhok noemt of een diesel ICE een sjoemeldiesel.
Maarja, zo gaat het tegenwoordig helaas met alles. Iedereen zit zijn eigen keuze fanatiek te verdedigen en al het andere moet kapot. En snel.