Ford Motor Corporation (FoMoCo) heeft in het derde kwartaal van 2009 weer winst geboekt, dit zou voornamelijk het gevolg zijn van kostenbesparingen en de Amerikaanse slooppremie. Het is sinds het eerste kwartaal van 2005 dat de Noord-Amerikaanse divisie weer winstgevend is, tevens boekte de fabrikant voor het eerst sinds het eerste kwartaal van 2008 weer een operationele winst.
De automaker boekte in het afgelopen kwartaal een nettowinst van $997 miljoen (665 miljoen euro) en heeft daarmee zichzelf bewezen. In dezelfde periode een jaar geleden werd nog een verlies geleden van $161 miljoen! De nettowinst is behaald met een lagere omzet, die daalde namelijk tot $30,9 mrd. Vorig jaar had men een omzet van $31,7 mrd in het derde kwartaal van 2008.
Huijbers zegt
Tja volgens mij betreft het hier gewoon kostenbesparingen. Soortgelijke berichten zien we in de gehele economie, winst maar gedaalde omzetten. Door besparingen kunnen winsten worden gerealiseerd maar vergeet niet dat de besparingen veelal gedaan worden op mensen, welke in de toekomst dus niets meer kunnen uitgeven. De markt is nog steeds ongunstig voor de automotive én andere sectoren. Verwacht dus weer verlies de komende kwartalen.
Sam zegt
goed nieuws maar als de omzet blijft dalen dan hebben ze daar nog steds wel een probleem lijkt me
Jesper zegt
Ik wist het van Ford wel, de rest.., tja, what’s left to say.
*Zwaait met Ford vlaggetje* :mrgreen:
MrJones zegt
Je kan zeggen wat je wilt over ford, maar ford blijft wel 1 van de beste autobouwers die er zijn. Gewoon goede kwaliteit. en het rijdt ook nog eens lekker!
Rossi zegt
+1 voor Ford!
@Huijbers, true maar door de ontslagen en reorganisatie, hebben andere wel hun baan kunnen behouden.
Anders was Ford nu misschien failliet geweest….
Huijbers zegt
@Rossie
Klopt absoluut, ik wil alleen aangeven dat de besparingen ten koste van werkgelegenheid gaan. De reorganisatie is voornamelijk het verplaatsen van productie naar Amerika (Fiesta en Kuga). Dit geeft banen verlies is Europa. Uiteindelijk bestaan organisaties bij de gratie van de consument wanneer deze geen centjes meer hebben kunnen ze geen auto’s meer kopen etc. Vergeet niet dat 1 baan in de auto sector tegen 3 tot 5 banen in aangrenzende sectoren valt. Ongeacht of Ford goed bezig is zijn er veel banen verloren gegaan en kan ik dus niet blij zijn.
Ik zou echter blij zijn wanneer er winst was gemaakt door een hogere omzet en meer winst uit de omzet. De huidige cijfers tonen aan dat de economie nog steeds in een deplorabele staat is.
Merry zegt
Het is alleen zo jammer dat ze nu de merken die wel goed liepen verkocht hebben.
Is snap ook wel dat het echt moest om te overleven.
Maar AM en Volvo zijn nu van iemand anders en dat is zonde.
Of ook weer niet want AM is er wel beter van geworden.
Maar Ford is wel een van de betere auto bouwers en motor bouwers.
Misschien als het allemaal weer goed gaat toch maar een F1 motor bouwen?
michael zegt
Hoop vr hun dat ze er ook in slagen winst te maken zonder slooppremie.
Laue zegt
waarom nu weer een feateau van een focus ecogeneuzel?
JPM zegt
Het feit dat ze een operationele winst halen is een goed teken. Nu is het nog de vraag in hoeverre dat door de eenmalige kostenbesparingen is behaald. Maar goed het is gematigd goed nieuws voor de Amerikaanse auto industrie en trots.
BJ zegt
@JPM:
Hmm… wat versta je precies onder eenmalige kostenbesparingen? Volgens mij kost het namelijk initieel altijd geld om kostenbesparingen te realiseren (sluiten fabriek, ontslagpremies medewerkers etc) en zijn kostenbesparingen daarna recurring. Met name aan de opbrengsten kant heb je vaak eenmalige baten door bv verkoop van bedrijfsonderdelen.
Citrofiel zegt
En hoe deed Ford Europa het dan binnen FoMoCo, vraag ik me af?
Esprit_de_Flandre zegt
Waarom staat de Europese Focus ECOnetic erbij als het vooral over de Amerikaanse divisie gaat? Kan je beter het grootste succesnummer in de VS erbij zetten (waarschijnlijk nog altijd de F150)
six-trey zegt
allemaal dankzij de Raptor :P
clubbtraxx zegt
@Laue
Waarom nou feateau ipv foto?
Ik snap jullie kuddedieren/meelopers niet.