Torque vectoring en andere elektronische gizmo’s? Hartstikke gaaf, maar tegen meerprijs geeft Ford je in feite oude techniek op de Focus RS.
Lang hield Ford het precieze vermogen van de Focus RS (rijtest) geheim om maar genoeg buzz rondom deze rappe jongen te creëren. Uiteindelijk bleek de opperFocus over 350 pk’s te beschikken die naar alle vier de wielen worden gevuurd. De standaardsprint duurt 4,7 tellen en de top ligt op 266 km/u.
Voor het broodnodige rijplezier zorgt het torque vectoring-systeem dat we eerder al uitgebreid uit de doeken deden. Deze techniek kun je zien als een moderne vervanger van het goeie ouwe sperdifferentieel, maar wat schetst onze verbazing? Een nieuw optiepakket met onder meer een *tam tam tam* sperdifferentieel!
Verder bestaat het pakketje uit een zwart dak, tweekleurige Recaro’s en de “RSkoetswerkkleur Nitrous Blue”. Het differentieel is afkomstig van Quaife en moet zorgen voor meer tractie en stabiliteit. Het diff werkt bovendien als een aanvulling op de Ford Performance-AWD en op de Dynamic Torque Vectoring en vervangt beide systemen dus niet.
Het pakketje komt ook naar België en Nederland, maar de prijs is nog niet bekend. De video check je in elk geval hieronder!
allesmetturbo zegt
Een van de lekkerste hothatches van het moment, en dan nóg lekkerder gemaakt. Dat juich ik alleen maar toe
viezefreddyw zegt
@allesmetturbo: Juist. Nu alleen nog een driedeurs en hij is helemaal af.
berlinetta zegt
@viezefreddyw: En die vleugel eraf wat mij betreft. Maakt hem wat cleaner.
Maar deze of een M140i? Beide zijn heerlijk.
viezefreddyw zegt
@berlinetta: Vleugel eraf maakt hem inderdaad wel cleaner, maar een auto als deze kan zo’n ding wel goed hebben vind ik.
Ik vind het wel een lastige keuze. Een M140i is net iets duurder en als je een paar opties aanvinkt zit je op een gigantisch bedrag voordat je er erg in hebt. De Focus RS is zo goed als compleet af fabriek. De BMW heeft 10PK minder maar is wel ietsje sneller. Maar ik denk wel dat ik de Focus RS zou kiezen. Net even een wat gaver ding om naar te kijken en het heeft een handbak. Maar ik zal de 6-in-lijn wel erg missen denk ik. En jij?
berlinetta zegt
@viezefreddyw: Ik vind het ook een lastige keuze. Rationeel gezien is de RS de betere koop. Hij is 10k goedkoper en ziet er ook specialer uit. De BMW wijkt niet veel af van de leasesletten met M-pakket. Maar de BMW biedt daarnaast wel de leukere motor, de keuze uit RWD of xDrive, ook een handbak en je kan hem als driedeurs kiezen.
Ik denk dat ik sowieso een proefritje in beide zou maken. De auto die mij de grootste lach bezorgt, die zou het worden.
Jochempie zegt
@berlinetta: Ik denk Focus RS. Als je de M140i rijdt zal op ten duur toch het gevoel bekruipen dat je geen M2 hebt..
berlinetta zegt
@Jochempie: Daar zit wat in. Kost je wel 25k extra.
JanJansen zegt
@berlinetta: en andere achterlichten, die lijken wel Japans.
focusrs1 zegt
@viezefreddyw: ben ik helemaal met je eens had hem ook graag zo gehad maar ja…
dieselkameel zegt
of in station!
flatsix010 zegt
Schmee was ze voor met de optische updates
ukbob zegt
@flatsix010: die had toch alleen t dak zwart gemaakt toch? Hier zie ik ook ineens zwarte spiegels en spoiler.
Dat kleurtje op de stoelen zou meneer Shmee denk ik ook wel kunnen waarderen :)
boenderaar zegt
@flatsix010: probeer weleens videos van schmee te kijken, maar bij “Hey I’m Schmee and today…” haak ik eigenlijk altijd weer af. Wat een irritante gozer is dat.
appelvis zegt
@boenderaar: kan me voorstellen dat mensen vinden dat z’n karakter een beetje ruk is, maar hij is wel redelijk uniek in de exclusiviteit en uitgebreidheid van z’n video’s. Soms alleen iets teveel herhaling en geneuzel, daarom kijk ik soms iets en volg ik ‘m niet per video :)
boenderaar zegt
@appelvis: Daar ben ik het dan wel weer mee eens!
dare2think zegt
@boenderaar: Hij is iemand mét geld die er niet zo mee te koop loopt én zijn passie voor auto’s deelt én een prachtige vloot auto’s heeft. Beetje unieke YouTuber dus, want de meeste autovloggers missen één van deze drie dingen..
thomasthomas zegt
Kortom iets met een diff bij Ford.
jack_abarth zegt
Hoewel het een dikke wagen is hekel ik mezelf steeds meer aan de trend dat fabrikanten troeven achter de hand houden om “het topmodel” nogmaals te overtreffen, en nogmaals, en nogmaals.
berlinetta zegt
@jack_abarth: Helaas is dat hoe marketing werkt.
jack_abarth zegt
@berlinetta:
Ik weet het, maar het lijkt steeds erger te worden.
mperformance zegt
@jack_abarth: daarom altijd wachten op het uitzwaaimodel :)
trustmeiamanengineer zegt
@jack_abarth: Mountune hangt met liefde ook die sper er voor je onder hoor, en als je daar toch bent is een kleine krachtkuur en uitlaat ook onvermijdelijk. En dan heb je je eigen écht exclusieve topmodel.
focusrs1 zegt
@jack_abarth: +1
arnt_swinnen zegt
Lijkt me foutieve informatie. Het Performance Pack RS1/RS2 zijn reeds beschikbaar. Respectievelijk voor €2350/€2950. Prijslijsten raadpleegbaar via volgende link. http://www.nl.ford.be/SBE/BrochureDownloaden/BrochuresEnPrijslijsten
Fritskee zegt
@arnt_swinnen: @MauritsH get your shit straight!
Onehp zegt
@arnt_swinnen: deze update lijkt me een andere soort Performance Pack te zijn…
ghost zegt
Nu nog even het interieur zo goed en mooials Audi maken en ik ben om!
michaelb zegt
Ze hadden hem wel breder mogen maken. Zeker t.o.t. Het vorige model. Dit is gewoon een iel ding van de voor-/achterzijde
jkhm zegt
“Uiteindelijk bleek de opperFocus over 350 pk’s te beschikken die naar alle vier de wielen worden gevuurd” Dat klopt niet echt. Ten eerste had de Focus dus eerst geen sper op de voorwielen, dus kon het net zo goed een 1 wiel aandrijver zijn onder bepaalde omstandigheden. Daarbij komt dat het geen normale 4 wiel aandrijving is. Er is namelijk een permanente vermogens overdracht naar een achterdifferentieel met een lagere overbrenging dan het voor differentieel. De achteras draait dus meer toeren dan de vooras.
Dat op zich zou natuurlijk drama zijn voor je bandenslijtage, daarom zijn de achterwielen normaal gesproken niet aangesloten op het achter differentieel. Totdat de computer vind dat dit wel nodig is, op dit moment koppeld het systeem met een koppeling het buitenste achterwiel aan het differentieel. Het voordeel hiervan is dat de auto de bocht in geduwd word. Wat er dus niet gebeurd is dat alle 4 de wielen aangedreven worden, dit zou de auto slopen.
Onehp zegt
@jkhm: je begrijpt er meer van dan de meeste. Wel foutje is dat er geen achterdifferentieel is, enkel een haakse overbrenging die elk van de achterassen inderdaad sneller kan laten draaien dan de vooras indien men de platenkoppelingen van respectievelijk achterwiel vol laat aangrijpen (zero slip).
jkhm zegt
@onehp: Het is technisch gezien geen differentieel inderdaad. Of een 100% sper.
Onehp zegt
@jkhm: inderdaad. Nog wat commentaar op je post. De natte platenkoppelingen kunnen een koppel overbrengen zonder noemenswaardige slijtage ondanks dat ze slippen, dat is dankzij het oliebad. Door het snelheidsverschil tussen de aandrijfas en resp. wiel kan je met behulp van het precies aansturen van de oliedruk in de platenkoppeling dus redelijk exact het doorgegeven koppel per wiel controleren. Koppeling aanhalen en het wiel wil sneller draaien dan de weg en wekt daardoor extra koppel (x toerental = vermogen) op. Oliedruk minderen en je mindert de aandrijving.
Dus ondanks het snelheidsverschil kan je dus wel degelijk de achterwielen ‘permanent’ aandrijven zonder daarom de aandrijflijn om zeep te helpen. Uiteraard, als er heel weinig gas gegeven wordt is er geen nut om de koppelingen te laten slippen en vermogen naar achter over te dragen, dan kunnen de koppelingen open staan. De moeilijkheid is het aansturen van de koppelingen in dynamische situaties waar de grip en wat de chauffeur wilt continue snel verandert…
berlinetta zegt
Is dat echt wat je tegenhoudt? Een millimetertje minder tussen de naden en een iets zachter dash?
berlinetta zegt
@berlinetta: Dat was voor @ghost bedoeld.
ghost zegt
@berlinetta: het is niet die millimeter tussen de naden. Het hele dashboard is gewoon rommelig ingedeeld en te druk. Geloof me, ik ben al wezen kijken voor de RS en het stoorde mij dusdanig.
Onehp zegt
Dat sperdifferentieel zit dan op de VOORas. Net zoals bij de A45AMG met extra sper.
Op de RS is dat overigens het enige differentieel aanwezig, er zit geen midden of achterdifferentieel op, enkel twee natte platenkoppelingen, eentje voor elk achterwiel.
Grote fan van de RS, enkel wat zwaar en te kleine koffer, anders had ik er eentje.
Dutchdriftking zegt
Reden voor een rijtest!
roland78 zegt
Een Quaife-differentieel is qua principe ook wel het beste dat er is. Slijt nauwelijks (i.t.t. een platendiff) en is puur mechanisch.
jasperh zegt
Jullie vergeten te vermelden dat hij hiermee ook in de rode kleur leverbaar wordt. Met het blauw de enige echte kleur op de RS naast de wit, zwart en grijs tinten.
sracert zegt
Nee, ik blijf het een lelijk ding vinden met een te hoog Bart Smit gehalte, vooral het interieur.