Dat Ford niet zo lekker draait is geen geheim. Na het recordverlies van 12,7 miljard dollar vorig jaar moest er geherstructureerd worden. Een onderdeel hiervan was het inkrimpen van het personeelsbestand. De werknemers trekken namelijk een enorme wissel op de Amerikaans auto-industrie. Ford heeft daarom een uitkoopprogramma opgezet om van haar (dure) werknemers af te komen. Hierdoor heeft reeds 27.000 man personeel het bedrijf verlaten.
Voor het programma hadden zich 37.000 personen aangemeld, maar hiervan hebben er 27.000 daadwerkelijk doorgezet.
Naast de succesvolle personeelsreductie heeft het concern uit Dearborn nog meer stappen genomen om weer gezond te worden. Zo werd Aston Martin in de etalage gezet en uiteindelijk na veel speculatie verkocht. Onlangs werd bekend dat ook Jaguar en Land Rover misschien afgestoten worden, maar de verkoop hiervan bevindt zich nog in een pril stadium.
Eventjes was er sprake dat Volvo er ook aan moest geloven, maar deze geruchten werden vlot van tafel geveegd.
Of alle maatregelen zich direct in zwarte cijfers zullen terugvertalen is nog maar de vraag, maar ik verwacht dat Ford volgend jaar de cijfers met een iets verder opgeheven hoofd kan presenteren (via Automobilwoche).
slk zegt
Gek voor zon groot concern.Misschien kan de nieuwe mondeo het tij keren
luwek zegt
het komt allemaal toch nog goed=)
DeAutogids.nl zegt
Ford heeft vroeger ook al flinke verliezen gemaakt en bestaat nog steeds… (Edsel, maar ook later nog zoals in de ’80-er jaren)
JPM zegt
Ik zou zeggen: stort je op de hybride markt en zorg ervoor dat de auto’s net zo zuinig en veilig worden als de Europese en de Aziaten…
De enige die hun auto’s nog kopen zijn de Amerikanen zelf. Ze moeten ff wakker worden van die American Dream en de realiteit van global coorporation induiken.
Rossi zegt
Met ford komt het zeker wel goed, ze zullen nu gewoon even diep door het stof moeten. Over GM maar ik me wel grote zorgen.
ford zegt
Het is juist in amerika waar de grote verliezen gemaakt worden niet in eu.
DRU zegt
De Edsel is inderdaad een classic scorpio-like mistake haha. De naam ook.
Maar ik hoor in het lease circuit echt enorme hebberigheid naar de nieuwe Mondeo. Mensen die echt hun huidige leasecontracten illegaal laten doorlopen, mensen die alweer de derde auto van collega’s overnemen alleen zodat ze de mondeo kunnen bestellen.
Het komt dus allemaal goed.
Ford heeft vanwege de populariteit niet eens een goeie gespekte first edition. De jongens van accenture, logica CMG en Ordina moeten het dus zonder leren bekleding moeten doen, helaas.
Giuyl88 zegt
Een Bedrijf als Ford of GM heeft een kans van 0.0000000001% om failliet te gaan.
En niet zoals hier boven gezegd wordt dat ze bijna aan dat randje zijn.
Als je de beursnotaties ziet van deze bedrijven zijn de koersen stijgend en slechts stijgen GM is in juni zelf 6€/aandeel gestegen als je iets van beleggen afweet is dat extreem veel dat is een stijging van maar liefst 20%, hetzelfde geld voor Ford dat van 5.80 naar 9 is gegaan.
Eer een zon bedrijven failliet zijn dient er al een fraude zaak te zijn van 10 talle miljarden dollars dat uit het kapitaal zijn gezogen.
Bertjan zegt
Zoals al eerder hierboven aangegeven: Het gaat hier om de Amerikaanse tak die slecht draait. De meeste andere markten draaien heel behoorlijk. Alle veelbelovende uitzichten van de Euro mondeo en goed lopende S-Max bv lossen de problemen in de VS niet op. De verliezen die daar geleden worden kunnen by no means worden gecompenseerd door de andere markten, zoals EU of Australië.
De Ford Motor Company komt er vast en zeker bovenop, maar pas als ze in de VS orde op zaken hebben gesteld.
Armada zegt
Hmm, hopen maar dat mijn stageplek bij Ford in Lommel veilig gesteld is.
Het heeft zoals Bertjan zegt trouwens idd betrekking op de Amerikaanse tak. De verkopen van Amerikaanse auto’s staan al jaren lang onder druk door de Europese en Aziatische (Japans en Koreaans) producten. Nog niet zo lang geleden werden sommige modellen tegen kostprijs verkocht.
J. zegt
Ze moeten gewoon een pakket van die Mustangs op een boot zetten en in Europa aan laten meren. Maken ze binnen de kortste keren weer winst, want er zijn genoeg liefhebbers die zo’n monster in de garage willen hebben staan.
Rob USA zegt
@ J ik doe ook mee aan de actie “save the V8 monsters “
Murrrphy zegt
Winst en verlies horen er gewoon bij. Hoe dan ook: 12,7 miljard is een smak geld.
@ Giuyl88
Is die koersstijging geweest nadat het verlies bekend was gemaakt? (ik kan allerlei redenen verzinnen waarom ik dan niet kan opzoeken, maar de waarheid is dat ik gewoon lui ben).
JPM zegt
@ Giuyl88
Hahaha economisch wonder ben jij ook he:P wat een onzin wat je zegt over de kans dat zo een bedrijf failliet kan gaan. Mag ik jou master in economie eens zien, jij die van mij wel hoor.
@ ford
Ja ik weet wel dat de verliezen in Amerika gemaakt worden maar dat komt omdat er verschillende Ford takken zijn. De Amerikaanse tak kan aan niemand verkocht worden. De Europese tak doet het wel redelijk ja.
Rick dos zegt
Ford moet zo snel mogelijk het tij zien te keren, want OOK het grote Ford kan failliet gaan. Elk jaar MILJARDEN verlies lijden dat gaat op een gegeven moment mis. Banken die zullen niet meer zo happerig zijn om krediet te verstrekken, maar ook als de oorlogskas begint op te raken (en vertrouw mij, die begint zo langzamerhand op te raken) dan kan een simpele verkoudheid al de doodsoorzaak zijn.
thijs zegt
In Amerika hebben ze nu ook een aardige line-up aan auto’s die de concurrentie wel aankan, behalve snap ik het nut van het merk Mercury niet zo. Ze gaan Land-Rover en Jaguar verkopen en de andere delen (volvo, ford europa, mazda) gaan volgensmij wel lekker en ik denk ookwel dat de nieuwe mondeo een groot succes wordt. Voorlopig is het nog niet gedaan met ford denk ik zo.