Zo’n twee weken geleden werd jullie gevraagd of 19 inch pattas onder een BMW 1-serie wel konden. Een duidelijk antwoord bleef van de 130 reacties helaas uit. Sommigen vonden hem perfect, anderen waren van mening dat een maatje kleiner toch beter stond. Wellicht dat jullie ons wél kunnen helpen bij het Mondeo-vraagstuk.
Op de Autorai hebben de meesten van ons al aan de Mondeo kunnen snuffelen. Velen van ons vonden de auto waarschijnlijk niet onaardig met die dikke pattas die er toen onder lagen. “Maar ja, die halen het uiteindelijke productiestadium toch nooit“. Ford biedt echter wél de mogelijkheid om deze velgen onder je Mondeootje te schroeven. Na 18 inch komt normaal gesproken 19 inch. Ford gaat echter direct een stapje verder en wil alleen de twintig duims velgen er voor je onder zetten. Terecht, of zou de nu juist ontbrekende maat 19 inch beter passen? Of 18 inch? We komen er weer niet uit!
20 inchers
18 inchers
Velgenlijn
Bramzel zegt
Stuk voor stuk oerlelijk als je het mij vraagt. Erg jammer. En 20″ lijkt me wat over the top, 19″ zou daar mooier staan.
Lancia zegt
Vind 20 inch mooi staan, maar de 18 inchers lijken wel 16 inch! 20 inch is toch wel érg groot, zou dus wel 19 inch willen zien.
PieterA zegt
20″ past niet, 19 had beter geweest.
mastertjen zegt
tzijn precies schietschijven!
20″ zou hem nog wel mooi kunnen staan, maar dan moet et in ieder geval wel een slanker model van velg zijn (en die zal dus niet uit dit ford assortiment komen)
Dennis GP zegt
20 Inch staat er zeker wel mooi op maar zag liever de 15 spaaks velgen in 20 inch eronder liggen
Joost zegt
Die 18″ zien er in vergelijking met de 20’ers idd wel heel erg klein uit.. Dus wederom kies ik voor een mooie goedgevulde wielkast en ga voor de subtiele 20 inches.
mashell zegt
Joost, een goed gevulde wielkast betekend niet dat de band achter het spatbord schuil gaat. 20″ is echt te groot voor de Mondeo. 18″ is natuurlijker. Zelf zou ik de 3e 17″ velg kiezen. Vind ik de mooiste velg, blijft nog een beetje rij comfort over en de banden prijs is ook nog in euro’s ipv goudstaafjes uit te drukken, maar waarschijnlijk staat mijn leasebudget alleen 16″ sierdeksels toe :-(
Jasp. zegt
Onder zo’n auto moet je geen 19 of 20 inch willen.
Daarbij heb ik in de fast fleet test uit EVO gelezen dat de 20 inchers belachelijk oncomfortabel rijden.
ollie zegt
Flinke ‘sloebbe’ onder die bak.
19 inch is beter lijkt me zo.
Knorrit zegt
18 inch. Anders kan je net zo goed op een massieve band gaan rijden. En bovendien vind ik dat een band esthetisch gezien iets aan een auto toevoegt. Het hoort nu eenmaal bij een auto. Daarom vind ik superplatte wangetjes ook niet mooi.
ollie zegt
18 bedoel ik natuurlijk
Citrofiel zegt
Die 18″ lijken opeens klein! Die 20″ zijn wel weer heel groot, maar het vult tenminste op. Het staat qua grootte beter, hoewel ik ze om het model en verminderde comfort natuurlijk nooit zou nemen.
Danny zegt
Patta’s?? Leer eens Nederlands…
EDIT: Thnx
danny zegt
22″ aub
Leejon zegt
19″ graag..
El Loco zegt
17″ is het absolute minimum voor deze auto. Het is jammer dat de gemiddelde leasebak op 16″ met ballonbanden rond gaat rijden. :(
Jeroen zegt
Ik vind ze allemaal lelijk en denk dat 19″ het maximale moet zijn.
Rick zegt
19″ zou hem ook goed staan maar die 18 duimers vind ik echt klein (zo zien ze eruit) die 20″ is echt OK
Brutus zegt
als 1 van de weinige.. Laten zo! 20 inch staat er goed onder..
Stefan zegt
20 inch is perfect, bij de bmw is 19 inch ook perfect. 18 inch is veel te klein voor de mondeo.
cl600 zegt
maken. kan der niks anders van maken :) staat em erg gelikt
Spaz zegt
20 inch staat wel dik, 18 inch is te klein, of 20 ook lekker rijd bewtijfel ik
NLX zegt
Als je deze velgen hebt, zou ik toch 19″ nemen. 20 staat hem zeker goed, maar dan moet je wel velgen nemen die er minder vol uitzien, de velgen hebben een te groot oppervlak vindt ik.
kareltje zegt
ziet er goed uit, maakt de mondeo een beetje sportiever..
Aston Martin Rapide zegt
Ik ben gewoon het eens met de meeste bloggers: 19 inch zou hem beter staan! 20 inch is wat ietsie pietsie te groot en 18 inch lijkt wel erg klein.
Y. zegt
Wat maakt ’t uit? Als je in je auto zit zie je d’r toch niks van!
jordey zegt
ik heb liever de 24 spaaks in 20 inch.
maar zo is ie eigenlijk goed genoeg:
Klaas zegt
Ik zie ook het probleem niet zo. Vind het wel goed staan.
Oul@ zegt
34″ patta’s, patta’s, gloednieuwe patta’s.
Ik vind die 20″ wel netjes staan maar eerlijk gezegd kan het me niet zoveel schelen want ik zou toch niet voor deze auto gaan.
Het staat wel 20x zo goed als die 16″ waar ze standaard mee geleverd worden.
Hoe durven ze eigenlijk om die in het assortiment op te nemen?
realist zegt
tis voor autojanetten zeg die velgen poetsen waar je zelf niets van ziet terwijl je rijd en dan nog inboeten aan comfort en je auto naar de knoppen rijden .
EDIT: Het gebruik van leestekens, komt de overzichtelijkheid ten goede…
Esprit_de_Flandre zegt
Die 15-spaaks lijkt me wel wat.
LJ zegt
19″
glo95 zegt
ik vind deze 20 inch gwoon goed staan, laten zo!
toyotafreak zegt
19″ 20 is te groot voor een modeo
joe zegt
20 inch magnifico
polomen zegt
Mooie velgjes, maar 20 inch is mij toch te groot. Die 15 spaaks 17″ is wel mijn style
Bertus zegt
17″ is OK, 18″ max. ’t is tenslotte wel gewoon een Ford, dus ook geen geouwehoer met spojlers en LEDjes. ’t is geen AchterbuurtBeemer zeg…
Simpel houden dus.
gebbetje zegt
Gewoon die standaard velgjes onder die soccermommobiel. Sportieve velgen horen onder een sportieve auto. Punt.
Ahura zegt
Nee 20″ is net wat te. De 18″ staat toch prima? Ja die 16″ staan écht niet. Oogt als 14″ en veelspaaks hou ik sowieso niet van en past niet onder een dynamisch ogende auto als de Mondeo
Maar 18″ vind ik dus echt wel voldoende
Maar als ik een Mondeo zou moeten kopen dan werd het eentje met de S-max velgen!! Veel netter
Maar dan wel dat lelijk hekwerk voorop weg! Komop, het is hier geen bouwplaats! Doe mij maar de grille van de Trend:
daan zegt
20inch bigger is better
vØlvØ frǽk zegt
ik denk dat de ontbrekende 19″ goed zouden zijn.. die 18″ zien er wel erg klein uit als je eerst een foto van 20″ hebt gezien, maar die 20″ is eigenlijk net te groot. Dus 19″ voor mij!
dave zegt
doe mij maar 14inc :P
ieder zijn eigen smaak doe mij maar 19inch bbs
Tombnolz zegt
Liever 20 dan 18, maar waarschijnlijk zou mn voorkeur uitgaan naar 19, moesten die worden aangeboden.
DennieFR zegt
20” is zeker wel dik,maar je zal dan toch echt ook wel aan chiptuning moeten denken,want je komt echt niet meer van je plek met zulke velgen.
En de auto ligt nogal hoog nu zo te zien.
robert zegt
ik houd van ford-logica! Ik vind ze echt niet misstaan bij deze mondeo. Wel sportief, maar niet aso.
Vincent996 zegt
20 inch is wel mooi om naar te kijken, maar het comfort wordt wel écht opgeoffert. Ik las onlangs nog de EVO magazine, en daar stond een artiekel over de duurtester, de Ford Focus ST. De journalist die daarin elke dag naar zijn werk mocht rijden, had er 20″ ST velgen onder gezet. Hij zei dat de ride quality, het comfort dus, zo drastisch naar beneden was gegaan dat hij diepe spijt uitte over het monteren van deze velgen. Hij zei dat alle, maar dan ook alle oneffenheden en gaten in de weg direkt naar zijn rug overgedragen werden, waarbij het rijden in de ST tot een ware hel was. Overigens zei de beste man dat één van de velgen al snel stuk was gegaan omdat het dunne laagje ruber (band) een “pothole” niet kon absorberen. Kosten? Nabij de 1000 Euro.
Nee, doe mij maar liever lekker 18″ en laat die 20’ers maar lekker links liggen. Met dat geld kan je een hoop leuks doen.
hanz zegt
20 inch kan wel, maar niet deze velgen..
2SLOW4ME zegt
die 20″ 5 spaaks klinken wel verlijdelijk, hij is al een paar cm verlaagd en heeft brede bande,, dat zou hem helemaal afmaken…
Luc zegt
verkeerde velgenkeuze voor 20″
Guus zegt
Tja, blijft lelijk, onbegrijpelijk dat mensen 30.000 euro overhebben voor een dergelijke auto. Dat is iets wat ik nooit zal begrijpen. 2dehands, oke, maar nieuw, belachelijk. Hele maand hard werken en wat rij je dan, een Mondeo, gefeliciteerd :)
little zegt
Door het slechte ontwerp met die dikke uitgebouwde wielkasten lijkt elke velg te klein. Niks past lekker onder zo’n mondeo.
Luc zegt
@ guus; waar slaat dat nou weer op?
sus zegt
18 inch voor de leasesletjes en 20 inch voor degene die hem echt koopt !
20 inch staat hem mooi, wielkast goed gevuld, grote wagen dus dat past wel.
En ik vind dat een mooie velg, perfect voor deze wagen.
Mss is 19 inch beter, even goed of ook goed ?
Daarvoor zou je hetzelfde model met een 19 inch en hetzelfde met een 20 inch velg naast mekaar moeten zetten.
wapz zegt
Wat is er mis met die 18″? Betaalbaar, en ziet er gewoon goed uit.
Mr. R zegt
Duidelijk wielen voor de Papa’s met een mid-life-crisis! Bij de volgende stap laat Papa een tatoeage zetten en daarna lijkt ’t ‘m een goed plan om z’n vrouw te dumpen voor een ordinaire jonge blonde del. Onbegrijpelijk dat Ford daar aan meewerkt. ;)
OJ zegt
Voor 18″ en achter 20″ om die rare zijkant iets te compenseren. Uberhaupt al bizar dat 20″ tegenwoordig af-fabriek geleverd wordt op een middenklasser en ook nog past!
pipo zegt
size does matther! ;)
zolang die 20″ nog deftig rijden zet ze er dan maar onder, staat best wel leuk.
marruk zegt
neeeee, de grille van de Titanium is veel strakker!
niet zo saai als de Trend, ook niet zo kras- en vlekgevoelig
als die van een Passat!
Ennn die 17” 5-spaaks bij Optie Titanium,
die velg die bij die plaatjes in het midden staat,
die is veeeelste vet.
Zo’n soort iets lijkende velg leveren Alfa en Volvo
ook op de 159 en V50, supervet (L)
En 20” staat bij die voorbeeldvelg van jullie dan (bah) 18
Vincent996 zegt
Naar aanleiding van jullie vraag of 20″ velgen wel konden, hier een quote van het (geweldige) engelse tijdschrift EVO, over de 20 duimers die ze onder de Ford Focus ST van hun eigen fleet hadden gemonteerd. Hier een interessant stukje over dit onderwerp.
Andy Morgan:
(…)
“Now, I know that bigger doesn’t always mean better, and going up from 18in wheels to a set of 20s is probably not the best thing I could have done, but I still did it. There is no denying that the (whole) body kit made the ST look even better, but as for those wheels…
To start with, as could be expected, the ride was made awful to the point that I’m surprised I have any fillings left. On top of this, the road noise was unbelievable and the handling was tragic. It was like I’d spent months dating a supermodel with a doctorate in nuclear physics and the heirship to a small country full of oil, only for her to go and have a sex change. I can now understand why you see lads with over-wheeled cars cruising arround town so slowly – it’s the only way they can travel comfortably. Given the chance again I would would still go for the body kit, but I would definitely keep the original wheels.”
(…)
“To add to the misery, on the ST’s last outing, one of the larger-than-life wheels was damaged when the ultra-low-profile rubber wrapped around it failed to completely absorb the shock from a pot-hole, resulting in a rather nasty ding in the rim. Damn!”
Lijkt mij toch duidelijk dat 20″, hoewel erg mooi en sexy, gewoon té veel van het goede is.
Geef mij maar de goede oude 18″.
waszie zegt
tja 20 inch is leuk alleen jammer van de auto die erop gezet is
Daniel van der wilt zegt
Uiteindelijk word het wagengewicht verdeeld over het contactoppervlak dat de band met de weg heeft. Hoe groter dit vlak (breder de band) hoe lager de druk per vierkante cm. M.a.w. de band wordt minder hard op het wegdek gedrukt. Zodra er water of verontreiniging op het wegdek aanwezig is zal de band beter contact met het wegdek houden wanneer de druk per cm2 hoog is en de band dus niet te breed.
Groeten van Daniel http://www.debandenlijn.com