Hij was al niet zo goedkoop.
In de wereld van Hot Hatches uit de compacte klasse is de Ford Fiesta ST een van de leukere. Ten eerste omdat het segment erg klein is op het moment. De Toyota Yaris GRMN wordt in kleine aantallen tegen een monsterlijke prijs verkocht en de Volkswagen Polo GTI is zo agressief als een 9 jaar oude Labrador met Red Bull op. Totdat Renault en Peugeot met een snelle Clio R.S. en 208 GTI komen, lijkt de heldhaftig klinkende Fiesta de aangewezen kandidaat voor de enthousiaste bestuurder.
Enige nadeel is zijn prijs: de Fiesta ST is erg prijzig. Dat wordt alleen maar erger met de Fiesta ST Performance Edition. Het eerste wat opvalt is de meerlaags ‘Magnetite’ oranje lak. Het staat de auto erg goed. Natuurlijk hoort Performance Blue op een snelle Ford, maar de Fiesta ST kan deze kleur goed hebben. Zoals je kunt staan staat de Fiesta ST Performance Edition wat lager op zijn wielen.
Dat komt door de verlaging-set van Ford Performance. Dit is niet simpel een setje kortere veren, maar een complete veer/demper combinatie. De Fiesta ST Performance Edition moet hiermee nog beter sturen. Volgens Ford Performance is de set uitgebreid getest op de Nordschleife van de Nürburgring. De Fiesta staat voor 1,5 cm lager en achter 1 cm. De wielen helpen daar ok aan mee. De 10-spaaks velgen zijn 18″ in diameter en wegen 1,75 kg minder per velg.
De Fiesta ST Performance Edition is gebaseerd op de Fiesta ST-3 (de enige die je in Nederland kunt krijgen). Dat betekent wel dat het sperdifferienteel van Quaife tot de standaarduitrusting behoort. Ondanks de naam heeft de halve zes-in-lijn van de Fiesta ST Performance Edition niet meer vermogen dan het origineel. Gelukkig heeft Mountune daar wel een oplossing voor. De Performance Edition is 3.500 euro duurder dan de standaard ST 3. In Nederland kost de Fiesta ST-3 33.370 euro. Er is nog meer slecht nieuws, want vooralsnog is de Fiesta ST Performance Edition alleen leverbaar in het Verenigd Koninkrijk.
ghost zegt
Kleurtje is in ieder geval ideaal voor Koningsdag!
Jochempie zegt
“Er is nog meer slecht nieuws, want vooralsnog is de Fiesta ST Performance Edition alleen leverbaar in het Verenigd Koninkrijk.” Verdulleme!
moveyourmind zegt
Nog steeds dé hot hatch in zijn klasse.
Maar de nieuw 208 staat ook in de startblokken. En ze zouden bij Peugeot gek zijn als ze van het nieuwe succesnummer van ze geen groter succes zouden maken door er geen ultieme versie van uit te brengen.
Zou in elk geval mooi zijn als Peugeot met een tegenhanger van de ST komt. En de wapenwedloop in deze klasse ook weer aangewakkerd wordt.
flutterby zegt
Vandaag en gister nog gezien, erg leuke auto al had ik in eerste instantie moeite om te plaatsen wat het precies was (stond ín een autotransporter en werd uitgeladen).
toyotafortuner zegt
>en de Volkswagen Polo GTI is zo agressief als een 9 jaar oude Labrador met Red Bull op.
Wat een heerlijk stuk is dit!
michaelb zegt
@toyotafortuner: Sorry, heb met beide gereden en de Polo heeft toch echt een beter balans zeker voor dagelijks gebruik. Die Fiesta is echt een vermoeiend nerveus ding.
Maar goed hard roepen en elkaar enkel na praten hier blijft een issue.
toyotafortuner zegt
@michaelb: meh. De Polo is vooral leuk, als je de graag de aso uithangt in Amsterdam West en vergelijkbare plekken
davelepeef zegt
@toyotafortuner: nou, hoho. Volgens mij krijg je er ook een gucci pet bij dus niet zo laatdunkend…
michaelb zegt
@toyotafortuner: Ehm verwar je m nu niet met een V40?
bernoulli zegt
@toyotafortuner: een 6N ja.
dijan zegt
@toyotafortuner: Wat een verschrikkelijk gezocht antwoord. Als je niets beter weet te vinden om tegengas te geven ,hou dan je mond.
willeme zegt
@michaelb: Bwoah. Het is maar net in welke situatie je je bevindt. Zoek je de leukste Hot Hatch in deze klasse, vind ik de Fiesta ST leuker. Daar hebben ze echt een bijzonder fijn rij-ijzertje van gemaakt. De Polo GTI is de betere allrounder.
Het is eigenlijk vrij simpel. Is het je enige auto waarmee je ook normale woon-werk kilometers moet doen en wil je af en toe een potje sturen, dan doet de Polo dat het beste. Is het een auto voor erbij, dan is de Fiesta ST verreweg de leukere keuze. Het ding is standaard al behoorlijk hard geveerd en vrij nerveus qua stuurgedrag. Niet iedereen ziet daar dag-in-dag-uit op te wachten.
emping zegt
Leuk ding maar wordt zo wel erg prijzig.
-EDIT: dank u, is inmiddels gefixt.-
dper4mance zegt
Die wielen en schokdempers met veren kun je via Ford Performance ook gewoon bij een Nederlandse dealer bestellen.
theblazerunner zegt
@dper4mance: ja als je echt niet meer weet wat je met je geld moet
gandini zegt
Wel even die diffuser zwart maken, maar verder echt geweldig!
michaelb zegt
Blijft eruit zien als een opoe bak. Man ik mis het oude model. Zeker de pre-facelift.
cossiekiller zegt
De Corsa OPC met mechanisch sperdifferentieel is er ook nog. 210pk, met wel wat meer gewicht dan de Fiesta, maar ook meer koppel. En voelt wat volwassener aan.
87sandyd zegt
@cossiekiller: Die mag nog niet in de schaduw staan van de Fiesta. Echt, die auto kan je niet vergelijken met de Fiesta.
willeme zegt
@cossiekiller: In Nederland is die niet meer leverbaar, volgens de website van Opel. Wel een gave auto, dat absoluut!
amersfoorter zegt
Hoeveel verkocht? 1?
willeme zegt
@amersfoorter: Goede vraag! In Nederland verkopen Fiesta’s van 33 mille voor geen meter, dus het zou mij niet verbazen dat het er een stuk of 50 zijn.
Echter, in Groot-Brittannië zijn dit soort auto’s zeer populair. Vandaar dat zij een special editie krijgen en wij Nederlanders (nog) niet ;-).
bernoulli zegt
Tof apparaat!
allesmetturbo zegt
Mooie rijhoogte
tonino zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
87sandyd zegt
De beste is nog beter geworden, arme concurrentie…
dijan zegt
@87sandyd: Ja,daarom worden ze ook zoveel verkocht. ??
Dutchdriftking zegt
Standaard een sper op een b-segment hot hatch is wel geniaal natuurlijk.
Jochempie zegt
@dutchdriftking: Dat ligt aan de importeur. De rest van de wereld krijgt ‘m standaard zonder.
suzikubelona zegt
Een beetje uitgeklopte wielkasten had hem helemaal af gemaakt.
supertjeduc zegt
Ik heb onder mijn abarth ook 18 inch oz velgjes en koni sportdempers
Was daar minder voor kwijt dan 3500€
Heb trouwens ook 200pk ( en dat koste wel veel )
berlinetta zegt
Hoe geweldig hij ook mag rijden, qua uiterlijk haalt hij het niet bij de vorige. Deze is veel te lief. Vanuit sommige hoeken lijkt het soms wel een klein MPV. ik zou dan ook even wachten op de Clio RS. Die ziet er standaard al fantastisch uit en dat kan alleen maar beter worden.