De Volkswagen Golf GTD gaat concurrentie krijgen.
Ford heeft niet alleen de reguliere Focus voorzien van een facelift, maar ook de Focus ST moet eraan geloven. Foto’s zijn nog niet vrijgegeven, maar details zijn wel bekendgemaakt.
De Focus ST met benzinemotor is 7% zuiniger gemaakt, maar als dat nog niet zuinig genoeg is dan kan je straks ook kiezen voor een Focus ST met een dieselmotor.
Ford gaat de Focus ST binnenkort namelijk leveren met een 2.0 TDCi die 185 pk levert en dat is 1 pk meer dan de Golf GTD heeft. Het sprintje van 0 naar 100 km/u zou in 8,0 seconden gaan en dat is 0,5 seconden langzamer dan de Golf GTD.
De CO2-uitstoot zal volgens Ford op 114 gram per kilometer uitkomen. De afstelling van het chassis en de besturing zullen gelijk zijn bij de Focus ST met benzine- en dieselmotor. (via: autoexpress.co.uk)
gijsso zegt
Wat leuk, de Ford Focus STD!
geengehoorisrechtdoor zegt
@gijsso: waarom dacht ik precies hetzelfde als de rest van de vunziggerds hier?
meneer zegt
@geengehoorisrechtdoor: omdat die grap al vaker is gemaakt op deze site ;)
geengehoorisrechtdoor zegt
@meneer: aha dat is mij dan weer ontgaan. Desalniettemin vind ik het geen slecht idee zo’n opgeklopte diesel. Ik kan de m550d ook zeer waarderen.
thomcarspotter zegt
@gijsso: haha moest er ook gelijk aan denken :p
cj87 zegt
Focus STD, lolz
Wordt ie geleverd met of zonder rubber?
marikoelolo zegt
@cj87: Ik denk dat je er wel een setje banden bij krijgt
ar156sw zegt
crap, 2 reacties te laat :P van hygieneproduct naar genante aandoening.. goed bezig Ford!
TDI-goeroe zegt
Diesel-powerrrrrrrrrrrrr!!!
turbotoll zegt
En dan eruit geworden door een Volvo…
http://www.autoblog.nl/nieuws/volvo-v40-d4-nederlands-leaselieveling-van-2014-65591
EJS zegt
Ik snap zowel van de GTD als van deze ST diesel niet dat ze het vermogen niet wat dichter bij de benzine broertjes leggen.. 220pk uit een 2.0 diesel is inmiddels toch niet meer onmogelijk..
AscariGT zegt
@EJS: Onmogelijk is het natuurlijk niet. Voor dit soort snelle diesels is de markt echter wel klein (vaak 20-25% bijtelling). Ook is de aanschafwaarde (zonder opties) vrij hoog is vergeleken met de benzine variant. Als je een auto meer vermogen geeft, gaat de prijs ook direct omhoog.
EJS zegt
@AscariGT:
Dat is het waar, maar dat de diesels zoveel minder vermogen hebben maakt wel dat ze op een bepaalde manier minder aantrekkelijk zijn als de benzine varianten. Volkswagen versterkt dat overigens nog door geen sperdiff te leveren op de GTD en wel op de GTI ;-)
dawwg zegt
@EJS: Dat maakt in leaseland minder uit. Als je kilometers vreet voor je werk, is een sterke diesel veel fijner dan een sterke benzine, want je staat veel minder aan de pomp. Rijd zelf een 200+ pk benzinebak en sta zo ongeveer om de dag bij de pomp … Nagelen of rookpluimen zijn verleden tijd en koppel te over, tijden veranderen.
Bij prive aanschaf is benzine vaak aantrekkelijker door de lage instapprijs en minder jaarlijkse KMs.
leandro zegt
@ejs: vergelijk niet alleen de pk’s maar ook de koppel ;)
tvr1974 zegt
Ford en vw noemen het GT of ST en volvo noemt het Eco D4 met meer vermogen, veel zuiniger en veel minder uitstoot.. Ik weet wel
wie van de 3 we vaak zullen tegenkomen in NL.. Overigens ook de mooiste van de 3.
thomcarspotter zegt
@tvr1974: ik vind de focus vele malen mooier dan de golf en v40
F355GTB zegt
Bij de letters ‘ST’ verwacht ik toch iets snellers. Van 0 naar 100 in 8 seconden, dat is anno nu gewoon een lekker vlotte diesel. Meer niet. Als je daar de letters ‘ST’ aan koppelt, gooi je die naam een beetje te grabbel. Zonde…
Verder is de Focus wel een van de leukere auto’s in z’n klasse.
saxoke zegt
Wat de denken van een 125d? Die heeft nog meer vermogen, maar telt in deze klasse blijkbaar nooit mee. Ook de Leon FR TDI telt nooit mee… altijd maar weer die GTD. ..