Is dit een vervolg op de klassieke strijd tussen Ford en Ferrari? Klassieke Ferrari racers doen het traditioneel erg goed op veilingen, Ford GT40-prijzen zitten in de lift.
De Ford GT40 is voor sommigen de definitie van een klassieker. Gebouwd met een specifiek doel voor ogen, geslaagd in zijn missie, afkomstig uit een tijd waarin men nog flinke stappen in de ontwikkeling van auto’s maakt en het ding heeft een prachtige uitstraling. Slechts 40 inch hoog. Voor grote coureurs werd er een bolletje in de deur gemaakt. Want de deur is tevens het dak. Iedereen die ‘wat geld’ in een GT40 had zitten mag zich gelukkig prijzen want dat is sinds kort de duurste (meest waardevolle) Amerikaanse auto ooit.
Met een eindbedrag van 11 miljoen Amerikaanse dollars (bijna €9.000.000,-) is de Gulf-blauwe nummer 40 in het zonnige Monterey (Californië) verkocht. Een ex-racer in oorlogskleuren. Natuurlijk racete deze GT40 origineel voor het Gulf-team.
Dit exemplaar komt uit 1968. Dat is natuurlijk een slag nieuwer dan de ‘duursten ter wereld’, vooral Ferrari’s uit de jaren ’50 en begin ’60. Wellicht kunnen we daarmee zeggen dat de Europese gloriedagen van de auto zo’n 10 jaar vroeger liggen dan de Amerikaanse. In de VS denkt met vaak met heimwee terug aan de jaren net voor 1972. Precies dan, in 1966, 1967, 1968 en 1969 wint Ford dan ook op Le Mans. Ferrari verslagen.
dennisr zegt
#belachelijkeprijzen
rsvbf1 zegt
@dennisr: #het_is_hier_geen_twitter
dennisr zegt
@rsvbf1: toch de verkeerde afslag genomen, ik kan hier gewoon terug en dan alsnog links?
#klotetomtom Oh, wacht..
xilver zegt
@dennisr:
dennisr zegt
@xilver: haha :)
Trouwens, ik wed op 100 +1’s dat jij dat onderste teken niet in je handtekening kan verwerken! :D
we maken dr gewoon een spel van.. 4 keer +1 is kwartet ook..
lambo4all zegt
@dennisr: gewoon gevolg van vraag en aanbod, de prijzen die je voor de gemiddelde premiumwagen betaalt zijn veel belachelijker.
jrk68 zegt
Hij krijgt in de klassiekerhandel eindelijk de waardering die hij verdient.
In mijn ogen een heel mooi voorbeeld van “vorm volgt functie”.
Hij is van een tijdoze schoonheid die je tegenwoordig weinig meer ziet.
alcantara zegt
Als ik in een wagen met grote Gulf reclame moet rondrijden verwacht ik toch minstens dat ik de reiskosten gewoon vergoed krijg.
E34M5Touring zegt
@alcantara: Tankpas…..
E34M5Touring zegt
Heb afgelopen vakantie voor het eerst een originele GT40 gezien. Een witte Mrk1, stond in de werkplaats naast een 250GTO. Schitterend! Wel een bak geld zeg!
dennisr zegt
@E34M5Touring: Zal wel via internet bankieren gaan, met zo’n ‘bak geld’ over straat kan tegenwoordig niet meer..
E34M5Touring zegt
@dennisr: Ja dacht een bak is wel periodiek aan de auto. Zoals vroegahh weet u wel. :-)
jrk68 zegt
@E34M5Touring:
Ach als je het vergelijkt met een 250GTO is het wisselgeld..
xilver zegt
@jrk68: Zeker die lichtgroene die onlangs verpatst is geweest door een Nederlander voor een kleine 33mil euro…
E34M5Touring zegt
@jrk68: Ja inderdaad. Italiaanse paarden zijn nou eenmaal duurder dan Amerikaanse paarden.
jrk68 zegt
@E34M5Touring:
Italiaanse vrouwen ook…
undifined1 zegt
@E34M5Touring:
ik heb er in de vakantie 2 zien racen, maar tegen een bmw m1 kan hij nop kwa spektakel, wat een geluid maken die dingen !
xilver zegt
Een terechte duurste Amerikaan. De rest is maar wat onzinnige meuk…
Lotus zegt
@xilver: Wat moet er na een GT40 nog meer zo geweldig zijn aan Amerikaanse bakken?! Ik kan er zo niet opkomen.
xilver zegt
@lotus: Vandaar de opmerking.
lincoln zegt
@xilver:
algemene ontwikkeling van een jongensslaapkamerposter hebben is niet iets om trots op te zijn ..
xilver zegt
@lincoln: Inderdaad… vandaar dat ik ben begonnen met schaalmodelletjes die ik van me opoe kreeg met kerstmis. Het Poster-IQ is veel te ver gegrepen voor mij…
xilver zegt
@lotus: Nu dat ik er een beetje verder bij nadenk kan de Chaparall 2D mss ook nog meespelen met die titel, of althans toch als tweede.
jrk68 zegt
@xilver:
Op zich ook een mooie ja, alleen die luchthapper op dat dak hé.
Hij kan zo figureren in een aflevering van de Snorkels.
xilver zegt
@jrk68: De Nederlanders kunnen anders ook wel mooie kanonnen maken op hun wagens ;-).
111r zegt
@jrk68: meeuwenslurper…
undifined1 zegt
@xilver:
allemaal fout, het beste uit de usa is dit:
tuurlijk het is niet helemaal eerlijk, mclaren was een ENgelsman, maar het was een amerikaanse raceserie en een amerikaanse motor, en zoals de man bij de oldtimer grand prix zei (ik denk dat het niet helemaal waar is maar toch
8 liter 800pk 800kg
norge zegt
Koopje voor zo’n ding…
Alfarobert zegt
Die man met die baard komt me zo bekend voor.Uit welke film of serie kennen we die?
Hupke zegt
Niet onbegrijpbaar. Zo’n ford GT40 is gebouw volgens het goede recept. Een perfecte wagen om droomwagen te zijn.
Maar er is iets aan dat hem voor mij niet zo begeerlijk maakt als een Jaguar e-type, mclaren F1, alfa 33 stradale, ferrari 330 p,…
Hupke zegt
Ook is zo’n ford GT40 echt wel eerder een britse wagen dan een amerikaanse.
lincoln zegt
@Hupke:
Shelby is een Texaan ..
jrk68 zegt
@lincoln:
Yep en het Lola chassis is engels..
lincoln zegt
@jrk68:
o.k. .. dan zijn is Ferrari uit die periode Slowaaks ..
Hupke zegt
@lincoln:
Die heeft er toch pas mee beginnen spelen als de wagen al af was. Volgens jouw redenering zou je hem ook Nieuw-Zeelands kunnen noemen want Mclaren heeft er ook nog mee gespeeld.
lincoln zegt
@Hupke:
spelen toen die af was deden ze op Le Mans ..
750i zegt
Wat mij betreft is dit de ultieme supercar!! Kan geen Pagani tegenop qua uitstraling.
guusboum zegt
Deze werd toch gebruikt als camera auto voor Steve Mcquen? Voor de film Le Mans omdat er een snelle auto voor nodig was om de 917s te volgen, later is het dak er weer opgezet en verder gerestaureerd..
vale46 zegt
@guusboum: dat zeggen ze dan ook van naaldje tot draadje in het filmpje (dat jij niet kan zien?)
splitsecond zegt
Voor de geinteresseerden, hier een lijst. Waarin je overigens kunt zien dat vooral Ferrari’s het goed doen.
http://en.wikipedia.org/wiki/Most_expensive_cars_sold_in_auction#World_records
xilver zegt
@splitsecond: Er ontbreken toch een aantal auto’s in dat lijstje, zoals de originele Shelby Cobra 427 Super Snake
verkocht voor 5.5mil USD
vale46 zegt
Dit is gewoon dé Uber Amerikaanse klassieker, alleen voor het geluid al, reken daarbij nog eens het mooie functionele uiterlijk en zijn indrukwekkende palmares bij en je hebt een winnaar!
The360box zegt
Moet je er wel inpassen.
maurits123 zegt
Ben ik dan de enige die totaal niets met oldtimers heeft?
Niets aan dat soort auto’s trekt me aan… hoe oud, speciaal of exlusief ze ook mogen zijn.
Mijn leeftijd is overigens 25 jaren, zal het hieraan liggen?
Of ben ik gewoon een ideoot die een ban moet krijgen?
The360box zegt
@maurits123: Je hoeft niet iets speciaal met oude wagens te hebben om geen auto-freak te mogen zijn. Er zitten er wel een paar tussen…
maseratizzzzzzzz zegt
@maurits123: Zo denk ik er ook over, stuk voor stuk lelijke hokken, komt misschien ook omdat ik ze niet allemaal heb meegemaakt.
sjaakk zegt
@maurits123: Het zou niet aan je leeftijd moeten liggen maar aan je smaak. Ik ben zelf 21 en ik kan de meeste oldtimers wel waarderen. Maar heb je ook niet zoiets van wouw dat is best bijzonder, of doet dat je zelfs niets?
The360box zegt
axelklei zegt
Iedereen loopt meer te geilen op +’jes om in de ’top 10 reacties van de week’ te komen dan dat er over auto’s wordt gepraat geloof ik
xilver zegt
@axelklei: Die indruk heb ik ook wel…
sjaakk zegt
@xilver: voor bijde een +1. ;)
jordy14 zegt
Echt een vette bak, kheb de originele nog nooit gezien maar wel de nieuwe versie een keer in St.Tropez.
creativetechnologie zegt
Er waren tijden dat ik de comments las, omdat iemand misschien wat te vertellen had.. iets interessants wat je nog niet weet. Maar dit wordt wel heel erg. Ik ben zelf overigens ook jong, maar kan dit soort auto’s zeer zeker waarderen. Dit waren machines, hier moest je in kunnen rijden. Tegenwoordig is dat wel anders. GT40 spreekt me toch altijd wel erg aan vooral als je in het echt ziet hoe laag die is. Overigens nooit deze race versie in het echt mogen bewonderen