Deze Ford GT-verkoper mag eigenlijk wel aan de schandpaal genageld worden. Of staat hij gewoon in zijn recht?
Het is misschien wel de ultieme supercar voor petrolheads, de Ford GT. Voordat men in de commentsectie begint te steigeren met het verweer dat er ‘slechts’ een V6 in zit, zullen we dat kort toelichten. Ten eerste zijn er een hele hoop gave supercars met zescilinder gebouwd. Ten tweede is het min of meer een 650 pk sterke Le Mans homologatiespecial. Ten derde: het is een Ford. Deze auto koop je niet voor ‘de pats’, maar juist omdat je het gaaf vindt.
[bbmediaclip clipID=”3790838″ playout=”autoblog_yt” autoplay=”false”]
Flipping
Ford wilde ook dat de auto alleen maar naar petrolheads ging. Dat klinkt heel logisch, maar net als met de meeste huizen zijn de kopers niet de eindgebruikers. Veel van dit soort gave auto’s belanden in een loods om een paar jaar later tegen winst verkocht te worden. Ford wilde daar wat tegen doen. In plaats van de productie enorm opschroeven, koos men voor een andere optie om het zogenaamde ‘flipping’ tegen te gaan.
Intentieverklaring
Heel kort komt het op het volgende neer. Als je in aanmerking wilde komen om een Ford GT te mogen kopen, was alleen voldoende geld hebben niet de enige vereiste. Je moest een intentie verklaring tekenen dat je de auto niet door ging verkopen. Uiteraard waren er wel Ford GT-eigenaren die dat juist wel gingen doen, waarvan de goddelijk fraaie John Cena het bekendste voorbeeld is. De strijd tussen Ford en Cena werd breed uitgemeten in de pers.
Moray Callum
Maar nu blijkt dat Ford-medewerkers zélf ook wel een lekkere appel voor de dorst wensen. In dit geval gaat het om Moray Callum, de jongere broer van Ian Callum, die eveneens autootjes tekent. Net als Ian Callum heeft Moray een indrukwekkend CV. Op dit moment is de Schot Vice President Design bij Ford Motor Company. Moray is mede verantwoordelijk voor de Ford GT. Sterker nog, Moray hééft zelfs een een Ford GT. Nog wel, althans.
Je voelt ‘m al aankomen, natuurlijk. Moray Callum zet namelijk zijn eigen Ford GT te koop. Dan denk je, als Ford-medewerker zal hij het goede voorbeeld hebben gegeven. Dus Moray heeft al 50.000 mijlen op de klok staan, toch? Eh, nee. Helaas niet. Het komt niet eens de buurt. Slechts 201 mijl is er mee gereden. Dus een paar testkilometers en twee rondjes om de kerk.
Ford GT-verkoper
Overigens staat Moray Callum volkomen in zijn recht. De eigenaren moesten de auto minimaal twee jaar in bezit hebben alvorens ze ‘m door mogen verkopen. Ondanks de initiële nieuwpprijs van een half miljoen dollar, worden de meeste exemplaren voor minimaal het dubbele verkocht.
Omdat Moray Callum de hoofddesigner was van de Ford GT, zal dit exemplaar wel iets meer opbrengen. Ook omdat de kleur Liquid Red Metallic geweldig staat, overigens. Moray Callum is overigens neit letterlijk een Ford GT-verkoper, hij biedt zijn auto te veil aan via Canepa.
potver7 zegt
Waarom is dat hypocriet? Mag je als Ford-designer nooit meer je auto verkopen?
’t Is wel een bijzonder fraai kleurtje overigens!
gekkehenk zegt
@potver7: ik snap je punt, maar in de twee jaar dat je m niet mag verkopen maar 201 Miles erop zetten en hem dan toevallig “gelijk” na die twee jaar verkopen, doet idd teniet aan de “petrolhead” sales die Ford wilde maken.
En dat je dan bij het merk zelf werkt, ja dat maakt het wel een beetje hypocriet ja.
potver7 zegt
Een designer stelt de verkoopvoorwaarden niet vast natuurlijk.
En dat hypocriete snap ik nog steeds niet. Zou Ferd Grapperhaus ook hypocriet zijn geweest als hij op z’n bruiloft precies 1500mm bij al z’n gasten vandaan was gebleven? Nee, dan was er niks aan het handje geweest – sterker nog: dan was die bruiloft een voorbeeld geworden van hoe het óók kan.
roadster zegt
Ford wil dat de auto’s naar petrolheads gaat, niet naar speculanten. Dus verkopen ze hem aan hun medewerker, die een speculant is. Dat is hypocriet. Er heeft dus een petrolhead naast het net gevist, omdat Ford hem liever aan deze speculant verkocht.
mrB zegt
Ik verwacht dat juist de hoofddesigner wel een vinger in de pap heeft wat exclusiviteit betreft. Bij het design gaat het er ook om wat de doelgroep wordt, wat voor gevoel erbij hoort, welke emotie bla bla. Naar functionaliteit horen dat soort ‘zachte’ dingen ook bij ontwerpen. Zeer hypocriet dus om zelf zo snel te verkopen.
Dat gezegd hebbende: wat een zalige kleur!
rob5nismo zegt
@potver7: nu is ferd een aso
Daan zegt
Het hele punt van de intentie verklaring die kopers moeten tekenen, daarom is het hypocriet dat een designer hem wel 2 jaar later te koop aanbiedt met 204 miles.
ericd zegt
Laten we wel wezen, de Ford GT is de superauto waarvan menige exootfabrikant had gehoopt dat die op het design was gekomen. Waar bijv. de McLaren Senna een visuele kakafonie aan dingen is die erop geplakt zijn, is de Ford GT puur form follows function op spectaculaire wijze. Niks teveel, niks teweinig. M.i. is het na de eerste Ford GT zelfs de belangrijkste designontwikkeling op super/hyper car gebied. Enne, ik zou zeggen verkoop er eentje door aan een ‘Ollander. Kunnen we ‘m hier ook zien.
SimonMc zegt
*Kakofonie
ericd zegt
Wat zei ik dan? ;-)
dromedaris zegt
Jeroen van den Berg heeft zijn Ford GT ook gelijk doorverkocht hoor.
Dutchdriftking zegt
Tja, wellicht komt er een speciaaltje aan en wil hij hierom ruimte creëren in de garage.
gregorius zegt
Hij heeft m toch niet als ‘petrolhead’ gekocht? Het feit dat hij mee mocht tekenen, zal meewegen aan het feit dat hij er 1 mocht hebben en waarschijnlijk voor een zachter prijsje.
Hij volgt vervolgens de regels en casht erop; prima. En wat maakt t nou uit of ie veel mee heeft gereden: hij snapt duidelijk dat dit ding zn waarde zal houden. De beste man zal misschien ook geen 10 mio ergens over hebben, dus dan is 1 mio vangen voor dit ding gewoon geld.
En ook juist deze regels van Ford werken ook weer in het voordeel om deze auto actueel te houden; nu zijn ze weer (gratis) in het nieuws om deze auto.
metalmike zegt
@gregorius: Wat ik mij afvraag: wat vindt men dan wel acceptabel qua kilometerstand en hoe lang je hem bezit? Is het na 3 jaar wel oké? Moet je er minimaal 10 keer mee naar de supermarkt zijn geweest?
Lekker zelf laten weten.
rotarypowah zegt
Ik snap niet dat je met zo’n auto maar 201 mijl rijdt. Koop dan een fiets ofzo.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Robert zegt
Ik weet niet hoe het in de VS zit, maar die hele intentieverklaring heeft bij ons in Nederland geen enkele juridische basis, als de voorwaarden van die verklaring in strijd zijn met het consumentenrecht en de eigendomsrechten na het aangaan van een (ver)kooptransactie.
In het kort komt het er op neer dat je in Nederland zo’n beetje alles mag doen met een aankoop, zodra je alle betalingsverplichtingen hebt voldaan en je voor 100% eigenaar bent. De enige uitzonderingen die de Nederlandse wet stelt, zijn dat als er auteurs- of ontwerprecht op zit; de beperking hierin kan zijn dat je van bijv. muziek, foto’s of boeken geen kopieën mag maken anders dan voor back-up doeleinden, of dat je bijv. een huis wat onder architectuur is gebouwd, binnen tien jaar na oplevering naar eigen inzicht gaat veranderen van kleur of aanzicht.
iphonistvongates zegt
Het is zijn bezit en hij heeft zich aan de termijn van 2 jaar gehouden. Het (minimale) aantal gereden mijlen/kilometer doet niet terzake.
Ik was altijd in de veronderstelling dat Ford Motor Company vs John Cena een scripted publiciteitsstunt is/was. Heeft hij destijds de “normale” aankoopprijs betaald?
mpgc zegt
Ik vraag me af wat voor een mensen zo’n auto kopen voor het dubbele van de oorspronkelijke nieuwprijs. Zijn dat mensen die zo belachelijk rijk zijn dat het ze gewoon niets kan schelen of denken die mensen ook weer financieel voordeel te behalen?
205zonderdak zegt
Allebei denk ik.
chrisvis zegt
@mpgc: als je geld genoeg hebt en je wilt echt eentje dan kan ik dat verstaan. Werk zelf op een brouwerij en wij brachten eens whisky uit in beperkte oplage. Diezelfde dag stonden op tweedehands al flessen te koop aan een veelvoud vd prijs.
pvg100 zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
joosstra zegt
Moray Callum was er na 2 jaar op uitgekeken. Sterker nog : Nadat hij er in één keer 200 mijl mee had gereden hield hij het voor gezien. Hij vond het ding uiteindelijk gewoon lelijk denk ik, net als ik.
pomoek zegt
Moray Callum is ook van het formaat dat niet comfortabel in sportstoeltjes past. Zal er stiekem ook wel een beetje mee te maken hebben.