De Ford GT krijgt een motor met een zeer kenmerkend geluid.
De Ford GT is een van de meest hardcore supersportwagens van het moment. Het gaat natuurlijk (veel) te ver om te zeggen dat het een ‘raceauto voor de weg is’, maar de auto kan meer dan prima op het circuit uit de voeten. Vergeet ook niet dat de auto mee heeft gedaan aan de 24 uur van Le Mans.
Dat waren zeker geen identieke auto’s, de transmissie was anders en de raceversie heeft veel meer vleugels en veel minder vermogen: 500 in plaats van 650 pk. Maar, in beide gevallen betreft het een 3.5 liter grote V6 Ford EcoBoost. Die motor is bewust gekozen, zodat Ford aan F-150 klanten vertellen dat een V6 net zo goed kan zijn als een V8.
Ford GT krijgt V8
Nu lijkt Ford daar een beetje op terug te komen als de volgende geruchten waar blijken te zijn. Waar gaat het om? De Ford GT begint zijn einde te naderen. Dat zal niet alleen het einde zijn van de Ford GT, maar ook van de Ford Supercar met ‘unieke’ motor. Het klimaatrapport van de week was vernietigend, dus ALS die al zou komen, wordt dat ook een elektrische supercar. Maar Ford blijkt voornemens te zijn om nog één keer V8 in de auto te lepelen!
Op dit moment zijn er al diverse Fords GT gespot met een afwijkende achterzijde. Eentje was op het terrein van de EPA (waar ze het brandstofverbruik vaststellen voor productiewagens). Er schijnt er nog eentje gespot te zijn, die allesbhealve klonk als een V6 EcoBoost, maar een V8. Naar het schijnt krijgt de Ford GT een hele dikke V8, de 7.3 V8 van Ford om precies te zijn.
Pas na 2022
Dat is opmerkelijk, want Ford had bij de introductie van de GT aangegeven dat alles in het teken stond von de 3.5 liter EcoBoost V6 en dat een V8 niet eens zou passen. Nu is opmerkelijk genoeg de 7.3 liter V8 van Ford kleiner dan de V6. De V6 is voorzien van turbo’s, vier bovenliggende nokkenassen, intercoolers en dergelijke. De V8 is een vrij eenvoudige atmosferische achtcilinder met een centrale nokkenas.
Wat er exact gaat gebeuren is uiteraard nog niet bekend. De V6 wordt sowieso nog tot 2022 gebouwd. Misschien dat daarna nog eventjes een V8 geleverd gaat worden, voordat ook alle supercars volledig elektrisch zullen zijn.
Meer lezen? Check hier onze special van de Ford GT!
O plaat zegt
Hun V6 was innovatief, maar nu het einde nadert voor de verbrandingsmotor toch nog een goede oude V8 er in lepelen to go out with a bang. Ford is toch één van de weinige merken die weet hoe het moet. Behalve als het neerkomt op hun suvs namen te geven natuurlijk.
willeme zegt
@shiva: Explorer, Expedition, Excursion (die had je volgens mij ook met een 7.3 motor). Toch niet verkeerd ;-).
gregorius zegt
Ecosport….
(als zullen ze dat wel een crossover noemen)
flatsixx zegt
@willeme: de explorer niet, de andere 2 inderdaad wel.
Robert zegt
Zat laatst weer eens een herhaling van Top Gear te kijken op Spike; zo fraai als dat de GT is, zo lomp en onhandelbaar schijnt deze auto te zijn op de openbare weg. Jammer.
JamesBond007 zegt
Precies de dingen die je wilt horen van een supercar. De meeste zijn allemaal tam tegenwoordig. Hoor ook altijd dat de Countach een draak van een auto is, maar dat vrijwel iedere jongen er een poster van had.
retsok zegt
@RRRobert: misschien is de GT met zo’n lekkere atmosferische motor wel weer veel beter te doseren en dus te berijden? Klinkt als een fijn recept in ieder geval!
O plaat zegt
Dit is een straat legale circuit wagen, wie klaagt over zijn been harde ophanging en compleet gebrek aan comfort begrijpt de wagen gewoon niet.
mrrobot zegt
V8, V10, V12, V16, V20
ericd zegt
Plaatjes van de afwijkende achterzijde? Deze misschien?
https://cdn.motor1.com/images/mgl/bqPgj/s1/ford-gt-v8-test-mule-side-view-spy-photo.jpg
willeme zegt
@ericd: copyright ;-) Overigens niet heel veel te zien (de grootste verandering is onderhuids).
mpgc zegt
Beetje triest dit. Bouw je een pure sportwagen. Ga je er alsnog een minder geschikte motor in hangen.
flatsix010 zegt
Uitstoot van de dit soort auto’s maakt uiteindelijk toch niet uit. Hoeveel km heeft de gemiddelde Ford GT gereden?
piebepost zegt
Als je die eerste en tweede generatie naast elkaar zet dan is die tweede toch wel echt een bizar goede retro. Anyway, doe me toch maar de derde, wat een gaaf apparaat.