Zonder twijfel dé grote verrassing van de NAIAS in Detroit, deze moddervette Ford GT. Gisteren heb je hem al uitgebreid kunnen bewonderen, nu is het tijd voor details én geluid!
Opvallend is dat Ford het uiterlijk van de nieuwe GT tot op het allerlaatste moment verborgen heeft weten te houden. Geen jarenlange teasercampagne, geen uitgelekte speelgoedauto’s en bovenal ook geen voorspelbaar retrodesign! Was de vorige Ford GT uiterlijk niet veel meer dan een gladgetrokken versie van de originele GT40, de nieuwe GT is vooral een supercar van de 21e eeuw. Natuurlijk zijn er nog wel hints naar de legendarische sportwagen uit de sixties, zoals de luchtopeningen aan de voorzijde, de luchthappers aan de zijkant en de ronde achterlichtjes, maar het ontwerp van de GT staat echt op zichzelf en hoe!
Le Mans
Nu we het toch over de originele GT40 hebben, volgend jaar komt er een belangrijk jubileum aan. In 1966, dan precies 50 jaar geleden, komen vier Ford GT40’s in Le Mans als eerste over de finish en ook de drie jaar die volgen wint steeds een GT40. Het was Ford’s manier om wraak te nemen op Ferrari, dat won van 1960 tot en met 1965 en op het laatste moment een overname door Ford niet door liet gaan en in plaats daarvan naar Fiat stapten. Er gaan sterke geruchten de ronde dat Ford ook met de nieuwe GT weer gaat racen op Le Mans, al heeft het merk dat nog niet officieel bevestigt. De eindoverwinning zal er niet inzitten, de GT zal niet kunnen uitkomen in het LP1-klassement, maar een overwinning in het LMGTE-klassement zal Ford bij een deelname zeker nastreven.
Sturen in de GT voor een prikkie
Wie niet kan wachten en zelf achter het stuur wil kruipen, wordt eveneens op zijn wenken bediend, de ruim 600 pk sterke bolide krijgt namelijk de hoofdrol in Xbox-game Forza 6. Wanneer dit racespel voor de Xbox One precies uitkomt is nog niet bekend gemaakt, maar reken er maar op dat je het spel eerder in bezit hebt dan de auto, al is het maar vanwege de prijs…
EcoBoost of EcoBeast?
Heel erg rijkelijk strooit Ford nog niet met technische details, al is het grote nieuws natuurlijk dat de V8 is ingeruild voor een V6 EcoBoost. Of zou het EcoBeast zijn?, Ford belooft namelijk dat het 3,5-liter grote blok dankzij twee turbo’s een ruime 600 pk zal leveren. Ford heeft het blok het afgelopen seizoen al flink getest in de IMSA TUDOR-raceklasse en wist drie races te winnen, waaronder de 12 uren van Sebring. Schakelen in de nieuwe GT kan met flippers aan het stuur waarmee je de zevenbak met dubbele koppeling aanstuurt. Het is een transaxle, dus versnellingsbak en differentieel vormen één geheel en ligt tussen de achterwielen.
Lichtgewicht materialen en race-technologie
Compenseerde Amerikanen vroeger hun grote en vooral zware sportwagens door er gewoon een nóg grotere V8 of V10 in te lepelen, nu is er door Ford serieus werk gemaakt de GT zo licht mogelijk te houden. Het gouden ingrediënt is zoals gewoonlijk koolstofvezel, veel plaatwerk en de volledige monocoque zijn uit carbon opgetrokken, met twee subframes voor en achter van aluminium. Niet alleen de motor, ook de wielophanging heeft zijn roots in de racerij. Ford geeft de GT pushrod-suspension, hetzelfde systeem waarmee ook Formule 1-auto’s zijn uitgerust, met instelbare rijhoogte. Om de 20″-wielen liggen speciale Michelin Pilot Super Sport Cup2-banden, die de Franse bandenboer speciaal voor de GT ontwikkelde.
Het uiterlijk is grotendeels tot stand gekomen in de windtunnel. Zo is het relatief smalle bestuurderscompartiment bedoeld om het frontale opervlak en de drag zo laag mogelijk te houden, terwijl diverse spoilers, waaronder een actieve achterspoiler, de downforce optimaliseren.
Waarom geen GT40?
Voor wie zich na dit hele verhaal nog afvraagt waarom Ford de opvolgers van de legendarische GT40 niet gewoon GT40 noemt: die naam verkochten ze al eens eerder aan een bouwer van kitcars. Wel waren er al eens de GT70 en de GT90. Die laatste was een conceptcar uit 1996 die moest vieren dat dertig jaar ervoor Le Mans voor de eerste keer werd gewonnen. Ook die conceptcar was geen retro-variant van de GT40, maar een scherp gelijnde supercar. De geschiedenis herhaalt zich, al gaat deze GT gelukkig wél in productie! Nog meer goed nieuws is dat Ford voor 2020 12 nieuwe Ford Performance-wagens gaat presenteren, waarvan de GT, de F-150 Raptor en de Mustang Shelby GT350R de eerste drie exemplaren zijn.
Leuk, maar hoe klinkt dat dan?!
De vraag der vragen is natuurlijk: “hoe klinkt die V6 EcoBoost?” Nou, best goed! Toegegeven, het oprijden van een beursvloer is niet direct de ideale gelegenheid om het geluid eens goed te beoordelen, maar wat we horen stemt ons in ieder geval bijzonder vrolijk. Zelf oordelen? Check dan even de video op Autojunk!
jensgib zegt
Die voorkant 0.0
jrmpower24 zegt
@jensgib: en die achterkant! Wauw
jensgib zegt
@jrmpower24: Ja dat ook. Alleen apart.
mstiic zegt
@jensgib: en de boven kant!
jaapiyo zegt
@mstiic: En die deuren…
wjeurs zegt
@jensgib: ja die voorkant is awesome. En vind de achterkant niet bij de voorkant passen, terwijl ik hem helemaal niet persé lelijk vind.
Bovenaanzicht zie je dit ook terug, vette lijnen, maar de voorkant mooi strak en achterkant volgeplakt met gaten en lijntjes etc.
Doe mij t vorige model maar, zonder de bumper, wit met blauwe lijnen.
timowouters zegt
Voorkant is vet!
Achterkant beetje minder. Net als datie te ver uitgerekt is. De GT moet een gedrongen monster zijn.
trbn zegt
@timowouters: aha net ‘als’ dat…
kapiteinaudi zegt
Mooiste auto van de beurs. En die V6 klinkt veel beter dan ik eerst dacht.
themanjeroen zegt
Hopelijk geen limited production (denk van wel) foto 10 (zelf getrokken foto) = de max !!!
mar10us zegt
Ik vind hem heerlijk!!! Wat een ding!
tupperware zegt
De auto is veelbelovend maar van het geluid in de video valt niets te zeggen..
FlighTom zegt
@tupperware: Wel heel gaaf hoe de turbo’s al opspoelen bij een laag toerental en een dotje gas ;)
Luister vooral op 0:22 –>
tupperware zegt
@FlighTom:
Tja, hoe de haardroger opspoelt hoor ik elke dag, hoe die vervolgens afblaast ook.
Maar hoe de motor klinkt blijft een raadsel..
jrmpower24 zegt
Een van de meest sexy auto’s ooit.
Begrijp niet hoe je de achterkant niet mooi kan vinden.
rolov zegt
@jrmpower24: ik vind het echt niks die achterkant. Kan er niks aan doen. Die uitlaten zitten gewoon niet goed.
badboys zegt
@jrmpower24: Inderdaad een van de mooiste, weinig auto’s die van alle kanten indrukwekkend zijn. Ik kan geen lelijke plek aan deze auto ontdekken.
imdoctorbob zegt
Erg geslaagd ontwerp! En een logische keuze voor de motor: de basis van de raceauto moet de straatauto zijn, hadden ze voor een v8 gekozen dan moet er in de raceversie ook een v8 in. Voor endurance wedstrijden is efficientie van ultiem belang, en een V6 turbo lijkt me daarvoor geschikter dan een V8. Met een beetje hoop kan deze V6 (of een afgeleide daarvan) misschien zijn weg terug vinden in andere straatautos.
Dit blauw vind ik niet helemaal mooi, maar in het wit met blauwe strepen mag je hem voor de deur zetten
mrrallycross zegt
@imdoctorbob: mooi verhaal. Deze motor zal ook in de raptor zitten
sydney zegt
Het is maar goed dat die GT90 nooit is productie is gegaan,dat vond ik in ’96 al niet moeders mooiste.Helaas vond Ford het wel nodig om ons daarna te blijven vervelen met dat verschrikkelijke ‘new edge’ design.De naam alleen al..
harrie zegt
@sydney:
De GT90 was zijn tijd te ver vooruit, fantastisch design.
mrrallycross zegt
Klink nog best zo, vooral die turbo’s! Ben heel erg benieuwd hoe hij uiteindelijk zal rijden. Ford kennende zal dat zeker niet tegenvallen!
henkhupelschoten zegt
Zitten flinke “luchtgaten” achter zeg. Begin hem overigens steeds meer te bewonderen!
burnout zegt
@doctorbob. Mij mag je hem zelfs in het bruin met groene bollen afzetten
bmwz3 zegt
Doe mij maar de oudewetse v8
badboys zegt
Het mooie is dat de Ford GT ongewijzigd zo in productie gaat super! Eerst laten fabrikanten een concept zien die dan vervolgens onherkenbaar gewijzigd wordt die je haast niet meer herkent. Dit is het mooie van de GT. Ook netjes dat Ford al die tijd het verborgen wist te houden voor de media en niet lekte op het internet.
Gewoon een onwijs gave supercar niets op aan te merken, een v/d gaafste auto’s.
mclarenf1lm zegt
Jup, hij ziet er echt geweldig uit, jammer dat je hem vrijwel nooit in het echt zal tegen komen.
Zullen ze deze weer in gelimiteerde vorm uitbrengen of wordt het meer een corvette tegenstander?
mrrallycross zegt
@mclarenf1lm: corvette tegenstander? Deze sloopt de corvette makkelijk
tupperware zegt
@mclarenf1lm:
O.A. het Viper programma ligt op zijn gat, dus zeker vanuit de VS zal dat de concurrent zijn.
Ze hebben nog niet bekend gemaakt in welke klasse ze hem in willen zetten. Mij lijkt de LM GTE PRO een logische dus dan mag je de Aston, de 458 en de 911 daar bij zetten.
autoriteit zegt
Wat een gave auto is dit zeg! Een heel mooi eigenzinnig en origineel ontwerp. En die V6 klinkt wel erg goed zo stationair, hij klinkt eigenlijk wel als een V8 zo.
maseratizzzzzzzz zegt
@autoriteit: inderdaad, dat viel mij ook al op!
MaartenD zegt
Wat een beauty!
MaartenD zegt
wat rijd jij? Ik rij ford…wil je em zien..mwah..laat maar…..en dan met dexe bruut langsrijden ;-)
87sandyd zegt
Topshot van de auto vind ik echt geweldig. Hele mooie lijnen. Maar ik vjnd het de auto een beauty
moldauferrari zegt
Klink wel goed. De voor kant ziet er ook nog goed uit maar de achterkant vind ik toch niet helemaal kloppen door die twee hoog geplaatste uitlaat pijpen als ze die pijpen op de plek van het nummerplaat houder zouden doen en de nummerplaat houder op de plek van die tee uitlaten zou hij er denk ik beter uit zien.
mrcarfreak zegt
Tja de naam gt40 is ontstaan doorsat de wagen 40 inch groot was, waarschijnlijk is deze wagen dag niet dus noemen ze hem niet zo.
tupperware zegt
@mrcarfreak:
Al zou hij wel 40″ hoog zijn, Ford heeft de rechten op die naam verkwanseld en mag hem dus niet gebruiken..
FlighTom zegt
@mrcarfreak: Deels waar misschien, maar in de één na laatste alinea hebben ze het ook over de verkoop van de naam ‘GT40’ aan een kitcar builder.
De LaFerrari is 43″ hoog, en als ik ze zo zie zal de Ford niet veel hoger of lager zijn.
autofanaat zegt
Brute kar, nu al groot fan van deze auto.
davelepeef zegt
Dikke auto, vet ontwerp, bruut blok. Maar de belangrijkste vraag is natuurlijk : hoeveel is de bijtelling!?
lckies zegt
Volgens mij is blauw het nieuwe zwart.
Zou hem toch graag met de originele two stripe zien
rolov zegt
@lckies: de ford kleur Is toch echt blauw. Ford racing blue.
clarkson zegt
@rolov: Dit is alleen geen Ford Racing Blue
rolov zegt
@clarkson: nee weet ik. Maar blauw Is wel een kleur die bij ford hoort met als belangrijkste ford racing blue. Ik Was niet heel.duidelijk idd.