De fabriek van Ford in Keulen krijgt met maatregelen te maken: reden, een tegenvallende vraag naar elektrische auto’s.
Niet alleen Volkswagen draait aan de knoppen in Duitsland. Ook Duitsers die werkzaam zijn in de fabriek van Ford in Keulen gaan iets merken. Ford verkoopt veel minder elektrische auto’s dan het zelf had verwacht. Daarom wil het merk de werktijden in de fabriek in Keulen verkorten.
Het is niet zo drastisch op zijn Italiaans, dat de productie stilgelegd moet worden om dat niemand de auto’s koopt. Maar ingrijpen moet het merk wel, anders komen dealers met voorraden te zitten die ze vervolgens niet kwijtraken.
Medewerkers hoeven niet meteen het ergste te vrezen. Ford wil namelijk gebruik maken van een Duitse regeling, waarbij de overheid bijspringt. De fabrieksmedewerkers behouden daardoor hun baan en salaris. De Duitse overheid zal een deel van het salaris voor hun rekening nemen.
Het is de zoveelste indicatie dat elektrische auto’s het niet zo goed doen als merken hopen. Volkswagen heeft voor het eerst in de geschiedenis een fabriek moeten sluiten. Fiat heeft dit jaar maandenlang de productie van de 500e gestaakt. Nu is het Ford die ingrijpt in de fabriek in Keulen, waar de elektrische Capri en Explorer van de band rollen.
Beide modellen waren in samenwerking met de Volkswagen Group ontwikkeld. Zowel de Explorer als de Capri delen ingrediënten die we kennen van een auto als bijvoorbeeld de Volkswagen ID.4. Op deze manier kon Ford op een goedkopere manier nieuwe elektrische auto’s lanceren. Maar dan moeten mensen ze wel kopen.
Dat laatste verloopt nog niet lekker genoeg, waardoor Ford genoodzaakt is in te grijpen in de fabriek in Keulen. Het zijn wat dat betreft geen leuke tijden om medewerker te zijn van een autofabriek in Europa. De verkoop van volledig elektrische auto’s in ons continent is dalende, waardoor fabrikanten moeten ingrijpen. (via ZDF.de)
Robert zegt
@rubenpriest: voorraadden? ;-)
Volgens mij dalen de verkopen van EV’s niet eens zo zeer, want t.o.v. de ICE auto’s groeit het marktaandeel nog steeds. Het aanbod wordt echter steeds groter, zowel vanuit China als bij de ’traditionele’ merken, waardoor er winnaars en verliezers zullen zijn. Dat heet dan ‘marktwerking’.
RubenPriest zegt
slip of the pen
audirs3 zegt
@Robert Nee de verkopen dalen ook niet, ze stijgen alleen minder hard dan sommige autofabrikantenen op hadden gehoopt. Het aanbod stijgt dus onevenredig hard met de vraag. Dus een correctie van het aanbod is zo nu en dan op zijn plaats.
Dit gebeurde bij ICE modellen overigens ook altijd al aan de lopende band, tijdelijke productie stakingen. Zeker als en model ouder werd. Alleen kreeg het dan niet zo veel aandacht van de ‘media’.
Oopelkadet zegt
Het is niet alleen de schuld van die achterlijke EV hype. Ook de EU en hun gekrijs om veiligheid maakt van alle autos eenheidsworst. Ik zag laatst een episode van MadMen, die kregen midden jaren 60 een contract bij Jaguar. Als je die autos, de MKII, de E-type vergelijkt met de rijdende blokkendozen van nu…
Dan de overvolle steden die steeds meer autos in zijn geheel uitbannen. Je kan niet meer even je auto op de stoep bijhet terras parkeren voor een biertje zonder gelijk door de ME en de polietsiehelikopter afgevoerd te worden. Wat blijft er nog over? Ah, de woonwerk cyclus. Dat gebeurt steeds meer in de files en wil je eigenlijk alleen maar een leuke auto met wat moderne media appliances.
Dus nieuwe autos worden steeds minder verkocht en die markt wordt steeds kleiner. Fabrikanten verznnen de gekste dingen. Laten we dit nieuwe model de Capri noemen. De Renault 5!! JA! “”Dit wordt een verkoopwonder”brult oa Autoblog.nl. No way. Het is over en uit met de pret, met de E type, met de BMW E34. Die autos zullen nooit meer gemaakt worden. Een medewerker van een autofabriek kan beter in een treinfabriek gaan werken. Het zal niet veel verschil in bouwen zijn. Ondertussen kunnen wij beter heel veel artikelen over de BMW E34 maken, publiceren. Ik zeg ja! JA! Wat is dat toch een ongelooflijk kewl model! En blaast ondanks 35 jaar oud vrijwel elke EV boven de 180kmh langer dan 5 minuten uit het water.
Hubert zegt
Quote “… Je kan niet meer even je auto op de stoep bijhet terras parkeren voor een biertje zonder gelijk door de ME en de polietsiehelikopter afgevoerd te worden. ..”
Serieus????
Denk dat je aardig onder een steen leeft als je denkt dat dit nog zou kunnen.
racerx zegt
Tja, wie wil er nou geen 13 in een dozijn elektrische SUV… daarvoor kun je tegenwoordig op iedere straathoek een alternatief krijgen, al dan niet goedkoper uit China. Mogelijk spreek ik voor mezelf, maar een deelprobleem met EV’s is dat waar merken zich vroeger nog echt nog konden onderscheiden, met een ICE, dit nu gewoon lastiger is. Mensen die motoren interessant vinden geven niets om EV’s en personen die niets om motoren geven kijken naar waar voor je geld.
Overigens vind ik de Explorer best een mooie auto, voor een SUV. Keertje in gereden in USA, wel met een verbrandingsmotor want USA (uiteraard).
mashell zegt
Hoezo onderscheiden met verbrandingsmotoren? Audi vraagt meer voor een auto maar heeft dezelfde motor als een Skoda, Mercedes past Renault motoren toe. Verbrandingsmotoren zijn ook al jarenlang zo uitwisselbaar als maar kan.
racerx zegt
En hoe komt dat? Juist, regelgeving die ICE ontwikkeling steeds verder het verdomhoekje in duwt. Tegenwoordig is er weinig leuks meer te koop zonder een torenhoge CO2 boete te betalen, daarin geef ik je gelijk. Dik 10jr terug was dat echt wel anders en konden mensen nog enthousiast worden van een leuke/goede motor.
Richmond zegt
De groep die iets geeft om techniek is niet groot genoeg om daar je beleid op aan te pas.
En de meeste motoren zijn niet bijzonder of onderscheidend genoeg.
racerx zegt
Mee eens, dat is tegenwoordig absoluut het geval
bassrt zegt
Ik vind het lastig bij Ford op moment. Persoonlijk vind ik de Capri echt lelijk en de Explorer EV juist weer mooi. Maar ik vind de keuzes op bepaalde opties te krijgen vervelend bij de Explorer. Want zo zit maar bij 1 versie van de auto de nieuwe en meest zuinige elektromotor. Nou die wil je dan hebben. Maar als je dan het B&O audiosysteem wilt hebben in je Explorer moet je de premium auto nemen met allemaal opties die ik niet wil en krijg je ook weer die oude elektromotor die je niet wilt hebben.
814Diecast zegt
“tegenvallende vraag elektrische auto’s”, laat ik dat nu eens omdraaien: “tegenvallend aanbod elektrische auto’s”
Met een gemiddelde aanschafprijs van 48.000 euro is er geen particuliere markt voor auto’s. (Met welke aandrijflijn dan ook)
De auto-industrie is de nek omgedraaid, de vraag is alleen door wie?
Heeft VW het gedaan door de diesel non-grata te maken?
De EU met een berg regels, groter dan de Matterhorn?
De Chinezen, die grondstoffen kunstmatig schaars maken? Covid-19 regels die hoge kosten meebrachten die nu worden verdisconteerd?
Achterlijke inflatie, veroorzaakt door slecht beleid gebaseerd op Rusland-paniek?
Linkse belastingdrift, want ‘andermans geld uitgeven is zo lekker’?
Of al deze prijsopdrijvers samen?
Oopelkadet zegt
Het is een enorme industrie waar honderdduizenden, miljoenen van afhankelijk zijn. Aan de andere kant is vanwege ‘laten we mierenhopen van steden maken’ beleid de auto in de EU gewoon de boeman geworden en eigenlijk rondom de randstad, onbruikbaar of erg onpraktisch geworden. Dan zijn ze ook nog eens heel erg duur geworden, en schrijven ze als idioten af.
Ik voorspel een soort 1929 scenario.
fastshifter zegt
‘De tegenvallende vraag naar elektrische auto’s’ is een beetje het nieuwe ‘chips tekorten’. Punt is vaak dat de specifieke modellen van de fabrikanten die dat roepen niet gewild zijn omdat ze geen goed concurrerend product bieden.
harrie zegt
Nee hoor, de totale EV markt kwakkelt, zeker ten opzichte van de hooggespannen verwachtingen.
mashell zegt
Nee hoor, de totale auto markt wankelt, dankzij onzekerheid over de toekomst door vakenscyclus en opkomst van rechtse regimes.
Joris24 zegt
Om rechts nu ook al de schuld te geven van een “instabiele automarkt” is wel erg knap. Er zijn enorm veel geopolitieke, economische en demografische factoren en allerlei conjunctuurcycli die invloed hebben op (mondiale) marktontwikkelingen. Nu, gezien meer van je reacties met hetze jegens rechts verbaast dit me niks maar het is natuurlijk totale onzin wat je schrijft.
audirs3 zegt
@harrie de wereldwijde EV verkopen over 2024 zitten anders bijna 20% in de lift vergeleken 2023. Het probleem is alleen dat veel fabrikanten op een grotere stijging hadden gerekend, en de Chinese fabrikanten als paddenstoelen uit de lucht schieten.
alfagtv6 zegt
Tsja wat verwacht je. Veel Europese elektrische auto’s zijn gewoon ronduit lelijk en technisch matige producten. Neem nou die Capri…. Hoe verzin je zoiets of alle VW ID troep. Daarbij kwakkelende regelgeving, matige stimulans vanuit de overheden en iedereen stapt gewoon weer in een benzine auto.
Autofanaat1990 zegt
Ja maar ze maken enkel nog spannende auto’s bij Ford. Nadat alle ST/RS producten uit de range zijn gehaald.
Wat heeft Ford nog tegenwoordig? Paar SUV’s en wat vermomde VAG EV’s. Buitengewoon triest voor een merk met zo’n rijke historie aan geweldige rij-ijzers.
Ronald zegt
“De Duitse regering zal een deel van het salaris gaan betalen”. Gewoon ordinaire staatssteun dus. En maar janken over China.
Jantje_555 zegt
De Duitse overheid zal een deel van het salaris voor hun rekening nemen. –> vraag me af hoelang dit kan worden volgehouden. Want dit betekent meer belastingen, dus duurdere prijzen, dus minder koopkracht voor de Duitser.
pier zegt
M’n ouders hebben gisteren hun Explorer EV opgehaald, is natuurlijk n=1 maar heeft toch weer bijgedragen aan de werkgelegenheid in Europa. Volgende maand krijg ik m’n Mustang Mach-e maar die wordt gebouwd in Mexico dus dat helpt niet echt.
Joris24 zegt
“Het is de zoveelste indicatie dat elektrische auto’s het niet zo goed doen als merken hopen. ”
Zo kun je het zien, maar ik denk eerder dat fabrikanten in europa met hun rug tegen de muur staan gezien de huidige, steeds strakker wordende CO²-heffingen op brandstofmotoren. Ik vermoed dat men ook HOOPT dat EV’s aanslaan, ook al verkoopt men liever gewoon ICE’s. Maar fabrikanten hier kunnen simpelweg niet anders.
1. Men MOET minder uitstoten per verkocht voertuig, dusdanig weinig dat een steeds groter aandeel verkochte auto’s een EV moet zijn voor fabrikanten om boetes te voorkomen.
2. Subsidies op EV’s veranderen elk jaar, kijk maar eens in DLD wat dat voor impact heeft.
3. Door heel Europa zijn er gigantische investeringen nodig in infranstructuur om elektrisch rijden mogelijk te maken en op te schalen. Dat gaat met horten en stoten.
4. Er vinden continu politieke omslagen plaats, van rechts naar links en vice versa, waardoor beleid in elk europees land elke paar jaar op de schop gaat.
5. Vanuit China worden auto’s op de markt gedumpt met staatssteun die (bewezen) ten dele door kinder/dwangarbeid gebouwd zijn. Die marges op personeel zijn dus VEEL hoger dan die van bijvoorbeeld Duitse fabrieksmedewerkers met een nette CAO etc.
Als fabrikant van producten met een doorlooptijd van misschien wel een decennium (incl R&D) kun je agv bovenstaand en nog honderdmiljoen andere factoren helemaal niet voorspellen hoe de markt zich ontwikkelt, maar als je met je rug tegen de muur staat kun je hooguit hopen dat je zo gericht mogelijk de marktontwikkelingen kunt volgen en je de langste adem hebt. Daarhbij hoort ook fabrieken aan- en uitzetten.
marcomanta zegt
De EV’s met een vanaf prijs van 37k zijn ruim 10k te duur. Neem de vloot vanaf Kia EV3, Hyundai Kona, Volvo EX30, VW ID3 etc, gewoon te duur en dat moet nu toch wel doordringen bij de fabrikanten.
Fernando zegt
De EV markt kwakkelt stevig ondanks dat er nog believers zijn die anders beweren.
De grootste veroorzaker van de kwakkelende markt is niemand minder dan Elon Musk!
Om de verkoop en productie van Tesla op peil te houden heeft hij enkele keren beslist om de prijzen neerwaarts aan te passen.
Gevolg dat alle financiële plannen van autoverhuur en auto lease in het water vielen want na einde huur bracht de stekkerbak 20K minder op dan beraamd.
De potentiële kopers haken massaal af want die zien dergelijk scenario niet zitten.
De Chinese economie kwakkelt waardoor iedereen minder verkoopt en er plots minder geproduceerd moet worden.
Dit zijn allemaal feiten en toch beweren sommige Evangelisten dat de het goed gaat met de EV.