Hoe benzineverslaafd moet je op de schaal van 1 tot petroleumharses eigenlijk zijn om een semi-antieke Ford te voorzien van een belachelijk sterke V8?
De eigenaar van een deze Granada is het nooit helemaal eens geweest met de originele motor onder de kap. Al snel kwam er daarom een Cosworth-blok met 600 pk onder te liggen, maar niets went zo snel als veel vermogen. Vraag maar aan onze Chef Bliklikker. Daarom ging hij nog een stap verder en werkt hij nu al een paar jaar aan een motor setup die bestaat uit het blok van Koenigsegg CCX, wat in de basis een 4.7-liter V8 is die door Ford is vervaardigd. Merktechnisch dus helemaal verantwoord.
In plaats genoegen te nemen met de 806 pk uit het CCX-blok werd de boel compleet losgehaald om er een stuk meer boost in te kunnen stoppen. De twinturbo V8 levert inmiddels 1.700 pk, en volgens de maker is een ritje in deze death trap te vergelijken met rollen in een Toyota Corolla. Niks geen death trap dus.
De motorruimte en transmissietunnel werd aangepast (lees: groter gemaakt) om plaats te bieden aan dit belachelijke blok en achter de velgen doet een setje Porsche-remmen dienst als ho-ijzers. Een ophanging van de Ford Mustang moet het mogelijk maken hiermee daadwerkelijk bochten te kunnen nemen. Als je durft.
Hieronder ben je getuige van de maiden run van het best wel imposante blok in een best wel lelijke sedan. Ultieme sleeper, dit is er een.
En een stukje meerijden vanaf de a-stijl. Geen heftige actie, kun je eigenlijk best overslaan.
Check dit draadje om het hele bouwproces te volgen. (via Hooniverse)
matthisl zegt
Heel erg vet! Alleen snap ik de combinatie van Mustang en betere handling niet helemaal ;)
Vanquish zegt
@matthisl: Lol, ik ook niet xD
maseratizzzzzzzz zegt
Erg vet, en 1700 pony’s! :o
gijsso zegt
Heerlijk, zo’n wolf in schaapskleren. En het lijkt wel of ineens heel veel van dit soort projecten klaar zijn. Vorig jaar ergens een oude Volvo station met V8 en 600+ PK, een tijdje geleden die belachelijke Golf en dan is dit nog iets erger. Waar zal de grens liggen?
tritone zegt
@gijsso: Het bestaat al zo lang, een hele tijd terug had je in Den Haag al een gek met een Lada met een v8, en een eend ook met een v8, niks nieuws.
lincoln zegt
@tritone:
die Lada is wel heel bizar ..
ligt ook geen “normaal” Chevy blok in ..
gijsso zegt
@tritone: Klopt, maar het lijkt of er steeds meer van sleepers worden gecreëerd, of de berichtgeving hierover is beter geworden.
bonkers zegt
Beetje overdreven dit. Met zoveel kracht valt er toch niet meer mee te rijden? Of wel
600 pk van die Cosworth was genoeg geweest, als je nog goed wil kunnen rijden ermee. Dan gaat ie als nog achterlijk snel.
nostravinniedus zegt
Leuk project! Alleen,wat heeft hij met de rest van die Koenigsegg CCX gedaan? Meubeltje gemaakt?
masterstig zegt
@nostravinniedus: Zou wel ongeloofelijk zonde zijn! Is sowieso zonde van de Koenigsegg, ze hadden hem beter intact kunnen laten en gewoon die Ford op de schroothoop moeten gooien.
Simpson zegt
hij is wel leuk. Nu nog een F150 met een 1.1 fiesta blok….ter compensatie.
darkpluisje zegt
als je vol gas geeft dan verbuigt dat oude ford frame toch gewoon ? :P
vale46 zegt
@darkpluisje: Denk dat je velgen sneller weg gesmolten zijn (rubber is in een fractie van een seconde opgerookt).
DonEmilio zegt
Kwestie van wachten tot er scheuren in die standaard carrosserie zitten door de torsie. Ik vind hier geen bal aan. Overdreven veel vermogen en dan met zulke relatief kleine bandjes :s
reed zegt
@DonEmilio:
http://img.photobucket.com/albums/0803/Zzz…Zzz/image-upload-159-741849jpg.jpg
Zal er daarom een compleet buizenframe ingebouwd zijn?
vale46 zegt
Push-rod ophanging in de koffer: +1! :lol:
Deftig project, maar ik vrees toch voor de bochten hoor, al dat gewicht op de voorwielen…
jordy14 zegt
Denk niet dat het lang heel blijft maar het is wel een vet project!
raceface zegt
Geweldig.dit respect
lincoln zegt
281 ci 32 valve FoMoCo blokkie ..
veel beter gaat het niet worden ..
norge zegt
@lincoln: Zou het beter zijn als Audi dan?
lincoln zegt
@norge:
ja tuurlijk ..
die blokken werden alleen in de Lincoln Mark8 en de snelste Mustang gebruikt ..
waren daarmee onleasebaar en dus volledig priemiejumvrij ..
veel beter gaat het niet worden ..
smartye36 zegt
@norge:alles is beter als aldi (audi)
baasbas zegt
@smartye36: Alles behalve jouw spelling dan….
TSI-tje zegt
@smartye36: Goh, en dat uit de mond van iemand met een E36.. Klinkt erg geloofwaardig…. NOT
henkspank zegt
een Koenigsegg motor? is dat niet erg zeldzaam? rare keuze als je het mij vraagt.
vale46 zegt
@henkspank: Niet als de basis van dat oude Koenig blok een Ford motor is die je ook op andere plaatsen vind dan achteraan in een ccx.
jolig zegt
Leuk om mee langs de kwikfit te rijden voor een grote beurt. Krijg je vast een telefoontje een kwartiertje later.
eklasse zegt
@jolig: of er ligt bij terugkomst weer een 2.0 in…. “er klopte iets niet helemaal meneer, ik heb het gefikst!”
terazino zegt
Blok van Koenigsegg met ophanging van een Mustang? Dat is niet het eerste waar ik aan zou denken.
lincoln zegt
@terazino:
fascinerend ..
darkpluisje zegt
@terazino: denk dat het beter zou rijden als je die 2 omdraait :P
six-trey zegt
@terazino:
Je kan op internet echt ophanging setjes kopen voor alle mustangs waardoor ze zich op de weg gedragen als vb een M3. Je kan altijd zo een aftermarket setje kopen voor een mustang maar het gebruiken op een grandada, want die hadden van Ford uit het zelfde chassis
gerard1710 zegt
Prachtige auto, dit is mooi op dezelfde manier als een E12 mooi is…
toeter11 zegt
leuk ding, dure uitvoering met schuifdak destijds
The_12oach zegt
Voor degene die gaan vragen over de rook.
Dit is het “inbranden” van de heatwrap. Dit is dus volkomen normaal maar stinkt idioot en rookt ook flink. Uurtje ofzo en het houdt weer op. De reden van monteren. Simpel, meer isolatie van kou/heete lucht. Dus minder warmteontwikkeling onder de kap en resulterend in… Juist. Meer vermogen =D
Verder OMG, dit is gewoon te gruwelijk om zo een sleeper te bouwen =D
reed zegt
http://passionford.com/forum/restorations-rebuilds-and-projects/231097-zzz-zzz-sleeper-granada.html
De bouw !
deferrariman zegt
Ik vind dit soort projecten helemaal geweldig . Maar soms vraag ik me af hoe lang de body het volhoud met dit vermogen en hoeveel geld er in zit kan je niet beter een porsche of een Ferrari van rond de 50k euro kopen
escort77 zegt
@deferrariman: als je zo gaat denken kan je inderdaad beter een C1, Up! of Prius kopen…
michelyman zegt
Heftig, ben benieuwd naar een volgas filmpje!
syliaca zegt
Lijkt me wel heel erg overdreven, zou hem wel eens een topspeed-run willen zien doen.
TSI-tje zegt
Toch wel erg lachen, zo’n blok met dito vermogen in een dergelijke, vierkante, ouwe-lullen-sigaren-bak.
De kleur past ook perfect bij het sleeper concept.
Technisch heel wat inzicht en kennis voor nodig om zoiets te bouwen. Mooi spul !
larsboelman zegt
Sinds wanneer heeft een CCX turbo’s? Ook rest van inlaat traject is niet van CCX, maar gewoon voorin geplaatste motor. Ford blok met een Koenigsegg kapje lijkt mij.
TSI-tje zegt
@larsboelman: Uh…. sinds het begin van de productie ?
TSI-tje zegt
@TSI-tje: De turbo’s bedoelde ik. Die zitten al sinds het aller eerste begin van productie van de CCX op de Ford V8 geschroeft. Hoe denk je anders dan de engineers van Koenigsegg aan dat soort enorme PK waarden kunnen komen ?
larsboelman zegt
@TSI-tje: Ik was een Koenigsegg engineer ten tijde van de CCX(R) en ik heb de snaar aandrijving van de Rotrex superchargers zelf een update gegeven… Geen turbos op de CCX, maar Rotrex chargers dus. Verder is tijdens de CCX het Ford blok al vervangen door een eigen casting, omdat de nieuwere Ford blokken scheurden boven de 800pk. De oudere blokken konden veel meer aan.
Off-topic: Interessant dat ik bijna twee jaar na dato (2012-06-15 > 2014-05-03) een notification krijg van een reply op mijn reactie.
TSI-tje zegt
@larsboelman: “Ford blok met een Koenigsegg kapje lijkt mij”
Wel eens van ‘lezen’gehoord? Dát schijnt te werken.:
(Quote “het blok van Koenigsegg CCX, wat in de basis een 4.7-liter V8 is die door Ford is vervaardigd” /unQuote)
Alfarobert zegt
Toch mooi dat er mensen zijn die zulke projecten opzetten.1700PK in een auto met een gewicht van?1500kg?Denk dat hij alleen te gebruiken is voor Dragraces.Neem aan dat er nog een standaard en parachute achter komt.Zien we als het helemaal af is,toch?
xilver zegt
Waarom in godsnaam een motor van een Koenigsegg in zoiets steken…Zo’n Koenigsegg is misschien niet exclusief genoeg?
generalmotors zegt
Mooi moment gekozen xd Vooral met die down-sizing tegenwoordig
autoimporterenduitsland zegt
Hoe sick is dat! Wel een gare rammelbak.
wobwobgaserop zegt
Youngtimer in goede conditie met leuk blok…. hell yeah!
escortdriver zegt
1700 paardjes … ik zou ze niet graag onder controle houden !
Maar als de de afgewerkte Grana ziet zou ik deze nu niet een best wel lelijke sedan noemen ?!