De Ford Godzilla biturbo gaat een extreme krachtpatser worden.
Wij Europeanen zijn opgevoed met het idee dat vermogen heel erg duur is. Want kijk maar in de prijslijsten: het verschil tussen een motor met niet net voldoende vermogen en net voldoende power is vrij groot. Tesla laat zien dat je honderden pk’s kunt hebben voor relatief weinig geld. Dat is niet iets specifiek van Tesla, overigens. Dat is eigenlijk typisch Amerikaans. Vermogen kost daar immers geen, eh, vermogen!
Dat bewijst de Ford Godzilla-motor. Voor wie de Ford Godzilla niet kent, dat is niet een hele auto, maar enkel een motor. Het is een zogenaamde ‘crate engine’, een motor die aankomt in een krat. Je moet ‘m dan zelf in een auto installeren. Het is geen downsize-motor, maar een oersterke en simpele 7.3 V8 benzinemotor die 430 pk levert bij 5.500 toeren en 644 Nm bij 4.000 toeren . Het is een motor voor mensen die diesels haten, maar wel veel koppel willen hebben.
Populair
De motor is populair onder tuners, hot rodders en andere specialisten. In veel gevallen is het makkelijk om een grote motor met fabrieksgarantie te monteren, dan een kleinere motor opschroeven. Maar ja kan natuurlijk ook zo’n crate engine opvoeren. Dat is precies wat er veel gebeurt op het moment. De Ford Godzilla motor wordt dan voorzien van een een supercharger of dubbele turbo’s. Het blok schijnt het enorm goed aan te kunnen.
Ford Godzilla Biturbo
Zonder turbo’s is het al mogelijk om zo’n 700-800 pk eruit te peuren. Met twee turbo’s en een klein beetje boost is een betrouwbare 1.100-1.200 pk geen enkel probleem. Er rijden voldoende gemodificeerde Godzilla V8’s rond. Reden voor de Amerikanen om zelf een Ford Godzilla Biturbo motor te gaan maken. Volgens Ford Authority worden de motoren op dit moment getest. Er zijn twee F-250’s (enorme bedrijfswagens) die rondrijden met deze motor.
Voor veel mensen is de eenvoudige Godzilla V8 een verstandigere keuze. Ze zijn erg betrouwbaar, leveren onderin veel koppel en zijn bijzonder compact. Sinds Ford de Windsor V8 niet meer produceerde, is er altijd vraag geweest naar dit soort eenvoudige krachtpatsers. Wanneer de Ford Godzilla V8 met turbo’s onthuld gaat worden, is niet bekend. De prijs evenmin. Een atmosferische 7.3 V8 kost omgerekend 6.685 euro.
KEV9 zegt
Ze rollen de rode loper uit als je komt tanken..
B00G1E zegt
$2.60 per gallon momenteel hier, geen idee hoe groot de tank is van zo’n ding maar voor $100 kom je toch wel een eind.
Gooi je net je muesli 1.0 3cyl voor vol in NL toch?
Charles Taycan 4S zegt
Stoer apparaat! Straks ook nog in EV uitvoering?
Poulusma zegt
@charles taycan 4s
Ja precies een V8 EV 🤷🏻♂️
Charles Taycan 4S zegt
@poulusma, haha!😉👍
Richmond zegt
De EV motor krijg je helaas niet als crate dan.
Charles Taycan 4S zegt
Nee, denk t ook niet😉
Gulli zegt
Ik zag laatst een F250 in Nederland rijden. Hij stak een klein slootje over en toen viel het me pas op, die dingen zijn eigenlijk gewoon rijdende bruggen. Volgens mij toen zijn voorwiel aan de overkant was verliet het achterwiel net de andere overkant. Ze zijn precies lang genoeg, compleet recht van constructie en best hoog. Mochten we ooit weer wateroverlast krijgen kunnen de genietroepen gewoon overal amerikaanse pickups neerzetten, gebruiken we ze als pontons.
Edge zegt
Nou, welke prettig gestoorde autogek koopt een Ford Ka+ of Fiesta, sloopt de achterbank eruit en maakt er een RWD hothatch met Godzilla van?
mustang750supersnake zegt
prijs vooor losse motor valt me nog mee….
mustang750supersnake zegt
kun je eigenlijk ook n 454 gewoon los kopen vraag ik me af ,en zoja wat kost zoiets?
iemand hier ervaring mee?