Dat de nieuwe Ford GT meer dan voldoende vermogen heeft, wil nog niet zeggen dat de Ford GT niet beter wordt van nog meer vermogen. Aldus de Wet van Wouter.
Bij de huidige Ford GT krijg je eigenlijk wat je eigenlijk zou verwachten bij Ferrari. Een bijna raceauto voor op de openbare weg, scheutig met sensaties en een bijzonder spectaculair koetswerk. Kortom: niets meer aan doen, helemaal perfect.
13 trappelende paarden extra
Toch zag Ford nog wat ruimte voor verbetering. De 3.5 liter grote Ecoboost biturbomotor levert nu 660 pk. Dat was voorheen een schamele en volstrekt onacceptabele 647 pk. De wijzigingen aan de motor zijn overigens ingrijpender dan het marginaal toegenomen vermogen doet vermogen. De V6 heeft nu een grotere en vlakkere koppelkromme. Ook zijn de zuigers en bobines vernieuwd. Dankzij kleine wijzigingen aan de motorkap krijgt de V6 50% meer lucht dan voorheen.
Akrapovič
Maar wacht Mike, er is meer! De motor is nu ook voorzien van twee grotere intercoolers. Ook het uitlaatsysteem is aangepast. Je krijgt een nieuw Akrapovič systeem, gemaakt van titanium. Deze zorgt niet alleen voor een nog fraaier geluid, maar is ook aanzienlijk lichter: zo’n 4 kilo.
Ford GT Carbon Series
Er zijn ook twee nieuwe uitvoering. De eerste is de Carbon Series en is herkenbaar door het ontbreken van een kleurtje. Het koetswerk is geheel van koolstofvezel, dus waarom zou je niet daarna kijken? Precies. Daarom heeft deze speciale editie de ‘Liquid Carbon’ kleur optie. Overigens wordt het koetswerk wél beschermd. Boven het carbon heeft Ford een extra beschermde laag aangebracht, zodat steenslag verwijderen niet meteen 100.000 euro kost. Optioneel kun je de Ford GT Carbon Series verkrijgen met racestrepen. De koolstofvezel velgen zijn helemaal standaard.
Ford GT Heritage
Het andere speciaaltje kende we natuurlijk al, maar is inmiddels voorzien van wat updates. Het gaat natuurlijk om de Ford GT Heritage. Deze is gespoten in babyblauw met oranje, inderdaad de Gulf kleuren van de Le Mans winnende Ford GT uit 1968 en 1969. Voor de gelegenheid is de Heritage voorzien van het cijfer ‘6’, een verwijzing naar de succesvolle 24 uurs race. Het grote verschil met vorig jaar? Ook bij deze uitvoering krijg je de koolstofvezel velgen standaard.
Niet de sterkste Ford
De productie van de Ford GT staat gepland tot 2022. Overigens is de Ford GT niet de sterkste Ford die het Amerikaanse merk bouwt, ook niet na deze poweupgrade. Die eer gaat naar de Ford Mustang Shelby GT500, die goed is voor 780 pk.
knapzuur zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
fmgarcia zegt
Is er al iemand zo debiel geweest om hier een v8 in te lepelen?
fmgarcia zegt
@fmgarcia: Ben zelf gaan zoeken. John Hennessey zegt dat het onmogelijk is. Dan is het ook 100% onmogelijk.
frankunderwood zegt
@fmgarcia: niks is onmogelijk
iphonistvongates zegt
Ford Opperhoofden doen een Veyron’tje. Ik had niet echt de indruk dat deze Ford meer PK’s nodig heeft.
Er past overigens wel een hoogtoerige-V8 in deze GT maar daar staat het logo van Yamaha op en dat mag niet in de Ford GT.
spacemoon24 zegt
*Gulf kleuren
Dutchdriftking zegt
Krijgen ze de laatste honderd niet verkocht? Speciaaltjes heeft een GT toch niet nodig… zeker niet als het zulke marginale upgrades betreft.
Richmond zegt
Vind het toch jammer dat er een V6 in zit. Beetje zoals de XJ220.
joosstra zegt
Ik vind het jammer dat er zo’n lelijke koets om die V6 zit.
alper zegt
Na het bekijken van de film Ford vs Ferrari ben ik wel fan geworden van de GT40?? (en dagelijks rijd ik met plezier een Ford Fiesta)
rob5nismo zegt
@alper: staat op Netflix nog een mooie documentaire the 24hour war. Het verhaal van Ford en Ferrari van oorlog tot Lemans
ericd zegt
Net zoals de Ford GT uit de 60’s, gewoonweg weer numero uno. Alle design is functioneel, wat andere exoten tot aanstellerig gestileerde sportauto’ s maakt, met de Koenigsegg als uitzondering.