Dat is wel knap: Ford gaat winsten maken op goedkope elektrische auto’s.
Als we naar de verkoopcijfers kijken, kunnen we zien dat nog niet iedere consument is overgestapt naar een elektrische auto. Ondanks dat het beter is voor mens en milieu, is nog niet iedereen overtuigd.
Dat komt mede door het financiële plaatje. Een elektrische auto is namelijk relatief duur in aanschaf. Het is niet dat de fabrikant in kwestie er veel marge op heeft, want de ontwikkelingskosten zijn erg hoog. Alleen Tesla lijkt de geheime formule te hebben gevonden tussen een puike EV en winstgevend financieel verdienmodel.
Ford: goedkope elektrische auto op komst
Maar Ford zegt dichtbij te zitten. Dat zegt Jim Farley, niet te verwarren met Chris Farley alhoewel ze niet niet op elkaar lijken (Jim is ietsje slanker). Enfin, Jim Farley is de CEO van Ford en uiteraard weet hij van de spreekwoordelijke hoed en de rand. Aan CNBC verklapt hij het een en ander over een goedkope elektrische auto van Ford.
Natuurlijk houden we er een beetje rekening mee dat er wat optimisme bij komt kijken, maar Farley lijkt er zeker van te zijn: er komt een elektrische Ford voor 30 mille aan. Volgens Farley komt deze auto er binnen 2,5 jaar. Het zal een kleinere, compacte auto zijn met enkel en alleen elektrische aandrijving.
Minder dan 30 mille
De betaalbare elektrische Ford moet gaan concurreren met de nieuwe Chinese concurrentie en de nieuwe nog te introduceren kleine Tesla. Dus ja, eigenlijk alle elektrische auto’s die zo’n 30 mille kosten.
Daarvoor het is het wel de bedoeling dat de Amerikanen eens normaal gaan doen. Daarmee doelen we niet op een seniele gnoom die als leider gekozen wordt of het hooggerechtshof dat mafkezen die de democratie niet respecteren gewoon immuniteit verlenen. Nee, Volgens Jim Farley moeten Amerikanen weer verliefd worden op kleine auto’s.
Accu’s drukken de winst
Dat komt simpelweg door de kosten. Bij enorm grote SUV’s en pick-ups (erg populair in de States) kosten de accu’s alleen al 50 mille, aldus de Ford-topman. Die dure accu’s drukken te veel op de winstmarge. Kleinere auto’s hebben voldoende aan kleinere accu’s en die zijn goedkoper.
Ford heeft op dit moment enkele elektrische auto’s. De F-150 Lightning is de EV-versie van de populaire pick-up (nog altijd de best verkochte auto ter wereld) en natuurlijk is de Mustang Mach-E er ook nog, naast de e-Trans. Binnenkort kunnen we de Explorer EV verwelkomen, alhoewel dat een omgekatte Volkswagen ID.4 is (voor een scherpere prijs).
Via: CNBC
Fotocredit: Elektrische Ford door @minimaatje via Autoblog Spots!
Meer lezen? Deze 11 EV’s kunnen het snelste laden!
waterisnat zegt
“beter voor mens en milieu” en toen zat de koffie tegen het scherm. Dank voor de schaterlach. Dat was arcarsme toch? Verder lees ik heel veel als, als, als, dan. Als mijn moeder een piemel had, dan was ik er niet.
Serieus, kunnen we het gewoon houden bij het gegeven dat een EV als concept in sommige situaties best fijn rijdt, maar niet dat een subsidie-product (dus nog lang niet rijp voor de markt) iets goeds is in de brede zin? En zeker de anti-wetenschappelijke politieke kolder er buiten houden, maar gewoon over design, techniek, passie en hobbies praten?
pomoek zegt
Tja, als we geen subsidie op fossiele brandstoffen zouden hebben was het een gelopen race. Dan wist de gemiddelde NL-er niet hoe snel ie in een EV-tje moest gaan rijden.
waterisnat zegt
Je kunt een leugen (subsidie op fossiele brandstoffen 😂😂) blijven herhalen, maar het wordt er geen waarheid door. Enkel lachwekkender.
mashell zegt
Maar het gaat toch om techniek? Per kilometer verbruikt een EV heel veel minder energie. Vanwege de efficiëntie en het niet hebben van lokale uitstoot is het gewoon superieure techniek voor mens en milieu. Omdat we willen dat mensen overstappen zijn er subsidies, volstrekt normaal. Je kunt wel in conservatisme blijven hangen en met anti wetenschappelijke onderbuik “ik wil niet” argumentatie komen maar daar is de maatschappij niet mee gediend.
ronnys zegt
Totdat de gevolgen van het niets doen de spuigaten uit lopen, waterschapslasten die vertienvoudigen omdat er voor vele miljarden water bassins aangelegd moeten, boeren worden uitgekocht, worden dijken verhoogd, al het water dat Nederland verlaat verpompt moet worden. Dan schreeuwt iedereen, waarom heeft de overheid niet eerder in gegrepen, de onderkant van de samenleving kan het niet meer opbrengen, de elite bla bla bla.
leefvrij zegt
Zou wel eens tijd worden. Hierin loopt Ford hopeloos achter op de concurrentie. Waar VW, Opel, Peugeot, Cupra,… al lang een EV hebben in de ID3, Astra, 308, Born segment is het met Ford behelpen met een verouderd model en een verouderde aandrijving. Ford altijd een leuk, betaalbaar merk gevonden, maar misschien hebben ze al de EV-boot gemist.
mashell zegt
Ze hebben toch de Explorer?
Flutterbear zegt
Knap hoor.. met verlies een auto verkopen.. De Aziaten lachen zich rot.
ronnys zegt
Als je iets nieuws ontwikkeld kost dat altijd meer geld als het bestaande, daarnaast heb je nog niet de schaalvoordelen omdat je er net mee begint.
Je zou kunnen wachten met het uitbrengen van nieuwe producten tot andere merken de markt hebben overgenomen en je de tent kan sluiten. Of je neemt nu je verlies zodat je ontwikkelen kan en straks ook nog kan mee doen.
Netflix heeft ook eerst jaren verlies geleden, Warner Bros en Paramount lachten zich de ballen uit de broek. Nu draaien die oude instituten miljarden verlies per jaar en is de kans dat die over 5 jaar nog bestaan nihil.