
Zeg maar doei tegen je Audi S1!
Met het succes van de vorige generatie Focus RS -en met de komst van de nieuwe- komt Ford naar buiten met een toekomstbeeld voor het sportlabel RS. Ford mag dan niet meer in het WRC zitten, maar is wel klaar om een aantal hete hatches te bouwen. Bovendien is RS nou eenmaal een waardevol merk. Het zijn verzamelobjecten, mensen hebben er altijd voor in de rij gestaan. De eerste RS modellen zijn dan ook alweer enkele decennia oud. Welke modellen er precies zullen worden ondergedompeld in het RS badje is nog niet bekend, maar we hebben zo’n vermoeden dat de Fiesta wel eens een belangrijke speler zal zijn. Stiekem zou een Mondeo RS ook wel erg lekker zijn. Of de Kuga?
Het nieuwe model van de Fiesta staat pas in 2017 op de planning, dus tot die tijd is het zeer waarschijnlijk dat men een gedegen concurrent voor de Audi S1 en Polo R maakt, er zijn namelijk al diverse spyshots opgedoken. Qua motorisering kunnen we Ford’s 1.6 viercilinder EcoBoost bommetje verwachten. Peugeot heeft met de RCZ immers bewezen dat 270 pk uit een 1.6 turbo blokje geen enkel probleem is. Denk aan een vermogen tussen de 230- en 250 pk wat zal worden uitgespreid over alle vier de wielen. Misschien kan Ken Block nog even helpen met de afstelling? (Via Auto-express)
Och och och, wat een fijn vooruitzicht! Go Ford!
Het liefst een Fiesta RS!
@jordydeknecht: zeker! Een mondeo wordt veel te zwaar.
@janjansen: dat hebben ze bij Mercedes, BMW en Mercedes gelukkig niet als belangrijk punt gezien, getuige de grote AMG, M en R(S) modellen…
Die kleur staat hem goed
Mustang RS?
@bartteeuwen: Zonder gekkigheid, een Transit RS natuurlijk
@bartteeuwen: Weten we wel weer welke bus er aan de haal gaat met de Top Gear award ‘Van of the year’ , en dan kan het meteen de Autoblog redactie mobiel worden…
@bartteeuwen: als opvolger van die Transit racebusjes
@bartteeuwen: in de VS is de Transit er als 3.5 V6 EcoBoost met 300+pk, optioneel met sper op de achteras! :D
@bartteeuwen: F650 met 1800 pk!
Dat zou echt fantastisch zijn. De Fiesta zal inderdaad een belangrijke speler worden. Is verreweg de best sturende auto in zijn segment. De Fiesta ST is sowieso al de ultieme kleine hot hatch!
@viezefreddyw: Uiteraard! Het liefst met de 2.0 ecoboost en 4wd. Naar WOLF racing in Duitsland voor een verbetering van inlaat & uitlaat traject, chipje op maat en whoppa 300pk Fiesta. Moet fijn zijn.
@dutchdriftking: De auto zoals jij hem hier beschrijft, zou ik heel erg graag willen hebben. Lijkt me een ontzettende funauto.
@dutchdriftking: Ik teken er voor. Porsches pesten bij de stoplichten.
@dutchdriftking: kijk even bij pumaspeed, hebben nu al een fiesta rs gebouwd met 350 pk uit die 1,6 dacht ik
@dutchdriftking: Chipje op maat. Van zo’n zin walg ik.
OT: Cool, doen. RS is inderdaad een mooi merk, en het liefst niet gekker dan een Mondeo. Geen busjes of crossovers.
@jaccovdzaag: Ik ben er juist gek op. Een chip op maat voegt alleen wat toe bij mechanische aanpassingen, maar zorgt er voor dat al je hardware updates daadwerkelijk nut hebben.
@dutchdriftking: Of als je een gedowngrade motorblok hebt, die geknepen is voor de BPM. Prima dan zo’n chip, ben er ook 50% aan pk op vooruit gegaan.
@dutchdriftking: zal de vrouw niet leuk vinden als ik de ST in moet ruilen voor een RS?
@viezefreddyw: op carthrottle werd laatst nog did gepost “Jay Ward, Product Communications Director for Ford of Europe, confirmed that the company is not working on a hotter Fiesta. While he refused to speculate on future models, Ward said “we can say categorically that we are not working on a Fiesta RS at this time. Where that speculation came from, no one quite knows, but at no point was it fed by us. I totally get the enthusiasm for it – I mean, wouldn’t it be great? – but right now it’s not [happening]”.”
@jandemercedesman: dit geplaatst**
Ford Ka(a)RS
@Corrado16v: Ford KaRS ;)
Het zou natuurlijk wel erg gaaf zijn. Ik hoop ook dat Autoblog weer zo`n fijne rijtest van de Focus ST kan maken, dat is altijd weer genieten!
@dutchdriftking: snap niet wat er nou zo goed is aan die ST. heb zelf een paar keer een ST gereden. maar de stoelen zijn erg krap. het vermogen kan hij simpelweg niet kwijt. dat wordt recht doorgaan ipv bochten knallen. dat te bedenken dat ik een verbeterde versie heb gereden…
@jweelden: Ik heb alleen de pre-facelift gereden en was er zeker niet van onder de indruk. Viel tractiegebrek, inderdaad veel te krappe stoelen en het reed eigenlijk meer als een snelle Focus dan Focus ST. De vijfpitter versie was dan veel geslaagder, en als je echt van ongeneerd hoekn houd: de eerste ST170.
@gtwillem: Een vriend van mij heeft zo`n ST 170, wat een heerlijke auto is dat toch! Interieur van zo`n ST van na de facelift is best heel netjes, en veel volwassener dan dat van de RS. Fantastische recaro`s die wel geschikt zijn voor mensen van ieder postuur.
De Uiterlijke looks zijn top. Antreciet grijs, 3 deurs, originele xenon koplampen, aftermarked Led achterlichten rood/wit, zien er echt super origineel uit. Mooie 17 inch RS velgen. (look a like van de 2e generatie RS) echt heel mooi uitgevoerd dus.
Maar waar het om gaat is natuurlijk onderstel en aandrijving. De motor is ronduit top. Door jagen tot 7000rpm, klinkt minstens net zo goed als m`n VR6 (ja echt waar, en dat voor een vierpittertje 100% origineel) en heeft er altijd zin in. Super strakke 6 bak, echt onovertroffen, heerlijke aandrijflijn.
Het onderstel is ronduit ongeloofwaardig goed. Je kan er zo verschrikkelijk hard mee hoeken, en iedere keer als je denkt dat je over de grens bent gegaan dan geeft de auto nog steeds geen krimp. Echt zeer indrukwekkend.
En op de lange baan ook absoluut niet oncomfortabel. Het is natuurlijk wel stevig, maar nooit plankhard.
Ik heb al behoorlijk wat aanpassingen aan mijn auto gedaan om het onderstel net zo goed als dat van de Ford te krijgen, en ik kom een heel eind. Maar de geweldige balans van dat Ford onderstel gaat nooit lukken met zo`n zwaar blok op de neus. Rechtuit was mijn auto al sneller, en is hij alleen maar nog sneller geworden, maar als er echt bochten gepakt moeten worden is de Ford beter.
@jweelden: weinig verstand van auto’s heb jij dan?
@jweelden: bedoel jij nou een mk1, mk2 of mk3. Bijzondere uitspraken namelijk, getuige de praktisch louter lovende woorden in de automotive pers?? Stoelen lijkt me ook persoonlijk puntje aangezien dezelfde Recaro’s in menig sportieve auto zijn terug te vinden?
Bmax RS, racemonster voor 65+ers ;)
Ford Ka RS!
Ik snap niet waarom er geen hothatches zijn van een auto uit het a-segment. Alles wat enorm licht is valt iets leuks van te maken. Dan ga je relatief goedkoop back to basics. Dat moet wel lekker sturen.
Door het geringe gewicht heb je geen bulten koppel nodig dus kan je extreem hoogtoerig gaan. Of gewoon relatief hoogtoerig met turbo, vanwege het milieu ofzo…
@lekbak: Simpel: kosten en ROI. Er is al vaker gekeken naar de haalbaarheid van een hete Fiesta RS, maar deze zou te dicht qua prijs en kosten tegen de Focus RS hangen. Nu Ford de RS’en wereldwijd gaat verkopen kunnen ze er meer van verkopen dus zou een Fiesta haalbaar kunnen zijn, maar een Ka RS klinkt leuk, maar dan krijg je een beetje het Abarth 500 verhaal: ik zou nooit een Fiat 500 Competizione kopen als ik voor hetzelfde geld een Seat Leon Cupra R kan krijgen.
Ik ben bang dat een Fiesta RS geen prioriteit heeft. Het is een superleuk idee, maar een waanzinnig specifiek deel van de markt. Ik denk zelf aan een Kuga RS, misschien zelfs een Mustang RS (waarom niet?). En de Taurus SHO kan ook wel een RS sausje gebruiken.
@gtwillem: een Ford Ka kost zo’n €10.000 en een fiesta st zo’n €28.000. Dat geeft nogal speelruimte, vooral omdat de fiesta met ecoboost er al voor €17.500 is. Terwijl de fiesta heel veel meer auto is en dus veel duurder moet zijn om te maken.
Lepel een ecoboost in een Ka en doe wat leuke dingen met het onderstel. Dan zou je toch zeggen dat je vanaf 15 of 16k wel iets op de markt moet kunnen zetten. Dat is wel een heel groot verschil met de fiesta st, terwijl zo’n ka (vooral met 140pk) best wel het RS label kan krijgen. Zelfs als ze het voor een dikke €20.000 op de markt kunnen zetten en een st voor de eerder genoemde prijs kunnen maken.
Maar ik zal het vast fout hebben anders was het er al geweest…
@lekbak: @lekbak: Ik begrijp je punt, maar ik denk dat je de fout in gaat bij: “Terwijl de fiesta heel veel meer auto is en dus veel duurder moet zijn om te maken.”
Dat is helaas niet het geval. Je moet zo’n kleintje ontwikkelen (daarom samen met Fiat gedaan om kosten te besparen) en een productieplaats is een productieplaats, zo veel schelen een Fiesta en Ka niet van elkaar qua afmetingen (in vergelijking met een Explorer, Mustang of Mondeo).
De marge op A-segmenters is bijzonder laag, soms slechts rond de 400 euro (eigen ervaring) terwijl die op een D of E segmenter vele maken hoger is. De enige die het geprobeerd heeft is Renault Sport, met de Twingo 133. Ooit naar gekeken voor erbij (voor het meisje), maar niet tot een deal kunnen komen, de marges waren echt heel strikt (en ik had een kleaute inruiler).
@gtwillem: ik zal je niet tegenspreken, want ik heb er eigenlijk geen verstand van. Maar verbazen doet het me wel.
Vooral omdat de fiesta (mits een beetje motor, 100pk ofzo) gewoon een volwassen auto is waar ik in ieder geval na 800km net zo uitgerust uit stap als een nieuwe Mercedes. Terwijl ik nog geen a-segmenter heb gereden die ik volwassen vind.
Ik had dus verwacht dat de fiesta ook best wel meer auto is in de zin van kostprijs.
@gtwillem: Zo’n Fiat 500 is leuk, maar o zo overpriced. Gaat nergens meer over. Wellicht weet Ford een middenweg te vinden voor een Fiesta RS en een Focus RS voor wat betreft prijzenverschil. Bij andere merken lukt het ook, Ford zou het dus ook wel kunnen. Ik stem trouwens wel voor, aangezien Ford het als de beste kan.
@lekbak: je hebt wel een twingo RS
@martijn1994: maar zie je ze ook weleens rijden?
Ik niet. Veel autobloggers vonden het maar wat interessant, een achterwielaangedreven Twingo. Klinkt stoer. Maar ik heb het idee dat ze minder verkocht worden dan zijn voorgangers. Laat staan dat je een sportieve uitvoering ziet.
@escort77: ik zie de oude RS zeer geregeld rijden, was hem alleen eventjes vergeten. Van de nieuwe is nog geen RS. Ik ben met je eens dat her lijkt alsof die niet veel rond rijdt. Maar het feit dat de motor en aandrijving achterin te vinden is heeft daar echt niks mee te maken. Bijna niemand die dat weet.
@escort77: de Twingo RS heeft gewoon voorwielaandrijving ?
Beetje open deur dit. Tuurlijk komt er wel eens een Fiesta RS.
Ecosport RS. Met een 21″ velg achterop.
@menaz: tot een tuner m bij zn kladden grijpt, 26 inch Forgiato ;)
Mondeo RS. Budget RS4 :)
@nasty: Wel een budget-RS4 die de echte RS4 in het stof laat bijten op een circuit verwacht ik zo.
Connect RS…Ralley op de bouwplaats..
Helemaal goed!
Klote!
Net mijn spaarpot kapot geslagen op een nieuwe Fiesta ST
@bonzoo: geniet er gewoon van! Het gaat echt nog wel wat jaartjes duren voor er een Fiesta RS komt…
Uitbreiding van de RS-tak. Klinkt mooi. Maar volgens mij net zo’n dooie mus als de Polestar edities die je bij de dealer kunt halen. Het zal waarschijnlijk een pakket worden, +30/50 pk, wat spoilers, fancy stiksels in het interieur, strakker afgeveerd (enter James May) en een prijsverhoging van ongeveer 10k. Ondertussen hebben de Duitsers een echt apart model als hothatch. Dit is leuk voor de bühne maar gaat nooit een serie auto’s geven waar BMW bang van moet worden.
@vonklausenburg: daar heeft Ford dan de ST-modellen voor. RS kan dan prima wat meer hardcore blijven.
@escort77: ik vermoed dat bij versterking van de RS de ST-modellen niet meer zullen worden als R-Design bij Volvo. Past perfect in het straatje van de huidige automotive ontwikkelingen.
Aan de ene kant is het mooi dat Ford zoiets doet. Altijd leuk om sterke versies van modellen te zien.
Maar historisch gezien…. De Sierra en de Escort RS waren nou niet bepaald pareltjes. Iconen, ja. Als je ze goed rijdt, heel snel. Maar verder was relatief standaard met een dikke turbo erop en een grote achtervleugel.
Met zoiets kom je tegenwoordig niet meer weg!
En om eerlijk te zijn. De laatste Focus RSen zijn een beetje als de geile dorpsslet: je wil haar graag eens berijden en misschien zelfs wel vaker. Maar je wil er nou niet bepaald mee gezien worden.
@gregorius: hmm. De oude RS’en waren écht sportuitvoeringen met een zeer krachtige aandrijflijn én resultaten in de autosport; geen snelle luxewagens wat nu de ST wat meer is. Maar dorpsslet, come on!? Dat is een Porsche GT2/3 dan ook, en wil je daar ook niet in gezien worden??
@gregorius: jij hebt echt totaal geen idee van wat je zegt geloof ik. Eerst even je huiswerk doen aub.
Goed bezig hoor het wordt druk in het hot hatch segment.
Niet tehopen dat Ken Block zich met de afstelling gaat bemoeien! Prutser
@mrxsara: inderdaad, liever niet K. Block, maar D. Put!
Mondeo bestaat niet meer…
Ik zat er al op te wachten. De Fiesta RS dat is toch een natte droom?! Van dit nieuws krijg ik nou echt vlinders in mijn buik! De Mondeo RS zie ik niet zo snel komen omdat die te afhankelijk van Amerika is. En de Kuga? denk ik ook niet. Het maakt me ook allemaal niet uit zo lang de FIESTA RS er komt!
@rynnus 1.5 EcoBoost bedoel je?
Erg leuk al zie ik liever een RS Cosworth ;)
Dat gaat helaas niet meer gebeuren.
Geef mij maar een S-MAX RS ! ik weet dat het nergens op slaat, maar man, met de juiste kit er onder, ziet ie er nu ook al belachelijk lekker uit voor een 7 zits!