
Een, twee, weg ermee.
Zelden komt het voor dat de ‘nieuwe’ geur van het interieur van een auto merkbaar aanwezig is. Enkel wanneer je bij een dealer op bezoek bent om een specifiek model te bekijken of in de maanden nadat je de sleutels van je nieuwe daily in ontvangst hebt genomen, zal deze kenmerkende geur opvallen. De meeste westerse kopers zien deze geur als een aangename bijkomst, maar in China kunnen ze het niet verdragen. Ford wil zijn Aziatische klanten tegemoetkomen: de Amerikanen gaan proberen de geur uit te roeien.
Dit blijkt uit een nieuw patent dat het Australische Car Advice heeft weten op te duiken. Ondanks dat het al langere tijd bekend is dat Ford probeert de geur uit zijn auto’s te krijgen, heeft de autofabrikant recentelijk een patent gekregen waarmee deze nieuwe geur automatisch uit zijn wagens moet verdwijnen.
Het is niet vreemd dat Ford hard aan de weg timmert om dergelijke veranderingen door te voeren, want de geur van nieuwe auto’s is bij Chinese autokopers de grootste zorg. Uit onderzoek, aan het licht gebracht door Reuters, is gebleken dat consumenten daar zelfs meer inzitten over het feit dat hun auto’s ruiken naar giftige stoffen, dan dat ze zich zorgen maken over rijgeluid of verbruik. Ergens logisch, want de geur is in werkelijkheid inderdaad een giftige walmenmix van tal die de nieuwe componenten binnenin de auto hebben ‘uitgeademd’. Wanneer Ford de geur kan doen verdwijnen, kunnen ze dus potentieel nieuwe kopers naar zich toetrekken.
De manier waarop Ford de giftige stoffen uit zijn auto’s wil laten verdwijnen lijkt echter enigszins primitief te zijn. Ford wil zijn nieuwe auto’s als het ware “bakken” in de zon, zodat de giftige stoffen zoveel mogelijk uit de materialen komen zetten. Het systeem dat in het patent wordt omschreven zet vervolgens de airconditioning, de verwarming en mogelijk zelfs de motor aan om de specifieke geurencombinatie nog verder te stimuleren. Tenslotte zoekt de semi- of volledig autonome auto een moment uit om de ramen op te gooien, zodat de geur kan verdwijnen.
Zal ik ‘m maken? Ja, ik doe het gewoon.
Dit zaakje stinkt. Er zit een luchtje aan.
@ghengiskhan: misschien jezelf wat beter wassen dan?
@str8six: oh, jij hebt het over dát zaakje..
@str8six: nee, dat is het niet. Ik ruik heerlijk.
“bakken” in de zon? Dus gewoon op de parking van de fabriek zetten en als het niet regent de ramen open gooien. Ja, dat verdient wel een patentje natuurlijk…
Nieuw bij Ford: auto’s met gebakken lucht.
Want geld stinkt niet.
De interieur geur van m’n oude e36 328i cabrio(s) vergeet ik nooit, heerlijke geur!
@isobmw: Nu dat dashboard nog.
Teveel plooien en allerhande gedoe.
Zoals Asterix en Obelix altijd al zeiden: Rare jongens, die Chinezen.
First world problems daar in het Oosten.
Waarom alleen in China? Ik ken ook in Nederland diverse mensen die serieus last van wagenziekte hebben, en het in een nieuwe auto vanwege de lucht echt maar een paar kilometer volhouden – als alle ramen open zijn tenminste.
@potver7: in China wonen nu eenmaal meer mensen.
Ik heb bij lange na niet in alle merken gereden, maar mij is opgevallen dat vooral de nieuwe Corsa “stinkt” in vergelijking met andere nieuwe auto’s. Dat is me bij o.a. Renault, Peugeot, VW, Fiat, Volvo, Audi, BMW, Mercedes of Ford nooit negatief opgevallen.
@henk_he: Grappig, ik heb in geen decennia in jonge auto’s gereden, maar heb nog de geur van de Kadett en later Ascona van de buurman in mijn geheugen.
Maar wel rond blijven rijden in steden als Chengdu of Shenzen waar je de buitenlucht kunt kauwen, zoveel troep zweeft erin rond.
Gezien de gemiddelde chinees 3 pakken per dag rookt zal die nieuwe geur toch niet langer dan enkele uren een probleem zijn.
China staat dan ook bekent als land dat de uitstoot en dumping van giftige stoffen tot 0% heeft teruggebracht. Snap wel dat mensen daar klagen over luchtjes in nieuwe auto’s
Snap ze wel die Chinezen, zitten namelijk de hele dag al in die productielucht
Ik haat die geur. Helemaal als een nieuwe auto in de zon heeft gestaan en al die lijmdampen vrij komen. Of stond half europa vroeger ook met een zakje lijm op de hoek van het schoolplein?
Ik heb ook ooit eens met een Ford gereden.
Komt China nu dichterbij?
@cossiekiller: nee