Of we het nu hebben over de bolle pens van een man, de dikke reet van een vrouw of kilo’s staal in een auto, iedere kilo die niet onnodig verplaatst wordt is winst voor de wereld waarin we leven. Vooral bij elektrische auto’s waarbij de accu’s behoorlijk wat gewicht in de schaal leggen, speelt gewichtsreductie een belangrijke rol. Ford gaat overtollige kilo’s nu te lijf met bubbeltjesplastic.
In auto’s worden de nodige kilo’s aan plastic materialen verwerkt. Door in dit plastic minuscule bubbeltjes te blazen, wordt het materiaal lichter. Ford denkt hiermee in een auto zo’n 90 tot 340 kilo te kunnen besparen. Het bubbeltjesplastic (MuCell) is weliswaar iets minder sterk, maar dat verschil is te verwaarlozen aangezien de materialen standaard al 50 tot 100 procent sterker worden gemaakt dan ze feitelijk hoeven te zijn, aldus Ford. De plannen staan nog behoorlijk in de kinderschoenen, maar Ford denkt rond 2020 alle modellen met dit materiaal te hebben uitgerust.
De techniek op zich bestaat al ruim 15 jaar en is ontwikkeld door onderzoekers van de MIT (Massachussetts Institute of Technology). Het wordt met name de laatste jaren voor autobouwers erg interessant. Elektrische auto’s kampen nog altijd met een beperkte actieradius, dus iedere kilo telt. En evengoed bij het beperken van de CO2 uitstoot van conventionele auto’s.
Tommy2 zegt
Gesponsord door Bros.
GOD zegt
@Tommy2: lol dat wou ik ook gaan zeggen. :D
C220AMG zegt
@Tommy2: In dat geval, ik ook! :D
Jokkebrok zegt
@Tommy2: Ik ben ook niet erg origineel…
Freewarefreak zegt
@Tommy2: Zou Nestlé nu ook een claim gaan indienen bij “Frod” ;) zoals ze zelf ook altijd doen? (Gevalletje Ferrari hangt mij nog vers bij..)
sjoerdreverda zegt
Met aluminium doen ze dit ook! Aluminium foam, hoe verzin je het!
midasracer zegt
@sjoerdreverda: Met beton doen ze dit ook. Kijg je betonschuim dat lichter is als water. Handig om een betonvloer in een monumentaal pand te storten.
Hupke zegt
Als de gemiddelde amerikaan gewoon fatsoenlijk zou eten of zou sporten dan zou dat veel meer brandstof besparen.
Anders wel weer een zoveelste verbetering, al kunnen ze ook gewoon op veel plaatsen besparen op plasticmeuk, zoals onder de motorkap enzo.
Hubert zegt
Hier wordt het ook al jaren toegepast.
De kunststofdelen zijn veel vormvaster en de sluitkrachten van de matrijzen zijn ook stukken lager t.o.v. conventioneel plastic.
Dus niet alleen het eindproduct geeft besparingen, maar ook het process vraagt minder energie.
nielsgoedhart zegt
@Hubert:spuitgieten gaat inderdaad erg hard, alhoewel het wel een dure materie blijft een beetje mal is toch wel duurder dan een Ferrari 2dehands/nieuw:P
maar zoals met alles thermodynamica(temperatuur/hitte mocht ik t weer eens fout getypt hebben) is de grens van heeel veel natuurkunde
Hubert zegt
@nielsgoedhart:
De mallen zijn duur, dat klopt.
Voor een kunststof deel (zonder Mucell) van 1000 x 300[mm] en een gewicht van ca. 600gram kost hier de mal rond de 80.000euro.
En een mal van 2200 x 1200 met Mucell kost ca. 500.000 euro.
En soms komen daar ook nog afkoel- en controlemallen bij.
nielsgoedhart zegt
@Hubert: thermodynamica is het knelpunt van spuitgieten, zoals bij menig natuurkundig proces overigens..
als ik je reactie zo lees wil ik er vanuit gaan dat spuitgieten niet iets is wat u onbekend voor komt, en dan moet u toch ook weten wat voor een krachten erbij komen. als ik bij ons op avans(opleiding mechatronica) al kijk dat er een kleine spuitgietmachine staat waar al krachten van kilo newton in gaat zitten, is een beetje spuitgietmachine van een plastic tuinstoel toch heel wat in te winnen, ommaar iets noemen
Hubert zegt
@nielsgoedhart:
De winst zit niet in tuinstoelen.
Maar in delen met grote oppervlaktes en waar hoge plaats toleranties aan gesteld worden.
Bijvoorbeeld een kunststof dak van de Corsa met schuifdak.
Of bumpers.
Daar is Mucell een mooie oplossing.
Dan kan het tonnage van de pers soms wel met 20-30% naar beneden in vergelijking met plastic zonder mucell technologie.
En het is fijn als je in je bedrijf 1200 tons machines hebt staan en een conventioneel product vraagt een 1600 tons machine.
Dan kun je met Mucell technologie (het injecteren van een paar procent gas door de vloeibare mix) de sluitkracht van de matrijs omlaag brengen.
zdev zegt
Leuk hoor. Maar eerst een tax voor dikzakken. Die mensen vreten meer, en stoten meer uit. Ze bezetten twee stoelen in plaats van 1 en door hun gewicht rijdt hun auto ook minder zuinig. Discriminatie? Nee hoor want voor een V8 word je ook zwaarder aangeslagen dan met een driepittertje.
togt zegt
Ford bouwt sowieso redelijk zwaar. Ik reed laatst in de nieuwe Mondeo en had echt het gevoel in een tank te zitten. Vooral qua handling.
robbie zegt
@togt: dat “gevoel” hoeft natuurlijk helemaal niet te betekenen dat de auto ook daadwerkelijk zwaar is.
RobTWo zegt
@togt: Je bedoelt zeker ook de F150, daar valt wel 1000 kg op te besparen.
Freewarefreak zegt
@RobTWo: Ja, door hem gewoon niet te bouwen zeker? ;)
As_long_as_it_is_fast zegt
@Freewarefreak: Very nice one. :D
midasracer zegt
Het hangt er ook van af wat voor plastic je gebruikt. Mijn hele kitcar is van plastic, maar wel zelfdragend. Ik ben nu de deuren aan het reviseren. Deze wegen kaal maar 3 a 4 kg per stuk. Motorkap is ook verwijderbaar, ook een kg of 3. Een kennis van mij is nu al het overblijvende metaal (subframes, wielophanging, zelfs de deurvangers)op zijn auto aan het vervangen voor titanium. Dat wordt een auto van 600kg.
Freewarefreak zegt
@midasracer: Kijk dat zijn de mooiere projecten. Zo is er een jongen op het Volkswagen forum nu ook een Time-attack Trackcar aan het bouwen op basis van een Golf I carrosserie. Die gaat ook extreem. ALLES wat overbodig is haalt hij weg. Bijvoorbeeld de reservewiel-bak, deze is vervangen door een plaat aluminium, stripje hier, stripje daar, enz. De deuren en motorkap en achterklep worden van kunststof, etc. Hij weegt ook alles. Alles wat er af geslepen word gaat op de weegschaal. Er komt alleen een rolkooi en een kevlar kuipje in. En een gekieteld GTI blok van tig pk. Verder alles lichtgewicht, Brembo’s, de hele reut. Dat zal wel gaan straks.
midasracer zegt
@Freewarefreak: Ja, zijn leuke projekten van gasten die heel veel geld hebben. Al het titanium kost duizenden euros (of in dit geval ponden). Speciaal carbon spiegeltje uit Japan, koolstofvezel stoelen van 2 mille per stuk. Dan nog een motorblok van een mille of 10 (en dat is een voorzichtige schatting):
Ik word er jaloers van.
Freewarefreak zegt
@midasracer: Inderdaad. Waanzinnig! Wat een blok. Onderstaande link is het project waar ik het over had. Ik ken die jongen verder niet hoor, maar ik lees heerlijk mee. Genieten. Wat een dik ding wordt dat! ;)
http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=46037
winsnext zegt
Plastic Fantastiq! Je mag hopen dat het er ook nog enigszins uitziet en aanvoelt. Aan goedkoop jaren 70 plastic heeft niemand iets …
tarquesh zegt
Sommige merken hebben niet al te beste plastic onderdelen. Zo heb ik ook een kap van een veiligheidsriem bij een Renault Kangoo proberen terug te klikken maar dat lukt me niet. Zo heb ik ook geprobeerd bij een Honda de plastic kapje van een linker achterlicht proberen terug te klikken en weer gehannes.
Als ik bij mijn oude Volkswagen een plastic kap ergens vanaf haal klik ik het zo weer erop. Kwaliteit!
Ford lijkt me zo’n merk waar het frisse er snel af gaat, dus geklooi met sierlijsten die bungelen, deurklinken die er niet uitzien na een paar jaar.
Cantago zegt
Lichter is ALTIJD goed! Maar begin dat eens in normale auto’s toe te passen svp.
As_long_as_it_is_fast zegt
Nu vraag ik me af of ze dit plastic niet kunnen inspuiten met kleine, niet brandbare, gasbelletjes, dan wordt de auto ineens nog lichter. Zuurstof is één ding, gassen heffen het gewicht toch wat op en dit lijkt me best handig..