Voor dat toefje sportiviteit in je leven.
Eerder presenteerde Ford al ST-Line-versies van de Fiesta en de Mondeo (zie gallery), maar nu is het de beurt aan de immer populaire Focus. ST-Lines verlaten de dealer met een wat sportiever uiterlijk. Daar houdt het feest echter nog niet op.
De Focus ST-Line krijgt sportstoelen, een zwarte grille en diffuser, rode stiksels in de bekleding, 17 inchers, een sportstuur en een sportonderstel. Verder geven details als de zwarte raamomlijsting, ST-Line instaplijsten en ST-Line logo’s op de voorspatborden aan dat dit geen gewone Focus betreft.
Verder wordt deze versie standaard voorzien van onder meer automatische dimlichten, regensensor, mistpitten vóór, automatische airco en cruise control. Indien gewenst bestel je gewoon een set 18″ vijfspaaks velgen en de ST-Line is beschikbaar met zowel de 1.0 als de 1.5 EcoBoost, goed voor respectievelijk 125 en 150 pk. Prima waarden, al steekt het bleekjes af bij de 250 pk van de Focus ST of natuurlijk de 350 pk van de Focus RS.
De vanafprijs is vastgesteld op 24.495 euro en verwacht de ST-Line snel bij de dealer. De productie is al begonnen!
fabfabhouse zegt
Ben geen fan van Ford (op de focus RS na) maar met zulke (pers?)foto’s/renders word ik ook zeker niet warm…
granlusso zegt
Als BMW een M-sportpakket op een 116i plakt en Mercedes-Benz een AMG-pakket op een A180, kan dit ook best.
goodolddays zegt
@granlusso: allemaal fugazis. Normaal plakken eigenaren badges op mindere uitvoeringen en nu doen fabrikanten het ook… Hahaha
mashell zegt
@granlusso: dat zijn gewoon uitvoeringsniveau’s. M sport is het highline van BMW. Dan mensen er allerlei sportieve gedachten bijhebben is een teken dat de marketing werkt.
flos zegt
@mashell: Lijkt mij dat luxury line en highline meer met elkaar te vergelijken zijn. M sport pakket kan je vergelijken met een R line of eigenlijk S line pakket.
't Peugje zegt
@mashell: Dat is niet waar. M-sport is een opzichzelfstaand pakket wat wel degelijk zorgt voor zowel een optische als technische injectie. Bijvoorbeeld, sportiever onderstel en bumpers etc. Verder heeft BMW executive en high executive pakketten die meer gericht zijn op andere opties ten behoeve van comfort en veiligheid etc..
berlinetta zegt
@straatzakelijk: Voeg daar nog de het Luxury-pakket en het Sport-pakket (alleen wat optische aanpassingen) en je hebt het rijtje compleet.
mashell zegt
@straatzakelijk: je gebruikt wel heel veel woorden om een uitrustingsniveau te beschrijven. Pakket is gewoon een manier om extra’s te verkopen.
granlusso zegt
@mashell: Nee hoor, eerder R-Line
blo3to3t zegt
@mashell: uiteraard //M wordt direct geassocieerd met M GmbH
mazot zegt
@granlusso: als je een 114i gaat chiptunen gaat het van 105 naar 220 pk. een halfbloed M dus ;)
ds3thp zegt
@mazot: en dan lekker 114i op de achterkant laten staan!!
lekkerlinksrijden zegt
@mazot: alleen met chiptuning van 105 naar 220 pk? Met enkel een andere chip meer dan een verdubbeling van het aantal pk’s? Lijkt met sterk
mazot zegt
@lekkerlinksrijden: dat dacht ik dus ook maar zie hier: https://www.atm-chiptuning.com/chiptuning/bmw-1-serie-114i-102pk/
lekkerlinksrijden zegt
@mazot: ik ben nog even gaan zoeken maar het kan. Kanttekening is dan wel de grote vraag: Hoe lang houdt de motor het vol want je pleegt dan wel een grote aanslag op de levensduur. Maar 50 pk winst is prima te doen zonder dat je de motor overbelast. Maar idd je had gelijk, het kan
mazot zegt
@lekkerlinksrijden: in principe zijn het ook allemaal geknepen motoren bij bmw altijd al zo geweest. waarom? in duitsland en mischien wel meerdere landen betaal je belasting over het aantal peekas en niet over het gewicht. Net zoals een 316 en 318 met dezelfde 1.9 blok maar met verschil in peekaas. Er zitten vast wel verschillen in materiaal zoals sterkere drijfstangen ofzo maar inhoud is hetzelfde.
lekkerlinksrijden zegt
@mazot: ja klopt helemaal. En ik denk ook dat daar het knelpunt zit met de krukas, drijfstangen enz enz. Die zijn niet gemaakt voor die hoeveelheid pk’s waardoor de levensduur ernstig wordt ingekort. Maar bedankt voor de les hahaha
viezefreddyw zegt
Ziet er gewoon prima uit. Vind de huidige line-up van Ford wel mooi hoor. Vooral in ST-line ziet het er allemaal netjes uit. Zonder de ST-line ziet de Mondeo er nog wel mooi uit, maar de Focus knapt er echt van op.
derek306 zegt
Zucht.. waarom? Bedankt mercedes, bmw en audi, met jullie nep sportieve badges! Zelfs andere fabrikanten beginnen er aan!
Ok dat lucht ook weer op!
berlinetta zegt
@derek306: Ik snap wat je bedoelt, maar wie zijn zij om niet aan de wensen van de consument tegemoet te komen? Een autofabrikant moet immers geld verdienen en reken maar dat dit makkelijk cashen is voor ze.
Bovendien vind ik dit wel meevallen. De auto ziet er niet per se sportiever uit vind ik. Het ziet er alleen een stuk gelikter uit.
derek306 zegt
@berlinetta: ik begrijp het idee, je trekt op deze manier twijfelende kopers over de streep! Je betaald niet de hoofdprijs voor een topmodel, maar toch heb je de looks
berlinetta zegt
@derek306: Juist. En daarnaast zijn er ook mensen die niet willen pretenderen dat ze het topmodel rijden, maar het sportpakket gewoon beter vinden staan. Het gaat ze er dan niet om of het aan snelle auto is of niet.
bogey zegt
@derek306: Ik vind het wel ok. Toch veel leuker om het straatbeeld wat minder saai te maken. Zie dit liever rond rijden dan die hoogpotige met stalen velgen. Begrijp me niet verkeerd, ik spaar ook liever even door tot je die leuke motor kan betalen.
cloverleaf zegt
Zou hier geen “advertorial” boven moeten staan?
humpyourdog zegt
@cloverleaf: De negatieve ondertoon niet gespot? Die begint namelijk al bij de titel. Voor mij is dit toch echt geen advertorial, of anders een hele slechte… :D
mashell zegt
Niet voor de diesels?
mrrallycross zegt
Die mondeo is wel echt dik
reistje zegt
Stiekem snap ik die ST-line, AMG package, S-line noem het maar op wel. Het laat je auto er net wat sportiever uitzien. Het enigste minpuntje vind ik van de grote velgen met daarachter mini-schijfremmen.
Van nep-badges en volledige lookalikes zoals “Volledig C63 uitevoerd” ben ik dan weer geen fan.
reistje zegt
@reistje: vind ik vaak de*
lincoln zegt
Top ..
Wel het uiterlijk maar niet de 1op8 ..
Vind het serieus mooier dan het standaard maatpak ..
bonzoo zegt
Leg wat rooitjes bij en je hebt een dikke Fiesta ST! Met 182 pk’s! Ik zeg doen!
mazdarx zegt
Toch jammer dat Ford dit doet, het ST merk word hierdoor minder speciaal. Verder wel mooi uitgevoerde modelletjes zo. Ford maakte bijvoorbeeld al de Fiesta Red/Black edition, die hadden dan de grill, spoiler en skirts van de ST.
Voor echte liefhebbers maakt dit toch niet uit trouwens, die zien het verschil echt wel tussen een echte ST en een ST-line.
Dutchdriftking zegt
Kan wel, blijft zielig.
tjorque zegt
S-line
St-line
R-line
M-pack
…
en dan een stinkende dieselgate 3cilinder
Pffff willen maar niet kunnen…
phaeton zegt
En over twee jaar de opvolger bij de dealer, waardoor je jaloers bent dat de buurman een nieuwer model heeft.
davelepeef zegt
Het grote nieuws is dus het feit dat het nu pakketten zijn. Ford had altijd al z’n stylingpakketten alleen worden die amper verkocht. Daarbij zijn dit gewoon niet dezelfde looks als de ST’s, dus nep kan ik het ook niet noemen. Prima juist, dat er een ander sausje over gegoten kan worden. Het schreeuwt nou ook niet direct autosport, vind het vrij subtiel. Er zit vast geen blits logo met “sport” op de zijkant (hoi BMW, MB)…