Na de gewone Focus was nu ook de ST aan een facelift toe. Ford onthult zijn 250 pk sterke kanon, dat er bovendien voor het eerst ook dieselgestookt komt, in dat geval krijg je 185 pk/400 Nm.
Minder verbruik
Niet alleen de sterke zelfontbrander, die om begrijpelijke redenen niet STD maar ST TDCi wordt genoemd, bespaart brandstof, ook de benzine-ST boette dankzij start-stop 6% aan verbruik in. De auto komt met een vernieuwd chassis, opnieuw afgestelde wielophanging en stuurinrichting en moet hiermee de limieten nog verder verleggen. Voor de compleet nieuwe motorfamilie lijkt het model iets te vroeg te komen.
Uiterlijk onderscheidt de ST zich door een set nieuwe (optionele) 19 inch velgen, scherper getekende koplampunits voor de boze look, de ST-badges en dubbele centrale uitlaat. Voor de facelift werden de achterveren van de vorige ST 1-op-1 overgenomen, de voorveren zijn nieuw. Daarnaast zijn de schokdempers rondom sportiever afgesteld, wat de rijbeleving in combinatie met de modelspecifieke stabilisatorstangen ten goede moet komen.
Het dieselmodel neemt het op tegen auto’s als de Golf GTD, waarmee het zich qua vermogen kan meten. Toch hadden we het leuker gevonden als Ford de diesel tot 200 pk had geschopt, zeker omdat er bij de concurrentie een krachtiger diesel zit aan te komen.
De Focus ST facelift debuteert vandaag op het Goodwood Festival of Speed.
Ford Focus ST | Ford Focus ST TDCi | |
---|---|---|
Maximumvermogen | 250 pk @ 5.500 tpm | 185 pk @ 3.500 tpm |
Maximumkoppel | 360 Nm @ 2.000 - 4.500 tpm | 400 Nm @ 2.000 - 2.750 tpm |
Topsnelheid | 248 km/u | 217 km/u |
Transmissie | 6 MT | 6 MT |
0-100 km/u | 6,5 s | 8,1 s |
Verbruik gemiddeld | 6,8 l/100 km | 4,4 l/100 km |
CO2-uitstoot gemiddeld | 158 gr/km | 114 gr/km |
Beschikbaarheid | begin 2015 | begin 2015 |
bollegek zegt
Ik vind die diesel wel een beetje weinig vermogen hebben. Dat is meer een warme hatch maar niet echt hot.
Rob zegt
@bollegek:
Met 185pk heeft ie precies evenveel vermogen als de Golf GTD, dat zou ook wel precies de bedoeling zijn geweest….
ds3thp zegt
@bollegek: tegenhanger van de Golf GTD hè!
Die heeft 184pk dus die zijn goed aan elkaar gewaagd qua vermogen!
davelepeef zegt
@bollegek: hot hatches moeten toeren draaien, daar zit je met een diesel gewoon verkeerd. Maar toch denk ik dat 400Nm voldoende lol op kan leveren voor de sportievere leaserijder ;)
tupperware zegt
@davelepeef:
Dat hothatches flink toeren draaiden is helaas voltooid verleden tijd, zelfs de benzine versie levert zijn max. bij 5500 tpm.
Oh, wat mogen wij liefhebbers Brussel toch dankbaar zijn.., NOT.
jzaero zegt
@tupperware: tegenwoordig tunen fabrikanten zo hun auto’s dat ze bij 5500 toeren al geen power meer hebben, zo ook bijvoorbeeld de BMW turbo 4 cilinders. Bij de Fiat 500 twinair 85 hebben we dat ook, liep eerst niet verder dan 5500 toeren, nu hij gechipt is door Savali loopt ie door tot 6500 en geeft ie ook pas op bij 6250 volgens de dynosheet. Zuinig he tegenwoordig
erce zegt
@bollegek: Ja, die diesel is wel een beetje jammer. Mijn 520d, wat toch wel een beetje de instapper van de 5serie is, doet het al beter…
bollegek zegt
@erce: Als ze hem gewoon net zo dik als een echte st zouden willen maken hadden ze er beter 220PK of meer in gedaan. Nu is het een lauwe hatch wat de normale st alweer een stuk minder spotwaardig maakt en de leaserijders chippen hem toch wel om.
mashell zegt
@bollegek: bij een diesel heb je natuurlijk wel minder pk’s nodig vanwege het koppel. Met veel pk’s kun je je heel snel, met veel koppel heb je veel plezier.
motoragent zegt
@mashell: Inderdaad, vandaar de uitdrukking: Torque wins races, horsepower sells cars.
super zegt
@motoragent:
ooit van een versnellingsbak gehoord? Benzinemotoren hebben nog steeds een superieure vermogens/gewichts verhouding
bollegek zegt
@mashell: Maar het koppel moet vooral goed te benutten zijn, niet over een beperkt toerenberijk. Maar ik zal er eerst zelf mee moeten rijden om te kunnen beslissen of die lading aan koppel het tot een leuke auto maakt.
mrrallycross zegt
@erce: bmw 5 serie is ook wel goed te vergelijken met een focus…
mcshine zegt
@mrrallycross: Zo’n hothatch is juist bedoeld om het de “big boys” lastig te maken. 8.5 sec naar 100 is echt te traag voor het ST badge waardig te kunnen dragen.
bisazza zegt
@mcshine: sterker nog… Je verliest het nog van een 320i efficient dynamics met 16″ kleuterwielen
bollegek zegt
@mrrallycross: Het is inderdaad niet vergelijkbaar. Maar wat hij bedoeld is dat de instapper van de 5 serie al meer vermogen heeft dan deze snelle focus. Dat had dus meer kunnen zijn.
erce zegt
@bollegek: Dankjewel bollegek. Dat was wat ik bedoelde.
supersim200 zegt
Ik vindt hem in het grijs 10 keer mooier dan in het geel
ardonjr zegt
@supersim200: Beetje jammer dat 90 procent van de leasewereld er ook zo over denkt..
supersim200 zegt
@ardonjr: dat antraciet ziet er gewoon veel dikker uit
tupperware zegt
@supersim200:
Antraciet?
Dat is Komo grijs, alleen het logo nog op de deuren en jij durft hem echt niet in de buurt van een vuilbak neer te zetten..
mashell zegt
@supersim200: Huh? Staat er ook een grijze op de foto dan? Laten we eerlijk zijn, dit soort auto’s is er niet voor de grijze muizen. Daarvoor heeft Ford heel leuke driecilinders.
ds3thp zegt
Moet zeggen, die Antraciet kleur icm zwarte velgen doet hem wel goed!
Ben benieuwd hoe zoiets nou rijdt t.o.v. Bijvoorbeeld een Megane RS.
tupperware zegt
Lekker kleurtje voor een hothatch, het is geen grijze muizen uitvoering en dat mag best bekrachtigd worden met een flitsend kleurtje.
Zou hij ook leverbaar worden in dat Kermit groen van de vorige RS?
Rene95 zegt
Ziet er zo op het eerste gezicht top uit, zeker een verbetering t.o.v. de huidige, zeker als je naar de voorkant kijkt. Ben echt heel benieuwd naar meer foto’s. Toch wel een potentiële opvolger voor m’n huidige Fiesta over een paar jaar.
Alleen een beetje jammer dat dit type Focus niet als 3-deurs beschikbaar is.
Oja en de uitlaat? Ik hoop toch stiekem dat dat niet weer zo’n Star Wars pijp is…
Verder vindt ik hem tof! Zeker zo in het grijs!
mclarenf1lm zegt
Ziet er errug goed uit, lijkt me een geweldige gooi-en-smijt wagen.
henkhupelschoten zegt
Ziet er goed uit! Maar toch, doe mij maar een Opel Astra opc, ziet er toch het beste uit .
C6_R zegt
Neemt toch wel een beetje de sjeu weg van een ST als er ook eentje komt die substantieel trager is, maar er wel hetzelfde uitziet…
escort77 zegt
Sexually transmitted diseases (STD)
Ik moest m ff googlen voor ik de grap doorhad ;-)
phaeton zegt
@escort77: Of van ‘standard’, terwijl het het topmodel van de range is.
gash zegt
Een Focus is een heerlijke rijdersauto. In Nederland echter altijd al zwaar ondergewaardeerd. Zal dan ook wederom geen verkoopkanon worden. Nederland rijdt véél liever in bijv. een 14%-Octavia.
bosje zegt
Die scherpere neus ziet er veel beter uit, oogt meer als een geheel nu.
De diesel-ST heeft tegenover de benzine versie wel wat weinig pk, maar zal alsnog een lekkere smijtbak zijn. Ben benieuwd wat die gaat kosten in ons belastingparadijsje..
rd1991 zegt
Veel beter die facelift. Dat kenteken in die grille was geen porem, krek als de Mazda3.
lars7 zegt
Wanneer komt zoiets nu is in een 4 wheel drive.
tupperware zegt
@lars7:
Hopelijk nooit, een hothatch is en blijft een FWD, en RWD mag natuurlijk ook.
AWD is in dit segment vloeken in de kerk en eigenlijk voor lieden die niet kunnen rijden.
Ik zou het echter wel geinig vinden als ze met een Fiesta WRC voor de straat zouden komen, maar dat zal waarschijnlijk nooit gebeuren..
jeffreym3 zegt
@tupperware: ik neem aan dat dit je eigen mening is?
De R32 is van begin af aan al een echte hothatch. Ook 4×4.. Niemand heeft ooit beweert dat een hothatch fwd of rwd hoort te zijn.
IK VIND dat alle hothatches rwd moeten hebben. Dit zal ze een stuk leuker maken. Snel over de nurburgring wil niet zeggen dat het ook leuker is.
tupperware zegt
@jeffreym3:
Als je de geschiedenis van de hothatch er even op na slaat dan zie je louter lichte voorwielaangedreven auto’s waar het goed mee spelen was. Compromisloze ragbakkies dus.
Een 1600kg zware Golf past niet in dat plaatje.
RWD vind ik ook prima, maar echte rwd hothatches zijn er nooit geweest. Nu kan je aankomen met de 1 serie BMW maar ook die is eigenlijk al te groot te zwaar en niet gefocust genoeg om onder die noemer te plaatsen.
jeffreym3 zegt
@tupperware: volgens jouw beredenering bestaan er helemaal geen hothatches meer.
R32 is trouwens 1450KG.
berlinetta zegt
@lars7: Wanneer Audi Ford overneemt, nooit dus.
OT: na de facelift ziet hij er een stuk beter uit. De dieselversie vind ik dan wel weer wat tegenvallen.
pvanderw zegt
@lars7:
De nieuwe RS wordt 4X4 ;)
tupperware zegt
@pvanderw:
Eerst zien dan geloven, dat gerucht ging bij elke Focus RS en toch waren ze tot nu toe FWD.
Hupke zegt
@tupperware:
Ik heb nochtans ook gehoord uit goede bron dat er een AWD focus RS project is.
tupperware zegt
@Hupke:
Dat kan, ik lees echter al 15 jaar in de bladen dat Ford nu toch echt met een Escort Cosworth opvolger komt en dat hebben ze dan allemaal uit zeer betrouwbare bron..
Ik blijf voorlopig bij mijn, eerst zien..
Hupke zegt
@tupperware:
Of die er komt durf ik niet te zeggen en mijn bron al helemaal niet.
Maar er zou op dit moment een AWD (bias naar achteren ondanks de transversale motor) project zijn op ford focus basis.
Dus ze zullen het alleszins aan het overwegen zijn.
fortuna zegt
@pvanderw: yeah, I drove one, speciaal systeempje, kan best nog wel leuk worden. En de D-ST was vooral leuk in 200 pk uitvoering en zonder interieur, lekker overstuurd.
gregorius zegt
Ze hadden m gewoon STD moeten noemen: krijg je leuke grappen en gratis aandacht. Ook zal die versie voor eeuwig worden herinnerd!
phaeton zegt
@gregorius: De vorige Mondeo heette ook ST TDCI, dus zo gek is het niet.
sandniggah zegt
GESLAAGD nu de prijs en de kwaliteit beoordeling
TheVeenmeister zegt
Die grijze is erg geslaagd met die wielen! Top!
Hupke zegt
Ik heb er al eens mee mogen spelen, verdomd snel zo’n ding.
Wie die uitspraak deed ben ik al vergeten, maar diegene die zij dat moderne hothatches sneller zijn dan 30 jaar oude supercars is alleszins geen leugenaar.
Ik zou het onding wel nooit kopen, op een gesloten parcour is het ongelofelijk leuk maar op de weg denk ik dat het minder plezant zou zijn.
nickjdeg zegt
Hij is echt mooi, strakkere neus erg mooi en het interieur is een stuk beter dan de vorige niet meer zoon klein scherm.
pikes83 zegt
Mooie auto alleen dat dashboard UGLY!!!!! Lijkt wel of ze mijn oude stereotoren from the 90’s! !!! In dat dashboard hebben gepropt.Ford kijk naar MAZDA!!! Zo maak je een dashboard. Voor de rest mooie auto.
dawwg zegt
@pikes83: Ehhhh, het interieur van de Mazda 3 is toch echt vrijwel een 1-op-1 rip van het Audi A3 interieur.
pikes83 zegt
@nou nee niet echt vrienddawwg:
imba zegt
Die Aston Martin voorkant blijft er belachelijk uitzien.
dawwg zegt
Die diesel is echt ruk; de concurrentie is schoner, heeft 20% bijtelling en is minstens een seconde sneller naar de 100 (Golf GTD, Volvo V40 D4, Mazda3). Tel daar het inferieure interieur bij op en in NL gaat de diesel zeker een flop worden …
tupperware zegt
@dawwg:
Volgens mij heb jij een niet verwerkt jeugdtrauma aan Ford overgehouden..
Dan kan je voor in therapie hoor.
rolov zegt
Erg nice! Niet in het geel maar als de sleutels door de brievenbus zouden komen zou ik er blij in rijden;)