De Ford Focus ST Edition is de dikste ST die een RS-variant moet opvbangen.
De Ford Focus RS is een van de meest hardcore auto’s in zijn klasse. Daar waar een Golf R altijd redelijk behoudend en bescheiden is en een Mégane R.S. een verfijnd precisie-instrument, is de Focus RS een lekkere onbehouwen vlegel. De Golf R is aanvankelijk meer een Zwitsers zakmes. De Mégane R.S. is echter een Samurai-zwaard. De Focus RS, dat is ten slotte een stapel bakstenen. Niet verfijnd, wel effectief.
Helaas komt er geen Focus RS ditmaal. Nu zegt Ford dat wel vaker. Ook bij de DBW, DA3 en DYB generaties werd het model telkens uitgesteld. Maar nu komt er écht geen Focus RS. Te duur om te maken, te weinig afnemers en het ergste: te veel CO2. Gelukkig is er met de Ford Focus ST Edition een doekje voor het bloeden.
Babyblauw
Het is niet zomaar een speciaaltje in een geweldige babyblauwe lakkleur. Het moet volgens Ford ook daadwerkelijk een betere Focus zijn om hard mee te rijden. Kijk, dat horen we graag! De speciale editie is namelijk standaard voorzien van een schroefset van Ford Performance. De voorzijde staat nu 10 millimeter lager, de achterzijde zelfs 20 millimeter.
Daarbij zijn de dempers 12% stijver qua rebound. De veren zijn 50% straffer dan standaard. Dit zijn volgens Ford de beste settings, maar je krijgt een document mee waarop staat hoe je je onderstel het beste kunt afstellen afhankelijk van de ondergrond. Handig!
Ook moeten de wielen zorgen voor een beter rijgedrag. Ze zijn een stukje lichter dan de standaardwielen. Dit zorgt dientengevolge voor een gewichtsreductie van 10% qua onafgeveerd gewicht.
Motor Ford Focus ST Edition
Als het gaat om prestaties op papier verandert er niet veel. Gebleven is de 2.3 liter grote EcoBoost-viercilinder met 280 pk. Dankzij een elektronsch sperdiff kun je in 5,7 seconden naar de 100 km/u knallen. De topsnelheid is uiteraard begrensd op 250 km/u.
Je kunt de Ford Focus ST Edition herkennen aan enkele hoogglans zwarte details. Dat is uiteraard helemaal in anno 2021. Zo zijn de spiegelkappen, grille, achterspoiler, diffuser en het dak in hoogglans zwart afgewerkt. In combinatie met de babyblauwe lak en zwarte wielen is het de perfecte auto als je deze Range Rover Sport Ultimate Edition ook in de garage hebt staan.
De Ford Focus ST Edition gaat waarschijnlijk niet naar Nederland komen. Voor nu is auto namelijk alleen in het Verenigd Koninkrijk aangekondigd en gaat ‘ie 35.785 pond kosten. Wellicht dat je de onderdelen los kunt bestellen om zo je eigen versie in Nederland te bouwen. Het is overigens niet de eerste ‘ST Edition’, want nog niet zo lang geleden introduceerde Ford de Fiesta ST Edition.
Meer lezen? Dit kosten 5 leuke Fords in de private lease.
towi1989 zegt
Van het weekend toevallig nog gezocht naar jong gebruikte Focus ST’s van dit model, maar (weer) terneergeslagen naar bed gegaan na het vergelijken van NL vs DE prijzen. Helaas is deze generatie FoST nog te jong om import interessant te maken.
Ik zal er echter niet wakker van liggen dat bovengenoemde special aan ons voorbij gaat.
Specht zegt
Leuk ding. In Engeland weten ze sportieve varianten nog wel te waarderen. Ik mag rond november met een Focus wagon155pk mhev ST line gaan sturen als gezinswagen.
willeme zegt
@godfather: Hallo Godfather. Wat attent dat je ons toespreekt in gebiedende wijs :D. We zijn ervan op de hoogte en ermee bezig. Het is nogal een lastig euvel in de app. Ik kan ook niet beloven dat het vandaag of morgen is verholpen. Als je even je rekeningnummer noteert, zullen wij je geld terugstorten. ;-)
godfather zegt
@willeme: die gebiedende wijs begrijp je wel; je bent immers de godfather of niet;)
Gratis (mbt opmerking rekeningnummer) betekend trouwens nog niet dat het zo ruk hoeft te zijn….
Verder ben ik best aardig hoor;)
Capice…..
(Serieuze noot: bedankt voor de reactie en ik hoop dat het snel verholpen is. Het is toch echt wel bloedirritant).
willeme zegt
@godfather: we zijn er serieus mee bezig, maar ook met een paar andere dingen. Dus ik kan geen belofte doen over hoe lang het duurt voordat het verholpen is. De kans bestaat namelijk dat het probleem al op een andere wijze gefixt wordt ;-).
Betreft gratis: de app is een gratis service. Dat kost veel geld en levert niet zoveel op. Sowieso gebruikt praktisch iedereen de mobiele website. Iedereen heeft tegenwoordig een deugdelijke smartphone én een goede verbinding. Daardoor zijn apps minder noodzakelijk (en gebruikt bijna niemand de app nog).
Dus zie de website als het bier in de kroeg, de app zijn de nootjes ;-).
godfather zegt
@willeme: ik ben benieuwd waar je naar hint, maar laat mij verrassen.
Ik sta er echter wel van te kijken dat men massaal de mobiele site gebruikt ipv een app. Vind dat zelf zoveel handiger en overzichtelijker. Tevens “bind” het ook meer; in een moment dat ik niets te doen heb open ik altijd wat nieuws apps, en doe dat niet in de browser. Blijkbaar is dat enkel godfather-niveau ;p
Leuke inzichten en bedankt voor je inhoudelijke reactie! Succes met de ontwikkelingen van een volger sinds….2006,2007 ergens??
nikilaudaferrari zegt
@willeme: Ook ik vind de app vele malen fijner dan de (mobiele) website. Ik ben zelf ontwikkelaar en ik weet hoe lastig het is om verschillende platformen te onderhouden. Maar àls je dan besluit om een app naast je website neer te zetten, dan zou het ook gewoon goed moeten werken. Anders moet je het niet doen vind ik. Ik heb al lange tijd het gevoel dat de app er maar een beetje bij bungelt en dat bugs en irritante quirks niet worden opgelost. Ik ben niet zo direct als bovenstaande reageerder, maar ik heb ook al een aantal keer aangegeven dat video’s bijvoorbeeld slecht werken. Mijn opmerkingen zijn altijd netjes geweest denk ik, maar toch zijn mijn opmerkingen een paar keer uit de comments verwijderd. Wat mij dan de indruk geeft dat jullie het niet willen horen.
Ben super blij met alle content die jullie maken voor ons, maar terechte kritiek moet je toch ook kunnen geven?
willeme zegt
@nikilaudaferrari:
De site heeft inderdaad de grootste prioriteit. Verreweg de meeste mensen bezoeken de site via de site. Altijd al zo geweest. We hebben het echt over meer dan 95%. Aangezien er meer telefoons en versies van besturingssystemen op een app moeten werken, heb je met een app wel erg veel werk eraan. Uiteraard zijn we aan het werken aan een oplossing. In de tussentijd is de app, met enkele gebreken helaas, te gebruiken. Het pop-up dingetje kun je direct wegklikken.
Nogmaals: die app is een gratis service. Volgens mij zijn we nog de enige automotive website die nog een app gebruiken. Andere media hebben deze al (lang) afgedankt. We zijn aan het werken aan een oplossing, die wellicht meerdere dingen in een keer oppakt. Het is niet zo dat we met twee dagen werk alles in een keer opgelost hebben. De uitdaging is (veel) groter dan dat.
Betreft de reacties: als die niet te maken hebben met het onderwerp, wordt dat inderdaad weggehaald. Dat zal met deze reacties ook gebeuren. Daar is een logische verklaring voor: het is immers niet relevant voor het onderwerp. Als je kritiek wilt geven, ben je overigens van harte welkom om deze naar tips@autoblog te sturen. Uiteraard zullen we je dan te woord staan. Ook dat is weer een gratis service ;-)
Dutchdriftking zegt
@willeme: Is dit niet een beetje oorzaak en gevolg? Omdat de app vaak niet ideaal werkt (bij mij op Andriod gelukkig redelijk) gaan we maar de browser in. Daarnaast zal de pagina ook nog veel via de pc in de tijd van de baas bezocht worden natuurlijk. Zoals je al aangeeft, het is een gratis dienst, dus we mogen niet te veel mopperen. Zelf zou ik overigens weer graag donateur worden zonder reclame. Gaat dat ooit nog terug komen?
willeme zegt
@dutchdriftking:
App-bezoek is altijd heel erg laag geweest. Hooguit een paar procentjes in het meest gunstige geval. Meer dan 5 is het nooit geweest volgens mij. Het is dus echt een gratis service naar de fanatieke bezoekers (de app wordt voornamelijk gebruikt door de reageerders, waardoor het lijkt alsof ‘iedereen’ de app gebruikt ;-)).
Dat abonnement is nu technisch niet mogelijk, maar zou wel geweldig zijn!
Alexter zegt
@godfather: betekent is in deze zin geen voltooid deelwoord. Ik zou pas een grote mond hebben als ik t grammaticale gedeelte in orde had.
godfather zegt
@willeme: dat van de gebiedende wijs: je bent de godfather of niet hé…
Daarnaast betekend gratis (gezien je opmerking rekeningnummer) nog niet dat iets ruk hoeft te zijn. Dit kan/zal ook impact hebben op andere verdienmodellen.
Capice…;)
Serieuze noot: bedankt voor je reactie en ik hoop dat het snel verholpen is. Het is namelijk wel echt mega irritant!
godfather zegt
@godfather: oh, en een edit knop zou ook geweldig zijn ivm dubbel post (kreeg daar ook foutmelding van, maar dat kwam door internet hier).
allesmetturbo zegt
Lijkt me een heerlijke auto om mee te trappen op b-wegen
bassrt zegt
Hebben ze met de MK8 fiesta ook gedaan. Vind persoonlijk het geen toegevoegde waarde hebben tenzij je een unieke kleur wilt vanaf fabriek. Maar sturen doen ze st versies van Ford zeker, dus zoek je een leuk rijdende auto moet je zeker bij de Focus of fiesta st zijn.
okdoei zegt
@godfather: nie zo veel porno downloaden, heb nergens last van en ook iphone en een app.
godfather zegt
@okdoei: als ze dat nu eens afspeelden ipv een zwart filmpje met niks…..dan konden we nog eens praten.
MarcoM zegt
Kun je zeggen wat je wilt, maar het is wel een schitterende auto.
Dutchdriftking zegt
Hij is fijn. Nog even langs een gerenomeerde tuner, en je hebt alsnog 350pk. Is het bijna een RS.
snowgasm zegt
@dutchdriftking: 365 inmiddels ;)
st33fie zegt
@godfather: en als ze dan toch bezig zijn, laat ook ff de zoom optie een opfrisser krijgen. Dat perse twee vingers zoomen is onhandig
mark_mulder zegt
Ik ben toevallig op zoek naar een auto in het segment, maar zolang alle 280pk’s naar de voorwielen gaan denk ik toch dat ik me richt op de concurrentie waar het vermogen wel over 4 wielen verdeeld wordt (Audi S3, Golf R, bmw 135m, merc A35). En qua looks moet ik ook zeggen dat het een beetje net niks is. Niet het extreme van bijvoorbeeld een civic type-R, en ook niet de klasse van een merc A35 of een S3. Een beetje van alles, maar op alle fronten toch ook weer net niet.
geenidee zegt
@mark_mulder: klinkt alsof je er nog niet mee hebt gereden. Als je de mogelijkheid hebt: zeker doen ;)
mark_mulder zegt
Ik ben inderdaad nog niet aan proefritten begonnen. Ik ben momenteel het financiele plaatje voor de modellen die me het meest aanstaan aan het vergelijken (met de Audi S3 sedan bovenaan mn lijstje en de golf R er net achter).
Zodra dat me duidelijk is wordt het tijd om wat afspraken te gaan plannen voor wat proefritjes. Ik zal deze focus daar zeker in meenemen. Dat hij nog met een handbak geleverd wordt is wel een onderscheidend punt. Bij de audi bijvoorbeeld zit je vast aan een automaat, of je het nou leuk vind of niet.
bernoulli zegt
Toen de Focus op de markt kwam, vond ik het in ST (line)-trim echt een tof ding (als hatch, de station vind ik een rare auto). Als ik hem nu zie dan valt me op dat hij ontzettend snel verouderd. Nog steeds leuk om te zien, maar niet modern.