Begin dit jaar kondigden we aan dat de Ford Focus ST meer vermogen zou krijgen, maar ik heb helaas slecht nieuws voor je, want het vermogen van de 2,5 liter 5-cilinder turbomotor blijft steken op 225 pk en dus niet de 260 pk waar we op hoopten (even langs de chipboer?). Desondanks toch nog wel een lekker smijtijzertje, dat vanaf nog geen 35K voor jou is.
In april arriveert de Focus ST bij de Nederlandse dealers, maar hij is per direct te bestellen in een drie- en vijfdeurs hatchback uitvoering, vanaf respectievelijk € 34.375,- en € 34.975,-.
Ik geef het woord aan Ford zelf:
Begin dit jaar heeft Ford de compleet vernieuwde Focus in Nederland geïntroduceerd. De nieuwe driedeurs en vijfdeurs hatchbacks, de vierdeurs sedan én de ruime Wagon worden inmiddels aan de eerste klanten in Nederland afgeleverd. Binnenkort is het de beurt aan de indrukwekkende Focus ST.
Energie in beweging
De Ford Focus ST is voorzien van het nieuwe ´kinetic Design´ dat ook is toegepast op de overige varianten van de nieuwe Focus. Rijdynamiek is één van de allersterkste punten van de Focus en zeker van de dynamische ST. Het ´kinetic Design´ brengt die dynamiek nu nog meer tot uiting in het ontwerp van de auto. De nieuwe voorbumper, met de grote grilles en de nieuw ontworpen mistlampen, springt direct in het oog. Aan de zijkant onderstrepen de brede side skirts het verlaagde sportonderstel van de ST en gaat de aandacht vooral uit naar de unieke, gerestylde 18 inch lichtmetalen wielen. De nieuwe achterbumper met de geïntegreerde diffuser en de twee fraaie uitlaten ronden het nieuwe uiterlijk van de ST af.
Het interieur van de Ford Focus ST is ook vernieuwd. Naast het nieuwe instrumentarium met kokervormige instrumentenclusters, de nieuwe middenconsole en tal van sportieve details die het ST-gevoel nog verder versterken, onderscheidt deze extra sportieve Focus-versie zich van de overige uitvoeringen door een aanvullend instrumentenpaneel dat bovenop het dashboard is gemonteerd. Daarop zijn onder andere de turbodruk, de oliedruk en de olietemperatuur af te lezen. De hemelbekleding is in zwart uitgevoerd.
Krachtigste Focus ooit
De nieuwe Ford Focus ST is met zijn 225 pk (166 kW) sterke 2.5-liter 20v 5-cylinder turbomotor de krachtigste Ford Focus ooit gebouwd. De maximale trekkracht van 320 Newtonmeter is dankzij die turbo al vanaf slechts 1.600 toeren beschikbaar. Deze ST-motor is gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak en hij is goed voor een topsnelheid van ruim 240 km/u. De acceleratie van 0 tot 100 km/u neemt slechts 6,8 seconden in beslag.
Indrukwekkende standaarduitrusting
Wat onveranderd is gebleven aan de nieuwe ST is zijn indrukwekkende uitrustingsniveau. Standaardfeatures zijn ondermeer ESP (Electronic Stability Program) met EBA (Electronic Brake Assist) en Traction Control, airconditioning, unieke 18-inch lichtmetalen wielen met 225/40 laagprofielbanden, een dubbele verchroomde sportuitlaat, Recaro sportstoelen, extra meters voor de oliedruk, olietemperatuur en turbodruk, een regensensor, een automatisch dimmende binnenspiegel, een audiosysteem met CD-speler, een dakspoiler en de FordPower button om de krachtige vijfcilinder turbomotor te kunnen starten.
De nieuwe Ford Focus ST is met een keur aan opties verder te personaliseren. Zo kan er bijvoorbeeld worden gekozen voor state-of-the art audio- en navigatiesystemen, een Recaro achterbank en opvallende ´GT-striping´. Naast de bekende tri-coat metaallak `Electric Orange` is nu ook de onderscheidende tri-coat metaallak ´Electric White´ verkrijgbaar.
Vanaf april in Nederland, nu al te bestellen
De nieuwe Ford Focus ST arriveert in april in Nederland, maar is nu al bij de Nederlandse Ford-dealers te bestellen. De ST is leverbaar als driedeurs en vijfdeurs hatchback, vanaf respectievelijk € 34.375,- en € 34.975,-.
Roadronner zegt
heel erg vet, doe mij die maar! beter dan de golf ;)
AMG zegt
Kom maar op, Golf GTI!
Aqualung zegt
@ Roadronner
Doe mij die ook maar! Ziet er zeker niet verkeerd uit. Stoer die oranje kleur:)
LilJeezy zegt
@roadronner
ben ik met je eens! :D
hij ziet er wel strak uit met dat oranje!
willem zegt
is dat niet de T5 van Volvo dat daar inligt?
lambofreak zegt
Oranje kleur is wel mooi inderdaad…
In een andere kleur zou je denken dat het een gewone Focus is :-)
jamesBROWN zegt
waar we op hoopten
:)
Rik L zegt
donders das wel goedkoop zeg :D stukkn mooier dan de vorige st :)
@Willem: dat is inderdaad de zelfde motor als in de c30/s40 t5. alleen deze heeft een ander toerenberijk, ecu aangepast door ford.
Jorden zegt
@ willem
Ja de motor is oorspronkelijk van volvo…
het interieur van de Golf kan zowiezo niet tippen aan die van de ST!!!
erg strak! even als de oranje lak!
Bas zegt
Volgens mij een heleboel auto voor je €.
Laat maar deze kant op komen :)
Rik L zegt
je kan trouwens deze motor ook lkkr laten chiptunen dan heeft ie 270pk voor maar €500. :) (bron: http://www.ziptuning.nl/chiptuning/Ford-Focus-ST-226-pk.html#header )
vr6 rijder zegt
Willem, ja klopt. weinig veranderd dus.
Kees zegt
@Jorden… Het interieur van een golf tipt op alle opzichten aan die van de ST!
Ik weet niet of je wel eens naar het materiaal gebruik hebt gekeken van de focus … het is nog net niet amerikaans
Rik L zegt
@vr6 rijder: ja daarom heet het dus een facelift, alleen uiterlijke dingen dan (meestal) aangepakt
Mattie zegt
mmm, ben ik toch niet zo mee eens… ivm het materialen gebruik. Heeft de Golf er dan ook zo een “anti-allergisch” labeltje ophangen?
Ah ja, is waar, de golf heeft er totaal niets ophangen… excuses.
en nu je het zegt, is echt wel mooi hoor, dat ik daar altijd naast heb gekeken:
nog even wat nieuws:
Willy zegt
dit is de motor die ook in de volvo S60 ligt neem ik aan
Rik L zegt
@Willy: in de s60 ligt deze 2.5L motor ook, alleen als 2.5T. (bron: http://www.autoweek.nl/carbasedata.php?cache=no&vpos=&id=32664&cache=no )
de t5 in de s60 is een 2.4L motor met 260pk (http://www.autoweek.nl/carbasedata.php?cache=no&vpos=&id=32615&cache=no )
Berbertje zegt
WOUTER BOLLEN mensen wie snapt dat nou niet ? hij heeft overigens ook nog een ford st 300 :P Geteund ja FORD TUNER !
Marcel zegt
@ Kees.
Dan heb je zeker nog niet in de nieuwe Focus gereden.
De afwerking is dusdanig hoog dat het bijna niet afwijkt van de duitse concurentie. En volgens de autobladen zelfs meer kwaliteit biedt in verhouding tot de prijs.
Stickler zegt
Oké, zeer off topic, maar dit moet me even van het hart. Kunnen autoliefhebbers echt niet schrijven of doen jullie het erom? Werkelijk bijna elke bijdrage, hoe kort ook, bevat een joekel van een spel- of taalfout. Een beetje meer zorgvuldigheid graag, of is dat te veel gevraagd? Je bent tenslotte te gast op dit forum.
Mocht je me niet geloven, dan volgt hier een kleine bloemlezing:
willem
is dat niet de T5 van Volvo dat daar inligt?
is dat niet de T5 van Volvo DIE daar in [spatie] ligt?
Rik L
toerenberijk
toerenberEIk
Jorden
het interieur van de Golf kan zowiezo niet tippen aan die van de ST!!!
het interieur van de Golf kan zowiezo niet tippen aan DAT van de ST!!!
Het interieur van een golf tipt op alle opzichten aan die van de ST!
Het interieur van een golf tipt IN alle opzichten aan DAT van de ST!
Marcel
concurentie
concuRrentie
Robert zegt
Nette bak blijf ik het vinden, alleen niet in oranje ;) Oh en no offence, maar de prijzen waren al een paar weken bekend, werden tegelijkertijd uitgegeven met de prijzen van de vernieuwde Focus CC.
bp zegt
wel erg duur
victor zegt
begrijp het helemaal van ford, die rs meot natuurlijk wel een verschil hbbn van 50pk met dees
Citrofiel zegt
@ Stickler; Ik probeer mijn bijdragen netjes te houden, maar ook bij mij sluipen er wel spelfouten in, of eigenlijk vooral typfouten. De fout van Marcel lijkt me daar een voorbeeld van. Trouwens, bij een niet al te serieus (genomen) forum hóeft niet alles netjes wat mij betreft. Hoewel… De fouten die Rik en Jorden maakten zijn wel wat over de grens wat mij betreft.
Wat ik overigens nog veel belangrijker vind is grammatica, en dan met name de interpunctie. Er zijn af en toe mensen die totaal geen leestekens gebruiken in hun reacties, dat vind ik veel storender dan spelfouten. Maar oke. Genoeg gemierenneukt. (Hmm, zou die wel correct zijn? ;) )
Cadet reit beeturrr zegt
@everybody
Ik vindt dat Stickler wel gulijk heeft, met zijn verhaal over spelvauten…
Misschienn moet hij onderweizer worden… Net als ik.
Majinstar zegt
Wacht een jaar langer, nadat je 34.975 € heb gespaard en je kan een C320 of 325i halen.
Citrofiel zegt
We hebben hier de oorzaak gevonden van de domme scholieren in Nederland! ;)
Wollie zegt
Beste sturende aanbieding in zijn soort!
Solstice zegt
@Citrofiel: het is mierengeneukt, niet gemierenneukt ;-)
En zowiezo is sowieso niet met z’s maar met s’en, want Duits :-P
Rutger zegt
Ik vind de ST geen koopje! Het is een prima wagen met een leuk uiterlijk maar het interieur is echt nog niet van het niveau van de Golf GTI. De oranje kleur staat hem goed desondanks zijn er maar weinig ST rijders die de auto ook daadwerkelijk in deze kleur bestellen. Ik heb er tot nu toe slechts één in deze kleur gezien en dat was een demo auto van Pioneer (of Kenwood of..)!
De GTI begint met een vanafprijs die 5.000 euro lager ligt en daar kan je een GTI behoorlijk mee aankleden of motorisch opwaarderen.
Yuri zegt
Lijk me een zeer leuke auto voordat geld! Doe mij wel maar de blauwe met witte striping :). Die motor wat erin ligt, is toch ook dezelfde als de 850 T5 indertijd had, nu zit die dan in de c30 en s40 T5 geloof ik..? Dat is wel een heerlijke motor, mijn vader had een 850 T5 ook wel een paar keer aardig mee kunnen toeren, die motor heeft ook een heerlijk aggressieve (goed geschreven..?) roffel als hij eenmaal op toeren komt! Ik kan me wel herinneren dat bij de volvo 850 T5 het maximale koppel wel wat later inkwam, dus Ford heeft toch iets aangepast…
Barry330cd zegt
Afgezien van de taalfouten van sommige kan ik me ook inhoudelijk weleens storen aan personen die ongefundeerd zomaar wat roepen en niet de moeite nemen om een artikel te lezen, laat staan de reacties van anderen bestuderen.
On topic: Wat een prachtige Ford, hier kan imho de Golf GTI bij lange na niet aan tippen, niet qua looks, niet qua interieur en niet qua prijs. :)
Rutger zegt
Yuri,
Volgens mij was de motor in de 850 T5 een andere motor. Volgens mij was de cilinderinhoud iets verkleind zodat er dikkere cilinderwanden overbleven voor een betere warmte huishouding.
victor zegt
over die taal spel, typ fouten, ik zelf weet ook wel dat ik veel netter kan maar heb geen zin om 10 minuten aan een stukje tekst te zitten werken voor een forum..(ik wil je niet beledigen wouter)
Marcel zegt
@ Stickler
Dit zijn inderdaad typefouten en geen spel fouten.
Ik heb Nederlandse Taal- en Letterkunde gestudeerd.
Vertel mij dus niets over grammatica.
Iedereen maakt wel eens een typefoutje. (Zeker omdat vele van ons onder werktijd aan het posten zijn)
Ik snap niet waar jij je druk om maakt. Je weet toch wat we bedoelen en het gaat hier niet om taal maar om auto’s. Ander moet je maar naar het Van Dale Forum gaan ofzo.
Dejmir zegt
@ AMG
Kom maar op tegen de R32 ;)
AppieFlappie zegt
Ik mis een babbel op de motorkap. Hebben ze die weggelaten (in vergelijking met de teaser)?
AppieFlappie zegt
babbel = bobbel
Windhoos zegt
Ben normaal gesproken niet zo’n enorme fan van Ford, maar de Focus ST is toch echt wel een machtig stoer bakkie. Imo zelfs de mooiste auto van Ford op dit moment
victor zegt
@ appielflapie, ik denk dat je de ST met de focus RS verward???
quanti zegt
is dat niet wat veel vermogen op de voorbandjes? is vierwielaandrijving een optie? dubbele koppeling automaat te verkrijgen?
Die 5 cilinder heeft een heel mooie sound
Flabber zegt
De ST wordt altijd vergeleken met de Golf GTi.
De GTi is veel mooier, lekkerdere motor (tfsi) en ook nog goedkoper.
Elke test wint de GTi, zie maar Youtube en zoek op fifth gear
monk zegt
lekker ding, ook het interieur is er goed op vooruit gegaan.
VWLover zegt
Voor 30.000 euro rij je in een 2.0 4-cil. Golf GTI…. met 25 pk minder…. dussssssss…….. :-)
Flabber zegt
Met Recaro stoelen, betere afwerking, en een fatsoenlijke restwaarde
lincoln zegt
@Stickler .. en sticker schrijf je zonder L ..
Willy zegt
@ Stickler, wat een onnuttige bijdrage.
– Ten eerste zitten hier nederlanders en belgen door elkaar, dus de taal is verschillen.
– Ten tweede zitten hier 10 jarige op die nog op het lager onderwijs zitten.
– Ten derde, ik let nooit op mijn taal als ik een reactie schrijf. Waarom hoeft dat ?
Willy zegt
verschillend*
monk zegt
@stickler: zowiezo –> Sowieso
Trabbi zegt
@ Stickler
Go Stickler go! Groot gelijk kerel!
@ Willy
Hoe durf je zoiets te posten?
Joost zegt
@ Flabber
Een golf GTI vind ik saai en weinig exclusief, en wanneer je die opties van de ST bekijkt zit daar veel meer op terwijl bij VW elke optie klauwen vol met geld kost. Dan nog een punt, ik heb een keer meegereden met een ST, maar dat geluid van dat T% blok, echt geweldig! Een golf GTI mag dan goedkoper zijn, ik zou voor €5000 verschilwel weten waar mijn voorkeur naar uit gaat. En het interieur vind ik mooier vormgegeven dan dat van de Golf. En nee ik ben geen Ford-fan, maar deze ST van Ford mag er zeker mee door!
Trabbi zegt
@ monk
Het is ‘hoe dan ook’
Trabbi zegt
@ Dennis
als je kon lezen dan wist je dat dat een optiepakket is, die 260 pk versie.
Flabber zegt
@ Joost;
Heb nooit met ST gereden, maar heb wel een door Abt getunde Golf V GTI edition 30.
Weet zeker dat een ST mij niet bij houdt !! Hahaha :p
pancake zegt
Doe mij maar de civic type R, 10.000€ goedkoper en 15.000 toeren langer jagen ;)
pancake zegt
correctie : 1.500 toeren :D
Sorcerer zegt
Heerlijke motor…
Maar wat ik raar vind: Volvo verkoopt momenteel ineens de T5-motor met 260 pk niet meer in Nederland. Waar slaat dat nou op? De 2.5T lijkt de snelste die ze momenteel leveren. Weet iemand daar meer over?
Oh, en verder: stiekem vind ik toch dat deze motor exclusief voor Volvo’s moet worden gereserveerd en niet gejat moet worden door Ford ;)
Windhoos zegt
@Stickler, k’zie jouw reactie nu pas. Echt zo’n kijk mij nu eens beter zijn dan de rest comment als je het mij vraagt, maar ga jij maar mooi opvallen met je goeie spelling en de spelfouten die je nooit maakt (*kuch*) dan hou ik me wel bezig met dingen die ECHT belangrijk zijn…..
Nanning zegt
@Sorcerer: misschien vanwege de emissie-ijsen?
;-)
Ben het met de meeste schrijvers eens: eindelijk eens een mooie, opvallende en spannende Ford!!
Wél in het oranje natuurlijk!
Of nog liever in de RS versie….
Ik wacht nog ff geduldig af…
Hoor de reacties al……….jij in een Ford? Wie had dat ooit gedacht??
Mattie zegt
@Flabber
wat is dat voor een loze vergelijking, en hoeveel kost dat abt tuning op een golfje?? Hij krijgt 40pk meer door dit te doen.
Laten we dan appelen met appelen vergelijken héé, al eens een getunede ST tegen een GTi’tje gezet?
Als we even gaan kijken naar ziptuning (eerste die ik tegenkwam) dan zien we dat er 272pk uit het blok gehaald wordt met 397 koppel.
Maar bon, als we dan toch bezig zijn, dan is Wolf een beetje het abt…
Dan komen we dus op 275pk en 360koppel.
En gaat de vergelijking dan nog op om te zeggen dat een ST u niet bijhoud. Ik durf te wedden dat uw standaard golfje ook een getunede ST niet bijhoud, houd geen steek die vergelijking.
Rik L zegt
@Stickler: u zou je ook bezig kunnn houde me ande dinge ipv spellin, we zin hier tog niet op het nederlandsche spellings foruhm, het gaat hier over auto’s niet over spelling!
somige mensen hebben hier ook lichtelijke dyslexie, waar onder ik ja, en wat boeit die kol*re spelling , zolang je weet wat er bedoelt word is er niks aan de hand.
Roadronner zegt
Stickler is wel selectief met het corrigeren van spellingsfouten.
Bij de correctie van Jorden neemt hij klakkeloos het fout gespelde “zowiezo” over, terwijl dit toch echt als “sowieso” zou moeten!
Schaam je diep…
v8x zegt
Correct spellen zou toch automatisch moeten gebeuren, als je dat nadien nog moet gaan controleren is er toch iets misgegaan tijdens je opleiding.
Correct spellen is een uiting van intelligentie. Het komt echt dom over als je niet correct kan spellen, en zeker de DT-fouten.
Dat niet iedereen perfect is kan ik begrijpen, maar het is inderdaad zo dat hier de kwaliteit van de reacties gewoon heel laag ligt.
v8x zegt
On topic: ik heb de ST en de GTI testgereden dus ik kan wel een vergelijking maken. De ST voelt zwaarder en groter aan, heeft een meer temperamentvolle motor die heel mooi klinkt. Wegligging is gewoon goed, al vind ik de GTI op dat vlak iets beter. Het nadeel van de ST is ook de motor, hij is al erg oud en verbruikt meer. De TFSI van de GTI is moderner, zuiniger en schoner voor het milieu. De GTI is daarbij ook nog eens een wagen met een verleden, vol met verwijzingen naar de legendarische MK1.
Ik zou dus persoonlijk de GTI kiezen, maar wat je ook kiest, het zijn beide prachtige wagens en een miskoop doe je hiermee nooit.
mashell zegt
“Correct spellen is een uiting van intelligentie.”
Bijzonder grappig. Totaal onjuist maar heel erg grappig. Kinders (bewuste taakfout) dit is Autoblog. Niet taalblog! Hier gaat het over auto’s! Niet over DT fouten.
On topic (ja, dat is Engels): eigenlijk jammer dat de verschillen tussen de facelift ST en de facelift Focus 2 veel kleiner zijn dan tussen de Focus 2 en de vorige ST.
Flabber zegt
@ V8V; Bedankt voor deze bevestiging !
Zeggen ze hier dat de GTI verouderd is en eind 2008 vervangen wordt, maar de T5 motor is al veel langer in de running. Terwijl de 2.0 tfsi, gehandhaafd blijft
Windhoos zegt
mashell schrijft,
21 March 2008 om 13:03
“Correct spellen is een uiting van intelligentie.”
Bijzonder grappig. Totaal onjuist maar heel erg grappig
——————————————————-
idd, zo ken ik genoeg mensen die het helemaal hebben gemaakt terwijl hun spelling niet helemaal 100% is. Intelligentie heeft gewoon meer met je manier van denken te maken en (nogmaals) niets met correct spellen….
Sorcerer zegt
@Nanning: de T5 deed 0,1L/100km meer dan de 2.5T bij Volvo, dus dat was nou ook niet schokkend. Dan zijn de 3.2, T6 en V8-motoren die in de nieuwe V70/S80 liggen nog een stuk schokkender. Heb ook nergens gelezen dat de T5-motor niet meer geleverd werd, geen nieuwsberichten en niks… ineens weg… :/
Sorcerer zegt
Toevoeging (sorry voor 2e bericht): de T5-motor is wel continu gereviseerd hoor! Een belangrijk verschil is dat het een 5-cilinder is met 2,5 liter inhoud, en de 2.0 TFSi 4 cilinders heeft. Bij rustig rijgedrag zullen ze elkaar niet extreem veel ontlopen, hoewel de 2.0T uiteraard inderdaad wel zuiniger is.
Let bij vergelijkingen wel even op gewicht/aerodynamica trouwens!
780 Bertone zegt
Doet u mij maar een Mazda 3 MPS. In alle tests zelfs verkozen boven een WRX en zeker boven dit ding. Ford is best ok, maar qua geld/pk’s en fun2drive gaat ook de 3 MPS het hier makkelijk van winnen.
Windhoos zegt
@780 Bertone, die Mazda 3 MPS heeft toch alleen FWD en zo’n 260pk? Dan mag hij wel heel erg licht zijn wil hij in alle tests van een AWD WRX wil winnen met meer vermogen of zeg ik nu iets geks
En ow ja voor ik het vergeet, maar de mazda heeft ook nog eens dezelfde onderstel als deze ford hoor. Dan gat hier alleen nog maar de geld/pk’s race op…..
phantom zegt
man voor dat geld heb je ook een mazda 3 mps met standaard xenon verlichting en 260 pk…
Nanning zegt
Ja, precies…… een Mazda!
Dan is de Ford (jawel een Ford, een oranje!), toch echt 3 x spannender!
Bovendien is hij 100 kg lichter!
phantom zegt
@ nanning, van buiten wel ja maar bij een race tussen die twee maakt de mazda gehakt van die st ook al is hij 100 kg zwaarder
VW boy zegt
heb zelf een gti maar als ik wist dat ford met zoiets kwam koos ik toch voor de ST optrekken al meermaals gedaan is nagenoeg gelijk.
geluid is ST stukken mooier ook haalt VW meer vermogen uit een kleiner blok dus qua aantal kilometers zal mijne golf sneller versleten zijn.
kortom volgendjaar kijken voor een st.