Is dit de ultieme sleeper?
Onlangs mocht onze eigen @Wouter rijden met de snelste Ford Focus aller tijden en hij zag dat het goed was. Check deze rijtest om te zien hoe de Drift Mode werkt. Die Focus RS haalt 350 pk uit een 2.3 liter turbomotor. Nice. Maar de vorige generatie was ook niet mis met die dikke vijfcilinder. Door al dat geweld zou je bijna vergeten dat er ook een Focus RS was van de eerste generatie. Om je geheugen op te frissen hebben we er een afbeelding van:
Afgaande op het uiterlijk zou je kunnen zeggen dat het ‘RS’-gehalte wel meeviel, maar de eerste was écht hardcore. Op papier leek het niet zoveel (2.0 4-cilinder turbo, FWD), maar man, man, man wat was dit een hooligan. Dankzij het Quaiffe sperdifferentieel, kneiterharde onderstel en Brembo remmen kun je zowel op het circuit als een natte B-weg je lol niet op. Tenminste, als je niet uit de VS kwam. Daar bleven ze namelijk verstoken van de Focus RS. Een Focus SVT (vergelijkbaar met onze Focus ST170) was het dikste wat ze daar hadden op het gebied van snelle Focussen.
Dat vond FRPP (Ford Racing Performance Parts) waarschijnlijk ook. Speciaal voor de SEMA (Specialty Equipment Market Association) kwam Ford Racing in 2003 met de Focus RS8. Zo op het blote oog is het een gewone Focus RS, maar niets is minder waar. Onder de kap huist een 5.0 Cammer V8. In basis was dit blok gelijk aan de 4.6 Modular V8 van de Mustang Cobra, maar dit blok was groter (in cilinderinhoud) en de gebruikte materialen waren zwaarder en sterker uitgevoerd.
De Cammer is een zogeheten crate-engine. Een blok dat je gewoon bij Ford Racing kunt bestellen en in een auto kan zetten. Om te bewijzen hoe veelzijdig en compact het blok is, besloot Ford Racing dus een Europese Ford Focus RS als basis te nemen. De motor werd in lengte geplaats en gekoppeld aan een Tremec handbak met vijf voorwaartse versnellingen. Speciaal voor deze Focus werd er een complete aandrijfas naar achteren inclusief sperdifferentieel ontworpen.
Wat de prestaties waren van de Focus RS8 is niet bekend, maar met 420 pk op de achterwielen zul je niet snel te kort komen. Om de RS8 te spotten moet je beschikken over een timmermansoog. Je kunt ze in onderstaande afbeelding zien. De uitlaten zitten nu in de bumper (in plaats van een enkele ronde pijp links) en de banden zijn 30 mm breder. That’s it.
“Ja, leuk als ze dat bouwen, maar het werkt nooit” hoor ik u denken. Nou, Ford Racing dacht daar anders over. Je kunt namelijk alle onderdelen in hun gids bestellen. De motor heb je al voor 15.000 dollar. Maar ook de transmissie, aandrijfas en differentieel kun je gewoon bestellen en op je voertuig naar keuze zetten. Speciaal voor de Focus waren er diverse subframes te krijgen zodat je die V8 kwijt kon in het vooronder. Voor nog eens 15.000 dollar had je alle benodigde onderdelen, dus in totaal ben je zo’n 30.000 dollar + een Focus (hoeft niet per se een RS te zijn) kwijt.
Uiteindelijk schijnen er een paar gekken te zijn geweest die de kit voor hun Focus SVT hebben besteld en een V8 erin hebben gelepeld. En we weten het allemaal: van een V8 wordt élke auto beter.
autodrome zegt
420pk op de achterwielen en ongeveer 1300 – 1400 kilo leeggewicht .. Bestel de extra set achterwielen maar alvast … Zal een geweldige rijervaring zijn …
Robert zegt
Ik ben geen echte Ford-kenner, maar ik heb ook het idee dat de wielkasten wat zijn vergroot en voorzien van nieuwe spatbordranden. Het smoelt in ieder geval erg lekker.
shibby zegt
@RRRobert: naast een ST170 valt dit niet echt op, denk ik zo. Smoelt inderdaad lekker!
awesome zegt
@shibby: de st170 verschilt nauwelijks van de reguliere Focus.
Deze wielkasten zijn echt nog wel een stukje dikker.
ik hou van auto’s als deze RS, niet van de daken schreeuwend dat ze hardcore zijn.
shibby zegt
@awesome: ik vind auto’s als deze ook awesome
awesome zegt
@shibby: *self high-five*
boenderaar zegt
@awesome: heb zo’n vermoeden dat de v8 wel lekker zal schreeuwen ;)
moondustfocus zegt
@rrrobert: Dat was iets dat alle rs’jes af fabriek hebben, flink uitgeklopte wielkasten
cpp1 zegt
Die banden heb ik onder m’n eerste BMW e39 touring gehad. Michelin Pilot sport 2. Waren goede banden en vind ze er nu nog steeds gaaf uit zien
Ot: zie de diameter van die aandrijfas eens. Gave auto.
drdre1 zegt
Leuk, maar een V8 in zo’n ukkie? Dan moet je naar mijn idee ook een auto hebben die een béétje een slag groter is.
seanxtype zegt
@drdre1: juist niet, leuk bak vermogen op een licht chassis. Stuurt heerlijk en je kan dus lekker op de B wegen je auto de bocht Door gooien en driften in dit geval.
mmot05 zegt
Als ik mij niet vergist is de Ford Focus RS mk1 de enige voorwiel aangedreven auto met 50:50 gewichtsverdeling, klopt dit @willeme?
Dutchdriftking zegt
Ultieme focus. Of is het een drama onderstuur met zo’n zwaar blok op de vooras?
moondustfocus zegt
Gelukkig hebben we youtube:
https://youtu.be/gKhKZdE6bvo
rob5nismo zegt
Mooie uitlaat zp
Crosscabouter zegt
Kan dit in theorie dan ook in een Volvo V50 gebouwd worden?
danmar zegt
@crosscabouter: Volgens mij deelt die zijn platform met o.a. de Focus MK2.
pinut187 zegt
Volgens hebben ze bij FRPP het idee achter de SEMA niet helemaal begrepen. Op de SEMA kan je iets aparts laten zien zonder dat het te snel te overdreven wordt veranderen ze alleen de uitlaatpositie en iets bredere banden… De rest onderhuids is wel tof, dat dan weer wel..
vonklausenburg zegt
De Broekjesbollerinator!
bofkont zegt
Zo hey bruut!! maar voor dat geld moet je wel heel erg een ford fanboy zijn.
gokartmozart zegt
Sprakeloos lekker dit. Dat ie er was dat wist ik niet en dan met rwd… yes please!
fiestacruizer zegt
Topwagen.
Beste onderstel in zijn klasse.
Sowieso alles van Ford is goed.
unknown234 zegt
@fiestacruizer: Ik geloof je op je blauwe ogen…eh Fiesta.
tenaci zegt
@fiestacruizer: de vraag is alleen wat er van dat top onderstel over is na de conversie. Chassis zal nog wel gaan maar met de aandrijving achteraan zal zowel voor en achter de hele ophanging anders zijn. Ze zullen het vast goed gedaan hebben, maar na een dergelijke conversie kun je niet meer van het originele onderstel spreken.
ej20g zegt
@fiestacruizer: de onderstellen van Ford zijn goed. Behalve de roestpreventie op die delen, dat kennen ze daar niet.
Rohrl-fan zegt
Ik kan me nog herinneren dat Ford deze Focus RS8 presenteerde.
Als ik me niet vergis presenteerde men toen verschillende ‘project cars’ om de Cammer V8 te lanceren, waaronder ook een oude F100 in UPS liverie.
Om eerlijk te zijn… De Mk.1 Focus RS blijft voor mij de mooiste… En! Met input van niemand minder dan Colin McRae bij de ontwikkeling.
focusrs1 zegt
Leuke bak!
visie zegt
Banden van 30mm breed? Dat zijn fietsbanden :-)
Verder een gaaf concept!!
visie zegt
@visie: 30mm breder! nevermind… tis vroeg.
riri zegt
Wie bouwt de onderdelen in de auto ? Ed China ?