Pas in 2009 zullen we de uber-Focus op de weg zien, maar de kans is levensgroot dat Ford de Focus RS wel alvast meeneemt naar de autoshow in Londen in juli.
Topgear maakte op basis van de teaserfoto een rendering van hoe het beest er uit zou kunnen komen te zien. Het slechte nieuws is dat de Focus RS waarschijnlijk alleen voorwielaandrijving krijgt. De grote vraag is ook hoeveel pk’s de RS mee gaat krijgen. De Focus ST haalt al 225 pk uit de 2.5 turbo vijfcilinder, maar in Engeland kun je je Focus ST door de dealer laten voorzien van een door Roush ontwikkeld tuningspakket met 260 pk. Als de RS dan 280 pk zou hebben is het onderscheid wel erg beperkt en dus zou het ook zo maar 300 pk kunnen worden. We kijken er in ieder geval naar uit, want de huidige Focus ST is leuk en de Focus RS uit 2003 was leuk. Dat belooft alleen maar veel goeds.
V6-4Motion zegt
Alleen FWD? Gemiste kans. Hij staat op het zelfde platform als de S40/V50 en die kun je wel met AWD krijgen.
focus_st zegt
als hij er zo uit komt te zien teken ik er voor, wat een strakke bak
Japie zegt
Jammer,..had wat heftigers gehoopt! Lijkt toch erg veel op een standaard focus met 18″ lichtmetaal!
Marcel zegt
@V6-4Motion
Dat klopt wel, alleen wil Volvo de AWD niet vrijgeven aan andere merken. Dus dat word lastig. Als ze maar een goed sper monteren is er volgens mij niets aan de hand.
Ejay zegt
Zonde dat FWD, ik denk dat iedereen hier met mij de RS herinnert uit de Rallysport en daar hoort toch echt AWD bij.
@ Marcel, raar, is hetzelfde bedrijf. Als de CEO zegt “hier die techniek”, dan zouden ze het ook moeten geven.
DD zegt
hij oogt een beetje offroad. mag miss wat lager
Mike17 zegt
Lekker agresief die wagen zo :d! Mooie bak
skip zegt
@ marcel, die zijn toch van hetzelfde bedrijf? ford kan bij volvo lenen en andersom dacht k? nuja wat een beest is dit. alleen hoop ik echt niet dat hij voorwiel krijgt. maar aan de andere kant, ik heb al wel eens een seat leon cupra met 346 pk gezien op de voorwielen. die had tractie genoeg en zat onder de 5 aan 100 dacht k.
babbaloerie zegt
Zonder 4-wheel-drive is het gewoon geen echte RS imo
Roadronner zegt
FWD of niet, het blijft een onwijs vette bak, die gehakt zal maken van de Golf R32 of S3 :D
KUYL zegt
Laat ,m maar gehakt maken van die bakken, wat ik al betwijfel. Goedkoop zal ie niet worden en als ik dat geld uit kon geven wil ik minimaal achterwielaandrijving of AWD. Dan valt er tenminste ook nog fatsoenlijk door de bochten te rijden en als je wilt nog wat ruimte om te tunen.
rider zegt
ik ben bang. ford had in het verleden toch ook beloofd dat alle voertuigen boven de 200pk 4×4 zouden krijgen of vergis ik me nu? de focus RS 2003 had ook voorwielaandrijving met een quaffe sperdif. het gevolg was dat hij als een bezetene door bochten kon gaan (zonder bandenrook/wielspin) maar dat hij erg veel last had van aandrijfinvloeden in het stuur en ook erg nerveus reed als het rechtuit ging. zeker als de weg een glooing heeft, dan was een rechte lijn rijden al een hele opgave.
hoe denkt ford het deze keer te hebben opgelost? ik kan me best voorstellen dat de nieuwe RS (2009) tegen de 300pk gaat krijgen. ondersteltechnisch zijn de ford ingenieurs eigenlijk altijd al heel erg goed geweest. de focus is niet voor niets een auto waar de concurrentie zich aan moet meten als het op wegligging aankomt. ford zal hierbij wel alle technische registers moeten trekken om het een echte rijders auto van te gaan maken die wederom de referentie voor de concurrentie zal gaan worden.
zal ford wederom zo’n spectaculair model als de voorganger gaan brengen volgehangen met veel tuningspul (zoals sparco, brembo en veel carbon?) ik hoop dan wel dat ze de prijs scherp weten te houden en er geen verlies op zullen maken.
helaas dat we nog zolang moeten wahcten want hij ziet er echt rete gemeen uit. zijn er al foto’s van de achterkant en het interieur bekend? en natuurlijk de motor!
Majinstar zegt
Weer eens wat anders. Alleen wat is het kostenplaatje ???
carlos zegt
wat bedoel je met wil niet,volvo is van ford, ze hebben niks te willen..
BART! zegt
Cool, hebbuh, hebbuh, hebbuh!!!
In het blauw graag…of nee, doe toch maar zwart….of…..of…..ohoh…zoveel moeilijke keuzes!!!
sjaaky zegt
foutje @ de huidige focus ST:
We kijken er in ieder geval naar uit, want de huidige Focus ST is leuk en de Focus RS uit 2003 was leuk. Dat belooft alleen maar veel goeds.
heel leuk maar dit is vorig model.. ST..
Esprit_de_Flandre zegt
Wat is het verschil juist tussen de RS en de ST? Of is het gewoon de naam die veranderd is?
René zegt
Het noodlijdend Ford niets te van Volvo. Volvo is de winstmaker binnen deze groep fabrikanten. En het niet delen van techniek is echt niet heel bijzonder hoor in de autowereld. Kijken naar de VW groep waar je bij VW een DSG bak hebt icm met 4 wielaandrijving. Bij Audi kan dat niet eens…. En zo zijn er nog heel veel van dit soort zaken te vinden.
En of deze auto de R32 en S3 zal verslaan is nog maar de vraag…. Waar hij beide auto’s zeker in zal verslaan is de prijs. Maar juist een hoge prijs zorgt ervoor dat niet Jan en alleman in zo’n auto rijdt….
René zegt
By the way, ik vind hem er erg lekker uitzien hoor!
V6-4Motion zegt
@ Marcel,
Dat lijkt me onzin. Ford is eigenaar van Volvo. Ford bepaald wat er bij Volvo gebeurd en niet anders om. Plus dat het AWD van Volvo een Haldex-koppeling is, en dat kan Ford ook gewoon zelf in kopen. Daarnaast is het platform van de Focus ook van Ford. Volvo maakt gebruik van een Ford platform voor hun S40 en V50.
Ik denk dat het niet toepassen van AWD een financieel verhaaltje is geworden. Geen geld voor ontwikkeling, dus dan maar een Focus ST pakken, uiterlijk wat veranderen, motor tunen en klaar is Ford.
RScosworth zegt
Jammer van de voorwielaandrijving hoewel ik al eerder zei dat het voor de hand lag dat Ford zelf geen compleet 4×4 systeem zou ontwikkelen. Ik denk wel dat het een waardige opvolger van de voormalige RS zal worden. Zolang het niet regent en er asfalt onder de banden ligt zal het aardig met de Japanse competitie meekunnen.
@ René
“En of deze auto de R32 en S3 zal verslaan is nog maar de vraag….”
De R32 en S3 hebben werkelijk niets met de RS te maken. Wil je daar een wedstrijdje tegen doen pak je maar je ST die is daar rap zat voor. De RS doelt op ‘streetfighters’ als de Sub STi en de nieuwe Lancer. Dat is de vraag.
Het AWD systeem van Volvo is niet permanent, daar heb je dus alleen maar gedonder mee wanneer je als een bezetene door bochten heen wil. Dat systeem werkt gewoon niet op een circuit, en daar heb ik voldoende ervaring mee. Tenslotte verdraagt dit systeem niet meer dan 300pk.
Tot slot, Ford heeft zover ik weet nooit zelf een geavanceerd 4×4 systeem ontwikkeld. Enkel de Cosworths uit de jaren negentig beschikte over dit systeem maar die waren dan ook samen met het gelijknamige bedrijf ontwikkeld.
Berbertje zegt
met een cosworth ;)
V6-4Motion zegt
@RScosworth,
Het Haldex-AWD dat Volvo heeft op de S40/V50/S60 en oude V70 is idd niet permanent.
Van Haldex-koppelingen bestaan verschillende varianten. VW/Audi maakt ook gebruik van Haldex-koppelingen en die zijn wel permanent. Kwestie van de juiste variant gebruiken en je hebt een prima permanent AWD-systeem. In combinatie met het juiste voor-differentieel kun je zelfs een 100-0 tot 0-100 aandrijf verhoudingen krijgen.
RScosworth zegt
@ V6-4Motion
Ik heb inderdaad ook vernomen dat er verschillende varianten van zijn. Wat je zegt over permanente aandrijving klopt niet, wat betreft VW in ieder geval.
Zo rijd ik wel eens in een R32 uit 2003 die inderdaad gebruik maakt van het 4motion systeem. Deze schakelt de aandrijving van de achterwielen boven de 50km/h gewoon uit en wanneer je hard een bocht ingaat en de achterwielen grip verliezen gaat er kracht naar achter.
Dit werkt in principe gewoon goed en het is naast dat erg veilig. Maar wanneer je hem op zijn limiet gebruikt is het een blok aan je been. Dit komt namelijk omdat je pas kracht krijgt wanneer een van de achterwielen al grip heeft verloren. Op dat moment zie je je voorganger snel van je wegrijden.
Zoals Wikipedia ook duidelijk aangeeft is Haldex een term die gehanteerd word voor non-permanente vierwielaandrijving. Dat je zo’n systeem verhoudingen van 100 op nul en andersom kunt geven wil niet zeggen dat het permanent is. Het is een erg intelligent en vooral veilig systeem maar als je eens gek wilt doen zou je liever een voorwielaandrijver of een permanent systeem willen hebben. Zo heb ik het althans ervaren.
jordey zegt
Ik moet maar aan 1 ding denken als ik deze auto zie:
Die kop van die vis. De Wolf Vis. Gadfurdamme
René zegt
@RScosworth, kun je de specs van deze RS met ons delen? Jij weet ze tenslotte om te kunnen bepalen dat de RS geen partij is voor de S3 en/of R32. En appels met peren vergelijken is natuurlijk leuk maar niet zo zinvol. Wil jij een Lancer EVO vergelijken met een RS? Haha… Nogmaals, appel met peren en dan kan ik er nog wel een paar noemen die gehakt maken van de auto’s die jij noemt….. Onzin reactie dus.
RScosworth zegt
@ René
Blijkbaar heb jij er dus totaal geen kaas van gegeten. Ooit wel eens tests gezien van de oude Focus RS? Die maakte met zijn sperrdiff voor het de Impreza’s nog knap lastig op het circuit. Dat de vorige dat deed maakt het aanneemlijk dat de toekomstige dat ook gaat doen anders zal deze overigens geen bestaansrecht hebben.
Appels met peren is het inderdaad, dan wel de vergelijking die jij voorheen maakte en niet die van mij. ‘Onzin reactie dus.’
Cooper S zegt
Dapper wagentje. Daar zou ik best eens mee willen stoeien op een verlaten slingerweggetje. Ik ben benieuwd hoe dat die 300 pk het op de voorwielen gaan doen.
V6-4Motion zegt
@ RSCosworth,
De R32 uit 2003 heeft een 1e generatie Haldex die niet permanent is, dat klopt. Modellen die na de Golf 4 verschenen zijn zoals de nieuwe Passat, Golf 5, Tiguan hebben een 2e of 3e generatie Haldex die wel permanent zijn.
Wat er op wiki over haldex staat is niet echt correct. Inmiddels er al een 4e generatie en daarin is de haldex-koppeling pro-actief. Met andere woorden, er hoeft geen slip op de wielen op te treden om de haldex-koppeling te activeren. Het systeem herkent bepaalde situaties, zoals met veel vermogen een scherpe bocht in zetten. Dan gaat er nog voor dat er wielspin optreed al vermogen naar de achteras.
De eerste versies van Haldex (zoals op de Golf 4 R32) zijn idd niet zo briljant op het circuit, de laatste generatie durf ik te omschrijven als een van de beste AWD systemen die er op dit moment zijn.
RScosworth zegt
@ V6-4Motion
Hmm blijkbaar loop ik al weer achter aangezien ik niet wist dat er zo’n groot verschil tussen het systeem in een mark IV en V zit. Daarbij vraag ik mezelf wel af in hoeverre het permanent is aangezien er geen vermogen wordt gestuurd wanneer het systeem ‘denkt’ dat dat niet nodig is.
Dit gevoel word sterker wanneer ik vergelijkingen zie tussen een nieuw en oud model. Zo is het verschil volgens fastestlaps.com niet echt groot sterker nog; de oude Golf lijkt sneller te zijn op het circuit. Vandaar dat Ford gaat voor een LSD voor in plaats van een Haldex systeem en een
Om nog even terug te komen op de Ford, de Evo en WRX waar de RS volgens de persberichten de strijd mee aan zou moeten gaan, beschikken over zeer geavanceerde 4wd systemen. Zo heeft de nieuwe WRX een LSD voor en achter en ook nog een in het midden. Dit soort magnefieke systemen passen gewoon niet in het formaat Golf/Focus. Vandaar dat een Audi TT/S3/VW Golf een Haldex meekrijgen (welke in de TT helemaal dramatisch was maar dat terzijde).
Het lijkt me daarom ook onmoglijk om dezelfde prestaties en vooral de manier van rijden met een 4wd systeem met 3 LSD’s te benaderen met een Haldex systeem. Vandaar dat ik denk dat het bij Ford geen kostenplaatje was maar meer een visie van wat mogelijk is en wat niet.
RScosworth zegt
Daarnaast is het fout gegaan in mijn tweede alinea. Zware avond gehad gister. ;)
PyroZnype zegt
Bij Top gear hadden ze toch een keer een alfa GTA met meer dan 300 pk op de voorwielen? dat ging toch ook aardig goed over het circuit heen naar mijn idee. In dat opzicht hoop ik dat ford goed geleerd heeft van de vorige rs en hier alle minpunten van de vorige rs wegwerkt (behalve dat hij dan FWD blijft houden).
jos zegt
http://joskuypers.eu/ ik rij zelf in een ford focus wrc met het european rallycross championchip. een goed sturende auto, alleen ik kom met acceleratie wat te kort.
luukiesubarie zegt
vet alleen jammer van die 4 wiel aandrijving! een rallyauto hoort nou een maal op vier wielen gas te geven! ps: kennen jullie de ford rst? daar ga ik nu in racen op eurocircuit valkenswaard Nederland)en op circuit duivelsberg in Maasmechelen. (Belgie)
Een paar foto’s:
http://www.carpages.co.uk/ford/ford_images/ford_rally_academy_16_03_06.jpg
Hier de site van de ford rst: http://www.fordrst.nl/