Het vermogen van de RS is officieel vastgesteld op 305 pk (6.500 tpm) met een maximumkoppel van 440 Nm. Dit is het snelste productiemodel dat Ford Europa ooit heeft gebouwd.
Ford bevestigt voor de Focus RS een acceleratiesnelheid van 0-100 km/u binnen 6.0 seconden en een topsnelheid die minstens 260 km/u zal bedragen. Met een 305 pk sterke 5-cilinder turbomotor op de voorwieltjes zijn dit indrukwekkende prestaties.
Jost Capito, leidinggevende bij Team RS en Vehicle Line Director for Performance Vehicles bij Ford Europa: “Wij geloven dat de nieuwe Focus RS de opvattingen over voorwielaangedreven auto’s met een hoog prestatieniveau zal veranderen door de manier waarop hij vermogen vertaalt in precisie, rijeigenschappen, grip en prestatievermogen. Het is het snelste en meest indrukwekkende productiemodel dat Ford ooit heeft geproduceerd en toch is deze auto ook zeer geschikt voor alledaags gebruik.”
Overige informatie (reeds vrijgegeven op 5 september 2008):
Het licht op groen
Kopers van de Focus RS kunnen bij de marktintroductie uit drie carrosseriekleuren kiezen. De spectaculaire metallic groene kleur van de conceptversie die in London is geïntroduceerd wordt ook leverbaar op het productiemodel. Deze kleur is een moderne vertaling van het groen dat door Ford werd gebruikt in Le Mans in de jaren ’70 en is een weerspiegeling van de uitmonstering van de huidige Focus WRC auto´s. Om de voor de hand liggende overeenkomsten tussen de nieuwe Focus RS en de Focus RS WRC en, ook belangrijk, het universele partnerschap en de samenwerking met BP te benadrukken, zal deze nieuwe kleur ‘Ultimate Green’ gaan heten.
De Focus RS zal ook verkrijgbaar zijn in ´Performance Blue´ en ´Frozen White´ waarbij gekozen kan worden voor een op de carrosseriekleur afgestemd blauw of groen interieur. Bij alle drie de carrosseriekleuren kan ook gekozen worden voor een volledig zwartlederen interieur.
Voor liefhebbers van sportieve auto´s zal deze nieuwe Focus RS een welkome aanvulling zijn. De nieuwe Focus RS is de tweede Focus die de benaming RS draagt en belooft een veelbelovend nieuw hoofdstuk te zijn in de 40-jarige geschiedenis van de Ford RS dat eind jaren zestig in Duitsland is begonnen en in 1970 in heel Europa aan populariteit won met de introductie van de Escort RS1600.
Originele RS-uitstraling en styling
Voordat de wielen ook nog maar één omwenteling hebben gemaakt, straalt de nieuwe Focus RS reeds de sportieve, ‘vervaarlijke’ uitstraling uit van een ware Ford RS.
De duidelijk zichtbare stylingdetails zorgen voor een indrukwekkend uiterlijk en beloven een spectaculaire rijervaring.
De Autosalon van Parijs geeft een voorproefje van de bedoelingen van het ontwerp voor een definitieve productieauto, maar omdat hij nog in ontwikkeling is, kunnen enkele laatste details nog veranderen voordat de werkelijke productie van start gaat.
De geheel nieuwe voorbumper van de Focus RS is uitgerust met een diepe voorspoiler met een grote onderste grille in een verlengde ovalen vorm.
Het stijlvolle ovaal, dat is afgewerkt in hoogglanzend zwart, is een weergave van het recente kinetic Design.
De verchroomde, katachtige xenon-koplampen hebben een zwarte behuizing met een uniek designkenmerk. De voorkant is afgewerkt met een hoogglanzende zwarte strip aan de bovenkant van de motorkap en met geïntegreerde mistlampen in diepe behuizingen.
De twee klassieke ventilatieopeningen op de motorkap vormen een verwijzing naar het vermogen van deze Focus en zorgen er tevens voor dat de motor op de temperatuur blijft.
De Focus RS is voorzien van extra grote wielkasten vanwege de grotere spoorbreedte Achter de voorste wielkasten zijn driehoekige ventilatieopeningen met RS-logo aangebracht. De buitenspiegels met geïntegreerde richtingaanwijzers zijn afgewerkt in zwarte hoogglanslak.
In de extra grote achterbumper is een grote venturi tunnel verwerkt, die in zwarte hoogglanslak is afgewerkt. Aan beide zijden van de venturitunnel bevinden zich indrukwekkende, verchroomde uitlaten die de auto een zelfbewuste uitstraling geven.
De unieke, zwarte RS-achterspoiler doet sterk denken aan zowel de spoiler van de vroegere RS-modellen als die van de in de rallysport zo succesvolle Focus WRC waarop hij is geïnspireerd.
“Het is van essentieel belang dat een Focus RS op een Focus lijkt en op een RS – hij moet volgens de RS-traditie bijzonder, opvallend en open zijn in zijn ontwerp, maar hij moet ook tegemoetkomen aan de moderne wensen van de Focus-klanten. Bovendien moet hij zowel een duidelijke vooruitgang laten zien ten opzichte van de Focus ST als duidelijke overeenkomsten vertonen met dit model,” zegt Stefan Lamm, Chief Exterior Designer, Ford Europa.
Sportief interieur
In de auto wordt het thema voortgezet door middel van een uniek en sportief interieur dat is ontworpen om klanten aan te spreken en onvervalste sportieve prestaties te combineren met een gevoel van stijl en kwaliteit.
De cabine wordt overheerst door hoogwaardige, op maat gemaakte Recaro sportstoelen die speciaal zijn ontworpen en bekleed voor hoogwaardige steun zelfs wanneer er vol vuur gereden wordt. De stoelen zijn afgestemd op de kleuren van het exterieur met zwartleren accenten en ‘RS’- en ‘Recaro’-logo’s gestikt in de rugleuningen.
Ook op andere plekken geven de kleuren een nieuwe sensatie aan het interieur van de Focus. Voortbouwend op het sportieve thema van het interieur van de Focus ST, wordt er in deze auto nog meer gebruikgemaakt van accenten die zijn afgestemd op de carrosseriekleur, details van geruwd aluminium en een in het oog springende sportieve styling. Zelfs de achterbank is gemodelleerd met hogere polstering aan de zijkanten en een afwerking van microvezel zodat deze lijkt op de voorstoelen en er zo een vierzitsauto wordt gecreëerd.
Het interieur is afgewerkt met sportieve, doch stijlvolle materialen en RS logo´s. De zwarte hemelbekleding benadrukt het sportieve cockpit gevoel. De RS versnellingspookknop, het RS driespaaks stuurwiel en de aluminium pedalen herinneren de bestuurder er telkens aan dat dit geen standaard Focus is. De sportieve cabine van de Focus RS wordt bekroond door een extra instrumentenpaneel met drie meters, waaronder een voor de turbodruk. Deze is op ooghoogte van de bestuurder op de middenconsole geplaatst.
Krachtig RS-hart
Het hart van de nieuwe Focus RS is een speciaal ontwikkelde versie van de vijfcilinder Duratec 2.5-liter turbomotor. Het hoge prestatieniveau van deze nieuwe motor wordt verzorgd door een vermogen van maar liefst 305 pk en een koppel van meer dan 440 Nm. Dit zorgt voor een uitstekende verhouding tussen vermogen en gewicht.
Zulke duidelijke verbeteringen zijn niet alleen maar het resultaat van een veranderd motorbeheersysteem en turbocompressor: beginnend met het Duratec 2.5-liter blok, hebben de technici van Ford RS unieke nokkenassen ontwikkeld, een verbeterde cilinderkop en -pakking, en een verbeterd inlaat- en spruitstuk voor de auto.
Bovendien zijn er gedetailleerde metingen gedaan zodat de RS-liefhebber van een geluid kan genieten dat precies past bij de indrukwekkende prestaties van de Focus RS. Een speciaal afgestelde ‘sound symposer’ leidt bepaalde geluiden van het inlaatsysteem naar het compartiment van de inzittenden terwijl het RS uitlaatsysteem een bijzonder sportief en imposant geluid voortbrengt.
Een tractie ‘Revo’-lutie
Van het begin tot het einde van de ontwikkeling van de Focus RS, is Capito en zijn team scherp gefocust op het creëren van uitstekende prestaties en tractie.
Verschillende innovaties, ontwikkeld naar aanleiding van feedback van klanten op eerdere sportieve Ford-auto’s, hebben ervoor gezorgd dat de technici van de nieuwe Focus RS een auto met voorwielaandrijving konden blijven maken met een limited-slip differentieel terwijl er toch veeleisende doelen zijn behaald op het gebied van tractie, handelbaarheid en de besturing.
Verder is de nieuwe Ford Focus RS uitgerust met een innovatieve voorwielophanging, ‘RevoKnuckle’ genaamd, speciaal ontworpen om instabiel stuurgedrag en andere stuurproblemen tot een minimum te beperken.
‘Torque steer’ – de invloed van koppel op het sturen in auto’s met voorwielaandrijving – kan zich voordoen bij krachtig versnellen, het nemen van bochten of het rijden op een ongelijk wegdek, als het koppel op de aangedreven wielen groter is dan de grip. Het wordt gekenmerkt door plotselinge reacties in de besturing.
In de Focus RS werkt de RevoKnuckle samen met een Quaife automatisch limited-slip differentieel voor koppelcorrectie. De ingenieurs van het Ford Team RS hebben nauw samengewerkt met het Ford’s Advanced Research Centre in Aken om speciaal voor de sportieve Focus RS de RevoKnuckle-technologie te ontwikkelen. Deze staat de eenvoud van een traditionele McPherson veerpootopstelling toe, maar met geometrische instellingen die instabiel stuurgedrag en stuurproblemen vanwege het hoge koppel minimaliseren.
“De Ford Focus is een uitstekende basis voor een sportieve auto – hij is wendbaar, heeft een hoge reactiesnelheid en is stabiel,” vertelt Capito. “We hebben lang nagedacht over hoe we deze kenmerken het best konden verbeteren voor een sportief model. Ons werk heeft duidelijk uitgewezen dat onze aanpak in het combineren van een fijn afgestelde RevoKnuckle met de Quaife-differentieel een ideale oplossing is voor een sportieve auto met voorwielaandrijving, zoals de Focus RS.
“We hebben ook nog nagedacht over vierwielaandrijving, maar door deze elementen samen te voegen en af te stellen en te combineren met de expertise die Ford heeft in toonaangevend rijgedrag, geloven we dat we het gewicht van vierwielaandrijving van de auto hebben kunnen wegwerken en nog steeds een topevenwicht tussen grip, handelbaarheid en hebben kunnen leveren.
“Het resultaat is een lichte auto die de juiste combinatie levert van grip en messcherpe controle, op een manier die niemand verwacht had van een voorwielaandrijving,” besluit Capito.
Dynamisch, wendbaar en met een groot reactievermogen
Een echte Focus RS zou de reputatie die de Focus heeft op het gebied van snel, precies rijgedrag moeten handhaven en zelfs verbeteren en de aanzienlijke inspanningen van de technici hebben ervoor gezorgd dat de Focus RS daar ook in is geslaagd. De ontwikkelingen op het gebied van de rijkwaliteit van de Focus RS zijn onder andere een 40 mm groter spoorbreedte, sterkere en langere aandrijfassen, verbeterde veren en dempers en een dikkere en langere stabilisatorstang achter. Bovendien is het stuursysteem zo afgesteld dat deze een scherper stuurrespons biedt en bijzonder precieze feedback.
De remmen zijn ook verbeterd waardoor er effectiever gestopt kan worden op de weg of op het circuit. Grote remklauwen komen tevoorschijn achter de bijzondere 19″ wielen met 235/35 Continental banden die zijn voorzien van laag profiel.
Voor de Focus RS is er ook een speciale versie van het Ford ESP-systeem ontwikkeld dat een sportieve rijstijl toestaat zonder dat het geactiveerd wordt. Intensieve arbeid om het rijgedrag van de auto te verbeteren, heeft ertoe geleid dat het ESP-systeem volledig kan worden gedeactiveerd. Dit zal met name worden gewaardeerd door ervaren bestuurders en wanneer er op een circuit wordt gereden.
“We verbeteren alle kenmerken van het rijgedrag van de Focus RS zonder ESP, zodat we de natuurlijke reacties kunnen aanscherpen en niet het ESP-systeem nodig hebben om te helpen met het rijgedrag. In de Focus RS is ESP er puur voor de veiligheid,” legt Capito uit.
Betrouwbaar en duurzaam
Voor het creëren van de nieuwe Focus RS, moet het team van technici aan dezelfde strenge eisen voldoen op het gebied van duurzaamheid en betrouwbaarheid als voor de andere modellen van Ford.
Ondanks de vele op maat gemaakte technische en stylingelementen, zal de Focus RS volledig worden geproduceerd op de grootste Focus productielijn in Saarlouis en geleverd worden met een standaardgarantie van Ford Europa.
Bijzonder erfgoed
Omdat hij een echte Ford RS is én lid van de Focus-familie, symboliseert de nieuwe Focus RS een belangrijk moment in het erfgoed van beide namen.
Het is tien jaar geleden dat de Ford Focus voor het eerst aan de wereld getoond werd op de Motorshow van Genève in 1998 en daarmee effende hij de weg voor een serie Ford-modellen waarvan het uitzonderlijke ontwerp niet onderdeed voor het uitstekende rijgedrag.
Sindsdien zijn er meer dan 5,4 miljoen exemplaren van de Ford Focus in Europa geproduceerd, waaronder in Rusland, en wordt de auto ook geproduceerd en verkocht in Noord-Amerika en Azië. De nieuwe Focus RS betekent ook de terugkeer van het beroemde, maar zeldzame Ford RS-logo dat voor het laatst werd gebruikt in de eerste generatie Focus RS in 2002 en dat een indrukwekkende geschiedenis heeft die 38 jaar teruggaat en onder andere de Fiesta, de Escort en de Sierra omvat.
“RS is een uniek onderdeel van het sportieve erfgoed van Ford en de Focus heeft een belangrijke rol gespeeld in het behalen van de uitmuntende reputatie van Ford op het gebied van rijdynamiek. De vernieuwde Focus RS zal beiden omvatten en roemen: hij is een echte RS en een echte Focus en ik ben ervan overtuigd dat hij op geen van beide punten zal teleurstellen,” concludeert Capito.
Marcel zegt
Dit is pas een auto! En met de ervaring van Ford in de Rallywereld komt het met de wegligging zeker wel goed!
JeffreyG zegt
Kijk dit is een leuke auto voor in het weekend. En dan voor doordeweeks de Ford S-Max 2.5T :D
d0lf zegt
kost dat.. btw
Buyck zegt
Mja zeker 100% fun maar euh al die flitspalen???
de sjonnies zegt
Heeft Clarkson’s roep tijdens de documentaire the new romantics voor Ford om een nieuwe RS Cosworth te bouwen toch geholpen !
markieanta zegt
WWWWWAAAAAAAAUUUUUUUWWWWWWWWW
Karel zegt
Die motor heeft ford geen zak aan gedaan die hebben ze zo uit de schappen van Volvo getrokken(Ford is misschien eigenaar van Volvo maar de basis van dit blok is al van voor het Ford eigenaarschap), zal me niks verbazen als het gaat om de V70 R en S60 R motor van een aantal jaren geleden die had namelijk dezelfde specs (maar zag er wel een stuk spannender uit)
Sander zegt
De krachtbron, 5 cilinder turbo, is natuurlijk afkomstig van Volvo.
Ik kan niet wachten op de rijtest… wat een auto
Escher zegt
offficieel-officieel
–edit: dank u, is inmiddels gefixt–
Hans zegt
Benieuwd naar de prijs in concurerend tot de Cupra 310 pk van 33k?
sjeuf335 zegt
Mooie wagen… Alleen die spoiler, dat kan echt niet!
Marijn zegt
Ze hebben er 16 jaar over gedaan (1992 – 2008) om weer een auto te produceren die enigsinds in de buurt van de Escort RS Cosworth komt. Deze Focus is maar liefst 0.1 seconde sneller naar de 100.
Het zou leuk zijn om te testen hoe deze twee auto’s presteren op een circuit (zoals 5th gear met de Escort RS Cosworth en de vorige Focus RS al heeft gedaan), want ik denk dat 4WD en minder gewicht nog steeds deze nieuwe wagen te snel af zullen zijn.
W!d zegt
hmm hmm.. niet echt meer van deze tijd, die zuipende 5 cilinder.. De genoemde Leon Cupra 310 pk rijdt volgens fabrieksopgaven nog een nette 1 op 12!
Maarrr natuurlijk wel een lekkere wagen voor een stoplicht sprintje hier en daar!
glo95 zegt
vetjes
Kevski Style zegt
Revo-Knuckle: Met andere woorden ze hebben de castor aangepast en ze noemen het revolutionair….
Neal zegt
De RS zal nooit geen RS meer zijn als er geen Cosworth in zit en 4×4
Sorcerer zegt
Hmm, interessant. Misschien is dit toch niet zomaar de motor die ook in de S60R heeft gelegen. Die piekt namelijk al 300 pk op 5500 rpm (400 Nm vanaf 1950 rpm). En toch is die ook onder de 6 seconden bij de 100 ondanks het 100 kg wegende 4WD dat erin zit.
Ben benieuwd hoe FWD zal aanvoelen in deze auto. Had wel verwacht dat hij <5,5s aan de honderd zou zitten, tenzij de koppelcurve totaal anders loopt en er echt een high pressure turbo in zit die piekt boven de 2500rpm ofzo (maar wanneer het hoge koppel geldt staat er weer niet bij)…
mashell zegt
Tja, daar kan een Subaru Impreza STI WRX 555 of een Mitsu Lancer EVO IVXCMIV niet tegen op.
Cupracer zegt
Leon Cupra ABT 2.0l Tfsi 310pk, 420Nm, 5.7 s 0-100km/u, 259km/u top
Bredere powerband dan de 5 in lijn motor van Volvo, en minder wegenbelasting (2liter).
Een ringlap tussen de 2 zou zalig zijn, en ons meteen vertellen welke van de 2 voorwielaangedreven hatches iets beter is! Ik denk de Leon met zijn strak onderstel met meerarmige achteras.
Oh en inzake prijs zullen beide wagens quasi gelijk liggen.
Jan C. zegt
En ik maar denken dat de Ford RS200 de snelse “productiewagen” van Ford was…
Jesper zegt
@ Jan C.: Ik dacht exact het zelfde! :D
Mooie auto, absoluut. Bloedje snel, absoluut. Maar een RS? :roll:
Ik ben ook van mening dat ze een Cosworth blok hadden moeten nemen met 4×4, i.p.v. een achterhaald Volvo blok te nemen…
Jesper zegt
Komt Zomoto met een Focus C-Max 1.6 aanzetten :lol:
frans zegt
Hmja.. leuk natuurlijk, die Cupra’s, maar ik vermoed dat deze Ford toch wat lekkerder zal sturen; meer gevoel, steviger, zekerder. Een Cupra voelt toch wat zacht en licht aan, teveel bekrachtigd, te weinig gevoel.
Ivo zegt
@ Cupracer:
ik denk dat je even vergeet dat er bij Ford een paar petrolheads werken die net even iets meer verstand hebben van het bouwen van een lekkere racer/afstellen van onderstellen dan de VAG ingenieurs. Mijn voorzichtige voorspelling is dat de Focus met iedere concurrent uit dit segment de vloer aanveegt. Vergeet niet dat Jost Capito verantwoordelijk is voor de onderstelafstemming van de E30 M3 en een aantal legendarische Porsches en niet te vergeten, de vorige Focus RS!
johnnyt-jet zegt
een Rs, de vorige dus, die als de beste FWD auto door vele autojournalisten is betiteld .
Volvo_440_turbo zegt
Hopelijk wordt ie sneller:
Vorige Focus RS vs Escort Cosworth in Fift Gear:
http://www.youtube.com/watch?v=aGEymxBPgB4
De Baron zegt
@ Kevski Style,
Dan heb jij het principe van de Revo-Knuckle toch niet begrepen! Het is niet het aanpassen van de caster/camber.etc. Maar een verandere ophanging van de voorwielen die torq-steer opheft.
@ Karel,
Ook jouw moet ik teleurstellen, het is niet het Volvo R-blok. De basis van het motorblok van de nieuwe RS wordt inderdaad gedeeld met onder andere de ST, maar het is echt geen knip en plak werk van andere Ford of Volvo modellen.
Grote Smurf zegt
@De Baron
Het was de ST220 die Clarckson gebruikte om te tonen wat torque-steer was…
voor de rest kan ik enkel zeggen: “un-pimp the auto”: http://www.youtube.com/watch?v=cv157ZIInUk
vla zegt
Ben benieuwd hoe dit handelt, voorwielaandrijving blijft toch synoniem voor onderstuur hoor… En als hij zo lekker luid klinkt als de eerste R-modellen, komt dat dik in orde! :P
Tom E36 zegt
woooow
das de enige vorm waarin deze focus echt mooi is.
en hoe :D :D
Kevski Style zegt
@ Baron:
Castor is van zichzelf een vast gegeven. Dit is de enige aanpassing die gedaan is. Ik begrijp het aardig goed, omdat ik me wel meer met wielgeometrie bezig houd ivm racen. Mcpherson is een vast gegeven, dus daarin zit de aanpassing niet. Waarschijnlijk ben je in de war met camber, wat inderdaad af te stellen is. Castor is dat niet, aangezien dat het gedeelte is waar de ophanging aan het subframe vastzit. De hoek daarvan (meestal 0 graden (horizontaal dus)) is de enige aanpassing die gedaan is. Dat is namelijk ook de enige manier om torquesteer op te heffen. Het zorgt er in het kort voor dat je chassis niet omhoog komt met optrekken, dus hebben je voorwielen meer grip.
En begrijp me niet verkeerd. Als het net zo goed wordt of beter dan het vorige onderstel heb je een super onderstel, maar om er een speciale naam aan te geven omdat je 1 tot 5 graden castor hebt is overdreven….
micheloo0 zegt
ik dacht dat voorwielaandrijving synoniem voor overstuur was .
micheloo0 zegt
@de vlaeminck
Sjaak zegt
Opvallend,
Velen van jullie maken de vergelijking met de Leon, dat is ook logisch.
ford heeft tijdens de ontwikkeling alleen niet naar VAG producten gekeken. De benchmark zijn natuurlijk de EVO X en de STI. 100% zeker dat de RS veel meer grip heeft dan de Seat. De constructie van de aandrijflijn en voorwielophanging is uniek en zal onovertroffen zijn.
Uit betrouwbare bron:
Tijdens tests was de RS op 8 van 10 onderdelen sneller dan zowel STi als EVO X. Dieze test vond op droog asfalt plaats. Het niet gebruiken van 4×4 geeft veel gewichtsvoordeel. Over de Seat wordt niet gesproken, die is van een (met alle respect) van een ander kaliber (lees lager).
@ W!d het verbruik van de RS is 9,4/ 100 km !!!
Trevor zegt
@ Mashell -> Subaru en Mitsubishi zullen denk ik beide, zeker wanneer grip nodig is (bochtenwerk!!!), sneller zijn. Qua PK’s ontlopen ze elkaar verder weinig; Mits = 295 pk, 366 NM , Sub = 300 pk 407 nm…
Feitelijk zou de SUB sneller moeten zijn.. echter op een circuit is de Mits sneller… Ik denk als je de Ford er naast zet(met het hoogste vermogen en koppel), hij toch de traagste van de 3 zal zijn, puur door gebrek aan grip..
Hoe goed zijn voorwiel aangedreven systeem ook zal zijn hij zal nooit de tractie hebben van een 4wd systeem…
Ook de overbrengingen van de bak en gewicht zullen een belangrijke rol spelen…
abdus zegt
ford is inderdaad beter op weg maar ze staan op punt om faillet te gaan door de crediet crisis met meer dan 30% verlies op de duitse beurzen en 50% in de amerikaanse beurzen nou pas maar op ford..
mashell zegt
@Trevor
De Subaru en Mitsu zijn allebei nou niet moeders mooiste (mijn bijdrage in de understatement van het jaar wedstrijd). De Ford ziet er juist wel gelikt uit. Bovendien als iemand weet hoe om te gaan met vermogen op de voorwielen dan is het Ford wel.
johnnyt-jet zegt
Abdus, de beuststand heeft niets van doen met de solvabiliteit van een bedrijf. Daarnaast maakt Ford europesche modellen en wordt ook uitdrukkelijk niet genoemd nu met die andere 2 .
V.A.G Fan. zegt
ehhmm jaa ford. zou je der van zeggen
maar DEZE!! geeff mij maar zown vieze groene of oranje mee dan!
Ivo zegt
@ VAG fan:
Ehhmm jaa, je kan ook gewoon zoals iedere Jan Doedel in Nederland gewoon een Golf kopen!
Mardec zegt
Kan ik een zonder strijkplank aub?
BAAP zegt
@ karel..
volgens mij ben je beetje blijven hangen in het R-tijdperk van Volvo!!!
Deze motor is opnieuw ontwikkeld voor de R-line van Ford! uiteraard met de eigenschappen van een Volvo sound!
maar dat maakt niet uit!!
Nanning zegt
@Sjaak: 9,4 L / 100 km? Too good to be true!
ST rijders zijn al blij als ze met een voorzichtige rijstijl 1 op 10 kunnen halen (met 225 pk /230 nm op 18 inch 225 banden.. (fabrieksopgave ST = 9,3 l /100 km)
De RS levert 30% meer vermogen, heeft ongetwijfeld een uitdagender rijkarakter en staat op bredere banden.
circlestorm69 zegt
Hier al in het wild op Autojunk:
http://www.autojunk.nl/pix/show/149346/1
Bruut ding hoor.
Dirkx Kristof zegt
Dat is mooi, mijn maat maakt de foto’s van in het wil en autojunk plakt hun naam erop…
4datoz zegt
@ Kevski Style
Castor bij deze ophanging is niet instelbaar. Castor zorgt ervoor dat bij insturen je meer of minder camberverandering krijgt waardoor je meer dwarskracht kan genereren op je wielen.
De reden waarom deze ophanging een “revo” is is omdat de kingpin offset dichter bij het wiel centrum ligt waardoor de aandrijfmomenten minder van invloed zijn op oneffenheden links en rechts. Dus minder torquesteer.
RubenBaeten zegt
@Dirkx Kristof: Hij heeft ze zelf geupload hoor.
De Baron zegt
@ Kevski Style,
Lees dit deel maar eens door dan begrijp je hoe het zit bij de RS: http://forums.focaljet.com/suspension/585922-future-fwd-performance-revo-knuckle.html
@ Grote Smurf,
Wist je dat de door jou zo geprezen Golf 5 de achterwielophanging heeft van de Focus 1?!? Toen de ingenieurs op LPG de achterwielophanging ontwikkeld hadden voor de Focus heeft VW de ingenieurs en de rechten gekocht om de ophanging aan te passen voor de Golf 4 en 5.
@ 4datoz
Bedankt voor de uitleg, ik heb er momenteel niks meer aan toe te voegen. In de link (PPT uit 2004) staat het uitgelegd en kan je de ophanging zien op een foto. Dan zal het duidelijk worden waarom het zeer goed werkt (geloof me!).
4datoz zegt
@De Baron.
No worries. Het werkt zeker, ik heb de die foto namelijk bijna 6 jaar geleden zelf gemaakt ;) Je zal straks zien dat de uiteindelijke ophanging er iets anders uitziet maar het idee is hetzelfde.
De Baron zegt
@ 4datoz,
Als ik jouw antwoord goed begrijp zeg je dat je de ophanging van de Ford Focus RS al gezien hebt, klopt dat?
4datoz zegt
Ja dat klopt, van heel dichtbij :)
De Baron zegt
@ 4datoz,
Dan schiet mij maar 1 vraag te binnen: Hoe dat dan? Werk je bij Ford of werk je bij de Iimporteur of een dealer? Of nog iets anders? :D