In tegenstelling tot eerdere berichten krijgen wij volgend jaar nog geen nieuwe Focus RS. Wanneer dan wel, dat laat Ford nog even in het midden.
De vorige generatie Focus RS werd al eind 2007 aangekondigd, maar het duurde nog tot september 2008 tot er een productiemodel stond, dat in 2009 in de verkoop ging. Destijds was de 305 pk sterke RS dé hot hatch in zijn segment, tegenwoordig worden de vermogens in dit segment al tot 360 pk opgeschroefd.
Volgens de geruchten maakt de Focus RS gebruik van de 2.3 liter Ecoboost uit de Mustang, getuned tot 330 pk. De Focus heeft net een facelift gehad, en gaat dus nog wel een jaartje of 4 mee. Wat dat aangaat heeft Ford nog alle tijd. Gezien de ontstane gewoonte bij het bedrijf (en niet alleen bij Ford) om een model vér voor zijn marktintroductie al op een beurs neer te zetten moet je er niet raar van opkijken als het pas ergens in 2016 wordt.
Voor die tijd gaan we in ieder geval kennis maken met de ontzettend uitgestelde Mondeo. De nieuwe productielocatie in Valencia begint vorm te krijgen, en eind 2014 moet het model, dat in 2011 in de VS als Fusion werd geïntroduceerd, dan toch eindelijk op de Europese markt komen. In 2015 volgt de Vignale-lijn.
Tot de introductie van de Focus RS mogen we dus gaan genieten van de Mondeo en de eerder aangehaalde Mustang, die op deze manier ruim baan krijgt. Ford-fanaten met een hot hatch-verslaving kunnen voorlopig hun lol op met de Focus ST, met 250 pk ook geen stakker. (via Autocar)
Foto: Focus RS-impressie, 2011.
utr1984 zegt
Ik kijk er naar uit! En fijn dat Ford met deze geslaagde facelift is gekomen, zo wordt het uiteindelijk toch wat (net als de facelift bij het vorige model). Alleen die vijfcilinder was wel echt een pareltje qua geluid. Jammer dat puur vanwege CO2-regels de vijfpitter wordt vervangen want de echte liefhebber betaald volgens mij graag wat extra voor die motor.
utr1984 zegt
@utr1984: Overigens zal de RS waarschijnlijk veel eerder klaar zijn, maar wordt het puur uitgesteld om de focus (ha!) op andere modellen te richten. Je moet als merk immers je nieuws spreiden. Wel jammer voor ons :)
tupperware zegt
Geduld is een schone zaak, zeker in dit geval de moeite van het wachten waard.
Daar durf ik mijn vingers voor in het vuur te steken..
phaeton zegt
(Bijna) niemand vindt het erg wanneer de Focus een half jaar of jaar later is te bestellen. Die Mondeo was vorig jaar al klaar, ik vraag mij toch af wat voor kwaliteits-, capaciteits- of leverlingsproblemen er zijn waardoor dit zo lang duurt. Nog even en de nieuwe Passat is er ook, waardoor volgens de typenummers van VW, Ford gewoon een complete generatie zou overslaan.
fortuna zegt
@phaeton: die Mondeo is al twee jaar klaar en bijna net zo lang op de markt in de USA, het is de verhuis van Genk naar Valencia die voor de vertraging zorgt.
phaeton zegt
Overigens zou ik het ergens wrang vinden dat wanneer Audi zijn vijfcilinder in de RS3/TT-RS zou laten liggen, Ford het onder het mom van milieu en klantenwensen met de viercilinder zou proberen. Die vijfcilinder is juist tegenover de viercilinder OPC, R en RS een USP.
tupperware zegt
@phaeton:
Ach, alle Ford Escorts en Focii RS waren 4 cilinders, alleen de vorige paar 100 niet maar die had een Volvo motor.
Audi heeft echter een traditie in 5 cilinders, als die in die RS de 5 cil. voor een 4 cil. zouden vervangen zou ik daar meer moeite mee hebben dan nu bij Ford.
Die gaan gewoon terug naar waar ze goed in zijn. Heerlijke bommetjes bouwen met een 4 cilinder in het vooronder.
gtwillem zegt
Bij een Hot Hatch past een viercilinder prima. Ford heeft heerlijke RS’en (Cosworth, RS1800) afgeleverd met fantastische vierpitters. Maar de vorige vijfpitter bracht wel wat extra sjeu. Benieuwd of het weer zo’n briljante auto wordt als de vorige!
baasbas zegt
Waar blijft die nieuwe Mondeo!!!? Nu is alle momentum van de introductie weg! Leuk zo’n RS, maar daar worden er toch maar drieënhalf van verkocht
gtwillem zegt
@baasbas: die rijdt al weer een tijdje in de VS gewoon rond, volgens mij.
rd1991 zegt
Verdorie… wéér een 5 cilinder weg :(