Wat een koopje.
Zojuist kregen wij een prijs door van de nieuwe Focus RS, die aan de scherpe kant is. Wat heet..nog geen 33 mille voor de absolute topversie van de Ford Focus, hier moet een addertje onder het gras zitten. En dat klopt, de genoemde prijs is wat je er omgerekend in de VS voor betaalt, waar de vanafprijs van $35.730 per ongeluk uitlekte via een configurator.
Voor Nederland zou ik eerder richting de 50.000 euro rekenen. De nieuwe Focus RS heeft beschikking over 350 pk en 440 Nm uit een 2.3 liter Ecoboost-viercilinder. In februari werd hij onthuld, maar pas begin volgend jaar kan je hem kopen. Ford Nederland heeft nog even de tijd om een prijs uit te dokteren dus. (via)
jaguarjunk zegt
Doe mij de vorige maar, in het felgroen met zwarte accenten! Veel gaver, veel goedkoper.
rolov zegt
@jaguarjunk: vlg mij koste die ook rond de 50k.
clarkson zegt
@rolov: Koste ja. Nu niet meer.
rolov zegt
@clarkson: wat? Hij zegt dat die andere goedkoper Was. Als ze allebei rond de 50k komen Is hij toch niet goedkoper?
toshtie zegt
@rolov: tweedehands is hij dan op het moment toch goedkoper? Dat is wat hij bedoelt
jaguarjunk zegt
@toshtie: @rolov: @clarkson: ik bedoel inderdaad op dit moment, op de occasionmarkt.
clarkson zegt
@jaguarjunk: Dat begreep ik ja. Maar @rolov: nog steeds niet zie ik…
rolov zegt
@toshtie: we gaan toch geen 2 hands prijzen met nieuwe vergelijken?
jaguarjunk zegt
@rolov: welles. Omdat wel.
clarkson zegt
@rolov: maar dan is hij alsnog niet goedkoper?
toshtie zegt
@rolov: doe ik ook niet, ik verklaar alleen wat er bedoelt werdt
mrrallycross zegt
@toshtie: zitten nu rond de 25k
Tonnie zegt
@jaguarjunk: heel erg mee eens, die nieuwe heeft het voor mij totaal niet. Die oude is nog steeds zo veel gaver!
jaapiyo zegt
@Thijsj: Ik vind van niet. Het enige wat toffer was aan de oude was de 5 pitter. En dan vooral vanwege het idee dat je geen standaard 4 pitter onder de kap hebt zoals de rest van Nederland.
De nieuwe ziet er IMO een stuk dikker uit dan de vorige en dat wil je bij zo’n hot hatch. En die groene kleur komt ook vast wel weer terug…
griffendahl zegt
@jaapiyo: Ik vind juist die oude een stuk dikker, plus dat die oude er als 3 deurs is en voor een hot hatch vind ik dat sowieso een harde eis…
jaapiyo zegt
@griffendahl: ja dat van die 3 deurs is wel een goed punt. Helaas gaan ze er steeds meer uit vanwege te weinig vraag.
Dutchdriftking zegt
@jaguarjunk: Die 5 cilinder was inderdaad geniaal, maar ik ben erg benieuwd naar de nieuwe!
johanhummer9 zegt
@jaguarjunk: mij ook maar alleen omdat ie een cilinder meer heeft
ghost zegt
@jaguarjunk: ja nu ja, bij nieuwprijs was dat wel even a anders. Grapjas!
wachtmaartotmijnvtecinkicktyo zegt
Wat doen we hier nog?
9000cse zegt
@wachtmaartotmijnvtecinkicktyo:
Bijtellingsvoordeel benutten. Oh…wacht…..ik geloof dat dat bij een RS niet zo van toepassing is…….
trustmeiamanengineer zegt
Basterds!
rolov zegt
35k in dollars.. Hmm daar koop je ook een mustang, camaro of challenger voor dacht ik. Lastige keus in de vs. In Nederland zou het een no-brainer zijn. De rs natuurlijk.
mazdarx zegt
YOU TRICKED ME… Misschien toch maar naar Amerika verhuizen als ie inderdaad 50k gaat kosten hier…
piiiti zegt
Vet ding hoor! Kon het voor mij wel doen.
Mja voor die 50K heb je ook heel veel ander mooi spul.
Ben wel eens dat dit niet de mooiste kleurenstelling is.
g40freak zegt
leuk en alles hoor, maar laat ford maar weer eens retro gaan en een lekkere capri maken ofzo
2.3 ecoboost of 3.7 v6 ecoboost erin..rwd.
begrijp me niet verkeerd, ik zou mijn schoonmoeder opofferen voor een focus rs mk1, laat staan wat ik zou doen voor alles wat daarna komt.
Maar ze hebben alles wat ze nodig hebben in het onderdelen magazijn liggen, beetje leuk buiten en binnenkantje ontwerpen en hoppa.
Wielophanging dit, aandrijflijn dat, remsysteem daar, motor en aanverwante hier.
Beetje wat bmw deed met de 1m (ook een samenraapseltje) werkte goed genoeg dacht ik zo en bmw had er veel meer kunnen verkopen.
dat is wat ik wil, luister je mee ford?
Dutchdriftking zegt
@g40freak: Opzich een heel goed idee. En dan heb ik het niet alleen over het opofferen van je schoonmoeder.
lekbak zegt
@g40freak: ik ben absoluut voor, zij het wel 2e hands want nieuw kan ik lang niet betalen.
Wellicht zie ik iets over het hoofd hoor, maar waar moet ford het kleine rwd platform vandaan halen? Volgens mij hebben ze alleen full-size auto’s met rwd.
g40freak zegt
@lekbak: Nieuwe ford mustang zo’n 25 % kleiner en lichter maken.
En er een tweezitter van maken.
Groter dan een fiesta, kleiner dan een focus.
jaapiyo zegt
@g40freak: Meh. De Capri was wat wij hier kregen in plaats van de toffere Mustang. Nu krijgen we weer offcieel de Mustang, inclusief een variant met 2.3 turbo. Ik zie daar dus geen ruimte meer onder voor een enigszins serieuze Capri met RWD et cetera.
Vergeet niet dat de Mustang in Nederland weliswaar geen koopje is maar in de rest van Europa waar er minder plezier belasting is is de auto veel goedkoper. In België en Duitsland bijvoorbeeld is ‘ie er al vanaf 35K…Als daar nog een model onder zou moeten die begint bij, zeg, 25K zou je realistisch gezien uitkomen bij een soort nieuwe Ford Puma op Fiesta of Focus basis met FWD.
g40freak zegt
@jaapiyo: ff heel kort door de bocht gezien: fiesta is 4 meter wielbasis, de focus is 4,35 en de mustang is geloof ik 4,85.
Dus “verklein” de mustang tot zeg 4.25 meter, gebruik aan de achterkant mustang techniek,
Aan de voorkant fiesta st, focus rs/st onderdelen en onderstel, 2 zitter, gewoon vaste veren/dempers, 1 knop voor tractie controle: aan/uit,
Ik heb ineens een brainwave, gooi die v6 lekker in de mustang, laat ford de 5 cilinder terugbrengen, hem in de lengterichting plaatsen en aanpassen voor rwd.
Ding is redelijk doorontwikkeld dacht ik zo, de 350 pk die dat ding levert is zat, na emissie eisen hou je er nog 275 over.
ik zie uitdagingen, geen problemen.
zweed zegt
@sir_smokalot Ik vraag het maar aan jou maar mijn foto van een Volvo XC70 is nu vervangen met een TVR Tuscan…. kan dit weer veranderen? Alvast bedankt!
gtwillem zegt
50 mille is nog altijd een koopje. De concurrentie is vele malen duurder. En de enige andere auto doe qua power in de buurt komt, is de Mustang met dezelfde motor.
g40freak zegt
@gtwillem: ik zou lekker voor 15k een mazda 3 mps kopen met minder dan 80.000 op de teller. (onderhuids hetzelfde als de vorige focus st/rs, de 5 cilinder)
Dan heb je dus een oude focus onderhuids, met feitelijk de motor van de nieuwe focus.
Dan er nog eens 10 k tegenaan aangooien om alles netjes in balans met elkaar te upgraden., Remmen, banden, onderstel, motor, the works.
En dan mensen in een focus opzoeken.
vanuit stilstand ben je kansloos met een 3 mps, dat snap ik, daar doe je niks tegen, de 25k die ik bespaard heb en op de bank heb staan verzacht die pijn vast wel, ik leer er wel mee leven.
Om vervolgens over 5 jaar een zgan focus rs te kopen en het hele geintje weer opnieuw te doen en vervolgens de dan nieuwe focus rs weer lastig te gaan vallen :)
En de tegen die tijd dan 35k die ik bespaard heb op de bank te zetten etc etc etc
ook al zou ik het geld hebben, ik zou nooit een nieuwe auto kopen, mja das persoonlijk.
lekbak zegt
@g40freak: je opgefokte mps is over 5 jaar niks meer waard dan een niet opgefokte. Weg 10k. Ik heb het niet doorgerekend maar als je restwaarde mee rekent zou het wel eens weinig uit kunnen maken wat je bespaart.
gop1 zegt
@g40freak: Als je zometeen in je sterfbed ligt, wil je dan terugkijken op je leven en denken ‘Wow, heb ik even een hoop centen bespaard zeg’, of wil je denken ‘Wow, heb ik een mooi leven gehad zeg’?
g40freak zegt
@gop1: nee, dat gebeurt ook niet, alleen ik kijk anders naar autorijden dan de meeste mensen, denk ik.
Ik zelf hou meer van het sleeper idee, of de underdog, daarom zou ik de mazda willen.
Ook al omdat je die gewoon stukken minder dan focussen ziet.
ik zou dezelfde keus maken, als ik bij wijze van spreken miljoenen op de bank had staan.
de lol die ik zou hebben in een opgefokte mps, door de verwarring die je met sleepers kan creeren, is voor mij denk ik groter dan de lol van een nieuwe auto waarvan het duidelijk is dat hij vreselijk rap is.
gop1 zegt
@g40freak: Ah zo ok, kan ik me helemaal in vinden. Ik heb zelf ook liever een wolf in schaapskleren dan andersom. BMW 316i met M-sportpakket bijvoorbeeld vind ik echt lomp.
g40freak zegt
@gop1: ooit een collega van mijn vader, reed impreza turbo (eerste model, guldentijd)
Kreeg geen voorrang maar een kusje van een vrachtwagen.
Verzekering gaf X bedrag met behoud auto..
Kocht een 1.6 impreza, bouwde alles over, intercooler zwart gespoten en achter de bumper, dus geen hoodscoop, zolang je niet boven de 3000 toeren kwam klonk hij ook nog redelijk stil
krassen en deuken en efteling stickers kreeg hij er gratis bij.
Alleen velgen en remmen en misschien de stoelen, stuur en pook, waren clous.
dutchneon zegt
@g40freak: allemaal leuk en aardig, sneller zijn dan de rest, maar hoe vaak kom je in NL nog eens iets leuks tegen om even te sporten. Ik rijd regelmatig met mn 350pk srt4 naar mn werk en terug en kom hooguit de zoveelste tesla tegen die zn batterij aan het sparen is…. Zo’n auto moet je voor jezelf kopen en dan komen looks en het hoge ‘hebben’ want nieuw gehalte al gauw om de hoek!
g40freak zegt
@dutchneon: omdat er meer is dan alleen maar sporten tegen andere mensen.
je kan namelijk ook in je eentje rijden en bochtjes pakken.
Dutchdriftking zegt
Wat is dit in Amerika een geniale wagen. Met een redelijk anonieme Ford voor een daar redelijk lage prijs, allemaal dikke auto’s pesten. Hier in NL zal de auto natuurlijk stukken duurder worden, en ook veel opvallender.
audirs3 zegt
Koopje voor een echte RS. Die vorigen waren nepperds met hun FWD, de nieuwe heeft net als de Escort RS Cosworth weer heerlijk 4WD!
FB_100002177943068 zegt
5 deurs dus stik de rmaar in ford
berlinetta zegt
50k zou alsnog redelijk geprijsd zijn. Daar koop je namelijk ook een Golf R voor. Ook een leuke auto, maar die haalt het niet bij een RS.
gtwillem zegt
@berlinetta: de Golf R en S3 heb je ook voor 50k, maar zoals je zegt, die lopen toch wat achter qua specs.
Een M135i X-Drive, A45 AMG en RS3 zijn respectievelijk 7, 10 en 18 mille duurder. Een STI is zelfs 30 (!) mille meer. Dan is zo’n Focus RS toch een bijzonder scherpe aanbieding!
schellekens006 zegt
Wacht een gedrocht. Lijnen spel klopt voor geen meter. Jammer…
gregorius zegt
Vroeger hadden hot-hatches 2 redenen. Reden 1 was omdat jouw hot hatch er bijna hetzelfde uitzag als de normale, maar bloedje snel was.
Reden 2 was: Dit koste extra, redelijk was extra, maar niet gestoord veel. Kreeg je wel voor terug dat het vaak niet zo verfijnd uitgevoerd was (trage blokken met een giga-turbo erop).
Dit was ook de tijd dat grote slagschepen nog vooral slagschepen waren en Porsches en dergelijke erg duur waren. Dus, jij was zowaar t baasje met je hot-hatch.
Tegenwoordig kan je 50 verschillende modellen, 2e hands, met meer kracht kopen tov de hot-hatch. En vaak is ie nog als sleeper te krijgen ook. Dus nu, heb je die 50k over voor je Focus RS, terwijl je voor veel minder geld ook een grotere, luxere en snellere en goed onderhouden sleeper kan kopen, waarmee je niet meer zo te koop mee hoeft te lopen.
Dus met de hedendaagse hot-hatch ben je nog wel opzichtig, maar je bent niet meer t mannetje; omdat je gewoon niet meer t snelste bent, by far.
Focus RS om een keer in te rijden; prima, doe t graag voor een dagje.
Focus RS om te kopen/leasen. Laat maar, neem wel iets anders.
Hupke zegt
@gregorius:
Vergeet ook niet dat een snelle slee toen niet echt als 3e hands te koop was.
Een snelle amerikaan, merc of jag kocht je nieuw, iemand kocht die 2e hands en de 3e eigenaar kon ermee naar de sloop gaan.
Je had niet echt een andere optie als je iets goedkoop en snel wilde hebben.
crackdavid zegt
Zo goedkoop vind ik dit niet. Je heb daar voor 32000 dollar al een Mustang GT 5.0
burninrubber zegt
Wordt hier blij gemaakt met een dode mus. Dacht dat dit de NL retail prijs was…
philipf zegt
Ik hoef er sowieso geen. Niet echt veel bergweggetjes waarop je lekker kan boenderen hier.
rolov zegt
@philipf: Europa is groter dan Nederland hè. Je kan naar de eifel rijden.
gerjanm zegt
Op de laatste foto(‘s) is ie prachtig uitgevoerd. Dikke velgen!
rikvp zegt
Prijs van de vorige genaratie tweedehandsjes zullen wel behoorlijk naar beneden gaan. Als de nieuwe zo goedkoop is. Tenzij de vorige heel geliefd word
kristof_truyen zegt
Kwam enkele maanden geleden al een test wagen tegen in Genk (België).
Jammer genoeg deed hij geen stoplicht sprintje!
mrrallycross zegt
Was heel blij, tot ik las dat het Amerikaanse prijs was.
bmwnumberone zegt
50.000 euro voor een ford… Is toch niet normaal..
Hupke zegt
Dik 30K is wat ik redelijk zou vinden voor zo’n wagentje.
50k betalen voor een focus is een beetje waanzinnig.