“Don’t judge a book by its cover”. De Focus RS mag er dan asociaal en gewelddadig uit zien van buiten, achter dat brute uiterlijk gaat een milieuvriendelijk hatchbackje schuil. De RS zette een gecombineerd verbruik van slechts 7,3l/100km neer.
De resultaten zijn behaald in het land van Topgear. Het was alweer de zevende editie van de UK MPG Marathon, waarbij eerder al de Corvette Z06 als wonder der efficiëntie uit de bus kwam. Jeremy Walton reed 480km om tot dit resultaat te komen.
Volgens de fabrieksspecificaties verbruikt zelfs een Focus 1.6 gecombineerd 7,5 liter. Een RS heeft volgens de boekjes gemiddeld bijna 11 liter op 100km nodig. Het mag dus als een hele prestatie gezien worden dat ook de 300pk super-hatch met veel minder energie toe kan. Een lichte gasvoet lijkt dan opeens meer ‘milieu problematiek’ op te lossen dan een Toyota Prius. Naast Jeremy Walton mogen ook de technici, verantwoordelijk voor de Focus RS, een fles bubbeltjeswijn open trekken, zonder een uiterst verfijnde aandrijflijn was dit verbruik niet mogelijk geweest.
Lan_Evo zegt
Alleen gaat niemand zo rijden in zo’n auto natuurlijk. ;)
Bennink zegt
Dan lijkt mij dit de ideale groene auto! De kleur heeft ‘ie in elk geval mee!
tom307 zegt
zag vandaag in de showroom in antwerpen een voor de deur staan
jezus die zijn vet:-D
OT: verbruikt evenveel als men poegie,maar in moet het zonder de 300pk stellen :-(
racerx zegt
Ik haal gemiddeld 8 liter op 100 km in mijn E39 530i. Ik rijd niet als een opa, maar ik gas ook niet als een petje. Een beetje opletten en anticiperen op verkeerssituaties scheelt al een hoop.
Knappe prestatie van de Ford overigens.
MattCurlew zegt
Tja als je de hele tijd constant rijd, rustig optrekt en op tijd schakelt dan snap ik het nog wel ja..
Bert zegt
Een RS kopen en dan gaan rijden alsof er eieren op je dak liggen. Natuurlijk ben je dan zuinig, maar wat is de waarde van zo’n test?
(Ps : tijdens de standaard Euro verbruikstesten hebben de wagens een maximale versnelling – stadscyclus eerste acceeleratie – van 1.04m/sec2. Da’s 28 seconden van 0 tot 100. De andere onderdelen van de proef zijn nog langzamer. Moet je niet vragen hoe met die RS gereden is om 3 liter onder het EU verbruik uit te komen. Waarschijnlijk geduwd).
Gert Nouwen zegt
@Bert: Misschien juist sneller opgetrokken? Langzaam optrekken kost namelijk meer energie dan even snel optrekken en dan je constante snelheid aanhouden. En snel optrekken is dan niet plankgas in de toeren jagen. Gewoon stevig gas geven en voor 2500tpm opschakelen. Een RS zit dan sneller op de constante snelheid waar hij dramatisch minder brandstof gaat gebruiken in vergelijk met optrekken.
Grote truck van het nieuwe rijden is ook helemaal niet langszaam rijden en optrekken, maar zorgen dat je snelheid zo constant mogelijk is.
Laurens zegt
@Gert Nouwen: je hebt helemaal gelijk. Boel laag in toeren houden en juist wel 3/4 gasklep open zetten, neemt vullingsgraad en daarmee rendement dramatisch toe. Je rijdt soepel, toch snel en zuinig. Daarna je voet wel stilhouden.
Maar ga je met de caravan een helling op (of af), dan is het nog steeds motor iets boven maximum koppel-toerental houden en vol gas, zakt het torretje terug in toeren, dan een naar een hogere vertraging…
Oliedrukverhaal is echt uit de oude doos. ED BMW’s hebben zelfs al electrische oliepomp(en), helemaal motor toeren onafhankelijk.
Wel jammer dat veel mensen denken dat vol gas ook veel toeren is, dan gaat het mis :-)
mckroket zegt
grote truck?
DTR zegt
Je verbruikt zakt niet door aan 2500tpm op te schakelen hoor. Of dan toch als we het over auto’s met benzinemotor hebben. Die hebben pas een gunstig rendement vanaf een kleine 3000tpm, afhankelijk van merk tot merk. Zo zal opschakelen bij 3500-3800tpm geen hoger verbruik met zich meebrengen, in tegendeel zelfs. Wat wel een grote invloed heeft is de gasstand. Als je aan 2500tpm opschakelt, moet je veel meer gas geven wil je even snel optrekken dan als je aan een goeie 3500 tpm opschakelt, waardoor je in het 1e geval dus zelfs meer zal verbruiken.
Laurens zegt
@DTR: de gasstand klopt in zoverre, dat je bij lage toeren de gasklep verder open zet, om dezelfde acceleratie te halen. En dat is efficiënter, ondanks dat het maximale koppel misschien wel bij een hoger toerental ligt. Die gasklep haalt het gemiddelde rendement van een benzine motor vreselijk naar beneden. Zet hem dus zover mogelijk open!
Paulo zegt
Daar zal hij een aardig centje voor hebben gekregen, om dat verhaal aan de man te brengen.. De prestaties van die wagen, vallen zeer tegen bij de echte testen, maar ondanks dat, is dat verbruik alleen mogelijk, bij bergaf en constant rijden met 300 pk.
august zegt
-edit: check, bedankt-
roderick zegt
met weinig toeren opschakelen heeft wel degelijk zin omdat je dan minder bewegingen in het blok hebt en dus minder wrijving en thermisch verlies. Daarnaast rijd je daardoor rustiger en vloeiender..
Alwood zegt
@roderick:
bij lage toeren heb je juist een heel laag rendement. Het hoogste mechanisch rendement heb je bij het maximum koppel, dus opschakelen onder dat specifieke toerental maakt een auto niet zuiniger.
Bij opschakelen bij hele lage toeren is juist de smering verre van ideaal omdat de olie niet in alle ruimtes komt, dus is er weer sprake van meer wrijving. Bovendien gaat je motor er op den duur aan onderdoor.
RenesisHP zegt
@Alwood:
Dus ik zou standaard pas vanaf de 5500 toeren moeten schakelen? Lekker relaxed in de stad.
Met warmrijden mag ik daar helemaal niet komen. :roll:
Alwood zegt
@RenesisHP:
muhahahaha ;) natuurlijk moet de motor eerst een beetje warm zijn, maar optrekken met 5500 toeren zou het verbruik niet moeten schaden… behalve natuurlijk bij stadsritten waarbij je iedere 100m stil staat. En ik weet eigenlijk niet in hoeverre wankels hier verschillen van zuigermotoren…
@super
jouw verhaal is vooral van toepassing op het rijden met constante snelheid, bij het optrekken is het juist niet zo efficient (en zuinig) om laag in de toeren te blijven. Als je vlotter optrekt hoef je bijvoorbeeld minder lang op te trekken, en bespaar je dus brandstof door het gas minder lang in te duwen. Je hebt pas wat aan het maximum koppel als je het gebruikt (bij optrekken of vollast).
Net zoals het weinig zin heeft met weinig gas hoog in de toeren te rijden, heeft het ook geen zin om het gaspedaal verder in te duwen bij lage toeren…
Zuinig rijden is natuurlijk vooral: constante snelheid houden, zo min mogelijk remmen en heel goed anticiperen. :)
super zegt
@Alwood:
F=ma dus als je snel optrekt heb je daar meer kracht voor nodig dan als je langzaam optrekt. Langzaam optrekken is _veel_ zuiniger dan hard optrekken.
Alwood zegt
@super:
maar heb je ook smering, rendement en alle motorkarakteristieken in die formule meegenomen? Was het maar allemaal samen te vatten in die formule, dan was motortechniek een stuk makkelijker.
@ RenesisHP:
DRIE?! ik heb er vier in totaal ;) Beeetje overdreven hoor, maar wel goed schoonhouden natuurlijk, die injectoren…
RenesisHP zegt
@Alwood:
Wij hebben poorten. ;)
Alwood zegt
@RenesisHP:
tsss, poorten zijn voor brommers :P
klopt wel inderdaad dat een motor met veel koppel bij lage toeren, het beter toelaat zuinig te rijden. Zuinig in verhouding tot zijn kracht/inhoud natuurlijk ;)
super zegt
@Alwood:
die formule is de 2e bewegingswet van newton. Als je meer toeren maakt bij accelereren dan de toeren bij kruissnelheid gaat de bewegingsenergie die je in de motor en versnellingsbak stopt grotendeels verloren (je krijgt er bij koppelen wel iets voor terug maar niet veel). Smering etc hebben invloed maar de snelheid van de zuigers en andere mechanische delen ook. Verliezen aan wrijvingsenergie zijn min of meer recht evenredig met snelheid van de onderdelen, de verschillen in smeringsefficiency maken wel verschil, maar niet in de ordegrootte van snelheidsverschillen (tot 7x).
super zegt
@Alwood:
overigens, als je het niet gelooft moet je het zelf maar eens een paar tankjes proberen; consequent rustig ipv snel accellereren, kijken of het veel verschil maakt.
Alwood zegt
@super:
probeer het regelmatig idd :) de grootste invloed op mijn verbruik heeft de kruissnelheid op de snelweg. Max koppel bij 2800rpm, hoog verbruik bij meer dan 3200rpm, laag verbruik bij 2600rpm, motor ongelukkig bij minder dan 2200rpm (in z’n 5).
Zelfde overigens toegepast op een V70R en ook daarmee heb ik 1:11 gereden met betrekkelijk hard optrekken, maar constante snelweg-snelheden (gemeten over 600km). Het awd model verbruikt standaard zo’n 1:8.
RenesisHP zegt
@Alwood:
Poortjes lekker uitgeblazen. Zelf overigens ook.
Helaas vervroegd thuis wegens blessure, dus compleet klaar om jullie zieltjes weer te vegiftigen. :twisted:
Verbruik was overigens schrikbarend. Volgas al snel zo’n 1 op 3.
Nou heb ik dus nog steeds geen antwoord. Wat verbruikt zo’n Focus RS tijdens volgas situaties?
Wie van de wizkids weet dat ondertussen?
Alwood zegt
@RenesisHP: waar is wouter als je hem nodig hebt?!
RenesisHP zegt
@Alwood:
Die is waarschijnlijk in de beautyfarm zijn ervaringen mbt vliegangst aan het verwerken en daarbij tegelijkertijd zijn veronicahoofd aan het bijbruinen.
Hij moet zijn fans tevreden houden. :D
En geef hem eens ongelijk. ;)
RenesisHP zegt
@Alwood:
Dan gaat de derde injector open. Vanaf de 5000 eigenlijk al.
Dat is de sportmodus en verbruikt dus lekker veel.
Ook het variabele luchtinlaatsysteem gooit dan extra poorten(!) open.
Zuinig rijden doe je op de eerste injector. Die gaat tot 3750 toeren.
In ons geval belangrijk om ze regelmatig alle drie te gebruiken.
Gaat over een half uurtje dus weer even gebeuren. :twisted:
RenesisHP zegt
@Alwood:
Als toevoeging moet ik wel zeggen dat tot 4000 optrekken redelijk “zuinig” is.
Bovenstaande verhaal gaat overigens voor onze uitvoering op.
Dus geld niet voor alle wankelmotoren.
super zegt
@Alwood:
bij zuinig rijden gaat niet om het hoogste motorrendement, het gaat om de kleinste hoeveelheid brandstof per km. Als je bijvoorbeeld in de 2e versnelling rijdt bij de helft van het max koppel verbruik je minder per km dan als je in de 1e versnelling rijdt bij het max koppel. Daarnaast betwijfel ik of de hoogste efficiency gehaald wordt bij het hoogste koppel maar dat is een ander verhaal.
Rotary1 zegt
efficiëntie, werd dat maar eens het nieuwe toverwoord!
Volvo_480_turbo zegt
Mijn vorige auto, een volvo 480 turbo, die door de vorige eigenaar opgepept was tot een 250pk (na een maand had ik wel de bak al aan gort gereden) was ook zuinig, als ik op de autoweg niet harder dan 110 km/h op teller reed tenminste => is ongeveer 100 km/h reëel.
Eens alle registers open haalde ik makkelijk 15 a 18 liter per 100km…
Volvo_440_turbo zegt
ps, 6.5l/100 km was ik vergeten te vermelden…
Jesper zegt
Gewoon lekker schakelen bij 2000 toeren, en 60 in z’n 5.
Doet wonderen voor het verbuik. En inderdaad een stukje anticiperen en lekker veel uit laten rollen.
Tristan zegt
Mijn Fiesta S uit 06 doet idd 7.8l/100km. Doen ze goed dus
Citrofiel zegt
Zo’n sterke auto kopen om maar een fractie van het aantal pk’s aan te spreken is ook zonde… Gewoon lekker doorrijden moet kunnen, en dat is hiervoor echt niet gedaan.
RenesisHP zegt
Nu even OT.
Het verbruik van die rit is toch wel erg laag.
Zou toch mogen denken dat dit juist aan het lage koppelpunt te danken is.
Dan heb je weinig toeren nodig om goed op gang te komen.
En met een lichte gasvoet heb je nog steeds op ieder moment voldoende kracht voorhanden.
Nu ben ik eigenlijk wel benieuwd wat het maximale verbruik is.
EJS zegt
Het hoogste rendement wordt gehaald onder in de toeren bij volgas, en dan heb je het over stationair tot 2000 ongeveer.. Je moet alleen niet altijd zo rijden want dan rijdt je je blok aan gort!
johnny m zegt
DTR en laurens , een motor dus zonder gasklep ? Multiair .
Laurens zegt
@johnny m: ben benieuwd naar de 1e tests! Strikt genomen is de inlaatklep wel de gasklep geworden. Zal dan weer ouderwets aan het gas hangen…
Remko zegt
Q: Is it green?
A: Very!
Onehp zegt
Mooi hoor. Maar als we dan toch gaan groen doen even langsgaan bij mn Beemer 123d
Met 250pk moet ie qua prestatie niet veel onderdoen voor bovenstaande groeneling en met actief rijden (soms snel, zuinig als het druk is) is mn werkelijk gemiddeld verbruik van 6,2l/100km! En dan geef ik echt redelijk regelmatig volgas (in hogere toeren). Met hypermiling kan je bijna tot 4l/100km komen.
Dát mensen, is erg zuinig voor het plezier van 250pk en RWD!!
johnny m zegt
mooi stuk techniek hoor , voor de ”betaalbare” klasse zeker. Autobild noemt het een bulliger motor die zeker lekker aan het gas hangt :)
Ik sta op het punt de t-jet in te ruilen …
Henk zegt
Lekker voor de STI gaan dan, want dit is niet de kwaliteit die je zou verwachten voor het geld. Er zijn veel problemen mee, lees je op de forums. In België is de prijs kwaliteits verhouding beter.. 32.000euro!
Cantago zegt
Gruwelijk gaaf om te horen! Zo zie je maar dat de rijstijl allesbepalend is voor het verbruik, en niet zo zeer de auto. Top Gear heeft al lang bewezen dat een M3 een stuk zuiniger is dan een Prius, 10 rondjes op het circuit, zelfde snelheid, zelfde afstand;)
pieter zegt
De echte roem gaat naar Zweden, want er ligt een vijfcilinder Volvo motor in de Focus.
Freewarefreak zegt
Helaas.. ze zijn uitverkocht. Alle 50 exemplaren voor 2009 zijn op. Ook in 2010 krijgt Ford NL we er weer 50. En de prijs wordt niet hoger. Cool! ;)
Marko zegt
“De echte roem gaat naar Zweden, want er ligt een vijfcilinder Volvo motor in de Focus”
Daarom is hij ook de traagste, vergeleken met de concurrentie!