We zijn weer een stukje wijzer voor wat betreft de 350 pk sterke Focus RS. Ford comminuceerde zojuist de specs én de nieuwprijs.
Zoals gezegd in de titel: het sprintje naar de 100 klaart de vierwielaangedreven vierpitter in 4,7 tellen, de topsnelheid bedraagt 266 km/u. Ook al zit Ford Europa in Duitsland, aan 250-onzin doen ze niet. Herenakkoord, schmerenakkoord.
Dan de prijs: het spijt ons te zeggen dat we op dit moment alleen de Belgische lezers blij kunnen maken, bij de zuiderburen kost de RS 38.300 euro. Ford Nederland heeft nog geen prijs gcommuniceerd, we hebben ze gecontact, dus we hopen hier snel een antwoord op te kunnen geven.
viezefreddyw zegt
Mooie specs, maar zal in Nederland ruim 50.000 euro gaan kosten. Veel te veel voor een leuke Focus.
swid zegt
@viezefreddyw: met een beetje pech (CO2) 60k+
lincoln zegt
Jammer dat die dingen er 10 jaar over moeten doen om begeerlijkheid te verwerven ..
hoglard zegt
Da’s een koopje! Een Megane RS is in België net wat goedkoper om maar even een vergelijking te maken.
NL prijs zal wel weer de pan uitrijzen. Dat dan weer wel.
Dimglor zegt
@hoglard: Mégane Rs begint bij 31 mille.. Toch 7 mille verschil.
Dutchdriftking zegt
Heel gaaf ding, jammer dat hij in Nederland onbetaalbaar zal worden.
gop1 zegt
Waarom geldt op auto’s geen vrij verkeer van goederen eigenlijk?
sir_smokalot zegt
Dat bestaat wel. Een geharmoniseerd Europees belastingstelsel echter niet.
gtwillem zegt
@sir_smokalot: zijn ook grote verschillen in sociale voorzieningen en ondersteuning. Ook infrastructuur en openbare instellingen zijn bizar goed geregeld. Als de transities in de zorg nu ook goed verlopen, is er bijna niets aan te merken op het kikkerlandje. Behalve hondenpoep en linksplakkers.
jochempie zegt
@gop1: dat is er wel, zolang je ‘m niet op kenteken zet.
vtechlover zegt
Shit.. Dan zal ik toch een paar jaar moeten wachten zodat ik een 2dehandse kan kopen :(
trustmeiamanengineer zegt
Dikke bak, met een dikke prijs. Een tweedehands met die heerlijke laatste vijfpitter op de kop tikken lijkt met toch aantrekkelijker.
CRX zegt
@trustmeiamanengineer: Gelijk heb je.
Ook voor de looks zou ik voor het vorige model gaan. Die was veel uitgesprokener. Dan heb ik het wel over de gewone modellen natuurlijk, deze RS is niet echt anoniem te noemen.
narcotic zegt
@trustmeiamanengineer: klopt, voor 20k heb je in België een 2ehands RS, maar het interieur is te gek voor woorden. Lijkt wel uit een Dacia genomen te zijn. Spuuglelijk
w0o0dy zegt
De prijs in de UK ligt 2000pond lager dan die van de Golf R.. Dus als de uitstoot niet heel extreem veel hoger is kunnen we er wel vanuit gaan dat de prijs van de Golf R en deze Focus RS vrijwel gelijk zijn.. En dan is dit een VEEL aantrekkelijkere auto dan die VW. Torque vectoring for the win!
w0o0dy zegt
@w0o0dy: even gerekend en ik kom uit op ongeveer 52k voor deze Focus RS.
stephanotis zegt
@w0o0dy: Ook even gerekend: Ford geeft 20% zuiniger dan de vorige RS met een uitstoot van 225 gram co2/km op, dat maakt 180 gram co2/km. Daarvan uitgaande is het verschil in CO2-toeslag met de Golf R (165 gram co2/km) in 2016 9×€238 (4e schijf, t/m 174 gram) plus 6×€476 (5e schijf) zomaar 5000 euro.
w0o0dy zegt
@stephanotis: ja en dan nog even meenemen dat de Focus waarschijnlijk 2500 goedkoper is exclusief belastingen (Dus minder BTW en misschien wel 12k aan Co2 tax) dan kom ik op 52 mille.. Tov de Golf R met dsg dus een mille of 3 duurder.
87sandyd zegt
@w0o0dy: tel daarbij op dat menig autojournalist lovend is over de golf R dus je verhaal slaat nergens op, zonder dat er ook maar 1 test is geweest van de RS
w0o0dy zegt
@87sandyd: geeft niet hoor, ” jouw merkje” Is ook heul goed hoor…
vondudenstein zegt
Heb echt 0,niks met Amerikanen, maar deze Fordjes zijn echt gaaf.
Alleen… Voor die prijs wil je wellicht een iets toonbaarder of aparter design? Hetzij Guillietta of gewoon raar als een GTR, strak als die Subaru concept destijds (dat ze die niet gebouwd hebben is nog steeds een gigantische schande).
Deze Ford is één die je moet hebben voor de fun of moet uitleggen wat voor zieke specs hij heeft, want de uitstraling is gewoon net niet. Vooral de kont heb ik nooit meer zo goed gevonden als bij het origineel. Van eenvoud naar… Ietwat rommelig…?
mrrallycross zegt
@vondudenstein: dat is toch eigenlijk wel waar het om draait bij hot hatches?!
vondudenstein zegt
@mrrallycross: Ja daar heb je wel een punt. Maar je hebt echt HOT hatches. En beetje de mwah hatches. Vond de Focus super hot. Zeker die eerst RS. Nu wat minder.
turbobrick zegt
Juist !!!! De nieuwe definitie van een echte Hot Hatch !
Prijzig ? Ja, maar noem mij maar eens zo’n snelle auto met 4×4 voor minder.
Laten we wel wezen, voor een dikke Golf Gti (full options) kruip je ook naar de 50K. En dan kan je met moeite 250pk op de weg zetten.
BaRa zegt
Als je dit front in je achteruitkijkspiegel ziet opdoemen denk je toch automatisch aan Star Wars? “Luke, I am your father…”. Met bijhorend gefluit van de turbo!
clarkson zegt
Ik wil hem hebben! Dit is toch ver uit de leukste auto die er aan zit te komen? (die nog enig zins betaalbaar is) Een leuker speeltje die nog functioneel is ook kan ik me niet bedenken.
djimdude zegt
Skon bakkie
spec zegt
Het zal ongetwijfeld geweldig rijden, maar ik vind hem onvoorstelbaar lelijk.