De Ford Focus is de Escort voor de 21e eeuw. Met dit model is de eerste stap gezet richting de ‘meest verkochte auto wereldwijd’, een titel die Ford in 2012 met de derde generatie Focus won. De tweede generatie heeft het ook wereldwijd goed gedaan en is inmiddels in vele smaken tweedehands te krijgen.
De Ford Focus 2 in het kort
Jarenlang bouwde Ford Escorts, maar midden jaren ’90 zijn ze het zat. Een verkeerd imago en een wens naar (veel) meer verkopen doet ze besluiten een nieuwe middenklasser te introduceren. Dat lukt ze met de eerste generatie Focus. Die eerste generatie zet een sterke naam neer in ‘het segment’ en wordt volgens sommigen de nieuwe benchmark voor weggedrag en rijbeleving. Zo’n auto zet druk op de volgende generatie, de ‘Focus 2’.
In 2004 introduceert Ford deze tweede generatie Focus. Vergeleken met de eerste generatie is de auto behoudend vormgegeven. Vierkante koplampen en een weinig sprekende carrosserie. Nog steeds stuurt de Focus goed en de afwerking ligt gemiddeld op een hoger niveau dan bij de eerste Focus.
Instappen kan met een 1.4 liter viercilinder. Dit 80 pk benzineblok is de lichtste motor in de Focus en staat in 2004 voor slechts €19.000,- in de prijslijst. Daarop volgen een 1.6 (100 pk) en 2.0 (145 pk) viercilinder benzine. Allen zijn 16-kleppers. Diesels zijn er ook, in de smaken 1.6 TDCi (90 of 109 pk) en 2.0 TDCi (136 pk). Later volgen er een 1.8 16V benzine (125 pk) en 1.8 TDCi (115 pk), evenals een 2.5 Turbo vijfcilinder met 225 pk.
Ford bouwt haar tweede Focus tot 2008, dan is het tijd voor een hele grondige facelift. Ze nemen de kritiek over het saaie ontwerp ter harte en ontwerpen een opvallender ‘Focus 2.5’. Deze tweede generatie facelift blijft tot 2011 in productie.
Wijzigingen in motoren zijn nauwelijks aanwezig bij de ‘2.5’. Ford komt met extra zuinige 1.6 TDCi uitvoeringen, een versie met 100 pk en introduceert een nog snellere vijfcilinder turbo. Naast de 220 pk Ford Focus ST is er een 300 pk Ford Focus RS verkrijgbaar. Beiden voorwielaandrijvers, maar de RS heeft aangepaste voorwielophanging om met de vermogenssprong om te gaan. Gemiddeld zijn de ervaringen over de ‘2.5’ positief, de auto rammelt minder en gebruikt aangenamer materialen in het interieur.
Als occasion
Lage prijzen, voldoende ruimte en een beschaafd imago hebben heel veel Nederlanders doen besluiten een nieuwe Focus te kopen. Er rijden er dus heel veel rond. Daarmee zijn ook de Ford Focus occasions talrijk. Ongeveer 1500 units van de tweede generatie Focussen staan op dit moment online aangeboden. Prijzen lopen flink uiteen, afhankelijk van de motor, kilometers en aanwezige opties. Een exemplaar uit 2004 haal je al voor €3000,- op, terwijl Ford Focus RS-prijzen (die groene) tot €40.000,- kunnen oplopen.
Bijna alle Focussen in Nederland zijn handgeschakeld, een grote meerderheid heeft een benzine-motor. Ongeveer een kwart van het aanbod rijdt op diesel. Gecombineerd met gewichten rond de 1250 kg zijn lasten daarmee laag. Brandstofverbruik van de verschillende motoren loopt uiteen van ongeveer 7 l/100km voor de 1.4 en 1.6 16V, tot 8 l/100km voor de 2.0 16V en een grove 10 l/100 km voor de vijfcilinder turbo’s.
Welke Ford Focus occasion de beste keus is hangt sterk af van het beoogde gebruik. Een station vanwege de ruimte, een Focus ST om mee te spelen, een diesel of benzine? Er is zelfs een klein aanbod van Focus cabrio’s, met stalen klapdak.
Zoek hoe dan ook naar een goed onderhouden exemplaar met de meeste opties. Een model zonder steenslag, met ESP, cruise control, elektrische ramen, mistlampen, een multifunctioneel stuur en misschien zelfs bochtverlichting, xenon en een open dak. Controleer op rammels, steenslag en slijtplekken op stoelen en stuur.
Aandachtspunten
Dan de ‘gevoeligheden’ van de Ford Focus generatie 2 en 2.5. Hoewel een goede Focus absoluut te vinden is, zijn de aandachtspunten talrijk. Ford bouwt leuke auto’s maar weet ook precies hoe sterk (of juist zwak?) ze een auto ontwerpen. Niet voor niets heeft Ford ooit als eerste gestart met productie aan de lopende band.
Problemen beperken zich grofweg tot 3 gebieden, van ernstig naar minder ernstig: motor, aandrijflijn en elektronica. De meeste aandachtspunten gelden voor alle bouwjaren, hoewel de ‘2.5’ minder gevoelig lijkt voor storingen van elektronica en sensoren.
Om te beginnen met de motor. Met een benzine-motor zit je het meest veilig, hoewel de turbo vijfcilinders van Volvo (vooral de ST) distributieriemen kunnen ‘eten’. Later is de uitlijning en het opspannen van de riem verbeterd, faceliftmodellen zouden geen last van overmatige distributie-slijtage moeten hebben. Viercilinder benzinemotoren hebben een gevoeligheid voor vocht bij de bougies. Deze kunnen er letterlijk uit rotten als auto’s veel korte ritjes maken. Diesels hebben hele ander problemen. Vooral turbo’s en roetfilters zorgen voor problemen. De onderkant van de oliepeilstok bij de 1.6 TDCi is zwak, als deze afbreekt moet het carter onder de auto uit.
Roetfilters hebben om de zoveel tijd (en km) nieuwe vloeistof en een reiniging nodig. Gebeurt dit niet dan geeft de auto een foutmelding en zal deze uiteindelijk slecht lopen. Verder is de (zeldzaam) geleverde CVT te zwak voor de 1.6 TDCi en loopt deze op termijn stuk. De 1.6 TDCi kan tevens vliegwielen slijten bij handgeschakelde versies. Aandrijfassen van de ‘2.0’ Focus ST’s zijn te zwak voor het motorblok, bij sportief rijden slijten deze hard.
Terugroepacties heeft Ford gehad voor de afdichting van de ruitenwisermotor en voor stuurkogels op auto’s geproduceerd in 2004 en 2005. Er kon water in de ruitenwissermotor komen bij modellen gebouwd van 2003 tot en met 2005, die daardoor konden kortsluiten met gesmolten plastic tot gevolg. Waterafdichting kan ook slecht zijn bij de voorportieren en achterklep van station-modellen. Met slechte lak op spatborden en motorkap zijn dit belangrijke oorzaken van roest op Focussen.
Verdere elektronicaproblemen kunnen opnieuw optreden rond de ‘motordelen’. Elektrische contacten zijn zwak en bij emissie-sensoren (uitlaat) kan dit foute meetwaarden tot gevolg hebben. Daardoor loopt de auto slecht en laat deze mogelijk een motorstoring zien. Dezelfde symptomen als een kapot roetfilter, maar een hele ander oorzaak. Ook kan de motor hevig gaan trillen door een defecte gasklep(sensor), de motor in- en uitschakelen verhelpt dit probleem vaak. Let tot slot op lekkages rond het stuurhuis (en stuurbekrachtigingspomp). Dat én bij hoge kilometerstanden moeten wiellagers gegarandeerd vervangen worden.
Conclusie
Kijken, voelen, rijden en oppassen. Er kan een hoop mis zijn met een tweedehands Ford Focus, vooral als onderhoudsboekjes onduidelijk zijn en kilometerstanden hoog. Tegelijkertijd kan je tegen een model aan lopen waar net een hoop aan gerepareerd is. Zoek uit het ruime aanbod Focussen altijd het model met de meeste opties en beste verzorging. Kilometers zijn dodelijk als er alleen kleine ritjes met de auto gemaakt zijn, tegelijkertijd tellen écht hoge (300k km) tellerstanden ook in het nadeel van de auto. Hier vind je een overzicht van alle Ford Focussen die te koop staan.
Jochempie zegt
Oh maar het advies hoeft toch niet zo moeilijk te zijn? “De Ford Focus was er in vele smaken. Maar neem een ST of een RS.”
E34M5Touring zegt
Kleine tip, als je voor een Estate of C-Max gaat, kijk even of de 1.6i je wel bevalt. Op zich voldoet ie prima voor NL maar het is niet het meest koppelrijke blok. En ook niet bepaald gretig. Kan, als je regelmatig met aanhanger rijdt, gaan irriteren. Tenminste, dat hoorde ik nog wel is van klanten destijds. Stuurt wel erg lekker.
opabrutus zegt
@E34M5Touring: *eens.
LJ zegt
Terugroepacties heeft Ford gehad voor de afdichting van de ruitenwisermotor en voor stuurkogels op auto’s geproduceerd in 2004 en 2005.
–> moet daar niet ruitenwiSSermotor staan?
lamborgfan zegt
Lijkt alsof het niet.bepaald een betrouwbaar paard is.
Zou persoonlijk voor een skoda octavia gaan..
jrk68 zegt
@lamborgfan:
Dan ga je van de drup in de regen, dat doe ik dan liever andersom.
lamborgfan zegt
@jrk68: Hoezo? In de familie hebben wij verschillende octavias 1.9 TDI, en die dingen zijn gewoon lekker groot, verbruik is oké en onderhoudskosten zijn gewoon en nooit geen.gekke dingen mee gehad.. drup.. Regen.. Nee verre van. Integendeel het is zeker een aanrader!
rikus zegt
@lamborgfan: Toevallig heb ik een ST, zelfde model en kleur als in de foto hierboven. Hij heeft mij nog nooit laten staan, en is in mijn ogen zeker een betrouwbaar paard. Dit is trouwens m’n 2e focus ST al, dus mij bevalt t erg goed.
lamborgfan zegt
@rikus: Het is wel een ontzettend gaaf apparaat die ST! Laat staan in oranje (:
Ik denk alleen dat de problemen die genoemd in het artikel worden, wat meer slaan op de 1.6jes en 2.0 benzine.
Maar waarom heb je nu dan een 2e st? En ben je niet doorgereden met de 1e? Ander kleurtje?
rikus zegt
@lamborgfan: Het is een heel gaaf apparaat, en ik hoeft nooit bang te zijn dat ik hem niet terug kan vinden op een parkeerplaats. Er is wat aan de software gedaan, andere uitlaatlijn, het één en ander onder de kap. En daarmee nu ook best snel!
Hiervoor had ik een ST170 van het vorige type, donkerblauw. Ook tevreden mee, maar deze kon ik niet laten staan.
Maar toch ben ik vorige week met een e60 M5 gaan proefrijden, dus wie weet is gaat de ST binnenkort de deur uit. Achterwielaandrijving roept mij haha.
Reaver zegt
Mijn vorige auto was de Focus 2 1.6 TI-VCT met 116 pk. Beetje jammer van autoblog dat deze motorvariant niet wordt genoemd… Was zuiniger en krachtiger dan de gewone 1.6, met beide motoren destijds gereden en de TI-VCT reed beduidend beter. Als je de keuze hebt altijd voor de 116pk versie gaan. Verder prima wagen, erg functioneel, nooit problemen mee gehad. Totale reparatiekosten in 5 jaar, afgezien van regulier onderhoud, 60 cent (een of ander dopje….).
bofkont zegt
Kortom niet kopen als je alle mogelijke problemen leest ;)
timberleek zegt
@bofkont:
Oh zo’n lijstje kun je over elke auto maken. Elk model kent zijn zwakke punten. Allemaal dingen die >kunnen< gebeuren. Lijkt heel erg, maar de meeste dingen zul je waarschijnlijk helemaal niet tegenkomen (ook heel erg afhankelijk van het gebruik en onderhoud)
bofkont zegt
@timberleek: Klopt helemaal, ik zat wat te overdrijven ;)
nibor zegt
Dit artikel bevestigt mijn vermoedens over de Focus en over Fords in het algemeen: het rijdt allemaal wel lekker,schakelt erg fijn, maar blinken kwalitatief zowel van binnen als buiten (Ford is zo’n beetje het enigste moderne roestende merk) niet positief uit. Ik zal daarom niet zo snel een oudere Ford kopen, maar qua rijgedrag koop je er een prima auto aan.
Rob zegt
De Focus, fijne auto om mee te rijden. Ook voor de lange afstanden. Zitten namelijk erg fijne stoelen in. Voor de rest; ruimte zat, stuurt lekker, genoeg comfort en ziet er goed uit. Van buiten dan, interieur is oerlelijk. Wel degelijk, weinig slijtage aan de bekleding etc.
De 1.6 icm automaat is niet echt een feest. Mist power, maar lust ondanks het luie karakter een flinke slok benzine. Boven de 140/150km/u is ie ook niet meer vooruit te branden, maar zuipt ie benzine als een oude Mercedes V8… Qua betrouwbaarheid zal ik het eigenlijk niet weten. We hebben er nog nooit last mee gehad, maar dat mag ook wel als je er minder dan 10000km per jaar mee rijdt…
Wat wel erg stoort is de airco/kachel. Duurt vrij lang voor dat er enigszins koude of warme lucht geblazen wordt. Ook als je het hoogste standje aanspreekt. Temperatuur is ook lastig te regelen, als ie zijn werk eindelijk doet. Steenkoud of gloeiend warm. Een tussenweg lijkt er niet te zijn.
(betreft een Focus 5-drs 1.6 AUT uit 2005)
Kvgorp zegt
Ik heb er 4 gehad. Allemaal stations en allemaal met de 1,6 tdci heerlijke motors en zo strak de besturing. M’n laatste heb ik gechipt naar 140pk. Dat reed heerlijk met de caravan al bleef de auto wel wat licht. En dat merk je in de bergen. Nu? Een maatje groter. Mondeo met alles er op en eraan. Lang niet zo speels als de fofo maar wel een heerlijke cruise auto
lincoln zegt
leuk artikel ..
weet zelf geen reet van dat ding ..
mooi stukkie dus @Alwood ..
en nog meer dank aan de ervaringsdeskundigen natuurlijk ..
adjudant zegt
Ik vind het persoonlijk erg saai vormgegeven burgerbakken. De keuze voor dit model is dan ook simpelweg zonde geld. Helemaal als men bereid is aardige bedragen te betalen voor een ST of RS. Voor dat geld is er toch echt wel vele malen beter te kiezen. Maar goed het verschil moet er wezen.
fordfocusecoboost zegt
@adjudant: haha noem eens een voorbeeld dan van een auto die volgens jou vele malen beter is
adjudant zegt
@fordfocusecoboost: Aan jouw nickname te zien wordt een discussie die niet zal eindigen. Maar je mag denken aan een impreza STi, Lancer evo etc. Als men in het occasie segment winkelt dan is de keuze binnen die prijsklasse nog groter. In dat geval zou ik gelijk bij de Duitsers gaan winkelen. Voorbeelden van Duitsers die je voor 20/30/40k koopt hoef ik je niet te geven, dat mag je zelf invullen.
fiestafeest zegt
@ alwood : de focus had je ook met een 1.8 benzine 125pk, voor de rest een leuke auto die focus
joejojo2012 zegt
Heb m’n 2e Focus type facelift uit 2008. Staat nu dik 250.000 km op. 1.6 diesel 110 pk.
Het rijden is fijn en is ook zuinig. Wel heb ik mijn gasklep moeten vervangen, die hield ermee op. Vanwege dit probleem begon de wagen irritant te vibreren, helemaal bij stilstand. Ik hoop en verwacht er nog een 100.000 km (in 2 jaar) op te zetten en dan vliegt ie er uit.
Overigens kachel in Roemenie rond en heb nog nooit problemen gehad met vering en dempers oid.
Heb wel een mooi exemplaar met bochtverlichting, 7 inch touchscreen navi met filemelding, bluetooth, spraakherkenning, voorruitverwarming, standkachel, pdc, regensensor, dual zone airco, roofrail, etc. Van buiten is ie wel standaard, maar ik zit er in, niet erbuiten.
Dit was dan wel m’n laatste Focus. Focus stationwagon MK3 staat me in het geheel niet aan, ook al rijdt ie heerlijk. Zal hierna eens kijken bij een Mondeo 2.2 diesel (gebruikt) of een Superb station 2 liter diesel.