De Focus ST is al een geweldig indrukwekkend apparaat. Niet zo zeer omdat hij hoger in de toeren jankt, sneller accelereert of lager bij de weg ligt dan de concurrentie. Het is meer het feit dat de ST niet zo hard probeert, wat hem zo geweldig maakt. Ja het vermogen is lager en de vering is minder stug. Het is echter wel een auto waarin het ruggenmerg nog tussen je wervels zit, aangekomen in zuid-Italië.
Nu heeft Ford besloten dat het toch allemaal iets harder mag. Zoals beloofd kan de Focus met de hulp van de Mountune ingenieurs een update krijgen, niet vooraan in de sprint naar het meeste vermogen. Niet omdat het zich ten opzichte van de Golf moet bewijzen, maar gewoon omdat het kan is er nu de optie 225pk naar 260 op te peppen. Samen hebben het Focus RS Team en Mountune Performance de Focus ST Mountune gemaakt. Indrukwekkend is dat de sprint naar de 100 met een halve seconde gedrukt wordt. Er worden 5.9 seconden opgegeven naar de 60mph.
Wel weer jammer is dat deze Focus Turbo+ vooralsnog niet in Nederland te koop staat. De tuning lijkt alleen nog beschikbaar voor de buren aan de overkant van de noordzee. Dus dan toch maar wachten op de Focus RS.
MATSS zegt
5.9 is volgens mij iets te positief gedacht
MATSS zegt
@mezelf
kon niet op het woord komen nu wel tis n ie positief ma optimistisch
Een betere ontwerper zegt
Die foto ziet er wel aardig uit zo :)
CSL zegt
lelijke auto. vooral die achterkant.
En waar komt die 260pk en al die koppel terecht? op de voorwielen?
GeoBem007 zegt
Das zoals de S3. Wordt ook opgegeven dat ie onder de 6sec naar 100 duikt met 265pk & quattro.. Maar bij Auto Motor & Sport kregen ze hem niet onder de 6.3 oid.
w0o0dy zegt
@CSL: yep, ik zou zeggen natuurlijk…. ff 4wd erin pielen is voor tuners niet te doen. Als Autodelta 348pk in een 147 aan het asfalt krijgt dan zal dit ook wel gaan, gewoon de TC niet uitzetten, lol.
En waarom ook niet…. De Focus RS is op het circuit van Autozeitung sneller dan een Z4 3.0 en de 130i ondanks minder vermogen per kg….
CSL zegt
@w0o0dy
Ten eerste, dat rijdt voor geen meter
ten tweede ik dacht dat het om het originele fabriek auto ging. Blijkbaar zijn ze toch niet zo dom.
BVO zegt
Volgens mij gaan er maar mensen in mijn woord geloven wat ik zei in de vorige post van de rs
maar los daarvan het is een mooie auto en zeker wel een concurent voor de s3 en de r32 het zijn 3 compleet andere auto’s (nouja de s3 en de r32 delen nogal wat behalve de moter)
Doe hem maar in het groen of oranje !
w0o0dy zegt
@Csl: zelfs de gewone Focus ST met 225pk kan op de Ring en op het circuit van Autozeitung een 130i bijbenen…. terwijl die toch rwd heeft en meer vermogen per kg. Om het over de tijden van de snelste Megane’s maar niet te hebben…
De snelle tijd naar 100 zou te maken kunnen hebben met een gunstige 2e versnelling… als het toerental hoog genoeg kan komen (voor de limiter) dan zou deze auto de 100 wellicht wel in 2 halen… en één keer schakelen is zomaar 3 tienden of meer schelen.
Remon zegt
@Alwood
Quote:
”Het is echter wel een auto waarin het beenmerg nog tussen je wervels zit, aangekomen in zuid-Italië”
Tussen je wervels zitten de tussenwervelschijfen en die vangen de meeste klappen op.
En in plaats van beenmerg bedoel je waarschijnlijk ruggenmerg.
In het wervelkanaal zit het ruggenmerg.
De holtes van beenderen bevat beenmerg.
Beenmerg vormt botweefsel en nieuwe bloedcellen.
Mvg,
Remon
w0o0dy zegt
@CSL: tja, het was trouwens 328bhp en de tijd van de Autodelta 147 was 1:30.0 bij Topgear…. een heel stuk sneller dan de 130i, sneller dan de VW Golf r32 en sneller dan de Subaru Impreza WRX STi
Het kan wel dus.
CSL zegt
@w0o0dy
Een 130i bijbenen is ook hellemaal niet zo moeilijk op de Ring. Maar als ik andere circuit tijden bekijk zoals
Track Performance 130i 73 points Focus ST 0 points
Dan is het discusie gelijk voorbij.
Anglesey 56.46 59.06
3sec sneller op een circuit van geen minuut!!
cookingdave zegt
@ Remon
Het gaat hier over auto’s en niet over anatomische kwesties, ik dank dat we allemaal wel verstaan hebben wat er bedoeld werd.
Alwood zegt
tnx @ dr. Remon
is gefixed :)
Citrofiel zegt
Krijg nou wat, ik zie het nu pas… Alwood is een autoblogger geworden?! :o
Alwood zegt
Tsja… volgens mij gebruiken ze hypnose op de site ofzo :? Ik weet eigenlijk ook niet hoe het zo ver heeft kunnen komen ;)
w0o0dy zegt
En de Megane R26 reed op Balocco een snellere tijd dan de 135i ! en gaf op op het Hockenheim Short circuit de 135 maar 1,2 sec toe, terwijl die auto maar 165pk/ton heeft en de 135i er 203pk/ton heeft….
Fwd en veel vermogen gaat tegenwoordig best goed, of het net zo leuk is dat is een ander verhaal.
w0o0dy zegt
@csl: discussie voorbij? Een rwd met ruim 180pk/ton (en meer koppel) tegenover een (door jou als inferieur bestempelde) voorwielaandrijver met een pk/ton verhouding van nog geen 160….. Want de St heeft maar 225pk….
Enne…..
Track Megane Sport F1-Team R26 130i
Hockenheim Short 1:18.6 1:19.2
Oschersleben 1:51.78 1:52.32
Balocco 2:59.60 3:02.80
Inta 1:13.91 1:16.09
De Renault schopt kont!
130I sneller? Nou niet dus…. helemaal niet dus
Prop zegt
blijft een nette verschijning.. degelijk interieur en fokkin zieke wegligging
CSL zegt
@w0o0dy
De Renault schopt kont!
130I sneller? Nou niet dus…. helemaal niet dus
om die reactie moest ik wel keihard lachen.
Die vergelijking met de 130i heb ik niet in eerste instantie gemaakt. Als je gaat vergelijken moet je er wel aan vasthouden en niet onderuit gaan en snel andere dingen erbij pakken. Die vlieger ging er dus niet op.
Die track-renault zijn best leuk. Ik kan het weten, heb namelijk de laatste Clio RS Cup nog gereden van zo’n 1000kg/215pk!!
http://img109.imageshack.us/img109/250/dieppe0253io.jpg
Wat betreft R26. Dat is gewoon een circuit auto met alles daarop afgestemd. Alleen die remmen zijn al genoeg voor snelle rondjes. Laat staan die 200kg verschil met die sper-differentieel, al die verstevigingen, korte versnellingsbak en ga zo maar door.
Dan rijdt zo’n FWD inderdaad iets beter dan al die gare standaard dingen met allemaal torquesteer, bah.. zware onderstuur. Eigenlijk wel alle ramp wat met stuur te maken heeft lol
w0o0dy zegt
@CSL: leuk dat je er om kunt lachen alleen is de r26 die ik hier aanhaal niet de auto met al die aanpassingen maar de gewone straatuitvoering die slechts 75 kg minder weegt dan de 130i en dus een minder goede pk/gewicht verhouding heeft, maar desondanks wel overtuigend sneller is…. Het gaat hier nog niet eens om de door jouw aangehaalde R26-R.
Een Focus ST geeft op de baan van Autozeitung zelfs een 135i maar een halve seconde toe…..
Jerudo zegt
@ cookingdave
En zo blijf jij onwetend. Goed voor je.
RenesisHP zegt
@wOoOdy.
Man, met de mx5 ga je nog harder over het circuit heen. :P
w0o0dy zegt
@mx5/rx8: met een goed sportonderstel en breed rubber kom je denk ik vooral koppel en pk’s tekort om dat soort tijden te rijden. Maar vergis je niet in de wegligging van die twee “gti’s”. Dat je met de mx5 meer lol tijdens het proberen dat is weer een andere discussie. ;)
CSL zegt
@w0o0dy
Nu ga je de St met de 135i verglijken.
Tegen de standaard 130i haalde hij 0 punten dus nogal kansloze discussie.
Maar hoe je het went of keert ik vind fwd gewoon gaar. En dat heb ik in het verleden genoeg uitgelegd. Misschien een leuke manier om goedkoop autootjes te maken maar niks sportiefs aan. Tenzij er natuurlijk een aangepaste circuit autootje of een speciale R model is met minstens een LSD.
w0o0dy zegt
@csl: de tijden zeggen genoeg…. Je geliefde bmw’s worden ondanks meer vermogen (per ton) door een fwd familie-auto voorbij gereden of zo’n ding hangt aan de bumper op het circuit. Dan blijven volhouden dat die bmw wel sportief is en die fwd hatchback’s niet is weer typisch kop in het zand gedrag. Feit is dat die wagens beter door de bochten komen want op vermogen komen ze te kort. Kortom de door jou verkondigde superioriteit van rwd wordt eenvoudig weerlegd. Ik hou ook van rwd en daarom heb ik die ook voor de lol maar fwd is prima en soms ook best sportief.
johnnyt-jet zegt
kanttekening : 0-60 mph is volgens mij 96 km/h en dat is een paar tienden verschil in de vergelijking met 100 km/h.
Stephan zegt
Uit de tijd dat ik nog een Puma had.. kijk eens op http://www.pumabuild.co.uk die mensen hebben elke ford al eens aangepakt en tillen je ST met gemak naar de 300 bhp. Tegenhanger is http://www.pumaspeed.co.uk idem voor nog geen 2400 pond zit je over de 300. En zij hebben beiden verstand van zaken ook voor aanpassing van wegligging, beide tuners hebben diverse dikke demo’s gemaakt in het verleden!
RenesisHP zegt
@wOoOdy.
Dat vermogen van de mx5 is nog aan te pakken.
Ik hoef jouw niet uit te leggen hoe ziekelijk snel je een mx5 kan maken(maar of het lekker rijd?).
Ik kan natuurlijk ook de lazy way doen… Ik pak de rx8. :D
RS zegt
@ CSL
‘ik vind fwd gewoon gaar. En dat heb ik in het verleden genoeg uitgelegd. Misschien een leuke manier om goedkoop autootjes te maken maar niks sportiefs aan.’
Goedkoop autootjes maken hoeft in dit geval niets negatiefs te zijn, een Megane r26-r is daar een mooi voorbeeld van. Die heeft volgens fastestlaps op de nordschleife een snellere tijd weten te zetten dan een e46 M3 en zelfs een 996 Carrera met 320pk. En ik weet uit eigen ervaring dat je toch behoorlijk sportief moet zijn om een e46 M3 uberhaupt bij te kunnen houden in de bocht. Vooral wanneer je ruim 100pk minder onder de kap hebt! Best sportief op zich.
Solstice zegt
Toch wel de lekkerst uitziende auto in z’n klasse (zelfs in deprimuisgrijs zoals hier op de foto). :)
CSL zegt
@W0o0dy
Alweer zo’n domme reactie van je!!
De RS haalt duidelijk toch 0 punten tegen over de 130i!!
Waarom nou door gaan zeuren!!
Ik weet nou niet wie zijn hoofd zwaar onder het zand heeft. En ik kwam niet eens met die vergelijking!!
BMW hoeft zich niet te bewijzen! Het grappige is dat het niet uit maakt welke BMW je nou rijdt, ze rijden allemaal sportief en daar zijn geen speciale uitvoeringen met rolkooi voor nodig!! Zoals zwaar strippen zware remmen onderstel etc.. Oke BMW komt ook af en toe met iets voor de track, maar dan rijdt die ook supercars op het circuit er uit!
@RS
Er zijn zeker wel uitzonderingen erbij. Zoals ik eerder zei. Met allemaal circuit geörienteerde onderdelen. Op het circuit komt power op tweede plek. Het onderstel en gewicht is veel belangrijker. Hoewel de R26R met zijn turbo bijna 100% zeker wel veel meer vermogen tijdens zijn ritje heeft gehad, blijft hij natuurlijk gewoon een circuit auto en bijna niet met een luxe e46 te vergelijken. Ontdanks zijn moderne en sportieve onderstel voor een 8jaar oude auto.
Maar in het algemeen rijden alle FWD auto’s gewoon te gaar om sportief te zijn. Vooral die uitschieters met heel veel pk op de voorwielen. Ze zouden toch echt moeten begrijpen waarom Honda al jaren op de 200pk grens blijft voor hun sportieve fwd auto’s. En dan natuurlijk altijd met een hoogtoerige motor met niet zoveel belachelijke koppel om het gevoel uit de stuur te halen. En natuurlijk een fatsoenlijke LSD.
Ik vond zelf vroeger de TypeR Honda’s leuk en heb er zelf een paar echte snelle gehad. Maar die echte TypeR’s zijn niet meer te krijgen. Zeker leuk voor de beginners om goed mee te oefenen
markieanta zegt
Wat kan jij zeuren over puntjes, geef nou gewoon toe dat die kansloze voorwielaandrijver die superieure BMW van je volledig zoek rijdt vriend…
Remon zegt
@Jerudo:
Amen!
Mvg,
Remon
w0o0dy zegt
@csl: lastig hè als de feiten niet in je straatje passen? De megane r26 f1 team is de 230pk uitvoering van de megane en is zoals ik eerder al aangaf niet gestript en heeft geen rolkooi, dat is de r26-r. De normale r26 is redelijk uitgerust en je kunt ook nog je kids meenemen terwijl je op een trackday de 130i om de oren rijdt en dat terwijl die toch echt meer pk’s per ton aan boord heeft en rwd is. Rwd is niet heilig of per definitie superieur. En de paar huis tuin en keuken bmw’s die ik gereden heb waren niet sportief te noemen. Wel een goede gewichtsverdeling en rwd maar minder scherp qua stuurgedrag in langzame bochten en de electronica greep in omdat de achterkant wilde uitbreken op minirotondes bij snelheden die ik zelfs met de leon makkelijk haalde. Rwd vind ik leuk omdat het balanceren op de limiet een extra variabele heeft om mee te spelen. Uiteindelijk kan fwd ook heel leuk zijn maar het is met een hoog vermogen wel moeilijker te realiseren, maar zelfs niet onmogelijk.
w0o0dy zegt
maar
zelw0o0dy zegt
maar zelfs niet onmogelijk moet natuurlijk zijn “maar zeker niet onmogelijk”
RS zegt
@ CSL
‘Hoewel de R26R met zijn turbo bijna 100% zeker wel veel meer vermogen tijdens zijn ritje heeft gehad, blijft hij natuurlijk gewoon een circuit auto en bijna niet met een luxe e46 te vergelijken.’
Ik vergelijk hem ook totaal niet met de luxe van een M3 maar ik vergelijk hem op exact dezelfde manier zoals jij het doet namelijk op sportiviteit. En zeg nou zelf, wat is er nu sportiever: de achterbank uit een toch al niet zware auto slopen of zware elektrisch verstelbare stoelen in een sportwagen stoppen? ;)
Ik ken overigens net zoveel achterwielaandrijvers die minstens zo onsportief rijden dan een voorwielaandrijver dus een fwd tegenover een rwd per definitie onsportief noemen vind ik niet correct.
kyanite zegt
Wat heeft een artikel over een Ford Focus ST in hemelsnaam met BMW of Renault te maken?
ramon zegt
waar het om gaat bij een snelle auto voor op de openbare weg is een goede wegligging snelle aceleratie motorsound {ook belangrijk} functionaliteit en prijs/prestatie verhouding een hothatch waarbij de vullingen uit je mond trillen of dat hij zo,n herrie maakt {geen sportief geluid meer} dat je er doof van word hij moet ook niet een zenuwenlijer zijn zodra je naar het gas kijkt hij al weg wil knallen {dit is in het begin leuk later word dat storend}kort om hij moet funtioneel zijn je moet er ook leker mee kunnen kroesen een mooi sportief geluid hebben goed op de weg liggen maar ook zeker comfort bieden {denk aan vering en ook zeer belang rijk goede stoelen}snel acelereren en ook een hoge topsnelheid bieden met alleen veel pk en koppel kom je er niet ! kort om hij moet van alle markten thuis zijn maar bestaat deze uber hothatch dan??? zeker het is de ford focus st en ik spreek uit ervaring wat een fijne bak en die sound daarbij klinken die vierpitters maar statish !
-edit: gebruik eens leestekens, dan snappen we je misschien-
ramon zegt
ok je hebt gelijk maar dit typt sneller, maar als je dit verhaal zonder lees tekens niet snapt, begrijp je dan wel de verkeers regels ! ik vind dit een zielige reactie!!!
sandervolvo zegt
mooi hoor